۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » تفسیر آیات 111 تا 120
  • شناسه : 5908
  • 07 آگوست 2023 - 14:55
  • 139 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
آیه ۱۱۴ | دفاع از مساجد، هشدار به ویرانگران
آیه 114 | دفاع از مساجد، هشدار به ويرانگران

آیه ۱۱۴ | دفاع از مساجد، هشدار به ویرانگران

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۱۴ جلسه ۱ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی  ۱ جلسه تفسیر آیه صدو چهاردهم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏  بَلى‏ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (۱۱۲) وَ قالَتِ الْیَهُودُ لَیْسَتِ النَّصارى‏ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ وَ قالَتِ […]

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۱۴ جلسه ۱

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

 ۱ جلسه تفسیر آیه صدو چهاردهم

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 بَلى‏ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (۱۱۲) وَ قالَتِ الْیَهُودُ لَیْسَتِ النَّصارى‏ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ وَ قالَتِ النَّصارى‏ لَیْسَتِ الْیَهُودُ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ وَ هُمْ یَتْلُونَ الْکِتابَ کَذلِکَ قالَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ فیما کانُوا فیهِ یَخْتَلِفُونَ (۱۱۳)  وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعى‏ فی‏ خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظیمٌ (۱۱۴)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

 آرى، کسانى که همه وجود خود را تسلیم خدا کنند در حالى که نیکوکارند، براى آنان نزد پروردگارشان پاداشى شایسته و مناسب است، نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى‏شوند. (۱۱۲)  ویهودیان گفتند: نصرانى‏ها بر آیین و روش درستى نیستند و نصرانى‏ها گفتند: یهودیان بر آیین و روش درستى نیستند، در حالى که همه آنان کتاب [آسمانى‏] را مى‏خوانند [که هر دو آیین در زمان مخصوص به خود درست و بر حق بوده‏] کسانى که نادانند [هم چون مشرکان‏] سخنى مانند سخن آنان [درباره آیین مسلمانان‏] گفتند؛ پس خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف مى‏کردند، داورى مى‏کند. (۱۱۳) و چه کسانى ستمکارتر از کسانى مى‏باشند که از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگیرى کردند، و در خرابى آنها کوشیدند؟ آنان را شایسته نیست که در آن [مراکز عبادت‏] درآیند، جز در حال ترس [از عدالت و انتقام خدا]. براى آنان در دنیا خوارى و زبونى است و در آخرت عذابى بزرگ است. (۱۱۴)

 

http://bayanbox.ir/view/5122040553263843431/poster4.jpg

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه  ۱۱۴

دفاع از مساجد، هشدار به ویرانگران

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 بَلى‏ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (۱۱۲) وَ قالَتِ الْیَهُودُ لَیْسَتِ النَّصارى‏ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ وَ قالَتِ النَّصارى‏ لَیْسَتِ الْیَهُودُ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ وَ هُمْ یَتْلُونَ الْکِتابَ کَذلِکَ قالَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ فیما کانُوا فیهِ یَخْتَلِفُونَ (۱۱۳)  وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعى‏ فی‏ خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظیمٌ (۱۱۴)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

 آرى، کسانى که همه وجود خود را تسلیم خدا کنند در حالى که نیکوکارند، براى آنان نزد پروردگارشان پاداشى شایسته و مناسب است، نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى‏شوند. (۱۱۲)  ویهودیان گفتند: نصرانى‏ها بر آیین و روش درستى نیستند و نصرانى‏ها گفتند: یهودیان بر آیین و روش درستى نیستند، در حالى که همه آنان کتاب [آسمانى‏] را مى‏خوانند [که هر دو آیین در زمان مخصوص به خود درست و بر حق بوده‏] کسانى که نادانند [هم چون مشرکان‏] سخنى مانند سخن آنان [درباره آیین مسلمانان‏] گفتند؛ پس خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف مى‏کردند، داورى مى‏کند. (۱۱۳) و چه کسانى ستمکارتر از کسانى مى‏باشند که از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگیرى کردند، و در خرابى آنها کوشیدند؟ آنان را شایسته نیست که در آن [مراکز عبادت‏] درآیند، جز در حال ترس [از عدالت و انتقام خدا]. براى آنان در دنیا خوارى و زبونى است و در آخرت عذابى بزرگ است. (۱۱۴)

وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّـهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَ سَعى‏ فِی خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفِینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظِیمٌ ۱

حکم مانعین از ورود به مساجد

نکاتی که در آیه صد و چهاردهم از سوره مبارکه بقره وجود دارد پیرامون جمله:«وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ» کسی اگر در برابر مومنین و مسلمانان کاری کند که عبادت را از انها بگیرد  و مانع شود که آنها به مسجد بروند و ذکر خداوند را داشته باشند و عبادت خداوند را به جا اورند ، خداوند این عمل را تعبیر به ظلم کرده است و می فرماید:«وَ مَنْ أَظْلَمُ» یعنی ستمکارتر و از افعل تفضیل استفاده می کند .

تفسیر جمله «مِمَّنْ مَنَعَ»

لذا جمله :«وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّـهِ»۲ یعنی چه کسی  ظالم تر و ستمکار تر می باشد از آن کسی که عبادت و یاد خداوند در مساجد جلوگیری میکند ؟ لذا«مِمَّنْ مَنَعَ» یعنی از آنهایی که منع می کنند و منع می شوند مساجد خداوند را مانند صهیونیست ها که نمیگذارند در مسجد الاقصی کسی وارد شود که این ایه مصداق انها نیز می باشد .

مانع شدن مؤمنین از بعض دیگر

گاهی اوقات در همین جا پیش می آید ، من چون جایی مسجد ندارم هر روز ،هر جایی هستم به یک مسجد می روم و بعض اوقات میبینم که مومنین متأسفانه «بعضهم مانع بعض» هستند و بعضی اشخاص مانع بعضی می شوند و نمی گذارند آقا جلو برود به جهت هایی واقعا واهی که این آیه مصداق برای این افراد می شود .

 تعبیر ظلم به خداوند

اینکه آیه در شأن یهود و نصاری می باشد واضح است که مانع می شوند از ورود به  مسجد الاقصی و این ظلم هم به خداوند و هم به غیر خداوند  می باشد یعنی هم ظلم به خداوند می کنند چون فلسفه خلقت خداوند بر بندگی مخلوقین و انسان ها است و فقط هدف این نبوده که خلق شوید بلکه فرمود :«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»۳ که «لِیَعْبُدُونِ» را به «لیعرفون» تعبیر کرده اند که مقام بالاتری می باشد و معرفت بالاتر می رود لذا عبادت محض نیست بلکه عبادتی است که واقعی می باشد و معرفت در آن وجود دارد .

معنای متبادر به عرف مساجد

ظالم از این اشخاص چه کسانی هستند ؟ که حرف «مَنْ» در اول ایه استفهامیه می باشد و از جمله«مَساجِدَ اللَّـهِ» آنچه که عرف متوجه می شود و متبادر به ذهن است ،همین مساجدی می باشد که محل نماز و وعظ می باشد.

مراد از «مَساجِدَ اللَّـهِ»

تعبیرات مختلفی در روایات داریم از جمله آن تعابیر ، اینکه فرمود :«اَلْمَسَاجِدُ  بُیُوتُ  اَللَّهِ»۴ یعنی مساجد خانه‌های خداوند هستند نه تنها مسجد الحرام به آن بیت الله الحرام گفته شده بلکه مساجد دیگر هم بیت الله نامیده شده اند به ان مسجد بیت الله الحرام گویند چون بحث حریم در آن مطرح می باشد و یک سری آداب خاصی را برای ورود به آن باید رعایت کنند و بدون احرام کسی نمی تواند وارد حرم شود و مسجد بخشی از آن محل است که جای خاص خودش را دارد .

مراد از کلمه «اسْمُهُ»

لذا فرمود :«أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ» یعنی در آن مساجد یاد خداوند می شود که پیرامون کلمه اسم «اسْمُهُ» مفصلا در «بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» سوره مبارکه بقره و حمد بیان نمودیم که در تفسیر آن بیشتر توضیح داده شده .

اقسام خرابی مساجد

پیرامون جمله «وَ سَعى‏ فِی خَرابِها» دیروز عرض کردیم که خراب کردن مسجد به سه گونه متصور است اول اینکه مساجد را منهدم می کنند که معمولا این عمل را نمی کنند کما اینکه یهودیان هنوز جرأت نکرده اند مسجد الاقصی را خراب کنند البته انجام می دهند چون انسان هایی هستند که جسارت می کنند منتهی چون مسجد الاقصی را از خودشان می دانند و روی آن ادعا دارند و مکان مقدسی است رعایت می کنند.

وهابیون و انهدام مساجد و بقعه ها

 کما اینکه وهابیون همه اماکن مقدسه ما را خراب کردند که دو مورد را نتوانستند یکی مسجد النبی و دیگری بیت الله الحرام که  جرات نکردند اما حرم های ائمه چون بحث هایی بود در اهل تسنن بر علیه شیعه آن ها توانستند بقعه را تخریب کنند .

معنای بقیع و بقعه

 بقیع یعنی مکانی که خیلی بقعه دارد که صفت مشبهه دلالت بر ثبوت صفت در موصوف می کند این مکان چون بسیاری بقعه در آن بوده به آن بقیع گویند لذا آمدند و تمام بقعه های بقیع را خراب کردند اما مسجد النبی را دیگر جرات نکردند چون وجود مقدس پیامبر در آن وجود دارد و این مکان  منتسب به خانه پیامبر بود لذا تا این حد بیشتر نتوانستند پیش بروند.

از بین بردن آثار اسلام در اروپا

 لذا بنا و هدف وهابیون بر این بوده که اصلا اثری از اسلام باقی نگذارند چون در اروپا موفق شدند و اروپایی که هشتصد سال حکومت عثمانی که حکومت اسلامی بر آنها حاکم بود و مسلمانان بر آنها حاکم بودند و توانستند با فسادی که ایجاد کردند تمام اروپا را از اسلام خالی کنند و الان اثری از اسلام در اسپانیا وجود ندارد ،شاید تعداد کمی مسلمان در آنجا زندگی کنند اما اینکه اثری به عنوان اسلام اعم از شیعه و سنی وجود داشته باشد ، اینگونه نیست.

عدم انهدام اماکن مقدسه در اروپا

لکن آثار و بناها را نگه داشته اند لذا شخص انگلیسی گفته بود چه خبر است ،صدای چیست ؟! گفتند دارند اذان می گویند ، مسلمانان وقت ظهر می شود اذان می گویند ؛ گفته بود برای منافع ما ضرری دارد یا خیر؟ گفتند خیر ؛ گفت خب بگویند پس اماکنی که مقدس بوده در اروپا را تخریب نکردند چون برای منافع آنها مضر نبوده و تمدن آنها بوده .

عوامل از بین رفتن اسلام در اروپا

 اما مسلمانی اشخاص را با فسادی که بین مردم ایجاد کردند و دختران مسیحی را بین مسلمانان با لباس های زننده و تحریک کننده  آوردند و جوان های مسلمان را به میکده و عشرتکده ها کشاندن و توانستند آثار اسلام را از اروپا که هشتصد سال حکومت بر آنها بود ، از بین ببرند که الان هم می بینیم .

هدف از تأسیس اسرائیل و وهابیت

 بعد سراغ مسلمانان کشور های دیگر آمدند و بحث تأسیس اسرائیل و وهابیت را آوردند که تأسیس همه ی این موارد برای براندازی می باشد و زمانی که براندازی کردند برای آنها فرقی بین سنی و شیعه نیست و اصلا اسلام را نمی خواهند چون می دانند ماهیت اسلام با ظلم و حق دیگران را خوردن و ستم کردن به مردم ضعیف مخالف است و آن وقت نمی توانند با وجود اسلام  هر کاری را خواستند انجام دهند لذا با وجود اسلام مخالف هستند اعم از اینکه اسلام در غالب شیعه یا اهل تسنن باشد .

هدف از اختلاف افکنی و تفرقه

این اختلافات و تفرقه ها را که ایجاد می کنند برای این است که بتوانند هر کاری را خواستند پیش ببرند که همان تز و سیاست انگلیسی می باشد که می گویند اختلاف بینداز و حکومت کن و حتی بین شیعه هم اختلاف می اندازند و جالب اینجاست که در کشور ما همین کار را می کنند یعنی الان برای اینکه بتوانند کشور ما را به هم بریزند دقیقا می آیند مثلا بحث ریاست جمهوری جناب رئیسی را مذمت می کنند و هر روز شایعه درست می کنند و در ذهن مردم  شبهه  ایجاد می کنند که بالاخره روی مردم اثر می گذارد .

وظیفه ما در مقابل تفرقه افکنی

ولی به لطف و عنایت حضرت حق از اول انقلاب تا الان این نظام با مدیریت خود خداوند و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اداره شده ولی این شبهه افکنی و تفرقه را همیشه انجام می دهند و به دنبال این حرف ها هستند و ما باید مواظب باشیم که در محله ها بین من و شما اختلاف می اندازند برای اینکه مردم به مساجد نیایند .

بی توجهی ما به اختلاف و تفرقه

 در حال حاضر در اکثر مساجد مشکلاتی از این قبیل وجود دارد و اکثر مساجد اصفهان که تشریف می برید خالی هستند چون آقایی بوده آن خطی بوده الان خطش عوض شده و این کشمکش های سیاسی بیهوده باعث شده لذا ریشه این مسائل دشمن است و ما نمی دانیم و متاسفانه غافل هستیم و بی توجهی منجر به غفلت می شود و الا در این مدرسه ما باید برای هم جان بدهیم نه اینکه فکر کنیم بدخواه باشند یا با قران و من مخالف باشند ولی فکر می کنند اینجا من اگر باشم مانع ترقی آقا می شود ، اینطور نیست بلکه درس خود را می گوییم بنابراین همان چیزی که دشمن میخواهد ما در حال عمل به آن هستیم و آن چیزی که دشمن قصد آن را کرده ،ما عمل می کنیم .

زبان دشمن نشویم !

آقای احمدی نژاد وقتی نشست مناظره کند  زیرآب آخوند ها را زد و اگر یادتان باشد در مناظره اولیه سال هشتاد و هشت زیرآب همه ی آخوند ها را زد گفتند تو صهیونیستی هستی و بنا داری ریشه آخوند کنده شود در جامعه اما صهیونیست نیست لکن کاری که آنها میخواهند را انجام میدهد ،الان هم ببینید علیه رهبری صحبت می کند بنابراین این مسائلی  می باشد که خودمان باید مواظب باشیم و زبان دشمن نشویم .

معنا و مراد از کلمه «سَعى»

در ادامه آیه می فرمایند :«وَ سَعى‏ فِی خَرابِها»۵  سعی کردن،یعنی هر آنچه که انسان  دارد را به جهت کاری سمت و سو دادن که به آن تلاش گویند به بیان دیگر یعنی شما تمام وجودت را برای کاری اعمال کنید مانند اینکه زمانی شما خواستید طلبه شوید ، تمام آنچه که می توانستید از ساختار های اداری و درسی را فراموش و به حوزه بیایید ، الان سعی میکنید در راستای تحصیل علوم یا مثلا کسی در کاسبی تحصیل ریال و دلار فعالیت می کند بنابراین یعنی همه وجود خودشان را به سمتی حرکت می دهند تا بتوانند آنچه هدف خود می باشد را به دست آورند .

مصداق سعی در خرابی مسجد

فرمود :«وَ سَعى‏» یعنی کسانی که ظالم تر از آنها وجود ندارد ، سعی و تلاش آنها بر این موضوع می باشد که مساجد را خراب کنند که گفتیم مثل وهابیت که اگر می توانستند بنای مسجد النبی و مسجد الحرام را خراب می کردند اما فعلا توقف کرده اند .

بدترین خرابی برای مساجد

خرابی مسجد را دیروز گفتیم که یا منهدم می کنند ؛ مانند اینکه بقیع را منهدم کردند ، یا نمی گذارند داخل مسجد شوید تا نماز بخوانید مثل مسجد الاقصی که مانع می شوند ، نمی گذارند  و ایراد می گیرند ؛ یا خرابی بد تر از دو مورد قبلی اینکه مسجد را محل لهو و لعب و حرام می کنند ، یعنی مسجد را خراب می کنند از جهت محتوا که بدترین خرابی این مورد می باشد که بنای مسجد را خراب نمی کنند و می گذارند بنای مسجد باقی باشد ،مانع ورود به مسجد هم نمی شوند اما درون مسجد نفوذ می کنند و در مسجد مثلا کار های خلاف اخلاق مرتکب می شوند یا دختر و پسر را مختلط کنند و تئاتر بازی کنند

فراهم کردن مقدمات خرابی مسجد

لکن اول این کارها را مرتکب نمی شوند ،اول مقدمات را فراهم می کنند لذا اول می گویند راه اندازی باشگاه که اشکالی ندارد ؟ خیر اشکالی که ندارد اما باشگاه که راه اندازی می شود ، تبدیل به  بیشگاه می شود .

علت مخالفت علما و روحانیون

یکی از مخالفت های علما ،پیرمرد ها و روحانیون در قدیم و الان  که مخالفت می کنند در اینکه حتی بسیج در مسجد تشکیل شود نه اینکه مخالف بسیج باشند و می دانند که بسیج خیلی خوب است ولی یک سری تبعات را دیده اند که باید مراعات شود و اگر از دست آنها خارج شود دیگر درست نمی شود.

منابع 

۱_ سوره مبارکه بقره آیه ۱۱۴

۲_ سوره مبارکه بقره آیه ۱۱۴

۳_ سوره مبارکه ذاریات آیه ۵۶

۴_الأمالی  ج ۱، ص ۴۵۸

۵_ سوره مبارکه بقره آیه ۱۱۴

Visits: 10

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1