تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۶۶ جلسه ۴ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی ۴ جلسه تفسیر آیه صد و شست و شش بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ یَرَى الَّذینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذابَ […]
تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۶۶ جلسه ۴
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
۴ جلسه تفسیر آیه صد و شست و شش
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ یَرَى الَّذینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمیعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعَذابِ (۱۶۵) إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ (۱۶۶ )
و برخى از مردم به جاى خدا معبودهایى انتخاب مىکنند که آنها را آن گونه که سزاوار است خدا را دوست داشت، دوست مىدارند؛ ولى آنان که ایمان آوردهاند، محبت و عشقشان به خدا بیشتر و قوىتر است. و اگر کسانى که [با انتخاب معبودهاى باطل] ستم روا داشتند، هنگامى که عذاب را ببینند، بىتردید بفهمند که همه قدرت ویژه خداست [و معبودهاى باطل، هیچ و پوچاند] و خدا سخت کیفر است. (۱۶۵)(همان) هنگام، کسانى که پیروى شدهاند، از پیروانِ خود، بى تعهد مى شوند؛ و عذاب را مشاهده مى کنند؛ و پیوندها از میانشان بریده مى شود. ۱۶۶
تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه ۱۶۶
واکنش ستمکاران و پیروان آنان در رستاخیز و بیزارى آنان از همدیگر و حسرتزدگى و فرجام عذاب آلودشان
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ یَرَى الَّذینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمیعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعَذابِ (۱۶۵) إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ (۱۶۶٫ )
و برخى از مردم به جاى خدا معبودهایى انتخاب مىکنند که آنها را آن گونه که سزاوار است خدا را دوست داشت، دوست مىدارند؛ ولى آنان که ایمان آوردهاند، محبت و عشقشان به خدا بیشتر و قوىتر است. و اگر کسانى که [با انتخاب معبودهاى باطل] ستم روا داشتند، هنگامى که عذاب را ببینند، بىتردید بفهمند که همه قدرت ویژه خداست [و معبودهاى باطل، هیچ و پوچاند] و خدا سخت کیفر است. (۱۶۵)(همان) هنگام، کسانى که پیروى شدهاند، از پیروانِ خود، بى تعهد مى شوند؛ و عذاب را مشاهده مى کنند؛ و پیوندها از میانشان بریده مى شود. ۱۶۶
إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ ۱
شیاطین، ظالمان و کسانی که رییس ضلالت، ظلم و ستمگری هستند از کسانی که تبعیت کردند بیزاری میجویند «إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا» یعنی کسانی متبوع و رییس و مورد تمجید برخی بودند از توابع خود بیزاری میجویند و میگویند ما اگر میدانستیم در همان دنیا از شما بیزاری میجستیم .
نکتهای در بحث تبری و برائت وجود دارد که معنای لغوی کلمه برائت را اگر دقت کنید همان است که در اصول طی کردیم و ذهنیتی از آن داریم.
برائت معنای رهایی هیچ گناهی نیست ، مفاسا بوده یعنیو تکلیفی وجود ندارد همان اصول عملیه که یکی از آنها برائت بوده و شک در اصل تکلیف موردتوجه باید قرار بگیرد اما اینکه در این آیه وجود دارد بحث «إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا» از باب تفعل میباشد یعنی معنای متابعه بوده و همه چیز بر آن است که از توابع خود بیزاری بجویند و کار به جایی برسد که به آنها بگویند ما از تو بیزار هستیم.
شیطان بگوید من از تو بیزار هستم «إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکَ» ۲ برخی از افراد تصور میکنند که بحث تملق در برابر ستمکاران و آدمهای زورگو کار به اینجا میرسد که من قبلا اشاره کرده بودم که قصه فرعون که گفت من خدا هستم و اعلام کرد «أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی» ۳ برای اینکه متملقین و تابعین احمقی داشت.
آنها باعث شدند که فرعون ادعای خدایی کند و آن مردم نادان او را کرنش کنند در طول تاریخ بشریت همه اینها بوده مسلما ظالم پروران همان مظلومین هستند نمونههای آن اکنون در کشور ما وجود دارد تمام اداره ها به مردم ظلم میکردند چون آنها رشوه داده و سر کیسههای خود را برای آنها باز میکنند پس توقعات مسئولین روزبهروز افزایش مییاید.
برخی از ما قصد داریم که دیگران برای ما خلافهایی را انجام دهند نکته جالب آن است که افرادی که در این میان قرار دارند از هر دو طرف مورد آزار قرار میگیرند مردم ظالم پرور هستند چرا معاویه بن ابوسفیان بر نظام حکمت اسلامی زمان امیرالمومنین مسلط شد؟ چون مردم به دنبال او رفتند اگر از او پیروی نمیکردند او هیچگاه موفق نمیشد.
امام حسین توسط سی هزار نفر لشکریان محاصره شد (عددی که در واقعه عاشورا بودند) اگر نبودند عمر سعد و شمر میتوانستند چه کاری انجام بدهند؟ این آیه قصد دارد نکتهای را به ما گوشزد کند که مواظب باشید همین شیطانی که رجیم میباشد و قسم خورده که «لَأُغْوِیَنَّهُمْ»۴ اما اغوا حد و حدود دارد کار برخی از ما به جایی میرسد که شیطان از ما بیزاری میجوید یعنی ما از شیطان بدتر میشویم.
مسلما کسانی که سردمدار ظلم هستند در این دنیا از تملق و چاپلوسی توابع خود بیزار میشوند در اینجا اما بحث قیامت است «إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا» ۵ چه زمانی؟ زمانی که «وَرَأَوُا الْعَذَابَ» عذاب را دیدند از رویت استفاده کرده یعنی حس میکنند اینکه فرمود :«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ» ۶ یعنی میبیند.
فردی در جلسهای میگفت که شیطان به خالق بودن و معبود بودن خدا اعتقادی نداشت و من فرصت رد ادعای او را نداشتم شیطان صراحتا در قرآن میگوید «خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ»۷ پس اعتقاد داشت اما معتقد بود که جنس من از او بهتر میباشد به همه میگویی به او سجده کنند چون حسود بود.
برخی موارد هستند که انسان به محض ورود به آن بلغ ما بلغ پیشروی میکند یعنی کار به جایی میرسد که شیطان از او بیزاری میجوید «إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکَ»۸ شیطان میگوید من از تو بیزار هستم نکات بسیار مهمی بوده و دروس اعتقادی بالایی به ما میدهد که ما بیدار شویم یعنی شما برای مثال بحث زندگی حضرت موسی در خانه فرعون دقت کنید با اینکه پلید بود اما به نوزاد علاقه داشت!
برای مثال اگر یک آدم مثبت به جمع معتادان بیاید همه به او احترام میگذارند و او را دوست دارند وجدان و فطرت انسان در اعمال او کنشی دارد که آنها صحیح هستند نکته ظریفی وجود دارد که همین فرد از ظلم او حمایت و دفاع میکنید روز قیامت از تو بیزاری میجوید مراقب باش روزی نرسد که او از تو بیزاری بجوید و بگوید من اگر میدانستم در همان دنیا از تو بیزاری میجستم.
برخی از عوامل طاغوت شاهنشاه عاری از مهر مانند کدخدا بدتر از مسئولین بودند و اگر میتوانستند به کوچک و بزرگ رحم نمیکردند.
۱_سوره بقره آیه ۱۶۵
۲_سوره حشر آیه ۱۶
۳_سوره نازعات آیه ۲۴
۴_ سوره ص آیه ۸۲
۵_سوره بقره آیه ۱۶۶
۶_سوره زلزال آیه ۷
۷_سوره اعراف آیه ۱۲
۸_سوره حشر آیه ۱۶
بازدیدها: 96
فهرست مطالب
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.