۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

  • شناسه : 7713
  • 06 آوریل 2024 - 10:41
  • 37 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
اهتمام جدی به قرآن و مهجوریت آن
اهتمام جدی به قرآن و مهجوریت آن

اهتمام جدی به قرآن و مهجوریت آن

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (۱) اللَّهُ الصَّمَدُ (۲) لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ (۳) وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ (۴) بگو: او خداى یکتاست؛ (۱) خداى بى‏نیاز [که نیازمندان با اعتماد به حضرتش قصد او کنند.] (۲) کسى […]

...فهرست مطالب

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (۱) اللَّهُ الصَّمَدُ (۲) لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ (۳) وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ (۴)

بگو: او خداى یکتاست؛ (۱) خداى بى‏نیاز [که نیازمندان با اعتماد به حضرتش قصد او کنند.] (۲) کسى را نزاده، و از کسى زاییده نشده است، (۳) و هیچ کس [نه در ذات و نه در صفات‏] همانند و همتا و شبیه او نمى‏باشد. (۴) 

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

اهتمام جدی به قرآن و مهجوریت آن

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (۱) اللَّهُ الصَّمَدُ (۲) لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ (۳) وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ (۴)

بگو: او خداى یکتاست؛ (۱) خداى بى‏نیاز [که نیازمندان با اعتماد به حضرتش قصد او کنند.] (۲) کسى را نزاده، و از کسى زاییده نشده است، (۳) و هیچ کس [نه در ذات و نه در صفات‏] همانند و همتا و شبیه او نمى‏باشد. (۴) 

 

«إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ وَ خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَهٍ وَ أَجْرٍ کَرِیمٍ*إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَىٰ وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ*وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا أَصْحَابَ الْقَرْیَهِ إِذْ جَاءَهَا الْمُرْسَلُونَ» ۱

شرایط صحت نماز

یکی از شرایط صحت‌ نماز طمانینه است به معنای اینکه باید بدن آرام باشد در حال ایستاده و آرام ، رکوع می‌کنیم به‌صورتی که آرامش داشته باشیم ، به چه معنا؟ یعنی اینکه حرکت نکنیم و آرام باشیم .

چگونگی شروع نماز

هنگام تکبیره الاحرام باید با طمانینه نماز را شروع کنیم، در راه رفتن نمی‌توان تکبیره الاحرام کرد باید بایستید و قیام داشته باشید و با آرامش بون تکبیره الاحرام کنید.

نحوه قرائت اذکار واجب در نماز

کل افعالی که در نماز انجام می‌دهید و  اذکاری که در آن‌ها باید به جا آورید باید طمانینه و آرامش داشته باشید ؛ برای مثال تکبیره الاحرام را باید با آرامش آغاز کنید و مستحب می‌باشد که دست‌ها را بالا بیاورید اما حرکت نکنید ، برای خواندن حمد نیز باید بدن آرام باشد اگر حرکت بیهوده کردید، نماز باطل خواهد بود.

شرط حرکت در نماز

اگر در هنگام حمد لازم بود حرکت کنید یا وزن خود را روی پای دیگری بیندازید باید خواندن سوره را متوقف کنید سپس حرکت انجام دهید و دنباله آن را ادامه دهید اگر در هنگام خواندن حمد یا سوره حرکتی کردید باید آرامش خود را تثبیت کرده و دوباره همان قسمت از حمد و سوره را بخوانید.

لزوم وجود طمانینه در قرائت اذکار

همه اذکار حتی ورود به اذکار مستحبی نیز باید با طمانینه انجام گردد تنها یک ذکر باید هنگام حرکت گفته شود و آن هم «بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد» است با هر ذکری که به جای آن می‌گویید یعنی خواندن آن در هنگام برخاستن یا بعد از سجده دوم در رکعت اول و سوم یا بعد از خواندن تشهد رکعت دوم لازم می‌باشد اما سایر اذکار باید در حالت طمانینه خوانده شوند.

رعایت طمانینه: شرط قبولی نماز

پس طمانینه یکی از واجباتی است که به عنوان شرط و مقدمه در همه اجزای نماز وجود دارد و باید آن را انجام دهید لازم می‌باشد که در نماز بدن آرام بوده و توجه او متمرکز باشد اگر متوجه نشود و به طرفین توجه کند و اگر بدن نیز همین‌گونه باشد، نماز باطل خواهد بود‌.

قرائت قصد مطلق ذکر

اگر شخصی اذکار نماز را در حال حرکت بگوید ، برای مثال بعد از سر برداشتن از رکوع «سَمِعَ اللّه ُلِمَنْ حَمِدَهُ، الله اکبر» را در حال حرکت بگوید به قصد ورود به مستحب نباید آورده شود بلکه باید به قصد مطلق ذکر بیاورند، رعایت این موارد اهمیت دارند.

الزام به حفظ شرایط ظاهری نماز

در نماز حداقل باید شرایط ظاهری رعایت شوند اینکه نماز ما قبول خواهد بود یا خیر ما مطلع نیستیم اما باید شرایط ظاهری را حفظ نماییم، برخی از افراد در نماز گویی در حال اذیت شدن هستند و اذکار را به‌صورت نانفهوم می‌گویند همچنین در هر حالتی بدن را آرام نمی‌کنند برای مثال سریع سر از رکوع برمی‌دارند و به سجده می‌روند.

قرائت اهل تسنن

توجه داشته باشید که با خدا سخن می‌گویید و لازم است که آرامش داشته باشید اذکار نماز خصوصا سوره حمد و سوره بعد از آن با ترتیل و مرتب بخوانید از سنی‌ها و وهابی‌ها یاد بگیرید چنانکه هنگامی قرائت نماز‌های مغرب، عشا و صبح آن را می‌شنوید لذت خواهید برد.

شیوه‌های تربیت دینی اولاد

ما شیعه امیرالمومنین باید توجه بیشتری داشتیم چنین نمازی در روایات تعبیر شده به کلاغی که به زمین نوک می‌زند، یکی از شیوه‌های تربیتی در اولاد برای بحث دین‌داری و نمازخوان کردن آن‌ها این موضوع می‌باشد که نماز با صفا خوانده شود و به آن اهمیت دهند.

نمایش دادن نماز بدون ریا

برخی اوقات می‌بینیم که از خانه‌ها صدای همهمه مهمانی‌ها و صحبت می‌آید برای نماز نیز کاری کنید که نمایش داشته باشد و از ریا نترسید ، همه کارهای تو صدا دارد اما نماز تو نمایش ندارد آقایان باید نماز صبح و مغرب و و عشا را بلند و جهریه بخوانند اما این کار را نمی‌کنند چون فکر می‌کنند ریا خواهد بود!

شروط قرائت قرآن

به نماز اهمیت دهید چون در برابر خدا ایستاده و می‌خواهید با او صحبت کنید اگر قصد دارید با خدا صحبت کنید نماز بخوان اگر خواستی او با تو سخن بگوید، قرآن بخوان ، در برابر قرآن مودب باشید، پای خود را دراز نکنید و هنگامی که قرائت می‌شود ساکت باشید «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» ۲

حکایت درباب مهجور بودن قرآن

آرامش خود را حفظ کرده، گوش فرادهید و ساکت باشید، قرآن می‌خوانند اما اهمیت نمی‌دهند قرآن در طاقچه خانه وجود دارد اما اهمیتی ندارد ، یکی از افراد در محله‌ای برای تبلیغ رفته بود افراد ساکن در آن محله رضایت داشتند و هر سال برای ماه رمضان او را دعوت می‌کردند در روستا‌ها معمولا اینگونه است که اگر روحانی برای دهه محرم یا ماه رمضان آنجا باشد او را برای افطاری دعوت می‌کنند.

دزدیده شدن سرمایه فرد روستایی

آدم آرام و ساکت او را دعوت کرده و به خانه‌اش می‌برد و بسیار احترام می‌کند ، افطاری را صرف می‌کنند و روحانی به خانه‌اش بازمی‌گردد فردای آن روز یک دسته پول که قبلا بر روی طاقچه بوده، ناپدید می‌شود و زن به همسرش می‌گوید که پول کجاست؟ سرمایه زندگی ما بود ، روحانی پول آن‌ها را دزدیده بود!

دیدار مجدد روحانی در سال جاری

آن فرد روستایی بسیار محجوب بوده و نمی‌تواند به افراد یا به خود روحانی بگوید که یک دسته پول ناپدید شده و با همسر خود مخالفت می‌کند و روحانی را دزد نمی‌داند آن‌ها سال جاری را با بیچارگی طی کرده و سال آینده می‌رسد مجددا روحانی را دعوت می‌کنند ،سال قبل با این تفکر که روحانی مقدس می‌باشد او را دعوت نمودند اما امسال با این تفکر که او دزد است او را به خانه راه دادند!

قضاوت فرد روحانی

همسر صاحب‌خانه طاقت نیاورده و به همسر خود اصرار می کند که مسئله را بازگوید اما مرد همچنان مخالفت کرده و حرفی نمی‌زند تا اینکه زن می‌گوید خودم صحبت خواهم کرد، او به روحانی می‌گوید که من سوالی دارم ، مگر روحانی دزدی می‌کند؟ روحانی می‌گوید نستجیر بالله خیر دزدی نمی‌کند.

خجالت روحانی از تهمت

زن می‌گوید ما در جایی این مسئله را نقل نکردیم اما به خودت می‌گوییم که سال قبل که به اینجا آمدی بر روی طاقچه خانه ما یک دسته پول وجود داشت که آن کل سرمایه زندگی ما بود اما زمانی که شما رفتید پول ما گم شد از همین رو ما یقین کردیم که تو دزد بودی!  روحانی سر خود را پایین می‌اندازد و خجالت می‌کشد می‌گوید پول کجا بود؟

روشن شدن قضیه

گفتند مقابل پنجره ، برمی‌خیزد و پشت پرده را کنار زده و قرآنی که در آنجا بوده را بر‌می‌دارد و می‌گوید پول شما زیر این قرآن می‌باشد ، سال قبل که من به اینجا آمدم پنجره باز بود و باد می‌آمد و سبب شد تا پول‌ها پخش شوند همسر تو تا اسباب سفره را بیاورد من پول را جمع کرده و زیر قرآن گذاشتم شما در طی یک سال سراغ قرآن نرفتید؟

مهجور بودن قرآن در خانه‌ها

توجه ما به قرآن و نماز اینگونه می‌باشد فرد نمازخوان ما قرآن در خانه‌اش غریب و مهجور مانده آقایی که متدین بوده و به او تهمت می‌زنند که بسیار خجالت کشید قصد دارم این را بگویم که قرآن بین ما شیعیان مهجور می‌باشد ، اگر به مسجد النبی یا مسجدالحرام رفته باشید دیده‌اید که بین دو نماز خصوصا شب‌ها سنی‌ها با قرآن انس دارند البته به ظاهر قرآن چسبیدند اما با آن محشور نمی‌شوند.

آثار انس با قرآن

یکی از مواردی که سبب رفاه و فراوانی نعمت در اعراب شده مانوس بودن آن‌ها با قرآن است یکی از بدبختی‌های ما شیعیان این موضوع می‌باشد که قرآن در خانه‌های ما باز نمی‌شود و مهجور می‌ماند من زمانی که برای استخاره از قرآن استفاده می‌کنم می‌بینم که اوراق آن دست نخورده هستند پس نتیجه می‌گیرم که آن قرآن خوانده نمی‌شود.

لزوم سلام دادن به اهل بیت

ما ادعا داریم شیعه هستیم ولی دروغ می‌گوییم چون به سراغ قرآن نمی‌رویم با قرآن محشور شوید مگر برای امام زمان کار نمی‌کنید؟ تنها در نیمه شعبان فعال هستید؟ ایشان هر روز حضور دارند در هنگام صبح سلام بدهید، توصیه شده که ما هنگام صبح دعای عهد را بخوانیم همه آنچه که ما در این دنیا داریم به واسطه صاحب الزمان است.

ادعای بیهوده در شیعه بودن

«السلام علیک یا بابَ اللّه الذی لایُؤْتی إلاّ منه» ۳ سلام بر تو ای باب و دروازه‌ای که هر چه به ما می‌دهند از تو می‌دهند حتی نفس ما در دست او قرار دارد درحالی‌که عرق امام زمان قرآن می‌باشد. ، در حرف اظهار می‌کنیم شیعه هستیم اما دروغ می‌گوییم چون عمل نمی‌کنیم.

آثار فاصله گرفتن از قرآن

وقتی ما اصل را رها کنیم پدر من می‌گفت هر که از خراجات شاه فراری شود، توبه کش غول بیابان شود لذا  وقتی از قرآن و امام زمان فاصله گرفتید روز به روز بر بدبختی‌های شما اضافه خواهد شد می‌گویید چرا وضع آن‌ها (سنی‌ها) بهتر است؟ آن‌ها حداقل ظاهر قرآن را حفظ می‌کنند و واقعا به آن اهمیت می‌دهند هر جا در مباحثه‌ها ما از قرآن بحثی را ذکر کردیم و دلیل قرآن آوردیم تسلیم بودند.

ادله سنی‌ها در صحاح و قرآن

هنگامی که درباره امیرالمومنین سوال کردند که در کدام قسمت از قرآن توصیفات ایشان آورده ما گفتیم آیه «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ» ۴ در صحاح شما خداوند درباره چه چیزی «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ» را نازل کرد؟ پیامبر ابلاغ کن !  بعد از ۲۳ سال تبلیغ و سال آخر عمرش باید رسالت کند و تبلیغ او چه بوده است؟

دلیل نزول آیه اکمال دین

آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» ۵ برای این موضوع نازل شد پس اگر از قرآن دلیلی می‌آوردیم قبول می‌کردند از من قبول کردند وقتی گفتند شما چرا لعن می‌کنید؟ گفتم چون خدا لعن کرده کسی پیامبر را موردآزار قرار دهد، در این حالت می‌پذیرند اما ما متاسفانه ادعا داریم که امام حسینی و قرآنی هستیم.

مودت نسب به اهل بیت

اینکه ما به اهل بیت مودت داریم و جلساتی را برگزار می‌کنیم نکته مثبتی می‌باشد حزن و اندوه‌هایی که در شهادت داریم و مولودی‌هایی که در تولد داریم اما این‌ها کفایت نمی‌کند اگر قرآن نخوانیم و با امام زمان محشور نباشیم نزول می‌خوریم و پول در بانک می‌گذاریم و فرزندان ما ازدواج نمی‌کنند و درباره زنان مطلقه نیز نظر منفی داریم.

دلیل شیوع فساد در جامعه

فساد در جامعه شایع می‌شود و آن بخاطر اعمال ما است اگر ما به سمت قرآن و امام زمان برویم آن‌ها به ما کمک می‌کنند و جامعه اصلاح می‌گردد در گذشته مرسوم بود در خانه‌ها ختم قرآن برپا کرده و پذیرایی داشتند چون مردم بیسواد بودند و قرآن خوانی وجود نداشت اما در محله جستجو کرده و افرادی را دعوت می‌کردند و به آن‌هاغذا می‌دادند تا هر یک از آن‌ها با خواندن جزئی از قرآن‌، آن را ختم نمایند.

غفلت ریشه بدبختی انسان

در زمان حال این موارد کمتر دیده می‌شود ما بدبخت هستیم که قرآن و امام زمان را نادیده می‌گیریم چون جایی که مردم باید از معارف اهل بیت و قرآن استفاده کنند، مجالس خالی هستند و نماز جماعت جمعیت کمتری دارد همه ما نسبت به آنچه که وظیفه داریم توجه نداشته و غافل هستیم غفلت ریشه همه بدبختی انسان است.

غفلت از نظارت خدا

چرا ما گناه می‌کنیم؟ الان چرا ما مودب در این مجلس نشسته ایم؟ چون من و شما یکدیگر را می‌بینیم و متوجه هستیم که دیگران نیز ما را می‌بینند و زیرنظر هستیم لذا ادب را رعایت می‌کنیم فکر می‌کنید وقتی گناه می‌کنید و در بانک نزول بانکی می‌گیرید تصور می‌کنید کسی نمی‌داند و پنهان می‌کنید با خدا چه خواهید کرد؟

فراگیر بودن حکومت خداوند

فرمود :«وَ لایُمْکِنُ الْفِرارُ مِنْ حُکُومَتِکَ» ۶ در هر مکانی تحت نظر خداوند هستید گفت می‌توانیم گناه کنیم گفته شد بله گفت چگونه؟ گفته شد اگر توانستی از حکومت خدا خارج شوی می‌توانی گناه کنی! «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَىٰ.» ۷ تصور می‌کنید کسی شما را نمی‌بیند؟ تمام آنچه که ما در دنیا زندگی می‌کنیم خدا بر همه ناظر و حاضر خواهد بود.

غفلت ما در ناظر بودن خدا

یکی از اوصاف خدا شهید می‌باشد یعنی شاهد همه ما است و بر همه اعمال حاضر و ناظر خواهد بود ضمنا دو ملک برای هر انسانی مامور کرده تا تمام اعمال آن‌ها را ضبط کنند و آن‌ها نیز ناظر هستند همچنین بدانید که امام زمان نیز بر ما ناظر هستند منتهی ما متوجه نداریم! متاسفانه در این جلسه ما اگر یک بچه کنار ما باشد و ناظر ما باشد ادب رعایت می‌کنیم اما در برابر خدا خیر چون غفلت داریم و متوجه نیستیم که خدا نظارت می‌کند.

شهید بودن خدا در ارتکاب گناه

شخصی گفت درخواست گناه کنیم گفت حاضرم گفت در کجا؟ هر جا تو بگویی فرد قبول کرد و گفت یک شرط دارد و آن اینکه مرا جایی ببری که خودم و خودت باشیم اگر سومین نفری باشد من نخواهم آمد! بدانید از افراد می‌توانید بپوشانید اما در برابر خدا آشکار خواهد بود سینه‌های ما را آگاه است «إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» ۸

آگاهی خداوند از سینه‌های ما

قرآن می‌فرماید بدانید که خدا خبیر می‌باشد یعنی کاملا آگاه بوده و خبر دارد به آنچه که شما انجام دادید و نیت دارید چون عمل هم فعل و هم نیت را شامل می‌شود یعنی از سینه‌های شما نیز آگاهی دارد «إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» از خدا نمی‌توانید مخفی کنید.

دادرسی خداوند درباره مظلومین

روایت از امیرالمومنین داریم که فرمود از مظلومی که دادرسی غیر از خدا ندارد، بترسید پس اهمیت دارد خانواده‌ها گرفتاری دارند یک همسر دارد که نجیب است و به‌گونه‌ای می‌باشد که در جایی نقل نمی‌کند همسر او سواستفاده کرده و وی را موردآزار قرار می‌دهد البته بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد چون غیر خدا دادرسی ندارد بترسید از مظلومی که تنها دادرس او خدا باشد.

ارتباط غفلت و فاسق شدن

غفلت نداشته باشید چون اگر غافل شدید همه وجود خودمان را به فسق می‌کشانیم یعنی به جایی می‌رسانیم که انسان نیستیم قرآن می‌فرماید :«وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ» ۹ مانند کسانی زندگی نکنید که خدا را فراموش کرده‌اند، «فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ» اگر اینگونه شد خدا کاری می‌کند که خودت را فراموش کنی!

معنای فسق در زبان عربی

فرمود:«أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ» این افراد از جلد خود خارج شدند و انسان نیستند فسق در زبان عربی یعنی چیزی که از حالت دگرگون شده و بشکند  لذا تخم مرغ اگر جوجه شود وقتی بشکند اعراب به آن فسق می‌گویند چون هویت خود را ازدست می‌دهد اگر انسان نیز در راه غیر خدا حرکت کند و از خدا غافل گردد، فاسق می‌شود و انسان نیست.

شرط شفاعت از دیدگاه پیامبر

لذا رسول اکرم (ص) فرمودند روز قیامت به همین شکل آدمی که در دنیا هستید به محشر وارد شوید چون هر گرفتاری که داشته باشید ما شما را شفاعت می‌کنیم یعنی باید به شکل انسان وارد شویم و نباید به اسم شیعه و مراد امام زمان فاسق باشیم

فسق انسان در حج

جابر ابن عبدالله انصاری به امام سجاد (ع) عرض کرد که حجاج امسال بسیار هستند ، پس آن روایت معروف امام سجاد نقل می‌کند «ما أکْثَرَ الضَّجیجَ و أقَلَّ الحَجیجَ» ۱۰ یعنی ضجه زن بسیار بوده اما حاجی وجود ندارد! جابر گفت این مقدار حاجی ! امام فرمود میان انگشتانم را نگاه کن جابر مشاهده کرد و دید که تنها خودش و امام سجاد شکل انسان هستند و سایر افراد حیوان وحشی هستند.

ویژگی قاتلان امام حسین

در آن زمان افراد بسیار بودند و بیهوده نبود که امام حسین را به قتل رساندند بوزینه‌هایی بودند که تنها به شکم و شهوت خود اهمیت می‌دادند اکنون مواظب باشیم که اگر فاسق شدیم یعنی از جلد انسانی خود بیرون رفتیم تجسم حیوانی در ما ایجاد خواهد شد! انسان نباید گرگ صفت باشد چرا که فقط درنده است برخی افراد فقط درنده هستند.

ویژگی‌های گرگ صفتی در جامعه

برخی از زنان و مردان فاسق در جامعه اینگونه هستند به دنبال این نیست که معشوقی جستجو کند، عاشق شود و زندگی کند تنها به دنبال این می‌باشد که اخاذی کند و گرگ باشد. خصوصیت گرگآن است که اگر در گله‌ای باشد و مانعی برای او نباشد هر هزار گوسفند را خواهد درید اما آن را نمی‌برد!

گرگ صفتان در جامعه

کفتار اینگونه نیست زمانی که وارد گله می‌شود یک گوسفند شکار می‌کند شیر و خرس نیز هستند انسان نباید گرگ باشد در جامعه ما بسیاری از افراد گرگ صفت شده‌اند در کسب و کار نیز همین‌گونه بوده و افراد به دنبال نفع و سود خود هستند. یک پول مضاربه به فرد می‌دهند اما آن را به نزول تبدیل می‌کنند چون عرف جامعه می‌شود.

شکایت شیطان به خدا

متاسفانه برخی از نمازخوان‌ها و مذهبیون (در تزول خواری) سردمدار هستند شیطان به خدا بخاطر برخی از افراد شکایت می‌کند و می‌گوید من شیطان که خناس هستم فکرم به توطئه و دسیسه این فرد نمی‌رسد راه درمان توجه و التفات به خدا خواهد بود و خودمان را اصلاح کردیم چون اگر خودمان را اصلاح کنیم، جامعه اصلاح خواهد شد.

تغییر خود: قدم اول اصلاح

مرحوم آیت الله بهجت به گفتن این سخن مداومت داشتند که اگر هر کسی اصلاح را از خودش آغاز کند، جامعه اصلاح می‌شود اما ما اگر سخن از اصلاح بگوییم ذهن ما به دنبال اصلاح خود ما نخواهد بود در این صورت جامعه تخریب می‌شود چون ما نمی‌توانیم یکدیگر را اصلاح نماییم، اولین قدم اصلاحات و به سازش کشاندن برای صالحات، (تغییر) خودمان خواهد بود.

اصلاحات در زوجین و تقسیم ارث

زوجینی که با یکدیگر اختلاف دارند اگر خودشان بخواهند اصلاح کنند این کار به راحتی صورت می‌گیرد یک تن از آن‌ها باید قدم برای اصلاح بردارد تا کل ماجرا تمام شود یا اگر برای تقسیم ارث خانوادگی یک نفر خود را اصلاح کرده و به سهم خود قناعت کند، در وجود همه این چراغ و روشنایی ایجاد می‌شود که به حق خود قانع باشند اینکه افراد نمی‌توانند در اصلاح پیشرفت کنند بخاطر تغییر ندادن خودشان است.

منابع

۱_سوره یس آیات ۱۱ تا ۱۳

۲_سوره اعراف آیه ۲۰۴

۳_فرازی از دعای آل یاسین

۴_سوره مائده آیه ۶۷

۵_سوره مائده آیه ۳

۶_فرازی از دعای کمیل

۷_سوره علق آیه ۱۴

۸_سوره حشر آیه ۱۸

۹_سوره حشر آیه ۱۹

۱۰_بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۲۶۱

Visits: 30

فهرست مطالب

برچسب ها

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1