۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » كلمة الله العليا | تجزیه | جلد 1
  • شناسه : 2732
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰:۰۸
  • 10 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
تجزیه آیه چهلم سوره بقره

تجزیه سوره مبارکه بقره آیه «۴۰»

تجزیه آیه چهلم سوره بقره یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِیَّایَ فَارْهَبُونِ (۴۰) اى اولاد اسرائیل! (یعقوب) نعمتهایى که به شما ارزانى داشتم به خاطر بیاورید و به پیمانى که با من بسته‏اید وفادار باشید، تا من هم به عهدى که کرده‏ ام‏  وفا کنم، پس […]

تجزیه آیه چهلم سوره بقره

یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِیَّایَ فَارْهَبُونِ (۴۰)

اى اولاد اسرائیل! (یعقوب) نعمتهایى که به شما ارزانى داشتم به خاطر بیاورید و به پیمانى که با من بسته‏اید وفادار باشید، تا من هم به عهدى که کرده‏ ام‏  وفا کنم، پس فقط از من بترسید.

«یا»

حرف نداء

 

«بنى»

در اینجا «بنین» بوده نون آن به اضافه حذف شده. «بنین» جمع‏ «ابن» است‏

 

«اسرائیل»

اسمى است‏ عبرى‏ و لقب است براى حضرت یعقوب (ع) و اسرا به معناى‏ عبد است‏ و اسرائیل‏ به معناى‏ عبد اللّه‏ آمده، پس‏ اسرائیل‏ نامى عجمى است و چون داراى دو سبب از اسباب منع صرف است (یکى‏ عجمه‏ و دیگرى‏ علمیّت‏)، از این رو غیر منصرف است‏

 

«اذکروا»

  • فعل امر حاضر و صیغه جمع‏
  •  

«نعمه»

  • بر وزن‏ جلسه‏ مصدر است و به معناى حالت‏ تنعّم‏ و رفاه است‏
  •  

«الّتى»

  • موصول اسمى و مفرد مؤنث است و مبنّى بر سکون‏
  •  

«انعمت»

  • صیغه متکلّم وحده ماضى ثلاثى مزید از باب افعال است‏
  •  

«على»

  • حرف جرّ
  •  

«کم»

  • ضمیر جمع مذکّر خطاب متصل است
  •  

«واو»

  • حرف‏
  •  

«اوفوا»

  • صیغه امر و جمع مذکّر خطاب ثلاثى مزید از باب افعال است «با» حرف جرّ
  •  

«عهد»

  • مصدر ثلاثى مجرّد است «یا» ضمیر متکلّم وحده و مبنّى بر فتح است‏
  •  

«اوف»

  • فعل مضارع متکلّم وحده است از باب افعال و مجزوم به حذف لام الفعل شده است، چون در جواب امر قرار گرفته «با» حرف جرّ
  •  

«عهد»

  • مصدر است‏
  •  

«کم»

  • ضمیر جمع مذکّر خطاب متّصل و مبنى بر سکون است «واو» حرف است‏
  •  

«ایّاى»

  • ضمیر متکلّم وحده منصوب منفصل است
  •  

«فا»

  • حرف است‏
  •  

«ارهبوا»

  • فعل امر حاضر و صیغه جمع مذکر ثلاثى مجرّد
  •  

«نون»

  • حرف وقایه است و در اصل‏ فارهبونى‏ بوده
  •  

«یا»

  • ضمیر متکلّم وحده که معمول و منصوب به‏ ارهبوا بوده و حذف شده است.

بازدیدها: 0

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1