سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ (۱) فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ (۲) إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (۳) بىتردید ما به تو خیر فراوان [که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه مىگیرد] عطا کردیم. (۱) پس […]
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ (۱) فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ (۲) إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (۳)
بىتردید ما به تو خیر فراوان [که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه مىگیرد] عطا کردیم. (۱) پس [به شکرانه آن] براى پروردگارت نماز بخوان و شتر قربانى کن. (۲) یقیناً دشمن [که به] تو [زخم زبان مىزند] خود بدون تبار و نسل [و بریده از همه خیرات و برکات] است. (۳)
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
سخنرانی بحث حقیقت حجاب و ازدواج
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ (۱) فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ (۲) إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (۳)
بىتردید ما به تو خیر فراوان [که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه مىگیرد] عطا کردیم. (۱) پس [به شکرانه آن] براى پروردگارت نماز بخوان و شتر قربانى کن. (۲) یقیناً دشمن [که به] تو [زخم زبان مىزند] خود بدون تبار و نسل [و بریده از همه خیرات و برکات] است. (۳)
اگر کسی یکی از معذورات وضو یا غسل را داشت مثلا آب به اندازه کافی برای غسلش ندارد یا برای وضو گرفتن آب به اندازه کافی ندارد اما تربت ، خاک یا سنگ در اختیار دارد که میتواند تیمم کند، نماز از او ساقط نمیشود لذا بهتر است که در خاک تیمم کند.
دو کف دست را به خاک بزند و آن را به صورت خود بکشد سپس کف دست چپ را به پشت دست راست و کف دست راست را به پشت دست چپ بکشد ، نیت وضو یا غسل هرکدام باشد، کفایت میکند ، اگر نیت غسل باشد، همان تیمم کافی میباشد چنانچه نیت تیمم بدل از غسل جنابت باشد وگرنه احتیاط بر آن میباشد که برای غسل مس میت باید یک تیمم بدل از وضو نیز انجام دهد.
نکته ظریف در تیمم آن است که برای تیمم کردن باید ضربه بزند و گذاشتن کف دست بر روی خاک کافی نیست ،سپس کل دو کف دست را به پیشانی بکشد و کف دست چپ را به پشت دست راست و کف دست راست را به پشت دست چپ بزند ، دستی که کشیده میشود باید حرکت کند، دستی که ممسوح بوده و باید بر روی آن دست کشیده شود ثابت میماند؛ تنها نکته تیمم همین موضوع است.
چگونه جامعهای شده که حسب گمان برخی از ما، جوانان دین گریز شدهاند؟ اعتقاد حقیر آن میباشد که جوانان گریزان هستند اما نه از دین. فرق جوانان قبل و اوایل انقلاب با جوانان این دوره این است: جوانان و مردم دوران گذشته غالبا بی سواد بودند و سواد خواندن و نوشتن نداشتند.
اکنون صد درصد جوانان ما سواد خواندن و نوشتن دارند حداقل دانشگاه رفتهاند و سواد دارند لذا بهتر از ما که جوانان قبل از انقلاب بودیم میفهمند، عقل آنها کاربرد بیشتری دارند ، جوانان و جامعه امروز از دروغ، حقه بازی، دسیسه، توطئه، خیانت و نفاق گریزان هستند و از دین گریزان نیستند ، ما به نام دین قصد داریم به مردم دروغ بگوییم اما آنها نمیپذیرند.
در گذشته یک روضه که برگزار میشد، مداحان معمولا سواد چندانی نداشتند چهار کلمه میخواندند و مردم به آن توجه نداشتند که آنها چه میگفتند ، مردم فقط به شنیدن نام امام حسین و گریه کردن اکتفا میکردند اکنون اینگونه نیست ، هر روز جامعه در حال رشد هستند و به آگاهی مردم خصوصا جوانان افزوده میشود.
یک هزارم اطلاعاتی که جوانان دارند، من و شما نداریم ، اینترنت و شبکههای مجازی ضرر بسیاری در جامعه دارند اما دارای منافع نیز هستند لذا کسانی که اهل فهم و پاک و نجیب هستند از این امکانات برای اطلاع پیدا کردن از کل دنیا استفاده میکنند و از کل دنیا داده میگیرند.
یک کلمه از قرآن برای جوانان بگویید ،اگر به حرف شما مطمئن باشند که هیچ وگرنه آنها با تلفن همراه خود درباره آن در اینترنت جستجو میکنند ، جوانان امروز با حقیقت و واقعیات قرآن و دین مواجه هستند بنابراین با رنگ کردن خودمان به شکل دینی بخواهیم مردم را اغوا کنیم امکانپذیر نخواهد بود.
در جامعه امروز همه آنچه که مردم با آن مواجه میشوند، منطق و علم است و تغییری نمیکند لذا به آسانی میتوان دینداری را در مردم ایجاد کرد ، برخی از جوانان از احکام، دین یا قرآن و جهان اطلاعات بالایی دارند لذا ما باید یاد بگیریم که حقیقت و حق را بگوییم ، زمانی که قصد داریم از امام حسین حرف بزنیم، ایشان را یک شخصیت ضعیف، مظلوم و نستجیر بالله ذلیل تصویر نکنیم.
امام حسین و تمام کسانی که در کربلا به شهادت رسیدند، هیچ کدام جوانمردانه به شهادت نرسیدند و همه آنها را ناجوانمردانه کشتند ، کسی با شمشیر نمیتوانست امام حسین را کنترل کند از دور چهار هزار تیرانداز که کمترین قول میباشد، به او تیراندازی کردند ، یکی از آن تیرهای نابکار که عمر سعد آن را انداخت بر قلب امام حسین نشست و ایشان از اسب بر زمین افتاد.
ناجوانمردانه و از راه دور حتی علی اصغر آن طفل رضیعه و شیرخواره را با تیر سه شعبه و از کمینگاه زدند و او را با شمشیر نکشتند ، صحبت کردن از قدرت اهل بیت و امام حسین ضروری است ، مسلما سی هزار نفر جمعیت در برابر هفتاد نفر جمعیت قدرت و امکانات زیادی دارند.
با همه امکانات کمینگاه میزدند ، ۱۶ تن از یاران امام حسین در حال نماز خواندن شهید شدند و در اینجا اما به ما نشان میدهد که میزان اهمیت نماز چقدر میباشد که برای نماز اگر ۱۶ تن شهید شوند اهمیتی ندارد ، راهی وجود نداشت و سنگرگاهی هم نبود تا در آن نماز بخوانند مجبور بودند در تیررس دشمن و محاصره آنها نماز بخوانند.
اهل بیت، اصحاب و یاران امام و حضرت ابوالفضل العباس و علی اکبر(صلوات الله علیهم اجمعین) به نحوی در میدان جنگ ترور شدند و مستقیما کشته نشدند حتی قاسم ابن الحسن(علیه السلام) که نقل میکنند ده یا سیزده سال سن داشته، یک نوجوان بوده ولی وقتی وارد میدان جنگ شد آن ازرق شامی معروف که چهار جوان داشت آنها را فرستاد سپس خودش به میدان آمد و همه به دست قاسم ابن الحسن (علیه السلام)کشته شدند.
اینگونه نبود که کسی بتواند در برابر آنها مقاومت کند اما باید دانست که آنها مظلومانه، از راه دور و در کمینگاهها به قتل رساندند آمدند و حضرت ابوالفضل(علیه السلام) را مقطوع الیدین کردند و از دور تیری بر چشم مبارکش انداختند ، مردی نبود که بتواند ایشان را با شمشیر شکست دهد ، جهل مردم در آن زمان باعث شد که مسلمین جاهل در برابر امام خود بایستند و او را به شهادت برسانند.
این موضوع بدبختی جهال میباشد اکنون مشکلاتی که مردم تحمل میکنند بر حسب ظاهر شاید در چشم مردم و ملاعام این باشد که برخی از سردمداران دین، باعث و بانی مشکلات هستند ولی مردم فهمیده متوجه قضایا میشوند چنانچه به برخی از مسائل بهصورت بیرونی و به برخی دیگر بهصورت درونی نگاه میکنند.
فهم مردم بالاتر از جهل آنها قرار دارد لذا ابتدا کسانی که جوان دارند بفهمند که جوانان ما دین گریز نبوده و از ما خداپرست تر هستند اما چگونه باید با آنها برخورد کرد؟ با عزت؛ با عزت با آنها برخورد کنید و عزیز بدارید تا نتیجه آن را ببینید ، شجاعتی که آنها در برابر مفاسد و مشکلات دارند از همه ما بیشتر بوده و میتوانند مقاومت کنند.
اکثریت ما به نزول بانکی اهمیتی نمیدهیم و اگر پول داشته باشند یک حساب سپرده ایجاد میکنند تا سود بدهد یعنی مال و زندگی خود را کثیف میکنند؛ همه به نحوی مبتلا هستیم ، اگر در کاسبیهای خود بتوانیم تومان خود را صد تومان کنیم مراد خواهد بود اما تومان مردم را کمتر میخریم ،دقت کنیم که لقمههایی که برای اولادمان میبریم چه اندازه پاکیزه هستند؟
جوانان بسیار فهمیده و دانا هستند و بهتر از ما میفهمند ما باید جهل خود را دور بیندازیم و همانگونه که اعتقاد داشتیم عمل کنیم حتی کفر است که ما به چیزی اعتقاد داشته باشیم ولی بر آن سرپوش بگذاریم لذا میدانیم که جوان ما به سن ازدواج رسیده و باید ازدواج کند اما با بهانههای واهی آنها را برای ازدواج ترغیب نمیکنیم.
خودمان از زیر بار مسئولیتها کنارهگیری میکنیم، غیرتهای ما کاسته شده که زنان ما اینگونه شدهاند ، اگر مردان غیرت داشته باشند حجاب آنها اینگونه نخواهد شد ، برخی از مردان تا حدی به این مسئله بی توجه هستند که ناموس خود را در معرض نامحرم قرار میدهند ، بحث حجاب را من یک تحقیق درباره آن کردم دیدم سخنی که دین اسلام درباره حجاب گفته همانی بوده که انسانها بهطور متعارف آن را رعایت میکردند.
شما زندگی سلاطین غرب را مطالعه کنید ببینید حجاب کامل در ابتدا متعلق به درباریان بوده چرا؟ چون پول پارچه خریدن و لباس دوختن داشتند ، افراد فقیر پول خرید لباس نداشتند و نمیتوانستند حجاب درستی ایجاد کنند ولی وجود تکوینی انسان قائل به این میباشد که انسان به حجاب نیاز دارد ، وقتی ما پوشش نیاز در برابر سرما و گرما یا گزندگان و حشرات پوشش نیاز داریم به طریق اولی در برابر متجاوز ناموسی نیز پوشش لازم داریم.
غیر از انسان سایر موجودات نیز همینگونه هستند، حتی جمادات ، اگر سنگ را از کوه جدا کردی ولی آن را پوشش و عایق نکردی، از بین خواهد رفت ، کوهها به چه علت فرسوده میشوند؟ به دلیل اینکه پوششی ندارند تا از آنها در برابر آفتاب، باران و برف حفاظت کند ، بدن انسان به پوشش نیاز دارد.
هفتاد تا هشتاد درصد بدن ما آب میباشد و زمانی که در برابر گرما و سرما قرار میگیرد صدمه خورده و به پوشش نیاز دارد ، در برابر همه چیز باید پوشش داشته باشد خصوصا مسائل ناموسی لذا دین برای حجاب یک حدود مشخص میکند ، من یک ادعای بالاتری دارم که واجبات و مستحبات را با کلمه معروف میشناسند.
یعنی معروف آن عملی است که شما به آن امر میکنید ، چیزی که خداوند، رسول و اهل بیت امر کردند چه چیزی بود؟ مستحبات و واجبات ، به آن امر شده و دستور دادند که انجام بدهیم ،همه این اعمال معروف هستند معروف عرفی یعنی بین مردم شناخته شده میباشند ، از عرفان گرفته شده و دانستن آن یعنی به قلب سرایت کرده و معرفت دارند.
چیزی که بر ما واجب شده خودمان اطلاع داریم که برای ما مفید میباشد ، جامعه این را دوست دارد، معروف یکی از چیزهایی میباشد که خدا امر کرده انجام بدهی یا واجبا چون مصلحت ملزمه دارد یا مستحبا چون مصلحت راجحه دارد و برای تو بهتر است ،همین معروف اگر انجام شد لذا کمیت ما لنگ خواهد بود اگر ما معروفات را انجام ندهیم یعنی واجبات و مستحبات را ترک کنیم، از نظر وجود انسانی مشکل خواهیم شد.
منکر عکس آن موارد است و به معنای زشتی شناخته میشود ، چیزی که مذموم باشد یا حرام و یا مکروه میباشد، اگر بسیار زشت و مذموم باشد آن را حرام میدانند و اگر حرام نباشد، مکروه خواهد بود ، آنچه که از همه عالم و بنی الآدم معروف میباشد و اگر بپرسی یکی از آنها حجاب است.
بدون اینکه ربطی به مذهب، قرِن یا اهل بیت داشته باشد از یک فرد پشت کوه هم اگر سوال کنیم برای خودشان حجاب قائل هستند یا خیر؟ هر چه اهمیت بیشتری داشته باشد، پوشش برتری برای آن انتخاب میکنند ، چرا برای ماشین مدل بالای خود از چادر استفاده میکنید؟ چون قصد دارید از آسیب به آن جلوگیری کنید.
اگر ما خودمان را دوست داشته باشیم نباید خودمان را از گزند نامحرمان دور کنیم؟ عقل میگوید لازم است ، البته دین هم گفته و ما را به حکم عقل ارشاد میکند و تایید میکند که گفته عقل صحیح میباشد ،اینکه جامعه روز به روز خرابتر میشود به علت آن است که ما عمل نمیکنیم.
ازدواج را به تاخیر میاندازیم چون خودمان در اوایل ازدواج صدمه دیدیم ؛برای مثال زندگی خود را از یک اتاق شروع کردیم به همین علت برای فرزندان خود خانه مستقل را میپسندیم ، بدانید زمان آن میگذرد و نسل تباه میشود ، هیجان جوان نسبت به جنس مخالف تمام شده و فرد به سی سالگی میرسد و برای او اهمیتی ندارد.
جوان در این مدت به فساد کشیده میشود چون نیاز انسان بر همین مسیر قرار میگیرد ، ازدواج نیاز انسان میباشد مانند نیاز به تنفس در هنگام تولد اگر نباشد باعث خفگی و مرگ ما میشود، یا مانند نیاز به آب یا غذا که اگر نخوریم یا ننوشیم تلف میشویم، همسر نیز یکی از نیازهای اصلی ما است.
نیاز انسان برای زیست و زندگی، همسر میباشد ، ما این موارد را در جامعه چگونه انجام دادیم؟ نزول خوری و رباخواری بانکی را دنبال میکنیم، ازدواج را رها کردیم و جوانان را مورد بی اهمیتی قرار میدهیم لذا تصور میکنیم فقط ما میفهمیم و فقط ما دین دار هستیم و کل دین را در نماز خواندن خلاصه کردهایم.
دین آن است که ازدواج را تشکیل داده و به آنها کمک کنیم تا به بخت خود برسند و زندگی خود را ایجاد کنند ،برای آنها اقتصاد ایجاد کنیم بنابراین اگر این کار را کردیم سراسر قرآن توصیف افراد متقی، مومن و محسن همه آنها مربوط به این میشود که برای دیگران کاری انجام دهیم.
کلمه یومنون که برای مثال میفرماید :«الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ»۲ معنای آن نیست که به وجود امام زمان یا قبر و قیامت ایمان دارند، آنها ایمان پرور هستند ، فرد مومن یا متقی کسی است که نسبت به اطرافش، مومن پرور باشد، نکته مهم آن میباشد که انسان فرد بهشتی بسازد نه اینکه به بهشت برود.
قرآن که میفرماید :«اُولئِکَ هُمُ المُفلِحُونَ»۳ نه اینکه آنها رستگار میشوند و به بهشت میروند مفلح یعنی رستگار ساز بوده و باعث بهشت رفتن دیگران میشوند ، اگر شما توانستید این کار را بکنید میتوانید جواب همگان را بدهید ولی با موانعی که در جامعه ما وجود دارد مانند دروغ، بدقولی، کلاهبرداری و زائل کردن مال و آبروی مردم وقتی قباحت آن در جامعه ریخته و اگر کسی صادق باشد، میگویند که او ساده بوده و چیزی نمیفهمد.
زمانی که بر نفس خود کار کنیم یعنی دیگران را برای خودمان بخواهیم این بدبختی خواهد بود ، اگر خودت برای همه بودی، این ارزشمند است چون ما باید برای دیگران راهگشا باشیم ، در جبهههای جنگ کسی که در جنگ شرکت میکند، نمیجنگد تا خودش را حفظ کرده باشد بلکه میجنگد تا دیگران حفظ نماید.
مجاهد فی سبیل الله آن فردی میباشد که همه وجود خود را بذل میکند تا دیگران، جوانان، ناموس و جامعه بشری حفظ شوند ، ما همه چیز را برای خودمان میخواهیم و بهانههایی ایجاد کردیم برای اینکه زیر بار مسئولیتها فرار کنیم، با ازدواج جوانان موافقت نمیکنیم.
همه لزوم ازدواج جوانان را قبول داریم اما به آن عمل نمیکنیم این کفر است بالاخص در ما اهالی استان اصفهان که بسیار مدعی هستیم ، نگویید چرا در کافرستان این اتفاقات میافتد چون آنها اعتقادات ما را ندارند ، ما میدانیم رباخواری حرام است اما به آن مشغول هستیم ما میدانیم ازدواج سنت پیامبر میباشد اما همچنان آن را لگدمال میکنیم.
ما میدانیم که جوانان ما نیاز به همسر دارند اما توجهی نداریم ، یک عدهای از زنان درجامعه هستند که حسادت میکنند و مانع از ازدواج دختران میشوند ، شروط و جهیزیه سخت اعمال میکنند تا افراد نتوانند ازدواج کنند ، مسئولین ما که حماقت دارند دادگاهها را با حمایت از زنان هوسران آوردهاند آنها با به اجرا گذاشتن قباله خود، خانوادهها را متلاشی میکنند و ما حداقل برای فرزندان خودمان نیز کاری نمیکنیم .
زمانی که ما جبهه بودیم هنگامی که بازمیگشتیم به جهت اینکه واقعا ازدواج کنیم یا برخی از آنها میترسیدند که پسرانشان شهید شوند پس آنها را به خانواده سرگرم میکردند ، به یاد دارم که یک شهید از شهرستان نجفآباد ازدواج کرد و بعد از سه روز به جبهه بازگشت و شهید شد.
زمان قدیم در یک ساختمان کوچک چندین اتاق وجود داشت که چند خانواده در آن زندگی می کردند و هر کدام ۶ الی ۷ فرزند داشتند ، اگر قصد دارید جوانان اصلاح شوند باید ابتدا خودتان را اصلاح کنید ، اگر پسر یا دختر دارید برای آنها خانواده تشکیل دهید و سرمایه خود را از بانک خارج کنید چرا که نزول خواری مضراتی دارد.
تصور نکنید که زمانی فردی در مقابل مقدار زیادی پول یک چک تنظیم میکرد و چند برابر را بازمیستاند اکنون ربایی که از بانکها صادر میشود آثار بدتری دارد چون نزولخورها انصاف داشتند اما بانکهای جمهوری اسلامی هیچ انصافی ندارند.
این اعمال باید اصلاح شوند اما خود مردم زمانی به نزول خوری تن میدهند خود مسئولین نیز زمینه را فراهم میکنند لذا تا زمانی که حقیقت را زیر پا لگدمال کنیم، جوانان از ما گریزان خواهند بود ، من طلبه یا شما که افراد متدین هستید نمیتوانیم جوانان را قانع کنیم بنابراین از عبادتهای ما نیز گریزان میشوند.
اگر با اتحاد خود جامعه را اصلاح کردیم، این وضعیت بهبود پیدا میکند ، دروغ و از بین بردن ازدواج بی فایده خواهد بود و باطل کردن حق مردم در قالب ربا و نزول آثار بدی خواهد داشت ، آثار وضعی آن همواره گریبانگیر جامعه میشود مانند سیاه بودن زغال که اگر آن را به سطح سفیدی کشیدی آن را سیاه خواهد کرد.
جامعهای که در آن ازدواج وجود ندارد، جوانان به فساد کشیده میشوند، ولو متدین و خوب باشد تا کم کم گریزان گردد ،همه ما مسئول هستیم و الا زمان طاغوت با همسر خود بهصورت برهنه ظاهر میشد اما اکنون مسئولان همان کار را میکنند ، بیایید خودمان را اصلاح کنیم .
مرحوم آیت الله بهجت فرمودند اصلاح از خود ما آغاز میشود لذا اگر میخواهید جامعه اصلاح شود، هر کسی تصمیم بگیرد دروغ نگوید، فساد نکند، ربا نخورد و اگر برای دختر یا پسرش زمینه ازدواج فراهم شده آن را انجام دهد و مسئولیت آن را بپذیرد ، هر کسی برای اصلاح خودش تلاش کند ، ما راه را برای شیطان ایجاد کردیم تا او بتواند بر جامعه استیلا یابد ، هر کدام از ما باید تغییر کنیم و حداقل خانواده خود را به صلاح و سالم آنها را هدایت کنیم.
۱_سوره کوثر آیات ۱ تا ۳
۲_سوره بقره آیه ۳
۳_سوره بقره آیه ۵
بازدیدها: 2
فهرست مطالب
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.