۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » تفسیر آیات 91 تا 100
  • شناسه : 5442
  • 01 ژوئن 2023 - 22:36
  • 96 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
آیه ۹۴ | ادعاى پوچ یهودیان جلسه ۳
آیه ۹۴ | ادعاى پوچ یهودیان جلسه 3

آیه ۹۴ | ادعاى پوچ یهودیان جلسه ۳

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه۹۴و ۹۵ و ۹۶ جلسه ۳ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی ۳ جلسه تفسیر آیه نود و ششم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ ‏ وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَیْناکُمْ بِقُوَّهٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَ أُشْرِبُوا فی‏ قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما […]

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه۹۴و ۹۵ و ۹۶ جلسه ۳

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

۳ جلسه تفسیر آیه نود و ششم

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَیْناکُمْ بِقُوَّهٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَ أُشْرِبُوا فی‏ قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما یَأْمُرُکُمْ بِهِ إیمانُکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ (۹۳) قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَهً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ (۹۴)  وَ لَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالظَّالِمینَ (۹۵)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

 و [یاد کنید] زمانى که از شما [براى پیروى از موسى‏] پیمان گرفتیم، و کوه طور را بالاى سرتان برافراشتیم [و گفتیم:] آنچه را [چون تورات‏] به شما دادیم با قدرت و قوت دریافت کنید [و دستورهاى ما و پیامبرتان را بشنوید، به ظاهر] گفتند: شنیدیم و [در باطن گفتند:] نافرمانى کردیم. و به سبب کفرشان دوستى گوساله با دل هایشان در آمیخت. بگو: اگر شما مؤمن هستید [و ایمانتان شما را به این همه ظلم و جنایت و فساد فرمان مى‏دهد] پس بد چیزى است آنچه ایمانتان به آن فرمان مى‏دهد. (۹۳) بگو: «اگر آن (چنان که مدعى هستید) سراى دیگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه سایر مردم، پس آرزوى مرگ کنید اگر راست مى‏گویید!» (۹۴) ولى آنها، به خاطر اعمال بدى که پیش از خود فرستاده‏اند، هرگز آرزوى مرگ نخواهند کرد؛ و خداوند از ستمگران آگاه است. (۹۵)

 

 

http://bayanbox.ir/view/5122040553263843431/poster4.jpg

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه  ۹۶

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَیْناکُمْ بِقُوَّهٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَ أُشْرِبُوا فی‏ قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما یَأْمُرُکُمْ بِهِ إیمانُکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ (۹۳) قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَهً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ (۹۴)  وَ لَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالظَّالِمینَ (۹۵)  وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَیاهٍ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَکُوا یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ یُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصیرٌ بِما یَعْمَلُونَ (۹۶)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

 و [یاد کنید] زمانى که از شما [براى پیروى از موسى‏] پیمان گرفتیم، و کوه طور را بالاى سرتان برافراشتیم [و گفتیم:] آنچه را [چون تورات‏] به شما دادیم با قدرت و قوت دریافت کنید [و دستورهاى ما و پیامبرتان را بشنوید، به ظاهر] گفتند: شنیدیم و [در باطن گفتند:] نافرمانى کردیم. و به سبب کفرشان دوستى گوساله با دل هایشان در آمیخت. بگو: اگر شما مؤمن هستید [و ایمانتان شما را به این همه ظلم و جنایت و فساد فرمان مى‏دهد] پس بد چیزى است آنچه ایمانتان به آن فرمان مى‏دهد. (۹۳) بگو: «اگر آن (چنان که مدعى هستید) سراى دیگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه سایر مردم، پس آرزوى مرگ کنید اگر راست مى‏گویید!» (۹۴) ولى آنها، به خاطر اعمال بدى که پیش از خود فرستاده‏اند، هرگز آرزوى مرگ نخواهند کرد؛ و خداوند از ستمگران آگاه است. (۹۵) و یقینا آنان را حریص‏ترین مردم به زندگى [دراز مدت‏] خواهى یافت و [حتى حریص‏تر] از مشرکان. هر یک از آنان آرزومند است که اى کاش هزار سال عمرش دهند، ولى آن عمر طولانى دور کننده او از عذاب نیست؛ و خدا به آنچه انجام مى‏دهند، بیناست. (۹۶)

 قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَهً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ (۹۴)  وَ لَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالظَّالِمینَ (۹۵) 

بررسی انواع ظلم

نکته‌ای که باید درباره آیه ۹۵ گفته شود این است که اینجا فرمود «وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ‌» ۲ و در سوره مبارکه جمعه هم آنجا داریم «ان الله لایهدی القوم الظالمین »۳و باز «وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ‌» ۴ چرا ظلم را اینجا آورده؟ اینجا اولا که کلمه «الظَّالِمِینَ‌» محلای به الف و لام است یعنی همه ظالم ها یعنی خدا هیچ ظالمی را هدایت نمی‌کند چون جمع محلای به الف و لام جزو الفاظ عموم می‌باشد، حالا اینجا اعم از این است که ظالم به نفس باشند یا ظالم به غیر چه برسد به اینکه ظالم به معبود باشند چون یک زمانی عرض کردیم که ظلم سه صورت دارد: ظلم به خود، به غیر که ظلم به معبود هم محسوب می‌شود و ظلم به خدا.

تبعات ظلم و ویژگی‌های یهود

آنچه مسلم است این می باشد که ظلم به دیگران که از نوع ظلم به خدا هم می‌باشد از بقیه شدیدتر است و اینجا با الف و لامی که بر سر کلمه جمع آمده همه ظالمان را نشان می‌دهد یعنی هر نوع ظلمی که آن‌ها انجام داده باشند چه اعمال زشت، چه کفر و چه شرک چه عناد و عصبیت در مواردی که گفتیم، لجاجت‌هایی که می‌کردند همه این‌ها ظلم بوده لذا اینجا که می‌فرماید «وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ‌» یا «والله لا یهدی قوم الظالمین» (۵) این بیان معلوم می‌کند که یکی از تبعات ظلم این است که هدایت شامل حال او نخواهد شد این هدایت که از نوع «ان الله لا یهدی قوم الظالمین»  است، این هدایت خاصه می‌باشد.

شرط خروج فرد از مصادیق ظلم

هدایت خاص الخاص که به طریق اولی انجام می‌شود و هدایت‌های عمومی مانند ارسال رسل و نازل کردن کتاب بر آن‌ها می‌باشد ولی اگر توبه در کار باشد و کسی برگردد، فرد از مصادیق ظلم خارج می‌شود ولی درباره بنی‌اسرائیل اثر شرک و بت‌پرستی و ترک خدا هر چیزی که مرتکب آن شده‌اند این ظلم است، ستم به الله و ظلم به دیگران چون نسبت به دیگران هم نقشه می‌کشند، مثلا بگوییم ظلم آن‌ها این است که فلسطینی‌ها را نابود می‌کنند و می‌کشند؛ نکته جالب اینجاست که خیلی راحت و علنی این کار را می کنند.

رویکرد رهبری در برابر صهیونیست‌ها

کارهایی که دشمنان اسلام یا بنی‌اسرائیل یا بعبارت فی زماننا هذا صهیونیست‌ها می‌کنند، علنی هستند لذا اینکه برخی اوقات مقام معظم رهبری با صراحت آن‌ها سخن می‌گوید این خیلی عالی خواهد بود نباید درباره آن‌ها مسامحه کرد فرمودند که اگر نمی‌دانند بدانند که اوضاع مانند سابق نیست و اگر غلطی کردند ما تل آویو را با خاک یکسان می‌کنیم.

بحث صداقت در ادعا

این بحث «إِنْ کُنْتُمْ صادِقِین» ۶ را که فرمود، این همان بحث صداقت در ادعاست  یعنی اگر شما راستگو هستید و و صدق لسان دارید بعد باید تمنای مرگ را بکنید درواقع شما هیچ موقع صداقت در لسان نداشته‌اید یعنی هیچ وقت راست نمی‌گفتید. باز ما اینجا تاکید می‌کنیم که در اسلام و فرقه شیعه اثنی عشری خیلی از افراد حتی عوام که آدم‌هایی عادی بودند، مرگ برای آن‌ها شیرین بوده است.

شیرینی مرگ در سیره بزرگان

این خاطره‌ای که از دوستان از آیت الله کفعمی تعریف کرد حقیقت دارد ما از پسر ایشان شنیدیم که می‌گفت روز آخر که کنار تخت پدرم بودم پدرم در یک لحظه گفت که مردنم شیرین است یعنی حس کرده است که در دنیای بعدی مشکلات زیادی ندارد برخی اوقات افراد در همین دنیا حس می‌کنند که مردن برای آن‌ها آسان است عملکردی که خوب باشد طرف دیگر را تامین خواهد کرد.

تفسیر آیه ۹۶ سوره بقره

آیه بعدی می‌فرماید« وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‌ حَیاهٍ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ یُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ‌» ۷ این «لَتَجِدَنَّهُمْ» مرجع ضمیرش چه کیست؟ اینجا باز هم منظور بنی‌اسرائیل است خدا در این سوره هنوز از بنی اسرائیل دست برنداشته، نون و لام تاکید آورده و می‌فرماید که هر آینه شما یهودیان آن‌ها را می‌یابید «أَحْرَصَ النَّاسِ» یعنی حریص ترین مردم بر دنیا «أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‌ حَیاهٍ» ۸ یعنی بر زندگی این دنیا حرص دارید، حیاتی که اینجا گفته شده مطلق و نکره است حالا چه اینکه فقط خودشان زندگی کنند چه اینکه با دیگران باشند.

بررسی معنی الف سنه

«مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا» ۹ و از کسانی که اشرکوا آن‌ها مشرکند، حریص‌ترند «یَوَدُّ أَحَدُهُمْ» هر یک از آن‌ها دوست دارند و آرزو می‌کنند «لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ »۱۰ که البته محال است اینطور شود چون از لو استفاده کرده و لو امتناع هم می‌باشد که محال است آن‌ها الف سنه عمر بکنند. حالا این الف سنه نه اینکه بخواهیم هزار سال بگوییم یعنی قصد دارند هزاران سال عمر کنند مانند اصطلاح خودمان که ۱۲۰ سال می‌گوییم برای مثال می‌گوییم بعد ۱۲۰ سال که شما مردی!

تفسیر الف سنه در لسان قرآنی

الف سنه بیانگر کثرت است ، در لسان قرآن کلمه الف مانند آن جایی می باشد که می‌فرماید الف سنه الا خمسین یعنی ۹۵۰ سال که اینجا قصد دارد عدد را بیان کند اما این الف سنه که اینجا ذکر کرده مانند همان من الف شهر در سوره قدر است که البته آنجا هم یک نظری وجود دارد که منظور همان ماهی است که بنی امیه حکومت کردند البته ظاهر قرآن چنین گفته اما حکم در باطن چیز دیگریست.

دلیل درخواست عمر طولانی

حالا اینجا هم «لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ» ۱۱ را گفته که یعنی این عمر بسیار دورکننده و مانع است «مِنَ الْعَذابِ أَنْ یُعَمَّرَ»۱۲ یعنی آن‌ها فکر می‌کردند که عمر طولانی عذاب آن‌ها را کاهش می‌دهد عاقبت این دنیا را اگر حساب کنیم به اندازه یک چشم بر هم زدن بوده و زمانی که به دنیای بعدی می‌روید، کار بیخ پیدا می‌کند.

منابع 

۱_ سوره مبارکه بقره آیه ۹۴ و ۹۵

۲_ سوره مبارکه بقره آیه ۹۵

۳_سوره مبارکه  جمعه آیه ۵

۴_ سوره مبارکه بقره آیه ۹۵

۵_سوره مبارکه جمعه آیه ۵

۶_سوره مبارکه  بقره آیه ۹۴

۷_سوره مبارکه بقره آیه ۹۶

۸_ سوره مبارکه بقره آیه ۹۶

۹_ سوره مبارکه  بقره آیه ۹۶

۱۰_سوره مبارکه بقره آیه ۹۶

۱۱_سوره مبارکه  بقره آیه ۹۶

۱۲_ سوره مبارکه بقره آیه ۹۶

Visits: 1

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1