1386/5/4 ازدواج و خانواده در قرآن (2) بايگاني سالانه - 1386



بِاِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي

بينندگان عزيز بحث را در آستانه ميلاد امير المؤنين در 13 رجب مي بينند.
موضوع بحث: خانواده در قرآن
در جلسات قبل مقداري درباره آن صحبت شد. بهترين خانواده در تاريخ انسانيّت، خانواده علي بن ابيطالب است. چون تنها خانواده اي است که هم زن معصوم است و هم مرد. در کره زمين يک چنين زن و شوهري دومي ندارد. هم مرد معصوم است و هم زن معصوم است و هم بچّه‌ها معصوم هستند. اين يک خانواده نمونه است. راجع به قرآن و خانواده آيه زياد داريم، 1. ميلاد امام علي عليه السلام در کعبه
اما راجع به آقا اميرالمؤمنين عليه السلام. تولد حضرت امير چند نکته را براي ما مي گويد:
1- معلوم مي شود که 13 نحس نيست.
يکي از چيزهايي که هم در ايران و هم در خارج از ايران و در همه جاي دنيا مي گويند. اين است که 13 نحس است. بسم الله الرحمن الرحيم 13 نحس نيست و بهترين نمونه آن هم اين است که حضرت علي عليه السلام در 13 رجب به دنيا آمده است و چه دليلي از اين بهتر؟ بهترين ايام براي اعتکاف ماه رجب است و در ماه رجب 13 رجب است که الآن در جمهوري اسلامي اين کار الحمدالله راهش باز شده است. ده‌ها هزار جوان دانشجو و غير دانشجو معتکف مي شوند و بهترين وقت اعتکاف در 13 رجب است. اين جمله را هم بگويم که علي بن ابيطالب در کعبه متولد شد. شايد رمزش اين باشد که انسانهاي دنيا وقتي که مي خواهند نماز بخوانند، رو به کعبه نماز مي خوانند. خدا علي را در کعبه گذاشت که هر کس که رو به کعبه نماز مي خواند، ياد علي هم بي افتد. اين مثل اين است که شما يک نامه اي را مي نويسيد و در خانه مي گذاري و در را مي بندي و مي روي، مي خواهي خانمت يا همسرت يا بچه هايت که آمدند خانه نامه را بخوانند و بفهمند که شما کجا رفته اي و بعد مي ترسي که اين نامه را نخوانند و نامه را جايي آويزان مي کني که نگاهشان به آن بي افتد. اين نامه را به نخ مي بنيد و به لامپ آويزان مي کني. ديگر بالاخر ه ايشان که وارد بشود اين کاغذ که به لامپ آويزان است حتماً چشمش به اين مي افتد. خدا علي را در کعبه گذاشت که هر کس که مي خواهد نماز بخواند تا به سمت کعبه مي رود ياد کعبه ياد علي هم باشد.
از تولد حضرت علي مقام زن هم معلوم مي شود. يعني زن مي تواند به جايي برسد که خداوند به احترام زايمانش، ديوار کعبه را بشکافد. مقام زن هم معلوم مي شود. از کعبه معلوم مي شود که اگر مردم دور کعبه طواف کنند اما ياد علي نباشند مثل آنها مثل کسي است که بچه را از گهواره بيرون بي اندازد و دور چوبهايش طواف کند. به ما که گفته‌اند دور کعبه طواف کن، يعني دور علي طواف کن. علي را در کعبه گذاشت و ما هم دور کعبه مي گرديم. اگر علي را از گردونه بيرون کنيم و دور کعبه بگرديم مثل اين است که بچه اي را از گهواره بي اندازيم دور و دور چوبهايش طواف کنيم. اسلام بي علي ما نداريم و لذا همه مسلمانان حضرت علي را قبول دارند و شيعه و سني هم ندارد. منتهي هر کسي مقدار معرفتش نسبت به خدا و پيغمبر و اهل بيت و قرآن، درجه هايش فرق مي کند. يک دعا کنم و بحث را شروع کنيم. خدايا به آبروي کعبه و مولود کعبه و اولياء خدايي که دور کعبه طواف کرده اند، قسمت مي دهيم هر چه به عمر ما اضافه مي کني بر ايمان ما و بر مودّت و معرفت و اطاعت ما نسبت به خودت و اولياءت روز به روز بيشتر بفرما (الهي آمين). اين عيدي را که در آستانه اش هستيم به همه عزيزان تبريک مي گويم.
راجع به خانواده مطالبي را گفتيم بلکه انشاءالله در اين جلسه هم بتوانيم مطالب ديگري را هم بگوييم. صلواتي بفرستيد (الهم صل علي محمد و آل محمد).
بسم الله الرحمن الرحيم
قرآن و امور خانواده
2. تاکيد اسلام بر حفظ پيوند زناشويي
ده يازده تا گفته‌ام و حالا نمي دانم که شماره چندم است حالا فرض مي کنيم که شماره دهم است. اصل بر زندگي است نه جدايي. قرآن مي فرمايد که: هميشه اول گفته است: «َإمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ البقرة/229» و بعد گفته است: « تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ البقرة/229». اول گفته امساک و بعد گفته است تصريح. در هر جاي قرآن که بحث خانواده کرده است، اول گفته است امساک. امساک يعني اينکه خانواده ات را نگهدار، همسرت را نگهدار و بعد گفته است تصريح، يعني از هم جدا شويد. يعني هميشه کلمه امساک قبل از تصريح است مثل امر به معروف. ما هميشه در قرآن اول مي گوييم امربه معروف «َيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ آل عمران/104» و بعد مي گوييم «يَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنْكَرِ آل عمران/104» نهي از منکر. يعني هر کجا که اسم امر به معروف و نهي از منکر است اول امر به معروف آمده يعني اگر ما بخواهيم که جامعه مان خوب شود اول از طريق معروفها، معروفها را توسعه بدهيد، منکرها خودبه خود تمام مي شوند. يعني ازدواج را آسان کنيد؟ در زنها کم مي شود. عدالت احياء بشود فساد کم مي شود. محبت زياد بشود عقده‌ها کم مي شود. همان طور که در کلمه امر به معروف و نهي از منکر هميشه کلمه معروف جلوتر است در ازدواج هم در آيات آن هميشه کلمه امساک و نگهداري همسر اصل است و تصريح بعد از آن آمده است به عنوان يک عارضه پيش مي آيد. مسئله دوم اينکه: گفتيم که نه مردسالاري خوب است و نه زن سالاري. در قرآن کلمه «حُدُودَ اللَّهِ البقرة/229» زياد آمده است. چند بار در قرآن گفته است: «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ البقرة/229» حدودالله يعني حد الهي، يعني مرز. يعني نه بايد توقعات زن اصل باشد و نه بخل مرد بايد اصل باشد. بعضي وقتها مي گويند که اصل توقعات زن است و هر چيزي که زنت مي خواهد برايش بخر يا برايش انجام بدهيد. اصل اين است که مرد دنبال توقعات زن برود؟ خير. اصل توقع زن نيست خوب زن خيلي توقعات دارد. بگوئيم چون مرد مالک است هر چيزي که مرد مي گويد. خوب اين هم درست نيست چون ممکن است مرد کنس باشد يا بخيل باشد. اصل نه بخل مرد است و نه توقع زن اصل است.
3. زندگي بر مدار قانون الهي نه سليقه شخصي
قرآن گفته است: «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ البقرة/229» مرز الهي. مرز الهي چيست؟ گفته: «َعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ النساء/19» زندگيتان با همسرتان طبيعي باشد. يک زن به طور طبيعي چقدر بايد طلا داشته باشد؟ حالا دختر چه کسي است و چه قدر طلا دارد؟ آن تصادف است. الآن ماشين طبيعي در مملکت چيست؟ مثلاً مي گويند ماشين پيکان يا پژو يا پرايد اين ماشين‌ها طبيعي است. حالا يک کسي يک بنز گران دارد يا يک کسي يک ماشين گران دارد حالا ديگر آنها يک کسي هستند. اصل براي خانه‌ها در ايران يک يا دو طبقه است. حالا سه يا چهار نفر آمده‌اند و برج ساخته‌اند آن برج‌ها تصادف است. ما تصادفات را کنار بگذاريم و خانه هاي معمولي، لباس معمولي. اصلاً چرا مي گويند لباس شهرت حرام است؟ مثلاً من قبايي بپوشم که، مثلاً يک قباي سرخ بپوشم. همه مي گويند: اِ. اصل موتور اين است که آدم طبيعي راه برود حالا اگر يک موتور سوار اين چرخ موتورش را بلند مي کند خوب اين مي خواهد که يک کار استثنايي انجام بدهد وگرنه باقي آدمها اين رقمي راه نمي روند. لباس شهرت حرام است. يعني هر کاري که افکار عمومي را به خودت متوجه بکني اين کار درست نيست. بياييم موهايمان را يک طوري درست کنيم يا آرايش صورتمان را طوري درست کنيم، کفشمان را، اصلاً صدايمان را يک جوري تقليد کنيم، لباسمان را، دوخت لباسمان را. هر حرکتي که حواس مردم را از طبيعت به يک کارهاي استثنايي جلب کند اين کار درست نيست. و از چيزهايي که تمام مراجع تقليد در رساله هايشان هم نوشته‌اند اين است که، لباس شهرت حرام است. مثلاً من براي قبايم از اينجا تا آنجا دگمه بدوزم. اصل انگشتر اين است که آدم يک انگشتر در دستش باشد، حالا نه خوب دو تا. من بيايم ده تا انگشتر بخرم و همه انگشتانم را پر از انگشتر کنم اصلاً اين براي من حرام است. چون يک حرکتي کردي که مردم... ايجاد موج انداختن، در رانندگي در مو درست کردن در رنگ لباس، در عطسه کردن در سرفه کردن در ساختمان. هر کار استثنايي که از مرز طبيعت بيرون مي رود اين درست نيست. قرآن مي گويد: «أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ البقرة/199» هر طوري که مردم وارد مي شوند شما هم وارد شويد. «يَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ الفرقان/7» در بازار مثل بقيه راه برويد. «ايّکم رسول الله» يک غريبه که وارد مي شد نمي فهميد که کدام پيغمبر است و مي پرسيد: «ايّکم رسول الله» کدامتان پيغمبر هستيد؟ يعني اينطور نبود که پيغمبر صندلي و ميز و متکّايش يک طوري باشد که... خودش است. اينطور نيست. زندگي عادي، قيافه عادي، همه کارها عادي. نه توقع زن محور است چون که توقع زن بيخ ندارد و معلوم نيست توقعش تا کجاست. و نه بخل مرد محور است چون بعضي مردها دارند ولي خرج نمي کنند. دارند ولي مثل گدا زندگي مي کنند. «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ البقرة/229». در قرآن 14 مرتبه حدودالله آمده است و اکثرش براي مسائل خانوادگي است. يعني مرزي که خدا تعيين کرده است. گاهي زن و شوهر از هم دغدغه دارند. اين چه موردي بود که ما ازدواج کرديم؟ چرا زن اين شديم؟ و مرد هم مي گويد چرا اين را گرفتم؟ قرآن هم مي گويد: ببينيد «فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ النساء/19» اگر از همسرتان کراهت داريد « فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا النساء/19» شايد کراهت داشته باشيد اما « وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا النساء/19» در همين کراهت خير کثير است. اين وعده را داده است که زود طلاق ندهيد. اگر هم ازدواج کرديد و بعد ديديد که آن کسي که شما مي خواستيد نبوده است. آرزويت چيز ديگري بود و فکر مي کردي که اين همان است ولي بعد فهميدي که اين همان نيست، قرآن مي گويد نگو اين طبق ميل من نيست پس جدا بشويم. آيه قرآن است: «فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ النساء/19» اگر کراهت داريد. ان يعني اگر کرهتموا يعني کراهت داريد. اگر از همسرت بدت مي آيد و کراهت داري طلاق نده. «فَعَسَى» عسي يعني اميد است. « أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا النساء/19» چه بسا شما از چيزي کراهت داريد ولي « وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا النساء/19» وَيَجْعَلَ اللَّهُ يعني خدا قرار مي دهد« فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا النساء/19» اين آيه را زن و شوهر‌ها خوب است که حداقل ترجمه اش را حفظ کنند. بعد هم تو فکر مي کني که اي کاش با فلاني ازدواج کرده بودي. از کجا معلوم که ازدواج با فلاني موفق باشد؟ قرآن به اين‌ها وعده داده است که دائم در دلشان مي گويند که اي کاش اين را گرفته بوديم يا اي کاش او را گرفته بوديم. اي کاش اين را نگرفته بوديم. اين کاشها را کنار بگذاريد و به زندگيتان بچسبيد و زندگي کنيد. و خداوند قول داده است که اگر شما اين کراهت را ناديده بگيريد. خداوند به شما خير کثير مي دهد و جبران مي کند در سوره نساء آيه 19 آمده است.
4. عوارض خانوادگي و اجتماعي طلاق
جدا شدن عوارضي دارد:1- بچه‌ها بي سرپرست مي شوند. 2- آبروي دو طرف مي رود. 3- فتنه هاي فاميلي راه مي افتد. 4- تجربه تلخي مي شود و ديگر نه زن مي تواند زود ازدواج کند و نه مرد مي تواند زود ازدواج کند. تازه اگر هم ازدواج کند مي گويد برو تو اگر آدم بودي زن اولت تو را نگه مي داشت يا برعکس. حالا سر يک دغدغه به خاطر يک چارقد قيصريه را آتش نزنيد. در خانه‌ها هستند آدمهايي که به خاطر يکسري از مشکلات سريع تصميم به طلاق مي گيرند. خوب ديگر چه؟ چون در مسئله طلاق زمينه فتنه و سوءظّن و انتقام زياد است قرآن مکرّر کلمه معروف و احسان را گفته است. در قرآن آيات احسان و معروف خيلي در مسئله طلاق آمده است. آدمي که طلاق مي دهد طبيعي نيست به خاطر اينکه طلاق زمينه فتنه است، هيجان است، عقده است، عصبانيّت است و انتقام است و در اين وقتها هم انسان عدالت را از دست مي دهد و مي خواهد که طرف را نابود کند و مي خواهد که از طرف انتقام بگيرد و لذا در آيات طلاق کلمه احسان و معروف زياد آمده است. مثل اين کاشي‌ها که نازک است و زود مي افتد و دائم پشتش را دوغ آب سيمان مي ريزند که اين دوغ آب اين را نگه دارد. خداوند دوغ آب احسان و دوغ آب معروف را ريخته است پشت اين آلات طلاق که اين طلاق بر اساس کينه و عقده انجام نشود. آزار رساني. بعضي‌ها مي گويند من نه طلاقش مي دهم و نه زنداري مي کند مي خواهم که بسوزانمش. قرآن مي فرمايد: «وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا البقرة/231» همسرها را به خاطر ضرر نگه نداريد. لتعتدوا براي اينکه تجاوز کنيد براي ظلم. شما حق نداريد که همسرتان را بگويي که نگه مي دارم تا جان به لبش برسد و مهرش را ببخشد و بعد طلاقش را مي دهم. بعضي از مردها، مردهاي نااهلي هستند. مي گويند: طوري زنداري مي کنم که اين ضربه ببيند و وقتي ضربه ديد بگويد مهرم حلال جانم آزاد. مي گويد اين لا تمسکوهنّ ضراراً اين رقمي زنداري نکنيد ولا تعتدوا. درباره ظلم به همسر قرآن مي گويد ظلم به همسر ظلم به خودت است «وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ البقرة/231» کسي که به همسرش ظلم کند در حقيقت به خودش ظلم کرده است. چون هر چه به همسرت ظلم کني خدا که مي بيند. خدا عليم است و خدا جبّار است و جبران مي کند. حالا چه زن به شوهرش ظلم کند و چه مرد به زن خود ظلم کند. ظلم به همسر زير نظر خدا است و خداوند عليم است و جبّار است و جبران مي کند. تو حال گرفتي حالت را مي گيرد. دست بالاي دست بسيار است.
5. زن و مرد لباس يکديگرند
قرآن مي فرمايد همسر براي همسر لباس است. «هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ البقرة/187» قرآن گفته است که زن براي مرد لباس است و مرد هم براي زن لباس است. لباس چه خصوصياتي دارد؟ در لباس طرح و رنگ و جنس بايد مناسب باشد. يعني هيچ وقت يک آيت الله يک لباس سرخ نمي پوشد. رنگ لباس بايد متناسب با شخصيت باشد. زن و مرد هم بايد فکرهايشان به هم بخورد. لباس زينت انسان است و زن هم بايد زينت انسان باشد و بايد باعث عزّت انسان باشد. لباس عيب را مي پوشاند و دوري از لباس رسوايي است. همسر هم بايد عيب همسر را بپوشاند. لباس انسان را از سرما و گرما حفظ مي کند و همسر هم بايد يکديگر را حفظ کنند. انسان بايد لباس خود را از آلودگي حفظ کند و شما هم بايد همسرت را از انحراف حفظ کنيد. همينکه هوا گرم شد لباس نازک مي شود. همين که همسر عصباني مي شود او نازک بشود. همين که هوا سرد شد لباس ضخيم مي شود همين که کار همسر سنگين شد همسر بايد... يعني همينطور به مناسبت‌ها تنظيم مي شود. تا هوا داغ شد لباس نازک مي شود تا طرف عصباني است و داغ است خوب شما کوتاه بيا. يعني همينطور که خودتان را با هوا تنظيم مي کنيد با همسر خودتان هم تنظيم کنيد.
6. ياد کردن از نعمتها و خوشيهاي زندگي
در آيات قرآن مي فرمايد: «وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ البقرة/231» يعني در بحث طلاق اين کلمه آمده است در آيات طلاق آمده است و مي گويد: «وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ البقرة/231» نعمتهاي خدا را هم ياد کنيد. حالا دائم مي گوييد که تو به مادر من چنين گفتي او مي گويد تو به برادر من چنين گفتي. تو خانه عمه من نيامدي او هم مي گويد تو خانه خاله من نيامدي. تو در آنجا چنين کردي و او هم مي گويد خوب تو هم در اين جا چنين کردي. چرا دائم نبش قبر مي کنيد؟ چرا دائم بدي هاي يکديگر را مي گوييد؟ «وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ البقرة/231» خوبي‌ها را هم بگوييد. چرا يک شب که سحري نمي خوري مي گويي که فهميدي چه شده ما ديشب سحري نخورديم، خوب فهميدي چه شد؟ ما 29 شب سحري خورديم. 29 شب که سحري مي خورد به کسي نمي گويد، حالا يک شب که سحري نمي خورد به همه مي گويد. چرا مي گويي که استکان خالي است خوب بگو نود درصدش پر است. بعضي‌ها مثل مگس هستند. مگس فقط روي زخم مي نشيند. مگس نباشيد که فقط روي زخم بنشينيد. چرا تلخي‌ها را به رخ مي کشيد. زن و شوهر کنار هم مي نشينند، دائم مي گويد تو بودي او هم مي گويد که تو بودي. مي گويد مادرت بود و او هم مي گويد خاله ات بود.... دائم نبش قبر مي کنند و چوب برمي دارند و در تلخي‌ها فرو مي کنند. خوب که چي؟ شما مگر خوبي نداشته ايد؟ يک عده داشتند مي رفتند يک سگي را ديدند يک نفر گفت: اَه، چقدر بدبو است و ديگري گفت: اَه چقدر لاشه لاغري دارد. اَه چه رنگ سياهي دارد... همه گفتند اَه. حضرت عيسي گفت: به چه دندانهاي سفيدي دارد. آخر يکي هم بگويد بَه. افرادي در خانواده هستند که مثل مگس مي مانند و دائم نقاط ضعف را مي گويند. بچه‌ها هم همينطور هستند. بلند شو تو که تژديد شده اي. بلند شو تو که نمره حسابت اين بود. بابا خوب نمره فيزيک او خوب بود. نمره ورزش او خوب بود و نمره ديني او هم خوب بوده است حالا يک نمره تژديد شده است. انقدر به او نيش نزنيد. بنده بيست و هفت سال است که در تلويزيون هستم حالا يک شب يک اشتباهي بکنم، به جاي اينکه بگويم امام حسين عليه السلام بگويم شمر عليه السلام يعني يک سبق لساني بشود. مردم متأسفانه مي گويند فهميدي شيخ مي گفت شمر عليه السلام. خوب بابا از دهانم جَست. يک نقطه ضعف را مي بينيم و مو را برمي داريم و طناب مي کنيم و مردم را خفه مي کنيم. قرآن مي گويد: «وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ البقرة/231» کي مي گويد؟ زماني که از آيات طلاق صحبت مي کند مي گويد که از خوشي‌ها هم بگوييد. زيبايي‌ها را هم بگوييد.
7. بازگشت به شوهر اول، نه ازدواج مجدد
اگر زن مطلقه خواست که با شوهر قبلي اش دوباره زندگي کند، مانع او نشويد. قرآن مي فرمايد: «فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ البقرة/232» يعني مانع نشويد. «أَنْ يَنكِحْنَ البقرة/232» زن عصباني شده و طلاق گرفته است. خوب حالا بالاخره چهار نفر آمده‌اند و در گوش او خوانده اند، يا خواب ديده است و يا فکر کرده است. مي خواهد که مثلا دو مرتبه به زندگي برگردد. نه عقبگرد تو مقاومت کن. مي گويد فاميل يا دوستان خانم جمع نشوند که او را از برگشتن پشيمان کنند و اگر خواست که برگردد بگذاريد که برگردد. چون خيلي در خانواده‌ها پيش مي آيد که اختلافاتي پيش مي آيد و زن جدا مي شود بعد زن ميل پيدا مي کند که دوباره به زندگي اولش برگردد. فاميل مي گويد نه ما مي خواهيم که اين شوهر را آدم کنيم. مي خواهم بگويم زن طلاق... بابا رهايش کن حالا هيجاني بودند و طلاق گرفته‌اند و حالا مي خواهد برگردد مانعش نشويد. آيه قرآن است که هر زن طلاق داده شده اگر خواست که به شوهر اولش برگردد مانع او نشويد. براي اينکه برگشتن به شوهر اول بهتر از اين است که شوهر دوم بکند. و لذا قرآن گفته است: «ذَلِكُمْ أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ البقرة/232» بَه بَه قرآن چه کلماتي دارد. ازکي يعني اي خانم هايي که به هر دليل جدا شده ايد، اگر به شوهر اول برگرديد، حالا بالاخره هر جا که برويد بالاخره همين قصه است. مرد بي عيب نيست و زن بي عيب هم نيست. بي عيب همان چهارده نفر بودند. هر کسي يک عيبي دارد. فکر نکن که از اينجا در آمدي در جاده هاي ديگر تصادف نمي کني. در همه جاده‌ها پنچرگيري است و در همه جاده‌ها چاله و... است. برگرد به شوهر اولت که اين براي زندگي شما پاک تر است. « أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ البقرة/232». اطهر يعني طاهر و اگر زندگي پاک مي خواهي همان شوهر اول. شوهر اول با يک کيلو عيب بهتر از شوهر دوم با نيم کيلو عيب است. ممکن است که شوهر دوم عيبش کمتر باشد ولي شوهر اول بهتراست. قرآن چنين مي گويد، و اينهايي که مي گويم نه کسي به من گفته است که بگو و نه خاطره اي دارم. يک وقت نگوييد قرائتي چه شده که امشب در تلويزيون اين حرفها را مي زند. از خانمش طلاق گرفته است يا در فاميلشان دارند. نه در فاميل ما، در همکاران و همسايه هاي ما هيچ مسئله اي رخ نداده است هيچي هيچي. منتهي آيه هاي قرآن است و من هم که درسهايي از قرآن را مي گويم بايد به اين آيه‌ها هم برسم. ما الآن هزارها زن طلاق داده شده داريم و اين زن در فکر شوهر دوم است و قرآن مي گويد شوهر اولت بهتر است. « أَزْكَى وَأَطْهَرُ البقرة/232» مگر اينکه شوهر اول مسئله اي داشته باشد که مثلاً اهل شراب باشد يا معتاد باشد و يا عيبهايي داشته باشد که فاسد و فاجر باشد خوب در مورد اين‌ها حسابشان جدا است ولي سر مسائل خانوادگي که به مادرم گفت يا به خاله‌ام گفت و يا من گفتم اي را بخر... اگر سر اين مسائل جدا شده ايد برگرديد. هر کجا برويم آسمان همين رنگ است و باقي مردها هم همينطورند. يک کسي اسمش محرم بود در ماه محرم مي گفت که من در ماه محرم از عشق امام حسين ديوانه مي شوم. و آنوقت براي ديوانگي خودش شعر ساخته بود. مي گفت: ديوانه شود محرم در ماه محرم. رفيقش مي گفت: در ماه صفر هم، ده ماه دگر هم. تو هميشه ديوانه هستي. حالا فکر نکن که از اين شوهر جدا شده اي، از شوهر جديد هيچ خبري نيست. آنها هم، هم. قرآن مي گويد: شوهر اول بهتر است. ازکي و اطهر اين دو کلمه در ذهنتان باشد. چهار فايده برايش گفتم: تجربه نياز ندارد چون يکبار يکديگر را تجربه کرده ايد. خرج تازه نياز ندارد. اسرارتان لو نمي رود. و اگرهم بچه داريد بچه‌ها به آغوش پدر و مادر برمي گردند. داماد سرخانه بگيريد. الآن در مملکت ما چند مشکل وجود دارد: يکي مشکل اشتغال است و يکي مشکل اسکان است و يکي هم مشکل ازدواج است. اين سه تا مشکل را حل کنيد. اسکان، ازدواج، اشتغال. اگر يک جوان سرخانه بگيري يکي از اتاقهاي خانه را به او مي دهيد و کنار خودت هم کار مي کند. ايجاد اشتغال مي شود، اسکان مي شود. ازدواجش هم حل مي شود. داماد سرخانه هم در خانه داريم بله داماد سرخانه هم در قرآن داريم. موسي فراري بود، شعيب زفتش کرد. گفت فرار کردي؟ گفت بله. گفت نترس بيا من دخترم را به تو مي دهم، و يک مشت هم گوسفند مي دهم که براي من بچراني. پول هم نداري پول چوپاني را عوض مهريه برمي دارم. هم برايش ايجاد شغل کرد و هم گفت بيا در خانه خودم بايست. هم ازدواجش را حل کرد و هم اسکانش را حل کرد و هم اشتغالش را. موسي که داماد شد هيچي نداشت و شعيب پيرمردي بود که نمي توانست کار بکند. بسياري از آدمها مي دانند که داماد سرخانه نعمتي است. چون همه چيز حل مي شود. به شرطي که افراد هم به اين نيّت سراغ دختر مردم نروند که آهان اين خانه دارد و يک طبقه اش را به ما مي دهد. اين کارخانه دارد براي ما ايجاد اشتغال هم مي کند. پدر زن داماد خوبي را انتخاب کند نه اينکه داماد.
خدايا بين همه زن و شوهر‌ها رحمت ومودّت مستقر بفرما (الهي آمين). کدورتهاي خانوادگي را به آبروي اميرالمؤمنين تبديل به صفا و صميميت بفرما (الهي آمين).
والسلام عليکم و رحمه الله و بركاته