تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۲۰۳ جلسه ۱ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی ۱ جلسه تفسیر آیه دویست و پنج بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ أُولئِکَ لَهُمْ نَصیبٌ مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ سَریعُ الْحِسابِ (۲۰۲) وَ اذْکُرُوا اللَّهَ فی أَیَّامٍ مَعْدُوداتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فی یَوْمَیْنِ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ […]
تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۲۰۳ جلسه ۱
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
۱ جلسه تفسیر آیه دویست و پنج
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
أُولئِکَ لَهُمْ نَصیبٌ مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ سَریعُ الْحِسابِ (۲۰۲) وَ اذْکُرُوا اللَّهَ فی أَیَّامٍ مَعْدُوداتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فی یَوْمَیْنِ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ لِمَنِ اتَّقى وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ (۲۰۳)
اینانند که از آنچه به دست آوردهاند، نصیب و بهره فراوانى دارند، و خدا حسابرسى سریع است. (۲۰۲) و خدا را در روزهاى معلوم و معینى [که یازدهم، دوازدهم و سیزدهم ماه ذوالحجه ایام وقوف در منى است] یاد کنید. پس هر که در دو روز [واجبات منى را انجام دهد و به کوچ کردن از آن] شتاب ورزد، گناهى بر او نیست، و هر که [تا روز سوم] تأخیر کند، بر او هم گناهى نیست، [اختیار کردن وقوف در منى چه در دو روز، چه در سه روز] براى کسى است که [از محرمات احرام] پرهیز کرده است. و از خدا پروا کنید و بدانید که یقیناً همه شما به سوى او محشور خواهید شد. (۲۰۳)
تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه ۲۰۳
احکام حج را بیان مى کند و با فراخواندن به پارسایى در مورد رستاخیز هشدار مىدهد
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
أُولئِکَ لَهُمْ نَصیبٌ مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ سَریعُ الْحِسابِ (۲۰۲) وَ اذْکُرُوا اللَّهَ فی أَیَّامٍ مَعْدُوداتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فی یَوْمَیْنِ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ لِمَنِ اتَّقى وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ (۲۰۳)
اینانند که از آنچه به دست آوردهاند، نصیب و بهره فراوانى دارند، و خدا حسابرسى سریع است. (۲۰۲) و خدا را در روزهاى معلوم و معینى [که یازدهم، دوازدهم و سیزدهم ماه ذوالحجه ایام وقوف در منى است] یاد کنید. پس هر که در دو روز [واجبات منى را انجام دهد و به کوچ کردن از آن] شتاب ورزد، گناهى بر او نیست، و هر که [تا روز سوم] تأخیر کند، بر او هم گناهى نیست، [اختیار کردن وقوف در منى چه در دو روز، چه در سه روز] براى کسى است که [از محرمات احرام] پرهیز کرده است. و از خدا پروا کنید و بدانید که یقیناً همه شما به سوى او محشور خواهید شد. (۲۰۳)
وَ اذْکُرُوا اللَّهَ فی أَیَّامٍ مَعْدُوداتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فی یَوْمَیْنِ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ لِمَنِ اتَّقى وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ (۲۰۳) ۱
سیاق کل آیاتی که درباره امر به اطاعت و تقوا و ایمان است مانند «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ» ۲ و مانند آیات مانحن یعنی «اتَّقُوا اللَّهَ» ۳ امثال اینها که صد و بیست و چند تا آیه که امر به طاعت و تقوا داریم و مانند «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا» ۴ اینها امر مولوی ندارند امر ارشادی دارند.
عقل انسان حاکم بر این می باشد که انسان باید اطاعت از خداوند تبارک و تعالی داشته باشد اگر در اینجا یک بحث اصولی بر آن داشته باشیم بر این است که چطور عقل حاکم است که شما از مولای انسانی خود اگر شما عبد یا اجیر بودید باید اطاعت کنید که اگر اطاعت نکنید و مستحق عقوبت شدید بنابر دفع ضرر محتمل، نیست ضرر مسلم خواهد بود.
اینجا حکم و یقین و قطع دارید که باید اطاعت کنید قطع تبعیت ذاتی دارد یعنی نه میتوان به آن داد و نه میتوان از او گرفت اگر شما قاطع بر چیزی بودید و قطع داشتید باید آن را متابعت کنید و باید عقلی دارد و نه شرع دارد اگر شرع آن را بگوید تحصیل حاصل میشود اگر بگوید اطاعت نکن تناقض میباشد.
اگر بگوید شما اطاعت از عقل و حکم و قطعت نکن این نقض می شود بنابراین چونکه اطاعت حکم عقل بنا بر قطعی که بر انسان ایجاد می کند و ما باید اطاعت کنیم در همه این اوامر این حکم قطعی و عقلی داشته و ما باید متابعت کنیم.
اگر در قران کریم یا در روایات اهل بیت امری بر اطاعت و تقوا و ایمان به ما شده از باب ارشاد به حکم عقل می باشد آنچه که در قرآن بر آن وجود دارد که منشا ظهور در وجوب بوده و از آن حکم را می فهمیم یکی از آنها امر حاضر می باشد «اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا» ۵ اینها همه امر حاضر هستند.
یازده چیز منشا ظهور در وجوب اند یعنی ظاهراً حکم وجوب را از اینها می فهمید نص نیستند ظهور دارند. ظهور گفتیم دو مبنا دارد یکی مبنای متاخرین و دیگری مبنای متقدمین؛ مبنای متاخرین ظهور را ما یفهم العرف می دانند اما آن که قدما داشتند قابلیت للفظ المعنا می داشتند که البته آنچه ما در این کلمه غور کردیم همان قابلیت للفظ المعنا نیز متفاهم عرفیه است.
یعنی هر دو یک چیز هستند لذا دعوایی نیست مسلما ظهور متفاهم عرفی می باشد اما ظهور چه فرقی با نص دارد؟ فرق آن است که احتمال خلاف در ظهور وجود دارد یعنی اینگونه نیست که امر حاضری آمده باشد و وجوب را به ما گفته باشد نتوان بر آن خدشه وارد کرد ممکن می باشد که قرینه ای داشته باشد که آن در وجوب ترخیصی باشد.
یازده مورد بود: امر حاضر، امر غایب، علیک به معنای الزم و اسمای افعال، علی ضرریه، لام نفعیه، کلمه امر، لزم ،وجب ، فرض و کتب این ها ظهور در وجوب دارند این شد ده تا و مورد آخر خبر در مقام انشاء است منتهی همه اینها اگر در باب تقوا و اطاعت از خداوند ایمان اوردن همه اینها اگر دقت کنید امور ارشادی هستند و مولوی نیستند.
نکته جالب در قرآن و احکام دین مبین اسلام که اهل بیت مبین آن هستند این مورد می باشد که همه آنچه که انسان ها باید انجام دهند یا ذاتی و تکوینی بوده یا عقلی است و خود انسان می فهمد یعنی چارچوبی را دین تعریف می کند و گرنه خود انسان همه اینها را می فهمد اگر قرآن و دین فرض نبودند و پیامبری وجود نداشت من و شما صدق و راستی را حُسن می دانستیم یا قبیح؟ حسن.
چون حُسن ذاتی در صدق می باشد همه قائل به این هستند که آن را بیاورند اما یک چیزی مانند ظلم قبح ذاتی دارد لذا اگر نهی خداوند در قرآن فرموده این بخاطر ظلم در فعل است چون قباحت او به ظلم آن بوده و نمی توان آن را از او گرفت حالا چه ظلم به خود کنید چه ظلم به مولای معظم کنید یا ظلم به غیر کنید در هر صورت مفسده آن این است که شما ظلم کنید.
لذا پیرامون آنچه که در آیات و روایات و اوامر و نواهی آمده مسلما جزء ذات و تکوین و وجود بشر و حکم عقل و عرف عقلا می باشد و هیچ چیز خارج از آن نیست اگر نماز بخوانیم اطاعت از خداوند می باشد اما کیفیت آن را سنت بیان می کند حتی قران نگفته کیفیت صیام را بیان کرده اما اینکه شما از چیزهایی باید امساک کنید را سنت بیان کرد.
سنت هم می دانید که شامل قول معصوم فعل ایشان و عمل او خواهد بود این چیزی مسلم می باشد در این آیه که «واذکروالله» ۶ فرمود این نکته وجود دارد که زیبا است یعنی همیشه متوجه باشید و در ذکر خود متوجه الله باشید.
«واذکروالله» ۷ یعنی خود کلمه الله را در نظر داشته باشید ایشان یک جمعی کرده و گفته چون کلمه الله با حروف ابجد عدد ۶۶ می شود شما کلمه الله را ۶۶ بار بگویید حاجت روا می شوید و ما تجربه کردیم زیبا و مثبت بود.
حتما در برخی موارد تعدد و عدد یک چیز را رعایت کنید یا الله یک خواهشی دارد که کلمه یا «ادعوا الله» دارد اما فقط کلمه الله را باید بگویید پس اینجا کلمه «واذکروالله» ۸ را داشته باشید اما این بحث «اتَّقُوا اللَّهَ» ۹ در ذیل این بحث آیات صیامی که اینجا بیان شده بود به کلمه تقوا دقت کنید که ما باید در دستورات خدا اطاعت داشته باشیم.
اینکه خدا فرموده در آیات خود که شهر رمضان را روزه بگیرید اگر خواستید نگیرید چگونه نگیرید؟ سفر بروید یا فرار از روزه کنید با تقوا و اطاعت واقعی سازگاری ندارد البته اگر به یاد داشته باشید در آیه ۱۸۵ نکته ای را گفتیم که «و من تطوع» ۱۰ داشت
تطوُّع بالاتر از طاعت است چون اطاعت خوب می باشد اما تطوُّع عالیتر است چرا که عاشقانه می باشد خدا هر چیزی را عاشقانه دوست دارد؟ ما طلبه ها عشق به صاحب الزمان(عج) داریم اما یک شاید کمی حماقت در اذهان ما باشد که نفهمیم کجا آمدیم.
اگر منافع مالی در جایی باشد ما همینجا می آییم برخی افراد اگر تطوُّع از خداوند تبارک و تعالی داشته باشد، دلی خواهد بود دوست دارد که دنبال حرف خدا را بگیرد و برای خدا یک کاری انجام دهد تطوُّع به این معنا است باب تَفَعُّل یعنی به دنبال این باشد که نماز بخواند یا صیام رعایت کند یا دست مسلمان را بگیرد یا درس و مدرسه و نماز جماعت را برقرار کند یا نام صاحب الزمان(عج) را برپا دارد.
یکی از دوستانم بسیار به امام زمان علاقه دارد درباره تفسیر به او گفتم و او عرضه داشت قرآن را کنار بگذار فقط امام زمان! البته ایشان کمی مستحضر مطلب نشد والا این را نمی گفت چون قابلیت فهم این را داشت چون امام زمان بدون قرآن نمی شود.
من شنیدم روایتی را متواترا که اگر کسی خواست نگاه امام زمان را درک کند به قرآن نگاه کند این فرد در حق قرآن کوتاهی می کرد با اینکه ملا بود یا مثلا یک سری از مسلمانان حسبنا کتاب الله می گویند این کلمه بدون حسین و امام زمان نمی شود.
این دو مورد «لن یفترقا» هستند لن نفی ابد می کند یعنی این قرآن و اهل بیت که قبل آن فرمود کتاب الله و عترتی اهل بیتی که اهل بیتی که عطف بیان یا بدل بگیریم هر دوی آن می شود واو معیت داشته و اینجا لن یفترقا دارد یعنی هر دو هیچ وقت از یکدیگر جدا نمی شوند.
به دنبال این نباشید که یکی از آنها را رها کرده و فقط دیگری را دنبال نمایید باید اول قرآن بخوانید و آل یاسین را بخوانید توجه صاحب الزمان و قرآن را در وجود خودتان حس می کنید برخی اوقات قصه و داستان هایی می گویند اما اگر بخواهید با قرآن مأنوس شوید هم خوب می فهمید هم می توانید صاحب الزمان را درک کنید.
لذا می فرماید «اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ» ۱۱ حشر شما در دستتان نیست حشر یعنی چیزی که خود به خود یک چیزی را جمع کند روز قیامت که روز حشر نیز نام دارد، بدون اراده کسی بوده و انسان ها از قبور مبعوث شده و الی الله به سوی خدا و ذات باری تعالی محشور می شوند.
لذا «وَ اعْلَمُوا» ۱۲ یعنی بدانید از آن اموری است واقعا ما باید دنبال باشیم و هستیم چون خود انسان می خواهد بداند بعد از آن چه خواهد شد تا بفهمید و بداند که محشور الیه ما فقط الله می باشد.
۱_سوره بقره آیه ۲۰۳
۲_سوره نسا آیه ۵۹
۳_سوره بقره آیه ۲۰۳
۴_سوره نسا آیه ۱۳۶
۵_سوره بقره آیه ۲۰۳
۶_سوره بقره آیه ۲۰۳
۷_سوره بقره آیه ۲۰۳
۸_سوره بقره آیه ۲۰۳
۹_سوره بقره آیه ۲۰۳
۱۰_سوره بقره آیه ۱۸۵
۱۱_سوره بقره آیه ۲۰۳
۱۲_سوره بقره آیه ۲۰۳
Visits: 28
فهرست مطالب
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.