پژوهش های تفسیری آیه بیست و هشتم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : مراحل پنج گانه سیر تکاملی انسان ۲۸٫ کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ چگونه خدا را انکار مى کنید و حال آنکه مردگانى بودید و شما را زنده کرد، سپس […]
پژوهش های تفسیری آیه بیست و هشتم سوره بقره
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : مراحل پنج گانه سیر تکاملی انسان
۲۸٫ کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
چگونه خدا را انکار مى کنید و حال آنکه مردگانى بودید و شما را زنده کرد، سپس شما را مىمیراند، سپس شما را زنده مىکند. سپس فقط به سوى او باز گردانده مىشوید.
نکته ها و اشاره ها :
۱) نکته اوّل
این آیه به پنج مرحله ى سیر تکاملى بشر اشاره مى کند که از نقطه ى صفر شروع مى شود و تا بى نهایت ادامه مى یابد:
الف) انسانها نخست عناصرى مرده، همچون خاک و سنگ بودند.
ب ) در مرحله ى دوم موجوداتى زنده شدند.
ج ) آنگاه در دنیا زندگى مى کنند تا اینکه مى میرند.
د ) آنان در برزخ یا رستاخیز دوباره زنده مىشوند.
هـ ) آنان فقط به سوى خدا بازگردانده شده، با عذاب یا نعمتهاى الهى روبه رو مى شوند.
۲) نکته اوّل
پدیده ى حیات یکى از پیچیده ترین مسائل بشر است که هنوز علم بشر معماى آن را نگشوده و یکى از نعمتهاى الهى است که نشان دهنده ى قدرت و علم بى کران خداست.
کسى که پدیده ى حیات انسانى را به خوبى بشناسد، بى تردید مى فهمد که این نعمت از ناحیه ى خود او نیست؛ و به علم و قدرت الهى اعتراف مى کند و کفر نمى ورزد، در غیر این صورت نعمتهاى الهى را ناسپاسى کرده و سزاوار سرزنش و توبیخ است. «۱»
۳) نکته سوّم
مرگ انسانها نشان دهنده ى آن است که انسان جاویدان نیست و حیات او در دست دیگرى است که هرگاه بخواهد به او جان مى دهد و هرگاه بخواهد جانش را مى گیرد؛ آرى، مرگ انسان نیز نشانه ى قدرت پروردگار اوست.
۴) نکته چهارم
مرگ انسان به معناى تعطیل سیر تکاملى انسان و توقف او نیست.
خدایى که یک بار انسان را زنده ساخت، مى تواند بار دیگر در برزخ یا رستاخیز او را زنده نماید و در صحنه ى قیامت حاضر سازد و به حساب او رسیدگى کند و نیکوکاران را به نعمتهاى بهشت، رهنمون شود و بدکاران کافر کیش را به عذاب دوزخ بسپارد.
از جمادى مُردم و نامى شدم
و ز نما مُردم به حیوان سرزدم
مردم از حیوانى و آدم شدم
پس چه ترسم؟ کى زمُردن کم شدم؟
۵) نکته پنجم
در رستاخیز همگان فقط به سوى خدا بازگردانده مى شوند و به ملاقات او مى روند؛ یعنى همه ى انسانها مسیر تکاملى خویش را از صفر شروع مى کنند و به سوى بى نهایت، یعنى ذات پاک پروردگار رهسپارند، لیکن هر گروه، براساس کردار و عقاید خویش، به سوى عذاب الهى یا نعمتهاى بهشتى او مى روند.
۶) نکته ششم
برخى از مفسران از آیه ى فوق استفاده کرده اند که قرآن دو مرگ و دو حیات براى انسان برمى شمارد؛ پس این آیه، تناسخ (بازگشت مکرر ارواح به بدنهاى دیگران) را نفى مى کند. «۱»
__________________________________________________
(۱). «کَیْفَ» براى توبیخ و سرزنش یا امتنان است و نوعى استفهام انکارى است
۷) نکته هفتم
برخى از مفسران این آیه را اشاره به حیات دنیوى و برزخى مى دانند؛ یعنى انسان یک بار در دنیا زنده مى شود و بار دیگر، پس از مرگ، در برزخ (فاصله ى بین دنیا و رستاخیز) زنده مى شود و صبر مى کند تا رستاخیز بر پا شود و همگى به سوى عذاب یا نعمتهاى بهشتى خدا بازگردانده مى شوند. «۲»
آموزه ها و پیام ها :
۱) با مطالعه در مراحل پنج گانه ى سیر تکاملى خویش خداشناس شوید.
۲)مرگ و حیات از نعمتها و نشانه هاى خداست.
۳)هر کس پاس نعمتهاى الهى را نگاه ندارد و کفر ورزد سزاوار سرزنش و توبیخ است.
۴) حرکت تکاملى شما از صفر شروع مى شود و به سوى خداى بى نهایت ادامه مى یابد.
۵) بازگشت شما فقط به سوى (نعمتها یا عذابهاى) خداست (پس خود را براى آن روز آماده سازید و کفر نورزید).
تفسیر قرآن مهر، ج۱، ص: ۲۱۵
بازدیدها: 0
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.