۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » تفاسیر ماه مبارک رمضان
  • شناسه : 5422
  • 25 می 2023 - 20:38
  • 140 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
تفسیر آیه ولایت .  سخنرانی عید غدیر خم
سخنرانی عید غدیر خم - استاد رضوانی

تفسیر آیه ولایت . سخنرانی عید غدیر خم

سخنرانی عید غدیر خم  حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی تفسیر آیه ولایت  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ المائده : ۶۷ یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین‏ به نام خداوند بخشنده بخشایشگر اى […]

سخنرانی عید غدیر خم 

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

تفسیر آیه ولایت 

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

المائده : ۶۷ یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین‏

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا (به مردم) برسان! و اگر نکنى، رسالت او را انجام نداده‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد؛ و خداوند، جمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمى‏کند. (۶۷)

http://bayanbox.ir/view/5122040553263843431/poster4.jpg

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه ۶۷ مائده

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

المائده : ۶۷ یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین‏

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا (به مردم) برسان! و اگر نکنى، رسالت او را انجام نداده‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد؛ و خداوند، جمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمى‏کند. (۶۷)

 

۞ یَآ أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۱

عجله در تجهیز میت

یک مسئله من باید قبل بیان این آیه عرض کنم در احکام داریم که اگر کسی از دنیا رفت در تجهیز و تغسیل و تکفین و تشییع او عجله کنید این مسئله به جهان مختلف فرق می کند آن زمان های قدیم آنهم در فصل هایی مثل تابستان جنازه را باید سریع بر می داشتند چون اگر جنازه را معطل می کردند احتمال اینکه متعفن شود و موجب آزار و اذیت اطرافیان شود ،بود .

بررسی زمان تجهیز میت

 این مسئله الان دیگر با وجود سردخانه و اینکه جنازه را در سردخانه میگذارند ، مشکل مرفوع است گرچه هنوز حکم می باشد منتهی به حسب حال خودش لذا جنازه را نگذارید چند روز در سردخانه بماند و معطل کنید و محل نگذارید اینکه جنازه ای را چند ساعت ،نصف شب از بگذارید صبح آن را برای تغسیل ،تکفین و تدفین حرکت دهید ، اشکالی ندارد .

معطل کردن جنازه میت

یا بازماندگان می خواهند جمع شوند و جنازه را اگر در سردخانه معطل کنیم اشکالی ندارد ،احتیاط هم شاید باقی باشد در اینکه بیشتر تعجیل داشته باشیم ولی مزاحمتی بر اینکه بتوانیم آن جنازه و اطرافیان جنازه را بیشتر تکریم کنیم و جمع شوند بازماندگان ،بعضی مثل الان باید از شهرستان بیایند این اشکالی ندارد .

شب اول قبر اموات

لذا اینکه کسی از دنیا رفت می گویند شب جمعه ،ببینید هر کسی از دنیا رفت دیگر مرده است ، شب قبل که اگر آمد دیگر مرده و تمام شد ،حسب ظاهر اگر امروز دفنش کنید ما امشب می گوییم شب اول قبرش است ولی شب اول مردن انسان می شود شب اول قبرش این چیزی است که مردم مسلط هستند .

باطل بودن احکام ذوقی انسان

و اینکه احکام آن را چگونه باز کنیم ،مثلا شخصی الان از دنیا رفته سی سال بعد جنازه او را از سرزمین های جنگ تحمیلی می آورند ،خب سی سال پیش شب اول قبر نداشته تا الان ؟! نمی شود که ! و ذوقی و استحسانی خودمان یک چیزی درست کنیم نمی شود .

بهترین زمان برای زیارت قبور

اصلا می دانید که مسئله حقیقی و به حقیقت بهترین زمان برای رفتن بالای سر اموات چه ساعت و چه روزی است میدانید ؟ همه میگویند شب جمعه ولی اینطور نیست بلکه بهترین زمان برای رسیدن بالای سر اموات و هدیه دادن برای آنها و فاتحه خواندن ،صبح جمعه است لذا این اشتباه سنتی است و مردم اینگونه می گویند شب جمعه ؛خیر، بهترین زنان برای زیارت قبور مردگان صبح جمعه است .

سیره علما در زیارت قبور

علمای بزرگ و اهل علم و اولیای خداوند قبرستان ها را صبح زیارت می کنند پس صبح جمعه بعد از نماز صبح حرکت می کنند و به قبرستان ها می روند و مردگان را زیارت میکنند و برای آنها فاتحه می فرستند لذا این چیزی است که متداول شده ،خیلی فکر نکنید که برای خودتان حکم درست کنید و فتوای آن را هم صادر کنید و عمل کنید .

اهمیت جمعیت در تشییع جنازه

پس بنابراین اقتضا دارد که یک مرده را چند ساعتی ، نصف روزی و حتی یک روز در سردخانه نگهداری کنیم و بعد جمعیت زیادی برای تشییع او بیایند لذا جمعیت خیلی مهم است و یکی از وقت هایی که جمعیت مهم و سفارش شده است تشییع جنازه می باشد لذا در تشییع جنازه هر چه بیشتر شرکت کنند مورد طلب خداوند تبارک و تعالی بیشتر است .

اتفاق مسلمانان بر غدیر خم

مطلب امروز به مناسبت عید سعید غدیر است که من اولا سندا عرض کنم خدمت شما برادران و خواهران ، عید سعید غدیر از نظر تاریخی و از نظر مدرک مستند بین تمام فرقه های سنی و شیعه مسلم است .

شرح کتاب الغدیر

 لذا مرحوم علامه امینی کتابی نوشته است در باب ولایت امیر المومنین به نام کتاب الغدیر که ۲۲ جلد است و در سال ۱۳۵۲ اولین چاپ آن در نجف اشرف انجام گرفت و جالب این است که تمام روایات و احادیثی که راجب امیرالمومنین ،غدیر خم و ولایت امیرالمومنین بحث کرده ،از اهل تسنن و علمای آنها  می باشد پس از نظر تاریخی بین همه ی مسلمانان هیچ حرفی روی آن نیست .

مکان و زمان غدیر خم

جالب اینجاست که موضوع آنقدر مهم بوده که سه شبانه روز در کنار برکه ای که اسم آن «خم» است ،که خم یعنی برکه و جایی و محلی که آب است کنار ابی است که جای نشستن و استراحت بوده لذا سه روز و سه شب که اولین روزش امروز بوده ،پیامبر در آن محل که شش راهه ای بوده برای گذر همه حجاج که به وطن های خود برگردند .

معطل نمودن مردم برای امر مهم

مردم را آنجا معطل کردند و از مردم پذیرایی کردند تا خطبه طولانی را پیامبر قرائت می کند و امیرالمومنین به عنوان وصی و امام و فرزندان معصوم امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهم اجمعین را معرفی کند.

دستور خداوند به پیامبر

از کجا این دستور را پیامبر گرفته ؟ از این ایه ۶۷ سوره مبارکه مائده که فرمود :« یَآ أَیُّهَا الرَّسُولُ»۲خطاب می کند به پیامبر که ای رسول ما که«بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ»۳ روشن کن ،تبلیغ کن و برسان آنچه که نازل شده است از پروردگارت به تو ،چون غدیر خم سال اخر عمر پیامبر بوده و سال حجه الوداع بوده یعنی ۲۲ سال پیامبر رسالت خود را انجام نداده بود؟

ابلاغ علنی پیامبر

همه چیز را انجام داده بود  و همه آنچه که به پیامبر نازل شده بود را به مردم رسانده بود جز یک مطلب را که باید عموما و در علن باید آن را اعلام میکرد که بحث وصایت امیرالمومنین بر پیامبر بود که وصی و خلیفه بعد از پیامبر ، علی ابن ابی طالب باشد و اولاد ایشان .

 شرح معنای «بَلِّغْ»

لذا با این خطاب کلمه «بَلِّغْ» در زبان عربی یک چیزی را بخواهند با شدت بگویند که ان کار را انجام دهند با تشدید ان را بیان می کنند که باب تفعیل می باشد لذا  «بَلِّغْ» یعنی حتما آن چیزی را که به سوی تو از طرف پرودگار نازل شده است را به مردم بگو و تبلیغ  و ابلاغ کن .

انقطاع رسالت پیامبر

در ادامه می فرماید :«وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»۴ ای پیامبر اگر این تبلیغ را انجام ندادید این ۲۳ سالی که رسالت انجام دادی کانه هیچ که «وَإِنْ لَمْ تَفْعَل»۵ یعنی اگر ابلاغ نکنی این دستور را «فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»۶ یعنی تو هیچ چیزی از رسالتت را انجام نداده ای ؛ چرا ؟ چون رسالت بدون امیر المومنین و ولایت علی ابن ابی طالب و اولاد معصومش منقطع می شود و از بین می رود .

تضمین خداوند به پیامبر

بر حسب ظاهر پیامبر بین اصحاب خود یک مقداری مراعات می کردن و صریح نمی خواسته بگوید لذا قران می فرماید :«وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»۷ ای پیامبر از مردم واهمه نداشته باش خداوند تضمین می کند نسبت به مردم که کسی صدمه ای به تو نزند لذا ابلاغ کن ولایت علی ابن ابی طالب را  لذا فرمود :«إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ»۸ آنهایی که میخواهند حقیقت را بپوشانند آنها کافر هستند و خداوند نیز کاری به کافر ها ندارد و هدایت به کافران نمی رسد و انها را هدایت نخواهد کرد بنابراین پیرامون غدیر خم این ایه دستور داده است .

مایوس شدن مشرکین

در سوره مبارکه مائده ایه ششم می فرماید :« الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ»۹ ای پیامبر امروز روزی است که ،روزی که غدیر خم اجرا شد و پیامبر ابلاغ کرد و فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه » آیه نازل شد که ای پیامبر همه کفار و مشرکین مایوس شدند از اینکه دین تو را از بین ببرند.

اکمال و اتمام دین خداوند

لذا به دنبال آیه فرمود:« الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ »۱۰ دین را امروز به واسطه ابلاغی که انجام شد کامل نمود خداوند برای شما « وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی »۱۱ و نعمت خداوند بر انسان ها و بر امت به تمامیت و کمال رسید «وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا»۱۲ و خداوند  راضی شد بر اینکه دین همه ی مردم تا قیامت اسلام باشد ،پس روز غدیر خم ابلاغ  پیامبر بر ولایت انجام شد خداوند فرمود اکمال دین شد ،اتمام نعمت شد و رضایت خداوند بر اینکه دین همه ی مردم تا قیامت اسلام باشد .

اهمیت و تفاخر به عید غدیر

لذا این روز را ما باید خیلی و بیش از بیش اهمیت دهیم و آن را تعظیم و تکریم کنیم و نکته قابل توجه آن این است که مباهات داشته باشیم که ما شیعه علی ابن ابی طالب به دنیا آمده ایم چون اگر شیعه به دنیا نیامده بودیم معلوم نبود که شیعه شویم ولی همینکه شیعه به دنیا آمده ایم یک افتخار است و یک هدایت واقعی الهی بر همه ما است و ان شاء الله بتوانیم محب و مطیع اهل بیت باشیم و در راه اهل بیت آنگونه که خداوند دوست دارد قدم برداریم آنوقت شیعه علی ابن ابیطالب طالب می باشیم و این بهترین است برای ما و مباهات دارد

بیان فضائل امیرالمومنین علیه السلام

علی ابن ابی طالب در طول تاریخ وجود بشریت از حضرت آدم ابوالبشر تا الان نمونه ندارد که برای علی ابن ابی طالب انقدر مقام قرار داده باشد که زایشگاه علی ابن ابیطالب را اولین آدم خلق شده حضرت آدم بسازد آن را و بهترین پیامبر آن را بازسازی کند و برسد به آن روزی که او باید در آن خانه متولد شود ،مادر او وارد این خانه شود و آن هم از امر غیبی و معجزه دیوار شکافته شود و وارد خانه شود ،فرزند را متولد کند و پس از سه شبانه روز خارج شود

طواف و عبادت محل تولد امیرالمومنین

 برای ما مباهات دارد که  همه ی مسلمانان به سوی زایشگاه علی ابن ابی طالب باید نماز بخوانند و همه فرق مسلمین وقتی حج می روند چه عمره و چه واجب و چه طواف مستحبی که انجام می دهند دور زایشگاه علی ابن ابی طالب را باید هفت دور طواف کند ، این مقام علی ابن ابی طالب است .

 منابع

۱_ سوره مبارکه مائده آیه ۶۷

۲_ سوره مبارکه مائده آیه ۶۷

۳_ سوره مبارکه مائده آیه ۶۷

۴_ سوره مبارکه مائده آیه ۶۷

۵_ سوره مبارکه مائده آیه ۶۷

۶_ سوره مبارکه مائده آیه ۶۷

۷_ سوره مبارکه مائده آیه ۶۷

۸_ سوره مبارکه بقره آیه ۶۷

۹_ سوره مبارکه مائده آیه ۳

۱۰_  سوره مبارکه مائده آیه ۳

۱۱_سوره مبارکه مائده آیه ۳

۱۲_سوره مبارکه مائده آیه ۳

Visits: 2

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1