...فهرست مطالب

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱ تا ۵ جلسه ۱۷

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

۴۱ جلسه شرح ویژگیهای مُتَّقین

—————-http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png—————-

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

الم (۱)ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ (۲)  الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (۳) وَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ (۴) أُولئِکَ عَلى‏ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

الم (بزرگ است خداوندى که این کتاب عظیم را، از حروف ساده الفبا به وجود آورده). (۱) آن کتاب با عظمتى است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است. (۲) (پرهیزکاران) کسانى هستند که به غیب [آنچه از حس پوشیده و پنهان است‏] ایمان مى‏آورند؛ و نماز را برپا مى‏دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبى که به آنان روزى داده‏ایم، انفاق مى‏کنند. (۳) و آنان که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده، ایمان مى‏آورند؛ و به رستاخیز یقین دارند. (۴)آنان بر طریق هدایت پروردگارشانند؛ و آنان رستگارانند. (۵)

http://bayanbox.ir/view/5122040553263843431/poster4.jpg

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه سوم و چهارم

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

—————————————–

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بررسی و تحقیق پیرامون کلمه‌ی ایمان

تفاوت تفسیر مرحوم علّامه‌ی طباطبایی

شمارگان مطالب پیرامون حقیقت ایمان

روایت اصبغ بن نباته از امیر المؤمنین (علیه السّلام) 

بیان حقیقت ایمان و حقیقت اسلام

از زبان امیر المؤمنین (علیه السّلام)

عقل و غرایز منشأ همه‌ی احکام‌

ابعاد مختلف وجود انسان

تقسیم‌بندی آیات قرآن به سه بخش

تشابهات غرایز انسان‌ها و حیوانات

تعریف علم اخلاق در اسلام از غرایز انسانی

جوارح انسانی ریشه

و بنای همه‌ی کارهای اخلاقی

ریشه‌ی معنای لغوی اعتقاد

فطرت ریشه‌ی تمام احکام و شرایع

باورهای غلط و رایج بین مردم

رحمه للعالمین بودن اهل بیت (علیهم السّلام)

معنای رحمت

عزّت داشتن با پذیرفتن

سرپرستی اسلام و شرع مقدّس

عزیز بودن پیروان انبیاء در طول تاریخ

قرار دادن عزّت بر خاندان اهل بیت

در همه‌ی عرصه‌ها از سوی خدای متعال

حفظ شدن عزّت اهل بیت در بین دشمنان

پذیرش ولایت لزوم رسیدن به عزّت

چگونگی برخورد با دین اسلام

مزیّن شدن اسلام با جلال و بزرگی

تمسّک کردن به قرآن و اهل بیت

رسیدن به قرب الهی با تمسّک جستن به حبل الله المتین

قاطعانه سخن گفتن

برهان بودن دین اسلام برای مسلمین

عقب نشینی دشمن در برابر قاطعانه برخورد کردن

درّندگیِ دشمنان اسلام

ترسیدن و ذلیل شدن در برابر بیگانه

ایستادگی محکم در برابر دشمن

روش حق این است، ولی این آل سعود بدبخت فکر می‌کنند هر چه آمریکا و صهیونیست گفت، آن‌ها سرسپردگی نکنند چند روز دیگر بن سلمان را کنار می‌گذارند، نباید ترسید. اگر محکم بایستید دشمن از شما فرار می‌کند، امّا اگر فَشَل (سست) شدید و مسامحه کردید آن وقت آن‌ها نوامیس را به تاراج می‌برند، قانون‌هایی را برای شما می‌گذارند که اگر نوامیس شما را برای سگ‌های خود هم ببرند کسی نمی‌تواند آن‌ها را محاکمه کند. این‌ها نکات خیلی مهمی است.

برهان دین اهل ایمان در برابر مخالفان‌شان

لذا «وَ بُرْهَاناً لِمَنْ تَکَلَّمَ بِهِ» هر کسی بخواهد با آن‌ها حرف بزند، (اهل ایمان) در برابر آن‌ها برهان دارند که برهان آن‌ها همان دین است. «وَ نُوراً لِمَنِ اسْتَضَاءَ بِهِ» هر کسی که به دنبال نور باشد، آن برای آن‌ها نور است، هر کسی که استضاء می‌کند، یعنی به دنبال نور طلبی است، می‌خواهد نورانیّت داشته باشد. نور یعنی چیزی که ظلمت را از بین می‌برد، راه را از چاه تشخیص می‌دهد، صراط مستقیم را برای ما مسلّم می‌کند. آن‌ها نور را به این معنا می‌دانند.

استغاثه‌ی به دین و کمک خواستن از باری تعالی

«وَ عَوْناً لِمَنِ اسْتَغَاثَ بِهِ» -عون به معنای کمک است- کمک کننده است برای کسی که استغاثه‌ی به او بگیرد. «اسْتَغَاثَ بِهِ» -غوث به معنای پناه و به معنای چیزی که به انسان پناه می‌دهد- ابو الغوث، استغاثه صاحب الزّمان است. لذا می‌گویند اگر جایی گرفتار شدید ده بار صدا بزنید «یَا ابو الغَوث». «غیاثَ المُستَغیثین» هم یعنی همین. «وَ عَوْناً لِمَنِ اسْتَغَاثَ بِهِ» هر کسی استغاثه‌ی به دین و به ایمان واقعی بجوید، او کمک کننده‌ی مطلق است. «عَوْناً» عون هم مصدر استعمال شده است، به معنای مطلق کمک کننده است.

«وَ صَلَّی اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍ…».

منابع و مآخذ

[۱۱]– سوره‌ی فاتحه، آیه ۱٫

[۱۲]– سوره‌ی بقره، آیه ۲٫

[۱۳]– همان، آیه ۵٫

[۱۵]– الکافی (ط – الإسلامیه)، ج ‏۲، ص ۴۱۵٫

[۱۶]– سوره‌ی آل عمران، آیه ۱۰۳٫

[۱۷]– سوره‌ی قمر، آیه ۵۵٫

[۱۸]– الکافی (ط – الإسلامیه)، ج ‏۲، ص ۴۱۵٫