۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » کتابخانه بلاغت
  • شناسه : 1636
  • 16 دسامبر 2021 - 9:14
  • 733 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «2»
نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «2»

نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «2»

اعجاز بلاغی آیه دوم سوره حمد الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ستایش خدایى را که پروردگار جهانیان « بــلاغت » جمله خبریه به داعی انشاء علیرغم اینکه جمله :  «الحمد لله» جمله خبریه بوده، لكن برای انشاء حمد استعمال شده است چون گوینده ، به این لفظ حمد می کند و خبر از «حمد» کسی نمی […]

اعجاز بلاغی آیه دوم سوره حمد

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ

ستایش خدایى را که پروردگار جهانیان

« بــلاغت »

جمله خبریه به داعی انشاء

علیرغم اینکه جمله :  «الحمد لله» جمله خبریه بوده، لكن برای انشاء حمد استعمال شده است چون گوینده ، به این لفظ حمد می کند و خبر از «حمد» کسی نمی دهد بنابراین نباید گفت: آیه دلالت می کند که هر حمدی از هر کس نسبت به بزرگتر از خود صادر شود در حقیقت حمد خدا است بنابر این انشاست، نه إخبار و فایده و ثمرۂ جمله اسمیه، استمرار و ثبات و دوام و همیشگی حمد می باشد و جهت اقتضای مقام ، حمد را بر لفظ جلاله مقدم داشته است.

۲ – تفسير الكشاف ج۱ ص ۲۷

البلاغة

1) انشاء حمد

 إن جملة الْحَمْدُ لِلَّهِ خبر، لکنها استعملت لإنشاء الحمد و فائدة الجملة الاسمیة دیمومة الحمد و استمراره و ثباته. و فی قوله «للّه» فن الاختصاص للدلالة على أن جمیع المحامد مختصة به سبحانه و تعالى.

2) ارتباط حمد و درجات کمال

 لما افتتح سبحانه و تعالى کتابه بالبسملة و هی نوع من الحمد ناسب أن یردفها بالحمد الکلی الجامع لجمیع أفراده البالغ أقصى درجات الکمال.

3) استحقاق ، غایت اصلی حمد

 أما حمد اللّه تعالى نفسه فإنه إخبار باستحقاق الحمد و أمر به أو أنه مقول على ألسنة العباد، أو مجاز عن إظهار الصفات الکمالیة الذی هو الغایة القصوى من الحمد.

نکته :

و قد قدم الحمد على الاسم الجلیل لاقتضاء المقام فرید اهتمام به، و إن کان ذکر اللّه تعالى أهم فی نفسه و الأهمیة تقتضی التقدیم.



Visits: 200

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1