«264» یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى کَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لا یَقْدِرُونَ عَلى شَیْءٍ مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ اى کسانى که ایمان آورده اید! بخششهاى خود را با منّت […]
«264» یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى کَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لا یَقْدِرُونَ عَلى شَیْءٍ مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ
اى کسانى که ایمان آورده اید! بخششهاى خود را با منّت وآزار باطل نسازید، همانند کسى که مال خود را براى خودنمایى به مردم، انفاق مىکند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافى است که بر روى آن (قشر نازکى از) خاک باشد (و بذرهایى در آن افشانده شود) پس رگبارى به آن رسد (و همه خاکها و بذرها را بشوید) و آن سنگ را صاف (و خالى از خاک و بذر) رها کند! (ریاکاران نیز) از دستاوردشان، هیچ بهرهاى نمىبرند وخداوند گروه کافران را هدایت نمىکند.
این آیه نیز تشبیهى را با خود دارد و نمایانگر باطن اشخاصى است که به قصد ریا و تظاهر انفاق مى کنند.
ظاهر عمل اینان مانند خاک، نرم
ولى باطن آن مانند سنگ، سفت است که قابلیّت نفوذ ندارد.
به خاطر سفتى و سختى دلهاى سنگشان، از انفاق خود بهره اى نمى برند.
منّت گذارى و آزار فقیر، پاداش انفاق و صدقات را از بین مى برد. «لا تُبْطِلُوا»
ریا ، نشانه عدم ایمان واقعى به پروردگار و قیامت است. «یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ»
انفاق مهم است ، منتها انگیزه و روحیّه ى انفاق کننده بسیار مهمتر است. «رِئاءَ النَّاسِ»
اعمال شخص منّت گذار، ریاکار و کافر، تباه است. کلمه ى «فَمَثَلُهُ» قابل تطبیق با هر سه گروه است.
ریاکار، عاقبت رسوا مى شود و حوادث، کاشف حقایق است. «فَتَرَکَهُ صَلْداً»
ریاکار نه تنها از پاداش آخرت محروم است ، بلکه رشد روحى را نیز کسب نکرده است. «لا یَقْدِرُونَ عَلى شَیْءٍ»
منّت گذار و ریاکار، در مدار کفر و مورد تهدید است. «لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ»
تفسیر نور، ج1، ص: 421
قرآن کریم در آیه ى دویست و شصت و چهارم سوره ى بقره مثالى جالب براى بخشش هاى ریاکاران بیان مى کند و با اشاره به بطلان صدقه هاى آنان مى فرماید:
اى کسانى که ایمان آوردهاید! بخششهاى خالصانه خود را با منّت و آزار، باطل نسازید؛ همانند کسى که ثروتش را براى نمایاندن به مردم، هزینه مىکند؛ و به خدا و روز بازپسین، ایمان نمىآورد؛ بنابراین، مثالِ او همانند مثال سنگ صافى است که بر آن، خاکى (نشسته) باشد؛ و رگبارى به آن زند، و آن [سنگ] را سخت و صاف بر جاى نهد. [آنان] قادر بر هیچ چیزى از آنچه که بدست آوردهاند، نیستند. (و بهرهاى نمىبرند.) و خدا گروه کافران را راهنمایى نمىکند.
یکى از روش هاى تربیتى، استفاده از مثال است. در این آیه براى نشان دادن حال کسانى که با ریاکارى و آزار رسانى و منت گذارى انفاق مى کنند، مثالى جالب زده شده است.
مى فرماید: «قطعه سنگ محکمى را در نظر بگیرید که قشر نازکى از خاک روى آن را پوشانده باشد و بذر هاى مستعدى در این خاک افشانده شوند و در معرض هواى آزاد و تابش آفتاب قرار گیرند و آنگاه باران پربرکت و درشتى بر آن ببارد. مسلم است که این باران آن قشر نازک خاک را همراه بذرها مى شوید و پراکنده مى سازد و سنگ سخت نفوذناپذیر که هیچ گیاهى در آن نمىروید، با قیافه ى خشونت بار خود آشکار مى گردد؛ و این به خاطر بدى آب و هوا و بذرها نبوده بلکه محل نامناسب بوده است.
قرآن اعمال ریاکارانه و انفاق هاى آمیخته با منّت و آزار را که از دلهاى سخت سرچشمه مى گیرد به قشرى خاک تشبیه مىکند که روى سنگ سختى را پوشانده است و هیچگونه بهره اى از آن نمى توان برد، بلکه زحمات باغبان و برزگر را بر باد مى دهد.
تشبیه اعمال ریاکارانه به «قطعه سنگى که قشر نازکى از خاک روى آن را پوشانده است»، بسیار گویاست؛ چرا که ریاکاران، باطن خشن و بىثمر خود را با چهرهاى از خیرخواهى و نیکوکارى مىپوشانند و اعمال پوچ و بىریشه انجام مىدهند، امّا حوادث زندگى به سرعت این پرده را کنار مىزند و باطن آنها را آشکار مىسازد.
«
3) «لا تُبْطِلُوا» مساله احباط
از جمله ى «انفاقهاى خود را با منّت و آزار باطل نکنید.»، استفاده مى شود که پاره اى از اعمال بد، ممکن است نتایج اعمال نیک را از بین ببرد و این همان مسأله ى «احباط» یا نابودى اعمال نیک است.[1]
نکویى گر کنى منّت مَنه زان
که باطل شد زمنّت جود و احسان
4) قصد انفاق مهمتر از اصل آن
آنچه از انفاق کردن مهمتر است روحیه ، عقیده و قصد انفاق کننده است. از این رو انفاق مردم آزاران، منّت گذاران و کافران ریاکار، نه تنها پاداش اخروى ندارد و مورد قبول حق واقع نمى شود، بلکه در دنیا نیز ثمرى نخواهد داشت. و به زودى موجب رسوایى انفاق کننده مى شود.
الف) منتگذاردن بر کسى که به او چیزى بخشیده شده است.
ب) آزار رسانى به کسى که به او چیزى بخشیده شده است.
ج) ریاکارى و کفر به مبدأ و معاد.
انسان تا آخر عمرش هیچگاه از شرّ شیطان و نفس مأمون نیست. گمان نکند که عملى را که به جا آورده براى خدا و رضاى مخلوق را در آن داخل نکرد، دیگر از شرّ نفس خبیث در آن محفوظ ماند. اگر مواظبت و مراقبت از آن ننماید، ممکن است نفس او را وادار کند به اظهار آن و گاه شود که اظهار آن را به کنایه و اشاره نماید … انسان باید مثل طبیب و پرستارى مهربان از حال خود مواظبت نماید.[2]
آموزه ها و پیامها:
تفسیر قرآن مهر، ج2، ص: 299
[1] . در این مورد ذیل آیه ى 217 سوره ى بقره مطالبى بیان شد
[2] . امام خمینى، چهل حدیث، ص 283
Views: 27
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.