۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » کتابخانه بلاغت
  • شناسه : 1790
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
  • 36 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «۶»
نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «6»

نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «۶»

اعجاز بلاغی آیه ششم سوره حمد « بلاغت » در تعبیر «الصراط المستقیم» استعاره تصریحه بکار رفته است، چون کلمه صراط در اصل (سراط) بوده و از (شرط الطعام) گرفته شده است یعنی: غذا را بلعیدم، صاحب (صفوه التفاسیر) می افزاید: در عبارت و الصراط المستقیم، تصریح بعد از ابهام وجود دارد و می گوید: […]

اعجاز بلاغی آیه ششم سوره حمد

« بلاغت »

در تعبیر «الصراط المستقیم» استعاره تصریحه بکار رفته است، چون کلمه صراط در اصل (سراط) بوده و از (شرط الطعام) گرفته شده است یعنی: غذا را بلعیدم، صاحب (صفوه التفاسیر) می افزاید: در عبارت و الصراط المستقیم، تصریح بعد از ابهام وجود دارد و می گوید: بعدا آن را به عبارت صراط الذین أنعمت علیهم تفسیر کرده است.

تشبیه (دین) به (صراط مستقیم بر این دلیل بوده که تعالیم دینی چنان جاذبه دارد که مانند: (صراط) رهروان را به سوی خود جلب و جذب می نماید و آنها را به راه می اندازد و پیش می برد، علاوه بر آن، کلمه مستقیم) به عنوان صفت (صراط) نشان می دهد که: (دین) نزدیکترین راه حرکت به طرف کمال است، و نیز رسیدن به حضرت أحدیت مستلزم حرکت و طی مسافت به سوی او می باشد و برای رسیدن به این آرمان مراحل و منازلی را باید طی نمود.

۱- جامع البیان فی تفسیر القرآن ج ۱ ص ۵۵ .

البلاغه

۱)  «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ»

  • و المستقیم المستوی و المراد به طریق الحق و هی المله الحنیفیه السمحه المتوسطه بین الإفراط و التفریط. فقد شبه الدین الحق بالصراط المستقیم، و وجه الشبه بینهما أن اللّه سبحانه و إن کان متعالیا عن الأمکنه لکن العبد الطالب الوصول لا بد له من قطع المسافات، لیکرم الوصول و الموافاه و هذا من قبیل الاستعاره التصریحیه.

۲لقد کرّر سبحانه و تعالى

  • ذکر «الصراط» لأنه المکان المهیّأ للسلوک، فذکر فی الأول المکان دون السّالک فأعاده مع ذکره بقوله‏ «صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» المصرح فیه ما یخرج الیهود و هم المغضوب علیهم و النصارى و هم الضالون.



برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1