پژوهش های تفسیری آیه چهارم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : دو ویژگی دیگر پارسایان 4) وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ و کسانى که به آنچه به سوى تو فرو فرستاده شده، و آنچه پیش از تو [بر پیامبران] فرو فرستاده شده، ایمان مىآورند، […]
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
و کسانى که به آنچه به سوى تو فرو فرستاده شده، و آنچه پیش از تو [بر پیامبران] فرو فرستاده شده، ایمان مىآورند، و آنان به آخرت یقین دارند.
پارسایان ، همانگونه که به قرآن ایمان دارند، به برنامه ها و کتابهاى الهى پیامبران پیشین نیز ایمان دارند؛ یعنى پیامبران را معلمان دانشگاه بشریت مى دانند که هر کدام در یک رتبه و کلاس به آموزش بشر مشغول بوده اند، از اصول و برنامه ى واحدى پیروى مى کرده اند که مرحله به مرحله بر آنان فرود مى آمده است و کامل ترین این برنامه ها توسط پیامبر اسلام عرضه شده است و از این روست که دین اسلام آخرین حلقه ى تکاملى ادیان الهى است.
پارسایان همانگونه که به مبدأ غیبى جهان ایمان دارند، به فرجام هستى و معاد آن نیز یقین دارند؛ چرا که مى دانند او جهان را بى هدف نیافریده است و جهان فرجامى حسابگرانه دارد.
اعتقاد به جاودانگى از امتیازات مکتبهاى الهى است و چنین اندیشه اى است که مى تواند جهان را توجیه کند؛ زیرا لازمه ى مکتب هاى مادى که به جاودانگى معتقد نیستند و انسان را همچون حبابى مى دانند که پس از ترکیدن هیچ و فانى مى گردد، پوچى گرایى و بدبینى به هستى است.
اعتقاد به معاد، انسان را در برابر مشکلات زندگى و مصیبتها مقاوم ، و به کارهاى نیک براى به دست آوردن پاداش تشویق مى کند و از گناه بازمى دارد؛ یعنى شخصى پارسا و خود نگهدار مى سازد.
هم گروهى بر هدایت از رب اند در حساب نفسِ خود، روز و شب اند
رستگارانند آزاد از قیود فارغ از اندیشه ى بود و نبود
1) ایمان به کتابهاى آسمانى و معاد از نشانه هاى پارسایان است.
2)امت اسلام وارث تمام کتابهایى است که ریشه در وحى الهى دارند.
3) اگر مى خواهید با تقوا شوید از ایمان به وحى و معاد غافل نشوید.
تفسیر قرآن مهر (ویژه جوانان)، ج1، ص: 167
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.