اعجاز بلاغی آیه ششم سوره حمد « بلاغت » در تعبیر «الصراط المستقیم» استعاره تصریحه بکار رفته است، چون کلمه صراط در اصل (سراط) بوده و از (شرط الطعام) گرفته شده است یعنی: غذا را بلعیدم، صاحب (صفوه التفاسیر) می افزاید: در عبارت و الصراط المستقیم، تصریح بعد از ابهام وجود دارد و می گوید: […]
اعجاز بلاغی آیه ششم سوره حمد
« بلاغت »
در تعبیر «الصراط المستقیم» استعاره تصریحه بکار رفته است، چون کلمه صراط در اصل (سراط) بوده و از (شرط الطعام) گرفته شده است یعنی: غذا را بلعیدم، صاحب (صفوه التفاسیر) می افزاید: در عبارت و الصراط المستقیم، تصریح بعد از ابهام وجود دارد و می گوید: بعدا آن را به عبارت صراط الذین أنعمت علیهم تفسیر کرده است.
تشبیه (دین) به (صراط مستقیم بر این دلیل بوده که تعالیم دینی چنان جاذبه دارد که مانند: (صراط) رهروان را به سوی خود جلب و جذب می نماید و آنها را به راه می اندازد و پیش می برد، علاوه بر آن، کلمه مستقیم) به عنوان صفت (صراط) نشان می دهد که: (دین) نزدیکترین راه حرکت به طرف کمال است، و نیز رسیدن به حضرت أحدیت مستلزم حرکت و طی مسافت به سوی او می باشد و برای رسیدن به این آرمان مراحل و منازلی را باید طی نمود.
۱- جامع البیان فی تفسیر القرآن ج ۱ ص ۵۵ .
البلاغه
1) «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ»
2) لقد کرّر سبحانه و تعالى
Views: 444
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.