پژوهش های تفسیری آیه هفتم سوره مبارکه بقره عدم درک حقایق توسط کافران و فرجام عذاب آلود آنان 7) خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَهٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ خدا بر دلهاى آنان و بر گوششان مهُر نهاده، و بر چشمانشان پردهایست و عذاب بزرگى براى ایشان است. قرآن […]
7) خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَهٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ
خدا بر دلهاى آنان و بر گوششان مهُر نهاده، و بر چشمانشان پردهایست و عذاب بزرگى براى ایشان است.
قرآن کریم در آیه ى هفتم سوره ى بقره، به عدم درک حقایق توسط کافران و فرجام عذاب آلود آنان اشاره مىکند و مى فرماید:
کافران چشم و گوش معمولى دارند ولى سخنان حق را نمى شنوند و حقایق را نمى بینند ، از این رو دل آنان حقایق را درک نمى کند ؛ یعنى ابزار شناخت حقیقت و حسّ تشخیص خود را از دست داده اند.
مقصود از «مُهر نهادن بر دلهاى کافران» آن است که حسّ تشخیص و قدرت درک حقایق را از دست داده اند؛ یعنى دل آنان همچون نامه ى سربسته اى است که مُهر بر آن نهاده شده است و چیزى به آن داخل یا از آن خارج نمى شود.
البته این تعبیر براى کافرانى به کار مى رود که بر اثر گناهان بسیار و لجاجت و دشمنى با حق نفوذ ناپذیر شده، پذیرش قلبى خود را از دست داده اند و گوش آنها به ظاهر مى شنود، در نتیجه، حقیقت را در نمى یابند.
خدا به خاطر اعمال و رفتار کافران بر دلهایشان مُهر نهاده و حقایق را درک نمىکنند؛ یعنى آنها در اثر کفر،[1] تکبّر، ستمکارى و پیروى از هوسهاى سرکش و لجاجت در برابر حق به این مرحله رسیدهاند؛[2] پس آنها مجبور نیستند که کافر بمانند و حقایق را درک نکنند و اگر مهر نهادن به خدا نسبت داده شده، به خاطر آن است که خدا چنین تأثیراتى را در این اعمال نهاده است.
«قلب» در قرآن به معناى بُعد دوم وجود انسان یا شخصیت واقعى او، یعنى روح به کار مىرود[3] و از آن جهت به آن قلب مىگویند که کانون احساسات و عواطف است و زود منقلب مىشود.[4]
گفت پیغمبر که دل همچون پرى است |
|
|
در بیابانى اسیر صرصرى است |
(مولوى)[5]
البته واژه ى قلب گاهى به معناى جان و عقل و درک نیز به کار رفته است.[6]
برخى صاحبنظران برآناند همانطور که بین مغز و ادراکات انسانى رابطه است، بین قلب صنوبرى که خون را به جریان مىاندازد، با قلبى که کانون احساسات است رابطهى تنگاتنگ وجود دارد؛ یعنى واکنشهاى عاطفى روح انسان، همچون محبت، دشمنى، ترس، آرامش، شادى و غم، در قلب صنوبرى تأثیر مىگذارد.[7]
دل ، دریاى وجود انسان و احساس هستى است.
شهید مطهرى رحمه الله در مورد «قلب» مىنویسند:
آنچه را دل مىنامیم عبارت است از احساسى بسیار عظیم و عمیق که در درون انسان وجود دارد و گاهى اسم آن را «احساس هستى» مىگذارند، یعنى احساسى از ارتباط انسان با هستى مطلق.[8]
انسان در عین اینکه موجودى واحد است، صدها و هزارها بُعد وجودى دارد. «من» انسانى عبارت است از مجموعهى بسیارى اندیشهها، آرزوها، ترسها، امیدها، عشقها و … اینها در حکم رودها و نهرهایى هستند که همه در یک مرکز به هم مىپیوندند.
خود این مرکز، دریایى عمیق و ژرف است که هنوز هیچ بشر آگاهى ادعا نکرده که توانسته است از اعماق این دریا اطلاع پیدا کند. آنچه قرآن «دل» مىنامد عبارت است از واقعیت خود آن دریا که همهى آنچه ما روح مىنامیم، رشتهها و رودهایى است که به این دریا مىپیوندند، حتى خود عقل نیز یکى از رودهایى است که به این دریا متصل مىشود.[9]
الف) قلب انسان مىتواند با تزکیه و تقوا به صفا و پاکى و روشنایى برسد و حق و باطل را متمایز ببیند.[10]
ب) کارهاى ناشایست قلب را تیره و منحرف مى سازد.[11]
ج) گاهى دل انسان در اثر نفاق و کفر و عصیان قساوت مى یابد[12] و بر آن قفل زده مى شود.[13]
دلم رمیده شد و غافلم من درویش |
|
|
که این شکارى سرگشته را چه آمد پیش |
(حافظ)
کافران، درک و دید و شنوایى حقیقى ندارند تا حقایق را بفهمند.
سزاى کفر و حق پوشى (و گناهان) از دست دادن ابزار شناخت و فرجام عذابآلود است.
[1] . از امام رضا علیه السلام حکایت شده که مهر نهادن برقلب کافران سزاى کفر آنهاست ( نورالثقلین، ج 1، ص 27)
[2] . ر. ک: سورهى نساء، آیه ى 155؛ سوره ى مؤمن، آیهى 35 و سوره ى غاشیه، آیهى 23
[3] . به بُعد دوم وجود انسان، عقل، قلب، نفس، روح و فؤاد گفته مىشود که هر کدام به خاطر یکى از صفات آن است که ذیل آیات مناسب آن توضیح خواهیم داد
[4] .« قلب» در اصل به معناى دگرگونى، یا وارونه شدن است و به قلبى که درون سینه است از آن جهت قلب مى گویند که دایم در حال دگرگونى است
[5] . در حدیثى از پیامبر صلى الله علیه و آله حکایت شده که : «مثل القلب کمثل ریشه فى الضلات تعلقت فى اصل شجره یقلّبها الریح ظهراً و بطناً» ( نهج الفصاحه و جامع الصغیر، ج 1، ص 102)
[6] . ر. ک: سورهى احزاب آیهى 10 و سورهى ق آیهى 37
[7] . تفسیر نمونه، ج 1، ص 88- 89
[8] . آشنایى با قرآن، ج 1، ص 36
[9] . همان، ص 66
[10] . سورهى شمس، آیهى 9 و سورهى انفال، آیهى 29
[11] . سورهى مطففین، آیهى 14؛ سورهى آلعمران، آیهى 8 و سورهى صف، آیهى 5
[12] . در مورد عوامل نرمى و سختى دل، ذیل آیهى 16 سوره ى حدید مطالبى بیان مى شود
[13] . سورهى بقره، آیه ى 7؛ سوره ى انعام، آیه ى 25؛ سوره ى اعراف، آیه ى 101 و سوره ى حدید، آیه ى 16
بازدیدها: 1
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.