۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » تفسیر مهرج1
  • شناسه : 2857
  • 11 می 2021 - 20:04
  • 139 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
پژوهش های تفسیری سوره مبارکه بقره آیه ۲۱
پژوهش های تفسیری آیه بیست و یکم سوره بقره

پژوهش های تفسیری سوره مبارکه بقره آیه ۲۱

پژوهش های تفسیری آیه بیست و یکم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : فراخواندن مردم به پرستش آفریدگار با یادآوری نتیجه ۲۱) یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏ اى مردم! پروردگارتان را پرستش کنید، کسى که شما و کسانى را که پیش از شما […]

پژوهش های تفسیری آیه بیست و یکم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : فراخواندن مردم به پرستش آفریدگار با یادآوری نتیجه

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

۲۱) یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏

اى مردم! پروردگارتان را پرستش کنید، کسى که شما و کسانى را که پیش از شما بودند آفرید، تا شاید شما [خودتان را] حفظ کنید.

 

نکته ‏ها و اشاره‏ ها :

۱) نکته اول 

این آیه ‏با خطاب «اى مردم» آغاز شد. این تعبیر که بیست بار در قرآن تکرار شده، اشاره به همه‏ ى مردم از هر نژاد و قبیله و از هر دین و آیین است؛ یعنى دعوت به پرستش خدا و توحید، فراخوانى جهانى و همگانى است.

آرى انسان نمى‏ تواند بدون عبادت زندگى کند. همه‏ ى مردم، به شکلى و به نوعى، عبادت و پرستش دارند و این پرستش جزء غرایز ذاتى و فطرى بشر است.[۱]

۲) نکته دوم

 این آیه ‏به نعمت آفرینش انسان‏ها اشاره مى ‏کند[۲] تا حسّ شکرگزارى آنان را بر انگیزد و زمینه ‏ى پرستش و فروتنى آنان در برابر خدا ایجاد شود.

آرى آفرینش پیچیده و دقیق انسان نشانه ‏اى از علم و قدرت و رحمت پروردگار و نعمتى بزرگ است که تفکّر در آن انسان را به خداشناسى و خداپرستى سوق مى‏ دهد.

سزد که روى عبادت نهند بر در حکمش‏

مُصوِّرى که تواند نگاشت نقش چنین را

۳) نکته سوم

در این آیه ‏به آفرینش نیاکان اشاره شده است؛ یعنى همان‏طور که خدا آفریدگار شماست، آفریدگار پدران شما نیز هست؛ از این رو اهمیت نعمت آفرینش دو چندان مى‏ شود. در ضمن این تعبیر مى ‏تواند اشاره به آن باشد که به بت‏ پرستى نیاکانتان استدلال نکنید، چرا که آنان آفریدگار خود را نشناخته اند.

۴) نکته چهارم

در این آیه‏ به نتیجه و ثمره‏ ى خدا پرستى اشاره شده است که همان تقوا و پارسایى است؛[۳] یعنى عبادت خدا چیزى بر جاه و جلال او نمى‏ افزاید بلکه فایده ‏اش به خود انسان بازمى‏ گردد؛ چون زمینه ‏ساز شناخت خدا و عشق بیش‏تر به او و اطاعت از دستوراتش مى‏ شود که در تقوا تبلور مى‏ یابد.[۴]

آموزه ‏ها و پیام‏ها :

۱) پرستش آفریدگار، کلاس تربیت انسان و آموزش تقواست.

۲) توجه به پرورش دهندگى و آفرینندگى خدا، عامل (سپاسگزارى و) پرستش اوست.

۳) آفریدگار شما و نیاکانتان یکى است (پس در تاریخ بشریت آفریدگار دیگرى را جست‏وجو نکنید و شرک نورزید).

۴) پرستشگرى شما هدفمند باشد.


[۱] آشنایى با قرآن، ج ۲، ص ۱۳۱

[۲] واژه ‏ى« خَلْق» در اصل به معناى اندازه ‏گیرى و تقدیر است و از آن‏جا که آفرینش همراه با اندازه‏ گیرى است به آن خلق گویند. البته گاهى به ابداع چیزى( بدون این‏که ماده‏ى اصلى داشته باشد) گفته مى‏شود

[۳] واژه ‏ى« لعّل» گاهى براى بیان تردید و گاهى براى بیان مقتضى است؛ یعنى اگر کسى‏خدا را بپرستد، زمینه و اقتضاى تقوا وجود دارد، البته به شرط آن‏که مانعى به وجود نیاید

[۴] در مورد واژه‏ى« تقوا» ذیل آیه‏ى ۲ سوره‏ى بقره و در مورد« رَبِّ» ذیل آیه‏ى ۲ سوره‏ى حمد مطالبى بیان کردیم و در آیه‏ى ۲۸۲ سوره‏ى بقره نیز مطالبى در مورد رابطه‏ى پارسایى و دانش‏افزایى خواهد آمد

Visits: 1

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1