۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » کتابخانه بلاغت
  • شناسه : 1793
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
  • 605 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «۷»
نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «7»

نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «۷»

اعجاز بلاغی آیه هفتم  سوره حمد « بلاغت » ۱- در آیه مورد بحث از فنون بلاغت فن تفسیر بعد از ابهام به کار رفته است و آن نیز در قول خداوند متعال: (صراط الذین أنعمت علیهم) میباشد. ۲- در «الرحیم» و «المستقیم و در «نستعینه و والضالینه از فنون بلاغت، فن تسجیع به کار […]

اعجاز بلاغی آیه هفتم  سوره حمد

« بلاغت »

۱- در آیه مورد بحث از فنون بلاغت فن تفسیر بعد از ابهام به کار رفته است و آن نیز در قول خداوند متعال: (صراط الذین أنعمت علیهم) میباشد.

۲- در «الرحیم» و «المستقیم و در «نستعینه و والضالینه از فنون بلاغت، فن تسجیع به کار رفته است، (سجع، توافق دو کلمه است با یکدیگر، در حرف واحد) و آن بر سه قسم است: الف) مطرف. ب) مرصع. ج) متوازی علاقمندان می توانند به اصطلاحات مطروحه در این کتاب و نیز به فن بدیع در کتب معانی و بیان مراجعه بفرمایند.

٣- لفظ (غیره همیشه مفرد مذکر بوده است ، مگر در صورتی که از آن مؤنث اراده شود، در آن زمان فعلش که مسند الیه واقع شده، مؤنث اور خواهد شد. مانند: (قامت غیر هند). |

١- التبیان فی اعراب القرآن ج ۱ ص۱۷ .

 

البلاغه

۱)   التفسیر بعد الإبهام:

  • فی هذه الآیه الکریمه حیث وضح بأن الطریق المستقیم بیانه و تفسیره: صراط المسلمین، لیکون ذلک شهاده لصراط المسلمین بالاستقامه على أبلغ وجه کما تقول: هل أدلک على أکرم الناس و أفضلهم؟ فلان، فیکون ذلک أبلغ فی وصفه بالکرم و الفضل من قولک:
  • هل أدلک على فلان الأکرم الأفضل لأنک ثنیت ذکره مجملا أولا و مفصلا ثانیا. و أوقعت فلانا تفسیرا و إیضاحا للأکرم الأفضل فجعلته علما فی الکرم و الفضل.

۲)   التسجیع  :

  • فی الرحیم و المستقیم، و فی نستعین و الضالین. و التسجیع هو اتفاق الکلمتین فی الوزن و الرّوی.

۳و لو نلاحظ ما فائده

  • دخول «لا» فی قوله تعالى‏ «وَ لَا الضَّالِّینَ» مع أن الکلام بدونها کاف فی المقصود، و ذلک لتأکید النفی المفاد من «غیر».

۴  الاستهلال:

  • لقد استهل اللّه سبحانه و تعالى القرآن بالفاتحه، و الاستهلال فن من أرق فنون البلاغه و أرشقها، و حدّه: أن یبتدئ المتکلم کلامه بما یشیر الى الغرض المقصود من غیر تصریح بل بإشاره لطیفه.

۵  العدول عن اسناد

  • الغضب إلیه تعالى کالإنعام. جرى على منهاج الآداب التنزیلیه فی نسبه النعم و الخیرات إلیه عز و جل دون أضدادها کما فی قوله تعالى: الَّذِی خَلَقَنِی فَهُوَ یَهْدِینِ وَ الَّذِی هُوَ یُطْعِمُنِی وَ یَسْقِینِ وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِین‏



برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1