ازدواج -10 بايگاني سالانه - 1384



بسم الله الرحمن الرحيم
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي

جلساتي را راجع به ازدواج ما صحبت كرديم اين ايامي هم كه راجع به انتخابات بود يكي از مسائل مهمي كه مردم از رئيس جمهورشان مي‌خواستند پنج تا الف بود بيشتر مردم روي پنج تا الف حرف مي‌زنند اشتغال ازدواج اسكان مسكن اعتياد و امنيت حالا ما قبل از انتخابات بحث ازدواج را داشتيم به پانزده خرداد كه رسيديم بحث سوره كوثر را داشتيم رفتيم كنار حالا بر مي‌گرديم به مسئله ازدواج مشكلي هم كه مردم متدين ما دارند مسئله ناموسي است مسئله عفت عمومي است من مقداري راجع به عفت عمومي آياتي كه توي ذهنم بوده نوشته‌ام قرآن چه مي‌گويد و بايد چه كرد و راهي جز ازدواج ندارد.
1- آثار پيدا و پنهانِ نگاه به نا محرم
به ما گفتند مسلمانها‌اي خانم‌ها به مردها چشم ندوزيد به مردها گفته به خانم‌ها چشم ندوزيد يعني ادامه نگاه يكوقت آدم نگاه مي‌كند و نگاهش را بر مي‌دارد يكوقت هم زل مي‌زند و نگاه مي‌كند چون بالاخره وقتي چشم ديد نياز به ميل دارد شما اگر گفتي من چشمم آزاد باشد چشم نگاه مي‌كند آن خواهر هم گفت من مي‌خواهم آزاد باشم و خودم را نشان بدهم خيلي خوب آن هم بي بند و باري او هر جوري مي‌خواهد آرايش مي‌كند اين جوان هم راحت نگاه مي‌كند اين نگاه به اين بدن كه افتاد علاقمند مي‌شود علاقه كه شد عفت به هم مي‌خورد حالا از كمرنگ تا پررنگ كم رنگ متلك مي‌گويد يك خورده پررنگ سوءقصد پيدا مي‌كند يك خورده پررنگ‌تر تجاوز مي‌كند يك خورده پررنگ‌تر دختر از خانه فرار مي‌كند يا اولاد حرامزاده تحويل مي‌دهد يا سقط مي‌كند يا خودكشي مي‌كند يا ديگر كشي مي‌كند يا آرامش خانواده را به هم مي‌زند يا توي رقابت مي‌افتد يا امراض رواني پيدا مي‌كند يا امراض مقاربتي پيدا مي‌كند يا ضربه علمي مي‌خورد يا ضربه اقتصادي مي‌زند بعضي هايشان دست به سرقت مي‌زنند چون بالاخره آدم وقتي علاقمند شد و خواسته باشد خودش را راحت كند پول مي‌خواهد حالا از برف پاكن ماشين باز مي‌كند مي‌فروشد كه به كيف‌اش برسد تا سرقت‌هاي ماشين تا آدم دزدي تا خودكشي تا فرار همه گيرها مال همان اول است او نگاه كرد او هم خودش را آرايش كرد يعني مثل چرتي است كه يك راننده يك لحظه چرت مي‌زند سرمايه‌اش از دستش مي‌رود سلامتي‌اش از دستش مي‌رود خانواده‌اش بيوه مي‌شوند بچه هايش يتيم مي‌شوند مسافرها را مي‌كشد همه‌اش گير همان چرت است مسئله را ساده نگيريد قرآن مي‌فرمايد «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ» النور/30 به مردم بگوئيد نگاه نكنيد جوانها نگاه نكنند يعني اگر نگاه افتاد چشم‌تان را پيش بكشيد يعني نمي‌گويد كه(لا تنظروا) چشم‌ات را ببند و راه برو، زل نزن به جوري كه عكس آن خانم بيايد توي چشم‌ات بايگاني بشود مرد پاك و زن پاك كسي است كه با توجه به اينكه توي خيابان و كوچه آدم زياد مي‌بيند اما هيچكدام از اين آدمها پرونده‌اي توي مغز ايشان نداشته باشند.
2- از هم گسستن نظام خانواده در كشورهاي غربي
اينها هيچكدام قال الصادق(عليه السلام) نيست اصلاً دين هم نداشته باشيم اين چيزها هست در يكي از كشورهاي اروپايي بودم همه پرسي كرده بودند كه مشكل شما چيست؟ خوب مشكل كشور ما همان پنج تا الف است آنها گفتند آقا مشكل ما امنيت خانواده است يعني نمي‌دانم شوهرم من را مي‌خواهد يا نمي‌خواهد با كسي ديگر رابطه دارد يا ندارد او مي‌گفت نمي‌دانم زنم با كسي رابطه دارد يا ندارد به هم ريخته است نظام خانواده پاره شده است. هشتاد و پنج درصد يكي از كشورهاي اروپايي مشكل‌شان اين است كه نظام خانواده از هم گسسته شده است پاره شده است. فرض كنيد كه دين نداريم اگر ما همه بي دين هم باشيم وقتي نگاه كرديم او دوست دارد وقتي دوست دارد بسم الله تحويل بگير همه اينها بالاخره وقتي اين پسر دارد نگاه مي‌كند بغل‌اش هم يك دختر است كه دارد چشم چراني مي‌كند او به اين نگاه مي‌كند اين به آن نگاه مي‌كند اينها ديگر تمركز علمي ندارند تمركز يك شاخه‌اي است كه در همه جا سايه انداخته است و در نماز به ما گفته‌اند تمركز و حتي حضرت آمد نماز بخواند پرده گل داشت فرمود پرده را بردار گل آن حواس من را پرت مي‌كند به همين دليل هم من مي‌گويم محرابهايي كه توي مساجد مي‌سازند اينها ضد نهج البلاغه است در نهج البلاغه حضرت اجازه نمي‌دهد كه يك گل روي پارچه باشد ما با سنگ مرمر و كاشي و سراميك جلوي پيش نماز گل درست مي‌كنيم قاضي اگر كفش‌اش تنگ است قضاوت نكند براي اينكه در قضاوت او اثر مي‌گذارد روبه روي در باز نماز نخوان.
3- آرامش رواني و تمركز فكري در سايه كنترل نگاه
جواني كه توي دانشگاه نگاه مي‌كند بغل‌اش هم چشم چراني مي‌كند اين به اين اين هم به آن اين ضربه علمي مي‌خورند فرض كنيد كه اين كارها حلال حلال هم باشد اما بالاخره اين دانشجوي متمركز نيست امراض مقاربتي همينطور است امراض رواني همينطور است چون آدم هي تحريك مي‌شود و هر وقت تحريك شد كه آدم نمي‌تواند هر لحظه خودش را ارضاء كند هر خودش را تحريك مي‌كند هي خودش را ارضاء كند اين خورد مي‌شود مثل آدمي كه پول ندارد جلوي مغازه كباب فروشي هم ايستاده است هي دهانش پر آب مي‌شود و قورتش مي‌دهد بابا پول نداري برو اين هم پول ندارد هم جلوي دكان كبابي مي‌ايستد بگذاريم كه از نظر شهوت هم خيلي كيف نمي‌كنند و كلاه سر اين چشم چرانها مي‌رود چون آدم وقتي توي خيابان رفت يك خرما خورد يك مغز بادام خورد يك كشمش خورد اين خانه كه مي‌رود ديگر اشتهاي لازم را ندارد چون هر چيزي كه ديده يك انگشت زده است اين علاقه‌اش به خانم‌اش متمركز نيست چون پخش شده است كشاورز اگر آب را متمركز نكند يك خورده از اينطرف و يك خورده از آنطرف چيزي از آن به مزرعه نمي‌رسد ولذا آن لذتي هم كه آدمهاي پاك چشم از همسر خودشان مي‌برند آن لذت را آدمهاي چشم چران نمي‌برند چون آدم‌هاي چشم چران حواسشان ده جا است آدمي كه چشم چراني نمي‌كند تمركز دارد و عشق‌اش به خانم خودش است مثل آدمي كه هيچي نخورد لب افطار با تمام وجود افطار مي‌كند ولي آدمي كه ده رقم چيزي خورده است دم افطار مي‌گويد ميلي ندارم وقتي هم چشم چراني كرد سر هيچي به خانم‌اش مي‌گويد نمي‌خواهي برو خانه پدرت يعني خيلي راحت خانم‌اش را از دست مي‌دهد چون مي‌بيند كه. . . چاه خانه‌اش هم كه آب نداشته باشد هزار تا سنگ آب و آب بيرون هست اما اگر بداند كه بيرون ديگر آب نيست اين دو دستي چاه آب خودش را حفظ مي‌كند.
«قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» النور/30 به مومنين بگو چشم هايشان را پيش كشند «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ» النور/31 به خانم‌ها هم بگو كه آنها هم چشم‌شان را پيش كشند.
4- پوشش مناسب براي حفظ عفت عمومي جامعه
«وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» النور/31 به خانم‌ها بگوئيد كه با اين وضع نيايند خودشان را نشان ندهند من دوست دارم حتي اگر يك خانمي هم مسلمان نيست اصلاً لائيك است هيچ ديني ندارد باز بعنوان. . . آدم كه هست من حرفهايي كه مي‌زنم يك بخش آن مال انسان است يك خورده آن مال اسلام است اول از نظر انساني مي‌گويم اين خانمي كه خودش را آرايش كرده است عرض كردم گيرم آرايش كردن و خود را نشان دادن حلال باشد اگر هر زني خودش را آرايش كند و بيرون بيايد آنوقت آن خانمي كه نمي‌تواند اين لباس را بپوشد چه حالتي پيدا مي‌كند مي‌خواهد خودش را به ايشان برساند يا نه؟ براي اينكه خودش را به ايشان برساند دست به كارهاي خلاف مي‌زند يا نه؟ ولو يك درصد شما در خانه را مي‌بندي مگر هر شب دزد مي‌آيد يك در هزار اگر دزد بيايد شما هر شب در خانه را قفل مي‌كني چند درصد از اين جوانها قيافه را كه ديدند. . . آنوقت دخترهايي كه شكل‌شان مثل اين نيست سرشان بي كلاه مي‌ماند يا نه؟ مصرف بالا مي‌رود يا نه؟ جيب بيگانه پر مي‌شود يا نه؟ در حوادث رانندگي اثر دارد يا نه؟ بين راه قم و تهران عكس علماي شهيد بود گفتند برداريد براي اينكه راننده تا مي‌رود نگاه كند در يك لحظه ممكن است تصادف كند اگر نگاه به يك آيت الله حواس را پرت مي‌كند نگاه به اين خانم‌ها حواس را جمع مي‌كند؟
عوارض اين تجملات: 1- مصرف را بالا مي‌برد 2- تمركز را از بين مي‌برد 3- رقابت بوجود مي‌آيد 4- آدمهايي كه شكل‌شان درجه يك نيست عقده‌اي مي‌شوند غصه مي‌خورند خودتان را بپوشانيد هر چه زينت داريد براي شوهرتان. . . با كمال تاسف بسياري از زنها براي شوهرشان زينت نمي‌كنند تا مي‌خواهند بروند مهماني آرايش مي‌كنند يك مردي مي‌دويد خانه گفتند چرا مي‌دوي؟ گفت زنم از عروسي بر مي‌گردد مي‌خواهم نگاهش كنم چون الان دوباره لباس كهنه هايش را خواهد پوشيد مي‌خواهم تا هنوز لباسهايش را نكنده است ما هم يك نگاه به او بكنيم يعني هر چه لباس خوب است براي بيرون و هر چه لباس بد است براي خانه توي خانه مثل كنيز بيرون خانه مثل عروس اسلام توجه به فساد كرده است زن فطرتش اين است كه خودش را نشان بدهد آرايش جزو ذات زن است منتهي گفته اين طبيعت بايد فقط از اين راه حركت كند فقط شوهر را اجازه داده است.
«وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ» النور/31 خودشان را بپوشانند. براي عفت عمومي مي‌گويد بچه‌ها كه مي‌خواهند بروند توي اتاق بابا و ننه در را باز نكنند و بروند تو اتاق مامان باشد يا اتاق بابا باشد يك آيه داريم توي قرآن داريم كه بچه‌هايي كه هنوز محتلم نشده‌اند هنوز به تكليف نرسيده‌اند «وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنْ الظَّهِيرَةِ» النور/58 سه بار در بزنند كه بروند تو بعد يك آيه ديگر دارد مي‌گويد هر وقت فكر مي‌كنيد كه پدر و مادر لباسهايشان را كنده باشند هر وقت پسر و دختر احتمال مي‌دهند كه لباسهايشان خفيف باشد يا بي لباس باشند يا كم لباس باشند در بزنند بروند براي عفت عمومي ما بايد ازدواج را آسان كنيم بعد فكر عفت عمومي باشيم.
رفتند در خانه حضرت لوط با مهمان‌هاي زيباي او عمل بد انجام بدهند حضرت لوط گفت «قَالَ يَا قَوْمِ هَؤُلَاءِ بَنَاتِي» هود/78 من دخترهايي دارم كه به شما مي‌دهم.
5- ايجاد راه حلال، پيش از بستن راه‌هاي حرام
اگر مي‌خواهي اين جاده را ببندي كنار آن يك جاده درست كن علامت بزن بعد بگو مثلاً اينجا در دست تعمير است.
يك اشعار زيبا بده بعد بگو اين موسيقي را گوش نده قرآن وقتي مي‌خواهد به آدم و حوّا بگويد اين گندم را نخور مي‌گويد «وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ» البقرة/35 هر چه مي‌خواهي بخور بعد مي‌گويد اين يكي را نخور اين غذا را بخور اين غذا را نخور بچه من هرز رفته است بسم الله تابستان است بايد با بچه‌ها بازي كرد(من كان له صبيٌ فليتصبيّ) هر كس بچه دارد بايد خودش هم بچه بشود. تابستان است متاسفانه آموزش و پرورش ما بجاي اينكه فقط آموزش و پرورش باشد سه تا لقب ديگر هم پيدا كرده است براي بعضي زندان است فلذا بعضي از بچه‌ها روز آخر كه بيرون مي‌آيند كتاب و كيف‌شان را هوا مي‌اندازند كتابشان را جر مي‌دهند مي‌گويند راحت شديم پيداست كه در ديد اين مدرسه زندان بوده است مدرسه زندان نيست براي بعضي‌ها مدرسه پناهگاه است مادر مي‌آيد مي‌گويد ديگر تابستان شد كاش مدرسه‌ها باز شود يعني گير اين هستند كه بچه‌ام توي خيابان چه مي‌كنند يعني گير اين هستند كه بچه‌ام كاش آنجا بود محل امني است براي بعضي‌ها شكنجه گاه است اين خودش بايد سيستمي باشد كه مدرسه و آموزش و پرورش محل عشق بچه باشد حالا عشق آن يك خورده به اخلاق معلم است يك خورده با نشاط معلم است يك خورده به كتابهاي درسي است يك خورده به زمان درس است يك خورده به مديريت برنامه ريزي است بچه صبح كه مي‌آيد صبحانه خورده است خوابش را هم كرده است او را مي‌دوانند طراحي و نقاشي و اين كارهايي كه خيلي. . . آنوقت دم ظهر كه هوا داغ شده است رياضي و كتابهاي سنگين مغز سنگين كه هست كتاب سنگين يك خورده دست صدا و سيما است كه وقتي ايام امتحانات است چه فيلمي را نشان مي‌دهد بجاي اينكه بچه برود درس بخواند فيلم نگاه مي‌كند اينها همه‌اش مديريت مي‌خواهد يعني بايد هماهنگ بشود بين برنامه‌هاي صدا و سيما و برنامه‌هاي اتاق پخش من قدرتي ندارم اگر يك زماني قدرت داشته باشم توي اتاق پخش يك نفر را از آموزش و پرورش مي‌نشانم چون گاهي وقتها يك فيلمي را نشان مي‌دهند كه تمام زحمات آموزش و پرورش همه روي هوا مي‌رود توي پادگان هم همينطور است گاهي سرباز را مي‌برند رزم شبانه و روزانه پير اين سرباز در مي‌آيد آنوقت ظهر هم كه مي‌آيد عوض اينكه غذاي خوب بخورد آب زردچوبه مي‌خورد نه لپه‌اي نه گوشتي نه هوپچي همينطور آب زرد چوبه و خيار پخته بعد يك آخوند مي‌فرستند مي‌گويند درباره ايدئولوژي صحبت كن اين تا مي‌گويد عدل اجتماعي سرباز مي‌گويد جان ننه‌ات با تمام وجودش به اين آخوند فحش مي‌دهد چرا؟ براي اينكه برنامه رزم و ايدئولوژي و غذا با هم هماهنگ نيست.
آن روزي من بايد از نماز بگويم كه غذاي سرباز خوب باشد با آب پياز ايدئولوژي. . . زير نمره بيست اگر نصيحت كردي مي‌گيرد زير نمره صفر اگر نصيحت كردي مي‌گويد برو گم شو ببينم نصيحت زير نمره صفر نمي‌گيرد زير نمره بيست مي‌گيرد ايدئولوژي با پلو مرغ مي‌خورد قرآن مي‌فرمايد «كُلُوا مِنْ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا» المؤمنون/51 ما كارهاي همديگر را خنثي مي‌كنيم من مي‌گويم بچه‌ها برويد مسجد خادم مسجد بد اخلاق است بچه‌ها را فراري مي‌دهد مثل بازي واليبال كه اين پاس مي‌دهد آن بي عرضه است نمي‌تواند آبشار مي‌زند پاس ما هم حرام مي‌شود يعني پاس دادن و آبشار زدن بايد به هم بخورد.
6- دقّت در شيوه سخن گفتن با نا محرم
حتي در حرف مي‌گويند خانم‌ها با كرشمه حرف نزنند زني كه مي‌آيد توي تلويزيون كه برنامه اجرا كند از آن خوشگل‌ها نباشد نمي‌گوئيم حالا زشت باشند لااقل متوسط باشند چون حرف زدنها «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» الأحزاب/32 به زن پيغمبر مي‌گويد كه نازك حرف نزن، از اين معلوم مي‌شود كه. . . آخر يك كسي مي‌گويد من مي‌آيم بيرون آن نگاه نكند بابا آن نگاه مي‌كند اينها روي هم است يك آقايي فتوايش اين بود كه دود روزه را باطل نمي‌كند رفت خانه مريدش ديد مريدش ماه رمضان دارد قليان مي‌كشد چاي مي‌خورد گفت آقا مگر روزه نيستي گفت چرا من مقلد شما هستم گفت مقلد من هستي من گفته‌ام دود روزه را باطل نمي‌كند گفت هر مرجع عاقلي مي‌فهمد كه قليان بدون چاي نمي‌شود!
شيطان گفت تو و يك زن نامحرم با هم جمع شويد باقي‌اش را من مي‌فهمم كه چه كنم حديث داريم كه هر جا يك مرد و يك زن نامحرم جمع بودند باقي‌اش با خودم. من رفتم اتاق يكي از مسئولين در را باز كردم يك خانم خيلي زيبائي آنجا بود گفت بفرمائيد ما را راهنمايي كرد اتاق مسئول به ايشان گفتم اين خانم محرم شماست؟ گفت نه، گفتم اين خانم خيلي زيبا است چطور يك زن زيبا در هم بسته است صبح تا ظهر چه مي‌كني؟ گفت آقاي قرائتي ما خود ساخته هستيم گفتم بارك الله معلوم مي‌شود كه خيلي از اميرالمومنين خودساخته‌تر هستي چون امام علي(عليه السلام) فرمود من به زن سلام نمي‌كنم چون نگرانم جواب سلام‌اش دل من را بلرزاند به حضرت گفتند چرا پيغمبر سلام مي‌كرد تو سلام نمي‌كني فرمود من سي سال از پيغمبر جوانتر هستم نگرانم سلام كنم او جوري جواب بدهد كه دل من تكان بخورد آنوقت شما صبح تا شام در را بسته‌اي خيلي از اميرالمومنين مسلمانتر هستي خجالت هم خوب چيزي است البته داريم آدمهاي اينطوري را يك كسي دست يك كارگر را بوسيد گفت من از پيغمبر جلو افتادم گفتم چرا؟ گفت چون پيغمبر دست كارگر را بوسيد من دست بيكارها را هم مي‌بوسم پس يك قدم از پيغمبر جلوتر هستم گفت شجاعت‌ام هم از اميرالمومنين بيشتر است گفتم چطور گفت چون امام علي(عليه السلام) از دشمن نمي‌ترسيد از مردم نمي‌ترسيد من از خدا هم نمي‌ترسم. گفت زهدم هم از امام علي(عليه السلام) بيشتر است گفتم چطور؟ گفت علي(عليه السلام) هم از دنيا گذشت هم از آخرت.
نمي گويد(فيطمعون) يعني حتي اگر يكي هم طمع كند شما بايد مواظب باشي البته اينرا هم به شما بگويم كه شهوت حزب اللهي سرش نمي‌شود شهوت. . . سرش نمي‌شود شهوت هيچي سرش نمي‌شود نه تاريخ سرش مي‌شود نه آدم سرش مي‌شود هيچي هيچي شهوت خيلي غريزه تندي است بنابراين. . . معلوم مي‌شود كساني كه با كرشمه‌ها دلشان اينطرف و آنطرف مي‌افتد(في قلبه مرض) آنوقت اگر اين با ازدواج حل نشود با تقوا حل نشود قرآن مي‌فرمايد(في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا) چون اگر انسان جلوي خودش را نگيرد اول سيگاري است مي‌شود ترياكي مي‌شود هروئيني اين مسائلي هم كه مي‌گوئيم گاهي افرادي تحليل‌هايي مي‌كنيم ببينيد شوخي نداريم جامعه شناسي و روانشناسي روي چشم اما جامع شناسي و تحليل شناسي را روي آن نياوريد همين كه هست يك آقاي فيلسوفي اسم او را ببرم مي‌شناسيد پشت سر هم سيگار مي‌كشيد خاموش مي‌كرد يكي ديگر يك نابينا بغل او نشسته بود گفت آقا چقدر سيگار مي‌كشي گفت من از بس در دنيا و در هستي شناسي و در معرفت شناسي و در سير و سلوك و در عرفان و در ملك و ملكوت فكر مي‌كنم سيگار مي‌كشم آن نابينا گفت اگر فكر اينها سبب سيگاري شدن مي‌شود پس حضرت علي(عليه السلام) بايد هروئين بكشد اينطور نيست كه حالا ما خودمان را توجيه مي‌كنيم با كرشمه حرف نزنيم.
«وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ» النور/31 پايكوبي تحريك كننده است آقا شما مي‌شود كه امشب كه شب جمعه است و توي تلويزيون هستي مي‌شود بگويي آقا مي‌شود شما آخوندها بگوئيد ما چه كنيم چه بپوشيم كه خدا از ما راضي باشد بنده نمي‌گويم چه بپوش فقط يك آيه برايت مي‌خوانم باقي‌اش را هم خودت مي‌فهمي به لطف خدا به لطف خدا من مي‌شود يك جوري آدم حرف بزند كه همه بفهمند قرآن مي‌فرمايد جوري حركت كنيد كه «ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ» الأحزاب/53 اين آرامش است(ازكي) آرم عفت عمومي اين است يعني زكي يعني پاكتر، (اطهر) طاهر‌تر پاك‌تر(لقلوبكم و قلوبهن) چه كاري بكنيم كه دل آرامتر است آشپزخانه اُپن خوب پرده داشته باشد چرا؟ براي اينكه مهمانهايي كه مي‌آيند(ازكي و اطهر) آقا اين دختر هنوز نه سالش نشده است بگذاريد راحت بيايد توي خيابان نه سالش كه شد من به او مي‌گويم كه حجاب شرعي داشته باشد مثل اينكه بچه كه هست بگذارد سيگاري شود بعد بگويد سر پانزده سالگي به او مي‌گويم كه سيگار نكش آخر بچه‌اي كه قبلاً سيگار كشيد در يك لحظه نمي‌شود گفت. . . شما سوار هواپيما كه مي‌شوي هواپيما يك لحظه كه نمي‌تواند سقوط كند بايد ارتفاع كم كند با يك سراشيبي بنشيند همينطور كه هواپيما بايد آرام آرام بنشيند توي فرودگاه شما هم بايد آرام آرام اينرا به مذهب دعوت كني نمي‌شود به بچه گفت با سرعت صد و بيست كيلو متر برو يك مرتبه ترمز كن خوب ترمز نمي‌گيرد شما حاضري بگويي بچه‌ام را ترياكي‌اش مي‌كنم اول پانزده سالگي مي‌گويم نكش چراغ نيست كه با يك فوت خاموش بشود طبع است طبع وقتي عادت كرد نمي‌شود يك چيزي را كه انسان عادت كرد به يك لباسي عادت كرد به يك خوراكي عادت كرد يكمرتبه ترمز كند اينها توي ذهن مي‌ماند محيط اثر دارد.
مي گويند شهر شيراز شهر گل و بلبل است يكي از مراجع قبل از امام خميني(رحمه الله) سيد عبدالهاي شيرازي بود از مراجع بسيار بزرگ نجف بود بعد از آقاي بروجردي خيلي‌ها مقلد ايشان بودند ايشان پاي درس خارج‌اش در نجف بحث مي‌كرد كه سحر و جادو حرام است حالا يك كسي با سحر و جادو كار خوبي بكند حرام است مثل زد گفت مثلاً يك كسي با يك سحر و جادو توي يك بياباني يك باغي راه بيندازد مثل اين باغي كه مي‌گويند مال اقدسيه مال يكي از زنهاي قاجاريه بوده اين لعنتي‌هاي شاه‌هاي قبل هر جايي كه داشته‌اند آنرا به اسم خانم‌شان كرده‌اند مثلاً يك خانم بوده كه منظر بوده است منظريه مال اين خانم است اقدس بوده اقدسيه مال اين خانم است اينرا قبلاً شنيده بودم حالا الان يادم افتاد يعني اگر بيست تا زن داشتند بيست جاي ايران را به اسم خانم‌شان مي‌كردند.
سلام و صلوات خدا بر امام بيست و هفت سال است كه انقلاب شده است بيست و هفت بار ما را كشانده‌اند پاي صندوق پدران ما متولد شدند بزرگ شدند پير شدند مردند يك نفر نگفت كي كدخدا بشود كي وكيل بشود كي شاه بشود الان بچه‌هاي ما مي‌دانند كه توي اين بيست و هفت سال مي‌گويند خودم بايد بگويم كه كي باشد توي يك خانه شش نفر هستند به شش نفر راي مي‌دهند اينقدر آزادي كه راحت از همديگر همه چيزي مي‌پرسند.
آيت الله العظمي شيرازي مي‌گويد سحر و جادو حرام است حالا اگر كسي خواست با سحر و جادو كار خوب بكند مثلاً كويري را تبديل به مزرعه كنند گلي بلبلي، تا گفت گلي بلبلي يك نفر پاي درس‌اش گفت الله اكبر ايشان چون مال شيراز است و شيراز هم مال گل و بلبل است بعد از اينكه شصت سال است كه از شيراز بيرون آمده است هنوز وقتي مي‌خواهد مثل بزند مثل گل و بلبل مي‌زند اين چيزها توي ذهن مي‌ماند حديث داريم اگر زن و شوهر لخت مادر زاد شدند روبروي بچه‌اي كه توي گهواره خوابيده كاري انجام دادند بچه توي گهواره اگر دختر باشد و به كار پدر و مادر نگاه كند بزرگ بشود فاحشه مي‌شود پسر باشد بزرگ بشود زنا كار مي‌شود يعني نگاه توي قنداق عفت عمومي را به هم مي‌زند به همين خاطر گفته‌اند بچه‌ها هفت ساله كه شدند رختخوابهايشان را جدا كنيد ولو خواهر و برادر هستند.
قديم كه اسم شب جمعه را مي‌گفتند و مي‌خنديدند من فكر كردم چرا شب جمعه چه خصوصيتي دارد قديم كه توي خانه حمام نبوده است مادر به بچه‌اش مي‌گفته بابات رفته غسل جمعه بكند منتهي نيت‌هاي ديگر هم مي‌كرد چون غير از شب جمعه بابا برود حمام بچه مي‌پرسد بابا كجا رفت بايد بگويد حمام خوب بچه مي‌گويد ديشب چه خبر بوده اما شب جمعه مي‌گويد رفته غسل جمعه بكند اين گرايش به شب جمعه شايد اين بوده است من نمي‌دانم عفت عمومي مسئله مهمي است عفت عمومي مسئله مهمي است.
وقت تمام شد خيلي حرف داريم نمي‌رسيم حرفهايمان را بزنيم خدايا به دختر و پسر ما به زن و مرد ما تقوايي بده كه عفت عمومي را حفظ كنند.
اتفاقاً دختر خانم هم بهتان بگويم هر چه بيشتر آرايش كنيد ديرتر شوهر گيرتان مي‌آيد چون همان پسرهاي هرز هم كه راحت هر كاري مي‌خواهند مي‌كنند بعداً كه مي‌خواهند تصميم بگيرند به مادرشان مي‌گويند مادر يك دختر پاك اين خودش چشم هايش ناپاك است اما وقتي خواست انتخاب همسر بكند سراغ آدم پاك مي‌گردد اينطور نيست كه اين رقمي كنيم زودتر. . . ما بايد ايمان داشته باشم و در سايه تقوا بگوئيم خدايا مشكلات را حل كن.
خدايا تو را به حق محمد و آل محمد از مسير ايمان و تقوا و عفت مشكل ازدواج را هر چه زودتر براي بي همسرها حل بفرما.
والسلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته