۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

  • شناسه : 3221
  • 24 نوامبر 2022 - 20:02
  • 173 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۷
تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۷

تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۷

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ مسجد امام سجاد علیه السلام  خیابان مقداد (آتش) جلسه هفتم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ […]

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

مسجد امام سجاد علیه السلام  خیابان مقداد (آتش) جلسه هفتم

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ (۷)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

به نام خدا که رحمتش بى‏اندازه است‏و مهربانى‏اش همیشگى. (۱) همه ستایش‏ها، ویژه خداست که مالک و مربّى جهانیان است. (۲) رحمتش بى‏اندازه و مهربانى اش همیشگى است. (۳) صاحب و داراى روز پاداش است. (۴)  [پروردگارا!] فقط تو را مى‏پرستیم وتنها از تو یارى مى‏خواهیم. (۵) ما را به راهِ راست هدایت کن. (۶) راه کسانى [چون پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان‏] که به آنان نعمتِ [ایمان، عمل شایسته و اخلاق حسنه‏] عطاکردى، هم آنان که نه مورد خشم تواند و نه گمراه‏اند. (۷)

http://bayanbox.ir/view/5122040553263843431/poster4.jpg

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

مقدمه

سوره مبارکه حمد ، سوره ای است مکی دارای ۷ آیه می باشد که تا آیه پنجم را انچه که اقتضای مجلس را داشت بیان نمودیم .

تفسیر آیه پنجم

 اما در ایه پنجم «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»۱ عرض کردیم که بنابر «تقدیم ما حقه التاخیر یفید الحصر » دو مورد حصر از نظر معانی بیانی در این آیه موجود است و حصر اول در عبودیت است و حصر دوم بر استعانت جویی و کمک خواستن دلالت می کند

تکلیف در تلاوت

 که البته این جمله را اگر خداوند متعال نفرموده بود که واجب است در نماز بخوانیم و ما از طرف خودمان میخواستیم این جمله را بگوییم دروغ محض بود و لذا بر حسب تکلیف این آیه را تلاوت می کنیم .

توصیه آقای قرائتی

اقای قرائتی حفظه الله  در یک مجلسی خدمتشان بودیم در سال ۶۸ ،که هشتصد نفر از رزمندگان طلبه دعوت شده بودند و چند جلسه محضر ایشان بودیم و میفرمودند که توصیه می کنم خدا وکیلی بیایید مشرک شویم ! گفتیم اقا این حرف چیست ؟ گفتند شما هر کاری میکنید فقط برای غیر خداست یک گوشه هم خداوند را شریک کنید لذا این شرک خفی و جلی را که می گفتند اینجا دیگر عکسش بود.

متلبس به عبودیّت

اگر ما فقط و فقط همین یک جمله سعی و تلاش کنیم که یک مقداری از آن را متلبس شویم نه صدرصد  ،انحصار معنوی ظاهری را که در اینجا هست آن را درست کنیم و در یک حدی سعی و تلاش کنیم تا متلبس به عبودیت خداوند شویم و نسبت به خداوند فقط دستمان را دراز کنیم و این خیلی مهم است.

معنای نعبُدُ

 لذا در «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» جالب اینجاست که از کلمه «نعبد»استفاده شده که یعنی من خودم تنها نه بلکه یک کاری کنم که دسته جمعی «نعبد» یعنی همه ی ما باید بندگی خدا را اینگونه به جا آوریم.

توحید افعالی

 لذا امام جماعت که جلو می ایستد می گوید « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» از برای من و شما که ماموم هم هستیم پس بنابر این اگر ما بخواهیم فقط یک گوشه از این ایه را عمل کنیم و توحید افعالی واقعا عمل کنیم آن وقت خیلی باید تلاش کنیم .

ایمان و عمل

و انچه که مسلم است ایمان همیشه همراه با عمل است و کلمه عمل هم شامل اعمال می شود هم شامل نیات میشود که کلمه عمل را در قران داریم همراه با آمنوا  ،این کلمه عمل هم شامل آن کار هایی که شامل چشم و گوش و غیره می شود ،کار هایی که از جوارح سر می زند که به آن فعل می گویند و آنچیزی که در دل و سینه در درون واقعی انسان نیت می شود به آن عمل گویند منتهی نیت گویند که عمل هم شامل نیت  هم شامل افعال می شود .

عمل صالح

«عملوا الصالحات»هم شامل افعال جوارحی آدم مومن است و طوری که شایسته اوست ،عمل می کند در آن جهتی که شایسته وجود بشر است و شایسته عبودیت و بندگی خداوند است و هم آن نیت هایی که در دلش است و در سینه میگذراند

انواع فعل

لذا افعالی که انجام می دهیم یک دسته اش با نیات مطابقت دارد یا اصلا برای خداوند نیست یا واقعا برای خداست لذا بنده که نماز و قرآن میخوانم و سخنرانی می کنم یا واقعا برای خدا آمدم فعلم همراه با نیتم هر دو ثواب دارند.

تطابق فعل با نیت

بعضی اوقات هم فعلم با نیتم هر دو مطابق دارند ولی هر دو خراب هستند لذا ظاهر عمل بنده توهین است و حرمت شکنی است و تجاوز به حقوق دیگران است یا لفظا یا یداً نیت هم همین است و مطابقت دارند خب آن که نیتش با عملش خراب است این در وادی غیر خداست آن  که هر دو مطابق دارد و به معروف و آنچه که خدا بدان امر کرده است کمال بندگی است  لذا بعضی اوقات ما آنچه که ظاهرا انجام می دهیم با آنچه که در نیت داریم فرق دارد حالا اگر نیتمان خوب باشد فعلمان را نتوانستیم درست انجام دهیم این تبدیل به خوبی و ثواب میشود .

ظاهر افعال

 لذا بنده نیتم خوب است اما ظاهر فعل را نمی توانم درست انجام دهم دوست دارم فرزندم را درست تربیت کنم اما تندی می کنم که نباید اونجور باشم اما این تندی کردن در جهت احساسات و غیرت است لذا گرچه ظاهر فعل خراب است اما در نیت درست است .

بدترین انسان ها

 بدترین صورت عمل این است که شما عملت را ظاهر فریب و به شکل قشنک انجام دهی ولی در نیت خراب باشد که این نفاق است بدترین انسان ها منافقین هستند در سوره مبارکه بقره آیات اول تا آیه بیستم انسان ها را سه دسته می کند ،متقین ،کافرین و منافقین که سیزده آیه منافقین را توصیف می کند که شرح این سیزده آیه را در تفسیر رضوان ما بیان کردیم هفتاد و دو جلسه شد راجب کفار و صفات و توصیف کافرین در قرآن به نسبت ایه ششم ،هفتم و هشتم بیان کردیم که بیست جلسه شد و راجب متقین هم سی و هشت جلسه شد ببینید چقدر تفاوت دارد چون منافق بدترین انسانها می باشد .

توصیف منافق

منافقین  آنهایی هستند که خداوند تبارک و تعالی هدایتش را شامل آنها نخواهد کرد چون به دنبال هدایت مردم نیستند بلکه به دنبال انحراف مردم هستند نیتشان چیز دیگریست اما ظاهر عملشان خراب است لذا انها مسلم « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» را به دروغ می گویند و انهایی که نیت درست دارند و عملشان درست نیست که مسلما اعمال انها قبول نمی شود چون عمل باید درست باشد الا اینکه  درجه ای قرار بگیرند که خداوند متعال آن اعمال را تبدیل به حسنات کند .

کمال عبودیت

انچه که مسلم و پذیرفته است و مقبول الهی است و باعث رشد و تعالی انسان می شود این است که ما « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» را در توان معرفتی و وسع فهمی که داریم درست کنیم  و بندگی خدا  را انجام دهیم لذا اگر بندگی خدا را درست کردیم کمال عبودیت را داریم که در روایت عنوان بصری هم مفصلا بیان شده که ما چگونه حقیقت عبودیت را در خودمان جا بدهیم که دیروز اشاره کردم این بود لذا  اولین نکته این است که آنچه که در نیت داریم به عنوان مال و متعلقات را به عنوان مال الله بدانیم همه ی آنها را در امر الله هزینه کنیم .

توصیف معروف و منکر

 امر الله یعنی در آنچه که خدا امر کرده یا واجب یا مستحب اوامر خداوند را می گویند معروف و معروفات یا واجبات هستند یا مستحبات بر خلاف آن منکر است که منکرات یا آن چیز هایی است که خداوند از جهت حرمت نهی کرده یا از جهت کراهت یعنی منهیات خداوند که امر کرده به ترک آن منکر  نهی گویند که یا حرام است یا مکروه که این هم « و المنکر ما نهیتم عنه» منکر آنچیزی است که اهل بیت علیهم السلام از آن نهی کرده اند خدا از آن نهی کرده است پس منکرات در دایره منهیات که امر به ترک از آنها شده ،واجبات و مستحبات معروفات هستند که خداوند بر آن امر و دستور داده بر انجامش  پس هر چه که در دست داریم و متعلق به ما هست در واجبات و مستحبات خرج کنیم .

سپرده بانکی

من که پول دارم و میروم در بانک سپرده می گذارم و تکسب مال ربوی میکنم این چه می شود ؟گول نزنیم خود را که مراجع گفته اند صحیح است ،مراجع گفته اند مضاربه صحیح است ،مضاربه شرایط دارد با شرایطی که مضاربه در فقه وارد شده اگر کسی پولی را در ید بانک یا شخص قرار دارد که کاسبی کند و به نسبت یک سهمی را از درامدش و سودش به او بدهد یا سهمی از  ضررش را متحمل شود این می شود مضاربه ،جعاله هم همینطور در قرار داد که بانک ها جعاله هم دارند ،مشارکت مدنی و امثال اینها فروش اقساطی اگر درست عمل کنند ،بله !

جریمه تأخیر

 ولی آنچه که مسلم است بانک های کشور تماما جریمه تاخیر اخذ میکنند لکن گرفتن و اخذ جریمه تاخیر از بانک ها به اتفاق همه مراجع که بنده هم استفتاء کتبی هم داشتم از سی و شش مرجع تقلید در سال هشتاد که این جریمه تاخیر حرام است چه مرکّب چه غیر مرکّب .

فتوای آیت الله بهجت

ایت الله بهجت اصلا پول گذاشتن در بانک و داد و ستد با آنها و کارکردن در بانک را حرام می دانند که ما به ایشان گفتیم این کار عسر و حرج برای مردم می آورد لذا فرمودند اگر عسر و حرج می آورد با نیت  شرعی درست میشود و گفتیم نیت شرعی را که بانک ها نمی آیند عمل کنند و زمینه درست کنند گفتند وکالت از مامور بانک بگیرید و در مقابل پولی که به شما می دهند مرکب یا کاغذی به بانک بدهید که مشروع شود و بعد که پول را از بانک می گیرید خمس آن را بدهید.

توجیه اشتباه

لکن این جریمه تاخیر با اصل پول مخلوط می شود که این حرام است و شما که پول را در حساب میگذارید و بر میدارید و لو اینکه حساب قرض الحسنه باشد با این پول ها قاطی می شود لذا مواظب باشید برای خودتان توجیه درست نکنید که چون بانک ها در خدمت کشور است درست است ،که بانک ها کارشان درست نیست.

اقتصاد فاسد

 متاسفانه هیچ کس از مسولیین هم به دنبال رفع این مشکل بر نیامدند تا زمانی هم که این مشکل را حل نکنند اقتصاد درست نمی شود مرض اصلی اقتصاد ما بانک ها هستند اگر بانک ها اسلامی عمل می کردند و سرمایه در اختیار مردمی که می توانند تولید و اشتغال ایجاد کنند می گذاشتند و تشویق میکردند خیلی خوب میشد.

مشکلات ازدواج

لکن در آمار ها اورده اند  که هشتاد هزار زوج از سال ۹۷،۹۸ و ۹۹اینها به جهت اینکه نتوانستند از مشکلاتی که بانک برای وام دادن حل کند و ضامن و مدارک لازم را ببرند وام نتوانستند بگیرند این چه تسهیلاتی است ؟! این غیر از صعوبات و مشکلات چبزی ندارد قصه ی دامادی میشود که انقدر در ازدواجش مشکلات و گرفتاری درست می کنند ،شب زفاف که می شود همه چیز یادش رفته احساسی هم برایش نمانده و این واقعیت است .

سن ازدواج

دیگری بحث ازدواج ها است که الان در جامعه است کدام از ما درست عمل میکنیم ؟هیچ کدام پسر های ما باید در سن هجده سالگی نهایتا رسیدند ازدواج کنند و دختر ها نهایتا در پانزده سالگی لذا همانطوری که انسان به اکسیژن ،اب و غذا نیاز دارد برای زنده ماندن به لباس و پوشش هم نیاز دارد برای آسایش  لذا همسر یک نوع پوشش است تازه پوششی ضروری برای مرد و زن است.

غیرت

 قدیم ها مردها آنقدر غیرت داشتند دخترانشان را به محض اینکه ده سالشان می شد شوهر می دادند و پسرانشان را در پانزده سالگی زن می دادند ولی الان به بهانه های غلط و واهی انها را معطل می کنند در ازدواج لذا کم کم اینها به فساد کشیده می شوند و دیگر احتیاجشان از طریق غیر مشروط و متعارف حل می شود و تن به ازدواج نمی دهند که  واقعا این یک مشکل حادی است برای جامعه ی ،این جامعه ی ما اینطور است و تعجب می کنیم که می گوییم ولی عمل نمیکنیم لذا دخترش بزرگ است و اعلام می کند.

ازدواج اسلامی

 یک رفیقی داریم اهل خمینی شهر گفت که من بچه بودم  در سن هشت سالگی داخل حوض بازی میکردم و پدرم پیش از ظهر آمد سر حوض آستین را بالا زد و وضو گرفت و زمانی که مسح پایش را لبه ی ایوان می کشید داد کشید سر مادرم گفت من دارم میروم مسجد مادرم گفت خب برو مسجد چرا داد میزنی پدرم گفت امروز فرق می کند گفت چه فرقی پدرم گفت میخواهم در مسجد بگویم یک دختر دارم آماده ی ازدواج است و اگر خاستگاری است ما آماده ایم شوهرش دهیم مادرم دستش را روی آن یکی دستش زد و کفت خاک بر سرم دخترمان که هنوز یازده سالش نشده گفتم هنوز یازده سالش نشده اما دخترمان رو به روی آینه موهایش را شانه می کند یعنی مو شانه کردن علامت چیست ؟دارد ابراز نیاز به همسر می کند اتفاقا رفت و همان روز ظهر در مسجد اعلام کرد و شب هم خاستگار آمد و در چند روز ازدواج صورت گرفت .

سعادت خانواده

حالا کی خدا گفته بچه هایمان را  اینگونه عذب قرار دهیم ،سعادت مرد این است که دختر در خانه اش حیض نشود اینها را برای چه کسی گفته اند ؟برای ماها گفته اند سعادت مرد این است که پسرش زود به ازدواج برسد نیازشان است نباید بگذاریم کار به جاهای بالا برسد لذا دختری که بیرون آرایش میکند به چه دلیلی آرایش می کند ؟

آرامش در ازدواج

پدر دیگر غیرت ندارد میگوییم دخترت  را شوهر بده می‌گوید درس دارد خب درس بخواند مگر درس خواندن منافات دارد با ازدواج ،تازه آرامش پیدا میکند و بهتر درس میخواند ما خودمان که جوان بودیم ازدواج نکرده بودیم درس میخواندیم اما بعد ازدواج بهتر درس میفهمیدیم چون آرامش داشتیم و این واقعیت است حالا ما در جوانی جنگ بودیم و جبهه لذا امید نداشتیم که حالا زود تر ازدواج کنیم و الا جوان های آن زمان هم برای ازدواج خیلی جسور و شجاع بودند کسی که می دانست یک ماه دیگر عملیات است زن میگرفت عروسی میکرد و روز بعد عروسی اش جبهه بود شهید می شد با ازدواج یک روزه و یک ماه  که به سال هم نمی کشید ،ازدواج می کردند و خیلی ها بچه یادگاری برایشان ماند نسلشان منقطع نشد و محب بودند .

سختگیری مالی

در ازدواج سختگیری های مالی میکنیم ،کجا گفته اند سختگیری مالی کنید ؟ چه برای دختر چه برای پسر ،لذا پسر حتما باید خانه و ماشین داشته باشد اینها که میگویند ،قبل از ازدواج کدامشان صاحب خانه و ماشین بوده اند ؟کدامشان سربازی رفته اند؟کدامشان تحصیلات و شغل داشته اند ؟ همه در حد صفر حتی مرسوم بود قبل از انقلاب آنهایی که ازدواج می کردند چند سال سر سفره پدرشان غذا میخوردند و اینکه شغل نداشتند ،کم کم که شغل پیدا می کردند صاحب بچه می شدند ،خانه که بهتر می شد جدا می شدند ولی الان مهماست این ها لذا اکثر جوانهای ما که به فساد کشیده میشوند مقصرش ما بزرگان هستیم .

وعده ی خداوند

و نظر بنده این است کسی فرزندش به دیپلم رسید در دوست ،اشنا فامیل اعلام کند که پسری دارم نیاز به ازدواج دارد ،دختر دارم نیاز به ازدواج دارد در قران نگفته بروید زن بگیرید یا شوهر کنید فرمود : «وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَآئِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَآءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ »۲ به من و شما فرموده است به پدر و مادر ها می گوید که دختر و پسر را به ازدواج هم در بیاورید این نکات مهم و خیلی ظریفی است .

بندگی خداوند

بندگی خدا را بکنید می ایی نماز میخوانی اما دخترت دلش خون است ،نیاز دارد شما هی نماز میخوانی و روزه میگیری که فایده ندارد ،نماز و روزه خوب است ،بندگی خدا یکی از علاماتش مصلی بودن و صائم بودنش است اما بندگی خدا باید در همه چیز باشد کمال بندگی و عبودیت برای این است که ما هر چیزی که خداوند گفته را عمل کنیم حالا من بدم می آید! بد آمدن که ندارد .

چشم و هم چشمی

باید آنچه خداوند فرموده عمل کنیم آنوقت می شویم بنده ی خدا اگر عمل کردیم موفقیم اگر عمل نکردیم و دنبال چشم و هم چشمی راه افتادیم خصوصا خانم ها خب گوش بدهند جهاز برای دختر میگیرید دست از چشم و هم چشمی بردارید هر چه توان دارید برای این فرزند خرج کنید نه اینکه از مخارج بقیه فرزندان بکاهی هر چه که توان داری عمل کن نه قرض کن و نسیه آنوقت ببین چه زندگی شیرینی پیدا می کند خانواده پسر هم کمک کنند چه اشکال دارد اگر انچه که خداوند فرموده عمل کنیم این درست است عبودیت و بندگی را ما باید حقیقتش را براورده کنیم اما اگر هر چه خودمان می پسنیدیم و انچه که ما میخواهیم کار خراب میشود .

توصیه به جوانان

اما نسبت به جوان ها در این راستا اگر خواستند موفق بشوند عبودیت و بندگی آنها نسبت به خداوند این است که چشمشان به دست خداوند باشد نه به دست پدر خانم و شوهر باشد که اینها مال و ثروت داشته باشند خیر ،هر چه میخواهند از خدا درخواست کنند اکر از خداوند خواستند و قدم بر ازدواج برداشتند انوقت «یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» خداوند بی نیازشان میکند از فضل خودش فضل خداوند بهتر است یا ثروت پدر ؟یا جهازی که بر چشم و هم چشمی به شما بدهند اینها نیست که ،«یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»یعنی بی نیازشان میکند آنهم از فضل خودش .

ربا و نابودی

فقط از خدا بخواهید در راستای تکسب مال و پول دراورند فقط از راه شرعی ،خلاف شرع رفتی مثل بانک یا بعضی ها می آیند پول ربوی به مردم می دهند در بازار مشکلات مردم حل بشود لذا کسی بود میگفت من دوازده ملیون دوستم  که بازاری بود به من قرض داد برای جهاز دخترم ،چهار سال و نیم گذشته شده صد و بیست و چهار ملیون گفتم چطور ؟گفت ماه به ماه تمدید می کرد با نزولش این کمک هست ؟

استعانت

پس اگر خواستید راه درست را بروید استعانت از خداوند بجویید و کمک خواستن را فقط از خدا بخواهید و چشمات به دست دیگران نباشد که فایده ای ندارد آنچه را که مسلم میدانیم این است که همه چیز از خداست ،هر چه میخواهید از او بخواهید هر چه هم دارید بر او و در جهت اوامر او که ان شاءالله به سعادت برسید .

منابع

۱_سوره مبارکه حمد آیه ۵

۲_سوره مبارکه نور آیه ۳۲

بازدیدها: 27

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1