1384/2/22 ازداواج -5 بايگاني سالانه - 1384



بسم الله الرحمن الرحيم
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي

در محضر دانشجويان دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي رحمه الله عليه هستيم پنجمين جسله ازدواج است كه مي‌خواهم بگوئيم مطالبي كه گفتيم اين بود كه زوجيت نه تنها در انسان در حيوان و گياه هم هست همه اقوام و ملت‌ها زوجيت دارند ارضاء غريزه جنسي، آزاد آن افراط است، سركوب آنها تفريط است، اعتدال آن در اسلام هست مطالبي را گفتيم و اهميت ازدواج و ترك ازدواج چي است ترك ازدواج هم مذمت شده است روايت داريم در كتاب كافي جلد پنجم كه دختر مثل ميوه هست اگر به وقت چيده نشود فاسد مي‌شود البته پسر هم. . .
1- تناسب سنّ ازدواج با توقعات
يعني ازدواج سني دارد اگر گذشت عوارضي پيدا مي‌شود كه هم توقع‌ها بالا مي‌رود از جوان بيست و دو ساله و دختر شانزده ساله كسي توقع ندارد اما داماد سي و پنج ساله مي‌گويند تو سي و پنج سال توي تهران يك اتاق نتوانستي درست كني؟ سن كه رفت بالا توقع هم بالا مي‌رود شما از طلبه يك عيدي مختصري مي‌خواهي اما اگر رفتي پهلوي يك آيت الله توقع‌ات بيشتر مي‌شود از يك سرباز آدم يك خودكار بگيرد مي‌گويد دست شما درد نكند اما وقتي شد امير و سردار و سرلشگر ديگر خودكار بدهد مي‌گويند تو با اين درجه يك خودكار مي‌دهي؟ يعني هر چه سن مي‌رود بالا توقع عروس و داماد و فاميل بيشتر مي‌شود و لذا ما بيخود براي ديگران پول جمع نكنيم هر چه مي‌شود ازدواج را عجله كنيم.
اولاد ميوه است اگر به وقت ازدواج نكند مثل ميوه‌اي به وقت چيده نشود ميوه به وقت چيده نشود طعم آن برمي گردد فاسد مي‌شود بدترين افرادي كه از دنيا مي‌روند جوانهاي ناكام هستند حديث داريم كه ازدواج نكرده از دنيا مي‌رود يعني اينقدر ازدواجش را به عقب مي‌اندازد كه مرگ را مي‌بيند و همسر نمي‌بيند.
2- جواز نگاه كردن، براي انتخاب همسر
راجع به ازدواج مسائلي است اول اينكه نگاه بكنيم يا نگاه نكنيم؟ اگر كسي آدم نيت دارد با او ازدواج كند بايد نگاه كند يعني مانعي از نگاه كردن نيست قرآن هم آياتي دارد كه اشاره‌اي مي‌كند منتهي صريح نيست مي‌گويد به كسي كه مي‌خواهي او را بگيري نگاه كني طوري نيست «وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ» الأحزاب/52 يعني اگر زيبائي زني و دختري شوكه در تو بوجود آورد تعجب كردي عجب شكلي دارد، اگر آدم نگاه نكند آدم تعجب نمي‌كند اينكه مي‌گويد به تعجب وا داشت اين پيداست كه. . . البته ممكن است شامل غير شكل هم ممكن است بشود كه بگويد اِه اين خانم پزشك و متخصص است با اين سن اين خانم اين همه هنر دارد ممكن است بخاطر هنر و كمالات هم آدم تعجب بكند ولي ظاهر آيه حسن جمال و زيبائي است.
حضرت شعيب پيغمبر وقتي خواست دخترش را به موسي بدهد دو تا دختر داشت فرمود «قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ» القصص/27 من يكي از اين دخترهايم را به تو مي‌دهم اينكه مي‌گويد هاتين اشاره است پيداست اين دخترها جلوي چشم موسي بودند وگرنه اگر پشت ديوار بودند نمي‌گويد من يكي از اين دخترهايم را به تو مي‌دهم اين دختر پيداست دخترها جلوي چشم موسي بوده‌اند البته اين نگاه هم نه اينكه چشم چراني كنيم ببينيم كدامها خوب هستند برداريم اگر تصميم گرفتيم بعد آنوقت ملاقات جايز است عرض كنم كه حرفها در ازدواج بايد شفاف باشد قرآن مي‌گويد «لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا» البقرة/235 مراحل خواستگاري، مسئله انتخاب همسر، ديدن همسر، عقد همسر، شرط ضمن عقد، خواستگاري، اين مراحل را پاي سفره قرآن بنشينيم.
راجع به اهميت ازدواج از چند نظر اهميت دارد از نظر حقوقي، از نظر جنسي، از نظر رواني، ديني، توسعه و اقتصاد، اهميت ازدواج از هر نظر اين اهميت دارد(اول اهميت جنسي را بگويم كه آن فشارش از همه بيشتر است مسئله شهوت شوخي نيست آميزش شب اول ماه مكروه است حرام نيست جز شب اول ماه رمضان كه مستحب است مستحب است كه زن و شوهر آميزش كنند چرا؟ چون شب اول ماه رمضان خدا مي‌خواهد بگويد فردا شما روزه هستيد به خانمت دست درازي نكن چون مي‌گويد به خانمت دست درازي نكن مي‌گويد فردا كه اول رمضان است تامين باش كه بتواني. . . مثل اينكه مي‌گويند بنزين بزن تا كيلو متر فلان مي‌روي وقتي اسلام مي‌خواهد باري روي دوش كسي بگذارد بايد او را تأمين بكند خيلي كتاب خوبي داريم ما مزه قرآن را نفهميده‌ايم قرآن اول مي‌گويد «كُلُوا مِنْ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا» المؤمنون/51 چيزي بخور بعد عمل صالح انجام بده يعني عمل بعد از خوردن است خداوند وقتي مي‌خواهد بگويد عبادت كنيد مي‌گويد «فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ» قريش/3 چرا؟ براي اينكه «الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» قريش/4 يعني اگر خواستيم. . . پدر بزرگي قديم از كاشان مي‌خواست بيايد قم اين سراميك فروشها سوتك‌هايي داشتند كوچك بود مثلاً شكل آفتابه منتهي خيلي كوچك بود اينرا فوت مي‌كردي سوت مي‌زد نوه‌ها جمع شدند گفتند پدربزرگ مي‌روي قم يك سوتك براي من بياور آن گفت يكي براي من آن يكي گفت يكي براي من يكي از اين بچه‌ها يك يك قراني گذاشت دست پدر بزرگ گفت بابا جان يك سوتك هم براي من بياور گفت ها! سوتك تو صدا خواهد كرد! سوزني كه نخ دنبال آن هست مي‌دوزد بنابراين نياز جنسي. . .)
3- توجّه اسلام به نياز جنسي انسان
قبلاً در ماه رمضان يك ماه آميزش جنسي ممنوع بود هم شب‌ها و هم روزها اين مسلمانها توان نمي‌آوردند يك ماه اين است كه دسته گل آب مي‌دادند «أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمْ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنْ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنْ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» البقرة/187 شب اول ماه رمضان آميزش جنسي حلال است خانم براي مرد لباس است و مرد هم براي زن لباس است حالا خيلي نكته توي اين لباس است چرا تشبيه به لباس شده است لباس آدم را حفظ مي‌كند همسر هم آدم را حفظ مي‌كند لباس زينت است همسر هم زينت است لباس آرامبخش است همسر هم آرامبخش است اينها خيلي نكته توي آن هست، خدا مي‌داند كه شما خيانت مي‌كنيد به خودتان، گفته‌ايم دست درازي نكنيد شما دست درازي مي‌كنيد خيلي خوب حالا غلطي كرده‌ايد طوري نيست توبه كنيد خدا شما را بخشيد و شما را عفو كرد پس لااقل روزها دست درازي نكنيد يعني خلاصه خدا هم عقب نشيني كرد اول گفت نه شب و نه روز بعد گفت لااقل روز اين كار را نكنيد. (اين فشار شهوت است از اين آيه فشار شهوت استفاده مي‌شود. مي‌گويد آميزشتان هم مرغ و خروسي نباشد هدف مكتبي داشته باشيد حالا يا براي اينكه من تامين بشوم كه فردا بتوانم تقوا داشته باشم يا اولاد صالح است بعد مي‌گويد بخوريد و بياشاميد از غروب تا سحر بخوريد و بياشاميد همين كه سپيده صبح شد ديگر نخوريد البته يك عارفي اينطور معنا مي‌كرد مي‌گفت بخور و بياشاميد تا موي سفيد پيدا شد ديگر بس است جواني هم مرزي دارد تو ديگر با اين قيافه‌ات ديگر چرا؟ البته آن معناي عرفاني است من خيلي اين تفسيرها را قبول ندارم. بعد مي‌گويد روزه را تا غروب بگيريد با خانم‌ها دست درازي نكنيد وقتي شما معتكف هستيد توي مسجد سه روز مي‌خواستند بروند توي مسجد عبادت كنند آنجا هم مي‌خوستند قرآن گفته اين سه روز را دست نگه دار اينها آيه قرآن است من نمي‌دانم ما بايد به پدر و مادرهايي بخنديم كه مي‌گويند حالا بگذار باشد زود است. ما گاهي وقتها يك توقعات. . . خيلي غصه مي‌خورم ما هنوز به احكام اسلام تماماً عمل نكرده‌ايم ما از شرق و غرب بيرون آمده‌ايم نه شرقي هستيم و نه غربي هستيم داريم به سمت اسلام مي‌رويم اسلام ناب اين است. نياز جنسي جوري است كه حتي در حال اعتكاف توي مسجد هم مثل اينكه هوسهايي مي‌كردند خدا گفت بابا هنوز معتكف هستيد پيغمبر سوار حيواني بود حيوان خيلي قوي بود يك نفر هم پشت سر پيغمبر نشسته بود يك خانمي آمد با پيغمبر صبحت كند اين كسي كه پشت سر پيغمبر بود به اين خانم نگاه بد مي‌كرد پيغمبر حالا چي دستش بود همچين كرد كه جلوي چشم اين را گرفت اينكه پشت سر پيغمبر بود همچين كرد پيغمبر همچين كرد باز اين همچين كرد يعني كنار پيغمبر خودش را نگه نمي‌دارد.)
4- توجه جدي والدين به نياز فرزندان
مسئله ازدواج يك نياز جنسي است پدر و مادرها اينكه مي‌گويم براي آنهايي مي‌گويم كه دارند. بعضي پدر و مادرها مشكل دارند پدر و مادري كه مشكل دارد چاره چيه؟ اما خيلي از پدر و مادر‌ها والله بالله تالله مشكلي هم ندارند طبقه بالا خالي است پسرش هم زن مي‌خواهد دخترهاي فاميل هم همسايه و هم شاگردي هم پسر را مي‌خواهند اين هم آن را مي‌خواهد هيچ مشكلي هم ندارند مي‌گويد باشد براي بعد اين پدرهاي بي خيال مادرهاي بي خيال من فقط به پدر و مادرهاي بي خيال مي‌گويم سه تا حرف به من بزنيد يك بگوئيد ما راضي هستيم كه بچه‌مان گناه بكند هر پدر و مادري كه راضي باشد به گناه بچه‌اش در گناه بچه شريك است و اين چقدر زشت است كه پسر و دختر گناه بكنند و پدر و مادر پير در گناه شريك باشند دوم يا بگوئيد بچه‌مان مثل يوسف خودش را نگه مي‌دارد به صد و بيست و چهار هزار پيغمبر بچه شما يوسف نيست بگوئيد گناه نمي‌كند يوسف است دروغ است بگوئيد نه بچه ما همينطور مي‌سوزد و مي‌سازد چرا راضي هستيد كه بچه‌ات بسوزد؟ آخر اتاق ما هنوز پشت آن سنگ مرمر نيست سنگ جماد است بچه شما انسان است خانه شخصي جماد است انسانيت را مي‌سوزاند بخاطر اينكه مي‌خواهد خانه‌اش چنين باشد ما يك خورده بايد حساب كنيم كه چه را فداي چه مي‌كنيم.
«زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنْ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنْ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» آل عمران/14(زينت داده شده براي مردم شهوتها آنوقت شهوتها چند تا شهوت است.) براي مردم علاقه به شهوتها هست اول همه گفته است همسر بعد گفته بچه بعد گفته درآمدهاي كذايي، نقره، طلا، اسب و دامداري و كشت و. . . در ميان همه علاقه‌ها آنچه اول همه اسمش را برده است نساء است در تمايلات ميل جنسي از همه جلوتر است.
5- ملامتِ بي همسران، نه همسردارن
اگر عروس و داماد مي‌خواهند پهلوي هم باشند كسي سر به سر اينها نگذارد قرآن مي‌فرمايد «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» المؤمنون/1 «الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» المؤمنون/2 «وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» المؤمنون/3 «وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ» المؤمنون/5 «إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ» المؤمنون/6 مومنين رستگارند در نمازهايشان خاشع هستند باحال نماز مي‌خوانند از لغو دروي مي‌كنند زكات مي‌دهند بعد مي‌گويد از نظر شهوت خودشان را حفظ مي‌كنند بعد مي‌گويد نسبت به خانم هايشان بعد مي‌گويد اينها را ملامت نكنيد الان توي جامعه ما بسياري از عروس و دامادها را ملامت مي‌كنند ما سراغ داريم عروسي كه پنج ماه است حامله است به پدر و مادرش هم مي‌ترسد بگويد مي‌گويد اِه با داماد نشستي فوري حامله شدي؟ خوب چه اشكالي دارد؟ ملامت ندارد آميزش و بودن عروس و داماد با هم هيچ ملامتي ندارد حتي در ماه محرم و صفر بله عاشورا حسابش جداست اما دو ماه عروس نياوريم آيه داريم؟ نه حديث داريم؟ نه خود پدرها و مادرها علما و بزرگان توي اين دو ماهه هيچ دست از پا خطا نمي‌كنند؟ حالا هر چه تقوا است بايد سر اين جوان بيچاره باشد ما به تاسوعا و عاشورا احترام مي‌گذاريم اما معناي احترام اين نيست كه دو ماه همه مراسم تعطيل باشد آقا پدرم مرده، خدا رحمتش كند چكار داريم به آن، ازدواج بخاطر مرگ بخاطر چله فلاني سال فلاني همه اينها «فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ» قرآن مي‌فرمايد همين كه عقد شرعي بسته شد آميزش جنسي در هر مكان هر زمان هر سن هر شرائط «فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ» ملامت ندارد.
ما داريم آدمهايي كه دست به خودكشي زده‌اند الله اكبر مي‌گوئيم مگر گناه كرده اي؟ مي‌گويد نه خواهند گفت ديشب عقد بود صبح هم عروسي بود بله همان ديشب بايد عروسي مي‌بود صبح هم نه، اينكه ملامت نكنيم آيه قرآن است يعني سرزنش نكنيد اگر عروسي را. . . بعضي‌ها مي‌گويند فاميل‌هاي ما دخترهايشان را در سن بيست و چهار ساله شوهر مي‌دهند من چهارده ساله؟ خوب بله، هر كه هر چه مي‌گويد بگويد اگر دختر شما خواستگار دارد و اگر دختر شما علاقه دارد پسر هم علاقه دارد اگر كارهاي مقدماتي دقت‌هاي لازم را كرديد چكار داريد به اينكه همسايه‌مان دختر هجده ساله دارد دختر خاله‌مان هم دختر بيست و چهار ساله دارد حالا آنكه نشده ما بيائيم و بگوئيم اگر قايقي غرق شدند همه غرق شدند بگوئيم همه غرق شدند من هم كه شنا بلدم غرق شوم حالا همه غرق شدند شنا بلد نبودند تو كه شنا بلدي چرا غرق مي‌شوي؟ اينها را بيخود معطل نكنيم.
6- آثار حقوقي ناشي از تشكيل خانواده
مسئله دوم نياز حقوقي است من يك مسائلي را از نظر حقوقي خدمتتان بگويم اگر هرزگي توي جامعه باشد نسب‌ها به هم مي‌خورد معلوم نيست كي پسر كي است كي مادرش كيه؟ آنوقت نسب حدود هجده تا حق نوشته ام. تبعيت فرزند از والدين در اسلام(در پاكي و نجسي در بردگي و حريت، جواز ربا، اگر معلوم بشود پدر كي است و پسر كي است ربايي كه مي‌گويند حرام است ربا همين كه متاسفانه توي جامعه ما بعضي‌ها عمل مي‌كنند مي‌گويند تو هر كاري مي‌خواهي بكن من كاري به كار تو ندارم من ماهي اينقدر مي‌گيرم اين ربا است قطعاً و حرام است قطعاً و گناهش مثل زناي با مادر است مضاربه حساب آن جداست كه مي‌گويد من يك ميليون ده ميليون صد ميليون به تو مي‌دهم كاسبي كن هر چه گيرت آمد مقداري تو بردار مقداري هم من اين طوري نيست سود كردي با هم مي‌خوريم سود نكردي هيچي اما ماهي يك ميليون اينقدر مي‌گيرم اين رباست ولي همين ربا پدر و پسر. . . بين پدر و پسر ربا جايز است، اگر پدري بچه‌اش را كشت نبايد پدر را كشت باز هم پدر قاتل حريم دارد، عدم گواهي پسر عليه پدر اگر پسري گفت كه من ديدم پدرم همچين كرد همچين گفت توي دادگستري قبول نمي‌كنند پدر از دنيا مي‌رود نماز‌هاي قضاي او بر گردن پسر بزرگ است) مسائل ارث حقوق است مسئله محرم بودن و حرام بودن ازدواج با يك گروههايي حقوقي است ولايت پدر و جد. . . اين ولايت توي قرآن هم آمده است «بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ» البقرة/237 البته دختر و پسري كه برده نيستند مثل شما آزاد هستند بسياري از فقها مي‌گويند بدون اجازه پدر نبايد عقد كرد. اجازه پدر احترام به پدر هست علاوه بر اينكه فيلتر اطمينان هم هست.
ما يكوقت با حاج سيد مهدي آقاي طباطبايي عقدي بوديم بنا بود كه يكي وكيل عروس بشود و يكي وكيل داماد صيغه عقد را بخوانيم وقتي ايشان رفت صيغه عقد را بخواند رفتند از خانم عروس بله گرفتند گفت شما كي هستي؟ گفت شوهر عمه عروس هستم گفت شما اجازه مي‌دهي كه صيغه عقد را بخوانم؟ شما كي هستي؟ گفت من پسر دايي‌اش هستم، شما كي هستي؟ شوهر خاله‌اش هستم من ديدم آقاي طباطبايي از همه اجازه گرفت تعجب كردم گفتم آقا دختر باكره فقط يك نفر اجازه دارد آن هم پدر است شما از همه اينها اجازه گرفتي گفت از پدرش اجازه مي‌گيريم براي اينكه عقدمان درست بشود از اينها هم اجازه مي‌گيريم اين آقايي كه آمده نشسته يك ريشي بجنباند وقتي گفتيم با اجازه تو عقد را مي‌خوانيم فردا يك بخاري مي‌آورد او مي‌رود يك پتو مي‌آورد او مي‌رود جارو برقي مي‌رود مي‌گويد با اجازه من خواندند تا من نگفتم نخواندند مي‌گفت اينها سركاري است ولي سركار درستي است بعضي كارها درست است.
قرآن بخوانم براي بعضي كارهايي كه درست است كسي مرده دارند ارث او را تقسيم مي‌كنند يك نفر آمد گفت سلام عليكم قرآن مي‌گويد يك چيزي هم به او بدهيد بابا اين كه وارث نيست بله ولي نگاهش خورده است شما گوسفند را داري تكه تكه مي‌كني يك كسي وارد شد تا نگاهش خورد به او بدهيد بله يكوقت هست شما يك چيزي را مي‌آوري در خانه ما مي‌دهي آن يك وظيفه است شما اگر يك جعبه جلوي جمع به من دادي يك جعبه گز دادي من اگر آدم خوبي باشم بايد همانجا درش را باز كنم به همه بدهم وقتي نگاهشان افتاد حق نگاه دارند آيه نگاهش به آن خورده اين است «وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ» النساء/8 يعني داريد اموال را بين خودتان تقسيم مي‌كنيد يك كسي وارد شد گفت سلام عليكم اين حق سلام عليك دارد. احترام بگذاريم.
7- توجه به مسائل حقوقي و عاطفي خانواده
حق سرمايه داري، زن اگر سرمايه دار است و شوهرش هم معمولي است باز با اينكه شوهرش معمولي است و زن چند برابر مرد پول دارد باز هم بايد مرد خرجي خانم را بدهد آقا تو ميلياردر هستي به تو چه كه ميلياردر هستم اين مال مسائل حقوقي است اما اگر خواسته باشند زندگي شيرين باشد بايد زني كه زندگي‌اش خوب است از شوهرش چيزي نخواهد يك خورده لوتي گري كنيد.
يك كسي، حالا اسمش را نمي‌برم چون شرايط‌اش شرايط خاصي است كلي مي‌گويم ما آدم داشته‌ايم وضع مالي‌اش خوب بوده صد قطعه زمين داشته است به صد نفر فقير داده كه حتي مي‌گفت فقيره پول براي ثبت كه سند را به اسم خودش كند نداشته است قطعاتي كه زمين‌هاي گران خود حضرت امام دويست قطعه زمين خمين را داشت مال ارث او بود به امام جمعه خمين نوشت اين زميني كه از ارث به ما رسيده است قطعه قطعه كن بده به فقراي خمين خدا رحمت كند حاج احمد آقا را نوشت يكي از فقراي خمين من هستم يك تكه هم به من بدهيد دويست قطعه زمين زني كه وضع‌اش خوب است ديگر چكار داري به شوهرت از باب عاطفه خوب است ولي از باب حقوقي نه بايد خرجي‌اش را شوهرش بدهد.
عاق والدين حقوق است، صله رحم، عقيقه مستحب است، عده نگه داشتن، انتظار زن باردار براي ازدواج مجدد، صبر كند تا بچه دار شود بعداً، حرمت زنا و ازدواج با زن شوهر دار اينها همه مسائل حقوقي است ازدواج كه مي‌گويند مهم است يكسري حقوق پيدا مي‌شود هرزگي هر جوري مي‌خواهد آزاد آزاد كمونيست جنسي يعني اشتراكي جنسي اينرا كسي قبول نمي‌كند اگر هرزگي باشد كه بعضي از كشورها هم همينطور است كه انسان آزاد آزاد است مطلق مطلق اين پيداست كه تمام حقوق. . . يك كارمند شهرداري اگر ماشين به او بخورد اين انسان است مسلمان است شريف است حق حيات به گردن ما دارد هزار تا حق دارد اينطور نيست كه كارگر شهرداري بود موتوري زد خوب مرد كه مرد اين حرفها نيست ساده ترين كارمند تا شريف ترين كارمند يك جور است حقوق، علي بن ابي طالب(عليه السلام) بهترين آدمها و ابن ملجم پست ترين آدمها اما از نظر حقوقي يك جور هستيم(ضربه بضربه) او يكي زده است شما هم يكي بزن حق نداري بگويي او علي را كشته است شما هم اينقدر بده تا بكشند اگر با ضربه اول كشته نشد كاري با او نداشته باشيد علي(عليه السلام) با ابن ملجم از نظر حقوقي يك جور هستند الله اكبر آمريكا مي‌گويد دو تا برج در آمريكا خراب شد كل افغانستان بايد خراب بشود در زمان ما اين همه دانشكده‌هاي حقوق و دانشگاهاي حقوق علم پيشرفت كرده است ولي انسانيت پيشرفت نكرده است الان ما هزاران برابر صدر اسلام دكتراي حقوق و حقوقدان داريم اما الان در دنياي حقوق و حقوق بشر آمريكا افغانستان را گرفت براي اينكه گفت دو برج خراب شد كل افغانستان بايد خراب بشود امام علي(عليه السلام) مي‌گويد(ضربه بضربه) يكي به يكي ازدواج يكي از قداستهايش اين است كه فاميلي روشن مي‌شود و حقوق حفظ مي‌شود اهميت ازدواج از نظر رواني و ديني و توسعه و اقتصاد جلسه بعد.
والسلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته