۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » تفسیر آیات 91 تا 100
  • شناسه : 5409
  • 22 می 2023 - 20:00
  • 97 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
آیه ۹۴ | ادعاى پوچ یهودیان و مرگ‏ گریزی‏ آنها
آیه 94 | ادعاى پوچ يهوديان و مرگ‏ گريزی‏ آنها

آیه ۹۴ | ادعاى پوچ یهودیان و مرگ‏ گریزی‏ آنها

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه  ۹۴ جلسه ۱ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی ۱ جلسه تفسیر آیه نود و چهارم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ ‏ وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَیْناکُمْ بِقُوَّهٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَ أُشْرِبُوا فی‏ قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما یَأْمُرُکُمْ بِهِ […]

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه  ۹۴ جلسه ۱

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

۱ جلسه تفسیر آیه نود و چهارم

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَیْناکُمْ بِقُوَّهٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَ أُشْرِبُوا فی‏ قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما یَأْمُرُکُمْ بِهِ إیمانُکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ (۹۳) قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَهً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ (۹۴)  وَ لَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالظَّالِمینَ (۹۵)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

 و [یاد کنید] زمانى که از شما [براى پیروى از موسى‏] پیمان گرفتیم، و کوه طور را بالاى سرتان برافراشتیم [و گفتیم:] آنچه را [چون تورات‏] به شما دادیم با قدرت و قوت دریافت کنید [و دستورهاى ما و پیامبرتان را بشنوید، به ظاهر] گفتند: شنیدیم و [در باطن گفتند:] نافرمانى کردیم. و به سبب کفرشان دوستى گوساله با دل هایشان در آمیخت. بگو: اگر شما مؤمن هستید [و ایمانتان شما را به این همه ظلم و جنایت و فساد فرمان مى‏دهد] پس بد چیزى است آنچه ایمانتان به آن فرمان مى‏دهد. (۹۳) بگو: «اگر آن (چنان که مدعى هستید) سراى دیگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه سایر مردم، پس آرزوى مرگ کنید اگر راست مى‏گویید!» (۹۴) ولى آنها، به خاطر اعمال بدى که پیش از خود فرستاده‏اند، هرگز آرزوى مرگ نخواهند کرد؛ و خداوند از ستمگران آگاه است. (۹۵)

 

 

http://bayanbox.ir/view/5122040553263843431/poster4.jpg

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه ۹۴

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَیْناکُمْ بِقُوَّهٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَ أُشْرِبُوا فی‏ قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما یَأْمُرُکُمْ بِهِ إیمانُکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ (۹۳) قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَهً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ (۹۴)  وَ لَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالظَّالِمینَ (۹۵)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

 و [یاد کنید] زمانى که از شما [براى پیروى از موسى‏] پیمان گرفتیم، و کوه طور را بالاى سرتان برافراشتیم [و گفتیم:] آنچه را [چون تورات‏] به شما دادیم با قدرت و قوت دریافت کنید [و دستورهاى ما و پیامبرتان را بشنوید، به ظاهر] گفتند: شنیدیم و [در باطن گفتند:] نافرمانى کردیم. و به سبب کفرشان دوستى گوساله با دل هایشان در آمیخت. بگو: اگر شما مؤمن هستید [و ایمانتان شما را به این همه ظلم و جنایت و فساد فرمان مى‏دهد] پس بد چیزى است آنچه ایمانتان به آن فرمان مى‏دهد. (۹۳) بگو: «اگر آن (چنان که مدعى هستید) سراى دیگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه سایر مردم، پس آرزوى مرگ کنید اگر راست مى‏گویید!» (۹۴) ولى آنها، به خاطر اعمال بدى که پیش از خود فرستاده‏اند، هرگز آرزوى مرگ نخواهند کرد؛ و خداوند از ستمگران آگاه است. (۹۵)

 

قُلْ إِنْ کَانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَهً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ۱

ظرفیت قلوب مومنین

در ذیل آیه نود و سوم از سوره مبارکه بقره در یک حدیث قدسی وارد شده که خداوند تبارک و تعالی فرمود «لا یَسَعُنِی  أَرْضِی وَ لاَ سَمَائِی وَ لَکِنْ یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ اَلْمُؤْمِنِ . »۲ یعنی زمین و آسمان من گنجایش من را ندارند ، «لا یَسَعُنِی» یعنی ظرفیت ندارد مرا زمین من و آسمان من لکن ان چیزی که گنجایش من را دارد و ظرفیت وجودی من در آن می تواند قرار بگیرد ،دل بنده ی مومن من است .

تفاخر و مباهات خداوند به مؤمن

لذا این روایت یک حالت تفاخر است و عبارت  «یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ اَلْمُؤْمِنِ . » در واقع دارد به بنده ی مومن خودش افتخار میکند و مباهات می کند که آن چیزی که گنجایش وجود من را دارد دل بنده ی مومن من است که آن عظمتی که من دارم و آن وجود نامتناهی و نامحدود ،ازلی و ابدی در زمینی که خودم آفریدم با این وسعت و آسمانی که با وسعت بسیار زیاد اما گنجایش وجود من را ندارد .

عدم گنجایش ارض و سماء

چرا گنجایش ندارد ؟ نه از لحاظ مکانی بلکه قابلیت آن را ندارد ،جل و اعلی ،تعالی الله ،سبحان الله، خداوند منزه و پاک است که اینگونه بخواهیم ان را در ظرفیت نسبت به ارض و سماء آن را قرار دهیم اما ان چیزی که جایگاه خداوند می باشد دل بنده مومن اوست پس این دل مومن را همیشه باید برای وجود حب الهی پاکسازی کنیم .

پیدا کردنِ خداوند

و نیز در حدیث دیگری روایت شده  از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که ایشان فرمود خداوند متعال فرموده است :«ستجدنی عند قُلُوب اَلْمُنْکَسِرَهِ والقبور المندرسه»۳به زودی  نزد دلهای شکسته و گور ها و قبر هایی که از هم پاشیده و کهنه ، مرا پیدا می کنید.

حب سامری در بنی اسرائیل

لذا مفاد این آیه  مذکور و نسبت به بنی اسرائیل بیان می کند که گویا این گوساله ای با کلمه عجل بیان شده  که آنها آن را می پرستند و به عنوان معبود قرار دادند ، حب آن در دلهایشان ریختند و چنین علاقه مفرطی که آن را به عنوان خدای خود قرار دادند و این بدبختی آنها است و این گوساله را هر چقدر سامری آن را قشنگ ساخته باشد بالاخره این مصنوع سامری است و گوساله واقعی که نبوده ! لذا مجسمه ای از گوساله ساخته بود .

بزرگترین معجزه حضرت موسی

لذا حالات یهود در طول تاریخ انها کاری نکرده نکذاشتند ! انهم با معجزاتی که حضرت موسی داشته و بزرگترین معجزه حضرت موسی برای بنی اسرائیل نجات آنها از دست فرعونیان بود لکن انقدر آن ها عقل نداشتند و احمق بودند که متاسفانه همین را هم دقت نمی کردند ،شما را نجات داد از دست فرعون! و فرعون تمام پسر های شما را می کشت آن وقت شما دقت نمی کنید که نجات پیدا کردید؟! چهار صد سال فرعون را می پرستیدند  انهم پرستش علاقه نبود بلکه زوری بود .

درخواست باطل و احمقانه بنی اسرائیل

لذا در سوره اعراف خداوند متعال می فرماید :« قرار ده برای ما هم یک بتی که او را عبادت کنیم لذا گفتند :« اجْعَلْ لَنَآ إِلَٰهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَهٌ » ۴یعنی قرار ده برای ما بتی را که او را عبادت کنیم چنانکه آنها این بت ها را می پرستیدند. لکن انقدر فهم آنها کم بوده و نمی فهمیدند و بعضی از آنها انقدر لجاجت و عناد داشتند که کاری به این حرف ها نداشتند و دست از لجاجت ، بت پرستی و خریت خود بر نداشتند و به موسی می گفتند کاری را برای ما انجام بده ،چه کاری انجام دهم برای شما ؟ در حضور حضرت موسی و بعد از همه تفضلات الهی که به انها شده  می کویند « اجْعَلْ لَنَآ إِلَٰهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَهٌ »۵

ایمان باطل بنی اسرائیل

و در آیه دیگر  می فرماید :«ۚ قُلْ بِئْسَمَا یَأْمُرُکُمْ بِهِٓ إِیمَانُکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»۶ چه بد چیزی امر می کند از آنها که در واقع واسطه امر کردن آنها ایمان آنها می باشد ،ایمانی که آنها دارند به آن چیزی که باطل است .

شدت لجاجت بنی اسرائیل

من یادم است که پدرم شخصی را تعبیر می کرد که کارهایش مثل کله جنگ می ماند ، می‌گفتیم یعنی چه؟ گفت کله و سرش را به دیوار میزند و زور می کند لذا کله ی او تکان میخورد دیوار که تکان نمی خورد ! لذا بنی اسرائیل را خداوند این همه به آنها تفضل نمود خصوصا زمان حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام بعد دو مرتبه چه گشایشی برای انها زمان حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام خداوند برای آنها ایجاد نمود اما دست بردار از کار های خود نبودند .

مهمترین خصوصیت بنی اسرائیل

و ادعای آنها هم بالا بود لذا یک خصوصیتی یهودیان دارند که بقیه موحدین ندارند چون یهودیان می گویند فقط ما و هیچ کس دیگر را هم قبول ندارند و جالب اینجاست که ما مسلمانان چه وهابیون که فرقه ضاله مسلم ما هستند که من فکر میکنم ریشه آنها همان صهیونیست می باشد دنبال این هستند که همه مردم را و مسلمانان را به کیش خود بکشانند لذا ما شیعیان به دنبال این هستیم که سنی ها مستبصر شوند ،سنی های دیگر مانند حنبلی ها ،شافعیان و مالکی ها دنبال این هستند که مسلمانان را در حیطه اعتقادی  خود بیاورند.

عدم دعوت بنی اسرائیل به دین یهود

 اما جالب اینجاست که یهودیان هیچ وقت هیچ کسی را دعوت به دین خود نکرده اند حتی نصاری که خودشان بنی اسرائیل بودند آنها را هم به دین خودشان نمی‌کشاندند  ، میگویند فقط ما  ولی دین های دیگر می گویند بیایید بهشتی شوید اما یهود می گوید بهشت فقط جای بنی اسرائیل است .

پاسخ خداوند به توهم یهود

 لذا این توهم یهود را چگونه قران پاسخ داده است ؟ در ایات مختلف قران از جمله نود و چهارم سوره مبارکه بقره که فرمود :«قُلْ إِنْ کَانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَهً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ»۷ یعنی آرزوی مرگ کنید اگر واقعا راست میگویید که مراد از «الدَّارُ الْآخِرَهُ» در این آیه بهشت است ؛ چون «لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ»۸ که می فرماید « لام» نفعیه می باشد یعنی دار آخرت به نفع شما است و بهشت برای شما است .

دعوت سایر ادیان به دین خود

لذا هر متدین به دینی مسلم دار اخرت را تصور دارد و میل به اینکه سعادت ابدی پیدا کند پس تمایل این در وجود همه است که از فطرت سرچشمه میگیرد ،درک فیوضاتی که بر او است که انسان ها دارند نسبت به نعمت های الهی و به حسب واقع ، حق یا باطل مدعی حقانیت دین خود هستند و خود را با سعادت می دانند و دنبال این هستند ادیان دیگر را باطل کنند و آنها را به سمت  بکشانند  .

باطل بودن ادیان دیگر از نظر یهود

 اما یهودیان اینگونه نیستند لذا می گویند ادیان دیگر باطل هستند و آنچه که سعادت می باشد و مخصوص تفضل الهی برای انسان است فقط مخصوص یهودیان می باشد و نصاری ،فِرَق مسلمین دیگر و هر موحد دیگری را قبول ندارند و می گویند اینها هیچ کدامشان رستگار نمی شوند و فقط قوم یهود !

تفاوت یهود با سایر ادیان

و اینکه این آیات در شأن یهود نازل شده است چرا ؟ دیگران هم بالاخره خلاف می کنند اما چرا درباره آنها آیه نازل نشد ؟ چون یهود با سایر ادیان فرق می کند ،یهودیان ملاک سعادت را متدین به دین خودشان می دانند اما دین های دیگر متدین به دین خدا می دانند لذا فرق بین اسرائیلی و غیر اسرائیلی نمی گذارند اما اینها می گویند فقط اسرائیلی است که سعادتمند می شود و تفضل حضرت حق  فقط شامل یهودیان شده و عالم جهان را از تفضلات الهی محروم می دانند و فقط خودشان را می دانند اما نه تنها در آن زمان بوده بلکه از آن زمان آلی زمان معاصر ما این اعتقاد را یهودیان دارند که الان صهیونیست های موجود هستند که میگویند فقط ما هستیم که قابلیت به سعادت رسیدن عالم آخرت را داریم .

 علم یهودیان به باطل بودن خودشان

لذا قران کریم در جاهای مختلف فرموده است مثل سوره جمعه که فرمود :«قُلْ یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوٓا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَآءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ» ۹ و در آیه بعدی هم فرمود:«وَلَا یَتَمَنَّوْنَهُٓ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ ۚ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ»۱۰ این فلسفه اعتقادی یهود اینگونه است ولی جالب این است که خودشان هم می دانند که اشتباه می گویند و حق نیستند اما دست از حرف و اعتقاد ظاهری خود بر نمی دارند .

اعتقادات باطل یهودیان

مثلا در سوره بقره که یهودیان می گویند :«وَقَالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّهَ إِلَّا مَنْ کَانَ هُودًا »۱۱ هیچ کسی داخل بهشت نمی شود مگر یهودیان که داخل بهشت می شوند یا در سوره مبارکه مائده می فرماید :« نَحْنُ أَبْنَآءُ اللَّهِ وَأَحِبَّآؤُهُ »۱۲ ما فرزندان خداییم و احباء ،دوستان و محبین خداوند هستیم.

تفکرات باطل بنی اسرائیل

جالب این است که تمام این حرف هایی که می زنند همه تحت ادعای باطل خودشان دست بردار نیستند و همینطور این را ادامه میدهند یا در سوره مبارکه بقره که قبلا داشتیم می فرماید  انها می گفتند :«وَقَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّآ أَیَّامًا مَعْدُودَهً»۱۳ یعنی یک ایام محدود  و کوتاهی ما در جهنم می رویم لذا اینگونه فکر می کنند، فکر میکنند همه چیز  برای خودشان است.

علم یهود به ظهور پیامبر آخر الزمان

 در حالی که می دانند پیامبر آخر الزمان آمده ایشان باید اطاعت شود به نص تورات و انجیلی که به دست بنی اسرائیل بوده و اصرار و تاکید و کرارا انبیاء بنی اسرائیل این را گفته اند و به عنوان یک مژده به آن زمان برای بنی اسرائیل و آنهایی که در حیطه توحید و به انبیاء آن زمان ایمان داشتند توصیه میکردند که به دنبال انتظار مصلح آخرالزمان باشند که آن زمان خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم بوده .

دوران انتظار بنی اسرائیل

 دوران انتظار را هم ۶۸۰ سال حدودا از زمانی که حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام را خواستند بکشند به امر خداوند او غایب شد تا زمانی که پیامبر خاتم بود ۶۸۰ سال طول کشید که این دوران انتظار بوده و در این دوران آنها بسیار مطالعه کردند در کتاب های خود و بسیار بیان و حرکت می کردند و فلسفه اینکه دور مدینه توقف نمودند و قبایل خود را اسکان دادند برای همین بوده ولی علی هذا می‌بینیم آنها دست از لجاجت خود بر نمی‌دارند .

تمنی موت اهل بیت

گاهی اوقات خود اهل بیت را نگاه می کنیم میبینیم این بحث تمنی موت را در زندگی اهل بیت محسوس میبینیم مثلا ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین وقتی مشکلات کفری و طاغوتی و طغیانی بر انها وارد می شد تمنای مرگ می کردند مثل کلام صدیقه طاهره سلام الله علیها که فرمودند « اللهم عجل وفاتی سریعا»۱۴ آن هایی که واقعی دوست و محب خداوند بودند ، اهل بیت بودند و در کلامشان این موارد بوده یا کلام حضرت علی علیه السلام که فرمود « أَرِحْنِی فَقَدْ أَفْنَیْتَ کُلَّ خَلِیلِی» ۱۵ یعنی ای مرگ مرا راحت و خوشحال کن که تمام دوستانم که از بین بردی را ببینم .

تمنی موت سید الشهداء «ع»

یا حضرت سیدالشهدا وقتی که بعد از شهادت حضرت علی اکبر آمدند فرمودند :« علی الدنیا بعدک العفا» یعنی بعد از تو مرگ بر دنیا و خاک بر دنیا که ما بخواهیم در آن زندگی کنیم لذا تمنای مرگ را اهل بیت در کلامشان به وفور و وضوح می باشد.

شان نزول آیات تمنای مرگ

 در حالی که آنچه که در قرآن در بحث تمنای مرگ امده همه در شأن یهود آمده به ادعایی که آنها می گفتند ما احباء خداوند هستیم و ابناء الله و احباء الله هستیم و اولیاء خداوند هستیم اما یک ذره ای از اطاعت و بندگی در وجود آنها نبوده .

حبّ دروغین بنی اسرائیل

لذا اگر کسی بنده باشد و واقعا عاشق خداوند باشد چون اگر کسی حب داشته باشد یا ولایت داشته باشد این منجر اطاعت محض و عشق می شود ، عاشق به دنبال وصال است لذا اگر اینها عاشق خداوند بودند ،خداوند به آنها اینگونه خطاب نمی کرد بلکه معلوم است انها عاشق نبودند و دروغ می گویند و دنبال مطامع دنیوی هستند که بتوانند در یک پروسه زمانی به مقام و مال و زخارف دنیوی دست پیدا کنند .

ترس مردم از مرگ

لذا نوع مردم هم این را مبتلا هستند و تمنای مرگ نمی کنند و می ترسند از مرگ لذا خودمان که اینجا هستیم مرگ برای ما خوب است ؟ فکر نکنم کسی باشد که به این فکر کند که اگر بمیرد  به خدا واصل می شود و ملاقات می کند خداوند را و به لقاءالله می رود .

کلامی از وصیت نامه امام خمینی

چه کسانی می توانند این ادعا را کنند ؟ اشخاصی مثل حضرت امام ،که کلامی که امام در وصیت نامه خود دارند واقعا این کلمات یک مقدار در آن دقت کنیم چقدر ایشان معرفت دارند لذا فرمود « من با دلی آرام و ضمیری روشن و قلبی مطمئن» چه کسانی میتوانند اینگونه بگویند ؟ ما میتوانیم ؟ الان اگر به ما بگویند که ما میمیریم چگونه هستیم ؟ خوشحال می شویم ؟ خیر ؛ ائمه اطهار و اولیاء خداوند بر مرگ خود خوشحال می شوند لذا امام حسین علیه السلام در صحنه عاشورا و گودی قتلگاه می گویند هرچه به مرگ نزدیکتر می شد چهره ایشان برافروخته و شاداب تر می شد ؛ما اینگونه هستیم ؟

کلام امیرالمومنین هنگام شهادت

من شهدا را دیده ام که وقتی ترکش خوردند و شهید شدند خیلی از آنها اخ می گفتند و بعد هم شهید می شدند اما ان کسی که فرمود  « فزت و رب الکعبه» چه کسی بود ؟ امیر المومنین بود لذا شمشیر که بر فرق ایشان وارد شد جمله « فزت و رب الکعبه» بر زبان ایشان جاری شد لذا عاشق اینگونه می گوید.

پاکی دل آیت الله بهجت

می گفتند آیت الله بهجت خودش زمان مرگ که من این ادعا را قبول ندارم ولی آنچه که مسلم بود ایشان از مرگ نمی ترسید و آنچه که در چهره ایشان می دیدیم این نبود ،معلوم بود که وصل است و پاک شده و دل ایشان فقط متوجه خداوند است و خالی شده از ما سوی الله و فقط خداوند در آن است البته اینکه تمنای مرگ کنند یا خیر ایا این متوجه بحث معاد می باشد یا خیر؟ ممکن است که اعتقاد به معاد و مبدأ داشته باشند اما آنچه که صلاحیت و آن جمله ای که فرمود :«یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ اَلْمُؤْمِنِ» را ندارند .

تمنای مرگ شهدای جنگ تحمیلی

خیلی افراد بودند در جنگ که شهید می شدند و ما می دیدیم که آرزو میکنند که بمیرند ، من یادم است که اقای طاهری که خداوند ایشان را رحمت کند می‌آمد بین بچه ها که بروند عملیات وقتی بین جمعیت رفت و آمد می کرد رزمنده های جوان و نوجوان دور او را می گرفتند که دعا کن شهید شویم و یک سری از اشخاص هم گریه می افتادند یا شب عملیات که می شد ،داشتیم می رفتیم آن طرف خط که بزنیم به دشمن ، به فرمانده یا مسئول اصرار  میکردند خیلی از رزمنده ها واقعا  که دعا کن ما شهید شویم ، این تمنای مرگ است چون آنها خالص بودند و مخلص بودند و پاک بودند و دلهای آنها مملو از حب خداوند بود لذا تمنا و ارزوی مرگ در دلهای آنها بود .

رد ادعای یهودیان

اما یهودیان هیچ وقت تمنای مرگ نمی کنند لذا فرمود :««وَلَا یَتَمَنَّوْنَهُٓ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ»۱۶ هیچ موقع انها تمنای مرگ نکردند که در سوره مبارکه جمعه هم عرض کردیم که ادعایی که یهود دارد و می کوید من مدعی این هستم که اولیاء خداوند هستم ان هم «مِنْ دُونِ النَّاسِ»۱۷ یعنی بدون هیچ شرکی  پس فرمود «فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ» اگر راست میگویید تمنای مرگ کنید لکن هیچ وقت تمنای مرگ نمی کنند اما  در آیه بعد  می فرماید «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ»۱۸

عمومیت مصادیق آیه

 اما این را به همه ی ما می‌گوید لذا درست است که  این ایات در شأن یهود می باشد اما فرق نمی کند ما هم هستیم ،نوع انسان ها اینگونه هستند لذا یک میزان است که تو واقعا ولی خداوند ،محب خداوند، محبوب خداوند،مرضی خداوند هستی و آیا مصداق «یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ» ۱۹ هستید یا خیر ؟ یا مصداق پایین تر که مصداق اکمل ان سید الشهداء می باشد و تو مصداق پایین تر هستی ؟ اگر واقعا اینگونه ای باید که مرگ برای تو تمنا داشته باشد و آرزوی آن را بکشی اما اگر خیر ؟ خودت را که نمی توانی گول بزنی؟ هر کاری میکنید که دو روز دیگر زنده بمانید چون ان حب را ندارید .

 منابع  

۱_  سوره مبارکه بقره آیه ۹۴

۲_بحارالانوار ج ۵۵ ص۳۹  ،عوالی اللئالی ج ۴ ص ۷

۳_منیه المرید ص ۱۳۳

۴_ سوره مبارکه اعراف آیه ۱۳۸

۵_سوره مبارکه اعراف آیه ۱۳۸

۶_ سوره مبارکه بقره آیه ۹۳

۷_  سوره مبارکه بقره آیه ۹۴

۸_سوره مبارکه بقره آیه ۹۴

۹_سوره مبارکه جمعه آیه ۶

۱۰_سوره مبارکه جمعه آیه ۷

۱۱_ سوره مبارکه بقره آیه ۱۱۱

۱۲_ سوره مبارکه مائده ۱۸

۱۳_ سوره مبارکه بقره آیه ۸۰

۱۴_ بحار الانوار ج ۴۳ ص ۱۷۷ ،عوالم سیده نساء ج ۲ ص ۷۹۶

۱۵_الإنصاف فی النص علی الأئمه الإثنی عشر علیهم السلام ج ۱، ص ۴۰۴

۱۶_ سوره مبارکه جمعه آیه ۷

۱۷_ سوره مبارکه جمعه آیه ۶

۱۸_ سوره مبارکه جمعه آیه ۸

۱۹_ سوره مبارکه فجر آیه ۲۷

Visits: 5

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1