1384/8/4 دعا، نقش و آثار دعا بايگاني سالانه - 1384



بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمد لله رب العالمين
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي

عزيزاني که پاي تلويزيون هستند بحث را شب بيست و سوم ماه رمضان مي بينند که شب قدر به احتمال قوي، شب بيست و سوم است. گفتيم در روايات مي گويند شب نوزدهم يک مرحله انجام مي شود مثل لباسي که برش مي زنند، شب بيست و يکم يک مرحله مثل اينکه پرو مي کنند، شب بيست و سوم تنفيذ، مي دوزند، مي آمدند پهلوي امام‌ها مي گفتند آقا ما راهمان دور است به مدينه خيلي چونه مي زدند که اين نوزده و بيست و يک و بيست و سه را تعيين کنند، امام خلاصه مي گفت بيست و يک، بيست و سه، ديگه يک مرتبه يک کسي گفت نمي توانم بيچاره مي شوم، بالاخره گفت خيلي خوب، پس شب بيست و سوم بيا، خود امام صادق هم عليه السلام وقتي مريض بود و نتوانست برود مسجد فرمود بستر من را ببريد شب بيست و سوم، فاطمه زهرا سلام الله عليها، شب بيست و سوم هرکه خوابش مي برد آب مي ريخت توي چشمش مي گفت امشب نبايد بخوابي، شب بيست و سوم است، به بچه‌ها غذاي سبک بدهيد که خوابشان نگيرد، دستور هم مي دادند که روز بخوابيد تا شب بيدار باشيد. شب هاي ديگر يک غسل دارد، شب بيست و سوم دو تا غسل دارد، يک غسل اول شب دارد، يک غسل آخر شب، دو تا غسل مستحبي دارد. سوره روم و عنکبوت هم اضافه شده. علي اي حال به دليل رختخواب امام صادق، به دليل آب پاشيدن به چشم حضرت زهرا. به دليل اينکه امام صادق فرمود بستر بيماري من را هم اگر مي بريد امشب ببريد و حضرت زهرا مي گفت بچه‌ها غذاي سبک بخورند، آب مي پاشيد به چشمشان، سوره روم و عنکبوت، آمدن دو تا غسل بر خلاف باقي شبها. اجمالا اين قرائني است که شب قدر به احتمال زياد، شب بيست و سوم باشد. خوب حالا امشب مي خواهيد چه کنيد؟ مي خواهيم چه کنيم امشب؟ يک شبي است «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» القدر/3، شبي است به اندازه هشتاد و چهار سال، يعني به اندازه يک عمر.
1- شب قدر، شب دعا و مناجات
شب قدر چه کنيم؟ شب قدر شب دعاست، من مي خواهم يک مقداري درباره دعا صحبت کنم. اين دعا را ساده نگيريد، بعضي چيزها مثلا مثل اشک چشم را فکر مي کنيم خوب يک آب شوري است از چشم مي آيد، نه آقا، اشک چشم را شما يک آب نبين، ترکيب از ده ماده است. ده تا ماده ترکيب شده تا اين اشک چشم درست شده است، يک آب شور نبين. ما فکر مي کنيم دعا چيست؟ رواياتي داريم(الدعا مخ العباده)، پس موضوع به مناسبت شب بيست و سوم، به مناسبت شب قدر، شب بيست و سوم رمضان، دعاست. روايت داريم، (الدعا مخ العباده). مخ همان است که ما هم مي گوييم مغز. دعا، مغز عبادت است.
من يک چيزهايي را از روي نوشته برايتان بخوانم، دعا، عبادت، معرفت و شناخت است. کسي که دعا مي کند معلوم مي شود خدا را قبول دارد، ايمان به خدا دارد، معرفت دارد، پس معرفت در دعا هست. در دعا خوف هست. خوف و تقوا در دعا هست. چون کسي که دعا مي کند مي گويد خدايا من را ببخش، پيداست از گناهانش ترسيده، وحشت گرفته، از جهنم مي ترسد. بالاخره مؤمن به قرآن است. قرآن مي گويد «كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا» النساء/56، پوست بدنشان در جهنم مي سوزد خدا پوست نو بهشان مي دهد. «خَالِدِينَ فِيهَا» النساء/57 ابدي است، ترسيده از خلافش، خوف خداست.
2- دعا و اظهار نياز، عامل عشق و اميد به پروردگار
در دعا احساس فقر هم هست. . و اين خودش يک کمال است که انسان از تکبر بيايد پايين، احساس نکند يک کسي است، احساس بکند به خدا نياز دارد، تا آدم، احساس نياز به خدا نکند دستش را بلند نمي کند دعا کند. احساس فقر. در دعا عشق هم هست، چون تا آدم کسي را دوستش نداشته باشد در خانه‌اش نمي رود. شما که رفتي در خانه خدا پيداست خدا را دوست داري، عشق و محبت. در دعا اميد هم هست. اميد و رجاء، چون اگر آدم اميدوار نباشد دعا نمي کند. وقتي آدم اميد دارد به استجابت دعا مي کند. در دعا حضور قلب هم هست. چون وقتي يک چيزي را از خدا مي خواهد بخصوص به زبان فارسي، دعاهايتان را بخشي‌اش را عربي بخوانيد، بخشي‌اش را هم به زبان فارسي بگوييد، که بفهميد چه مي خواهيد. آدم وقتي از خدا يک چيزي بخواهد حواسش هم جمع است، حضور قلب هم هست. در دعاء اخلاص هم هست، چون معمولا وقت هايي ما دعا مي کنيم که دستمان از جاهاي ديگر قطع است. وقتي دستمان از جاهاي ديگر قطع شد مي آييم در خانه خدا.
در دعاء تضرع و بندگي هست، تضرع، بندگي، ابتهال. آدم وقتي دعا مي کند، گريه است، در حال يا شبيه گريه است، التماس مي کند. در دعاء توجه به زمان‌ها و مکان هاي مقدس هست. آدم وقتي مي خواهد دعا کند سعي مي کند سحري باشد، شب بيست و سومي باشد، شب قدري باشد، در مسجد باشد، در جمع مؤمنين باشد، اينها چيزهايي است که از درون دعا کشف مي شود. يعني ما يک ظاهر مي گوييم دعاست، وقتي فوتش مي کنيم مي بينيم اوه چقدر چيزي شد.
در دعا توبه هست، توبه و اقرار به گناه، و اقرار به خلاف. آدمي که دعا مي کند در دعايش مي گويد خدايا من بد کردم، خلاف کردم، معذرت مي خواهم، مرا ببخشيد. الله اکبر چقدر نکته، آشنا شدن، با کلمات وحي و پيامبر و اهل بيتش. آدم وقتي دعاء مي کند يا دعاهاي قرآن را مي خواند مثل «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» البقرة/201، يا دعاهاي ربنا ربنا، که در قرآن زياد است که وحي است يا کلمات پيغمبر را مي گويد يا مناجات هاي اهل بيت را مي گويد، بالاخره آدم وقتي مي آيد دعا کند يک سري هم به قرآن و روايات مي زند. در دعا تجليل و تمجيد از خداوند است. شما وقتي دعا مي کني حداقلش مي گويي اي خدا تو ارحم الراحميني(يا علي يا عزيز، يا غفور يا رحيم، انت الرب العظيم، الذي ليس کمثله شيء و هو الغفور الرحيم)، يعني مي گوييم خدا تو غفوري رحيمي، علي، عظيمي، يعني از خدا تجليل مي کنيم، تمجيد مي کنيم، در دعا اينها هست.
خوب. که نمي دانم چند تا شد، دوازده تا، حالا اينها نمونه است، من تحقيق موضل نکردم، يک نگاهي سر سري، در دعا مثل آدمي که مي رود لباس بشويد، يک زني که لباس مي شويد، در قديم که لباس‌ها را با دست مي شستند ظاهرش اين است که لباس مي شويد، اما وقتي لباس مي شويد يک حمام سونا هم هست، يعني عرقش هم درمي آيد، غذايش هم هضم مي شود، ورزش بازو هم هست، يعني ظاهرش يک لباس است، همه دين همينطور است.
3- ارتباط عبادت و سياست در اسلام
شما وقتي نماز جماعت مي روي سياست هم هست، ميتينگ هم هست، نماز جمعه ميتينگ هم هست. روز قدس که اين بحث شب قدس پخش مي شود، روز قدس وقتي شما مي روي هم مي روي نماز جمعه، هم مي روي مرگ بر آمريکا بگويي، مرگ بر اسرائيل بگويي، مرگ بر آمريکا، مرگ بر اسرائيل متن قرآن است، فکر نکني سياسي است، اصلا سياست در متن دينمان است. بگذاريد قرآن بخوانم که از خودم حرف نزنم، «بِاِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيمِ»، قرآن مي فرمايد «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» الفتح/29، بعد از «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ» مي گويد «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا» الفتح/29، «اشداء علي الکفار» يعني نسبت به کفار خشن باش، مرگ بر آمريکا، مرگ بر اسرائيل، « رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ »، خودي‌ها را بهشان رحم کن، درود بر فلسطين، بعد مي گويد ««تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا»، يعني بعد که مرگ بر آمريکا گفتي، مرگ بر اسرائيل گفتي، بعد مي گويد «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا»، هم رکوع کن هم سجده کن، يعني اينها را خدا به هم چسبانده. الله اکبر از اين مهندسي، من الحمدلله يک دور تفسير ديدم و نوشتم و گفتم ولي حالا گيجِ گيج شدم که اصلا نفهميدم. اصلا اين که مي گويم دروغ نمي گويم والله نفهميدم. گيج گيجم، از مهندسي قرآن. قرآن مهندسي عجيبي دارد، مهندسي عجيبي دارد. يعني مثلا اين کلمه را چرا اينجا گفته، اين کلمه را چرا اينجا گفته، اين کلمه را چرا دو بار گفته، اين چرا بي الف و لام، اين چرابا الف و لام، اصلا گيجم توي مهندسي قرآن. مثلا نماز عبادت است، به همه مسائل گره‌اش زده. با مردم، مي گويد نماز بخوانيد، اين «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا» البقرة/83 را چسبانده به نماز، «أَقَامُوا الصَّلَاةَ» پشت سرش گفته «أَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ» الشورى/38، نماز مي خوانند اما کارهايشان هم با مشورت است، چسبانده است به يک مسئله دموکراسي. نماز و مسئله مردم سالاري، «أَقَامُوا الصَّلَاةَ»، «وَأَمْرُهُمْ شُورَى»، «أَمْرُهُمْ شُورَى» را چسبانده به «أَقَامُوا الصَّلَاةَ»، «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا»، با مردم سالاري، «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ» البقرة/83، چسبانده به کمک به فقراء، «يَا بُنَيَّ أَقِمْ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ» لقمان/17، نماز بخوان در جامعه هم امر به معروف کن، من يک وقت حساب کردم کنار نماز دهها نکته هست که نماز خالي را اسلام قبول ندارد. افرادي آمدند گفتند آقا فلاني چه نمازهايي مي خواند، عجب حالي، عجب حالي، امام فرمود(کيف عقله)، فقط نگاه به نمازش نکنيد، مخش هم کار مي کند يا نه؟ يک کسي را مي آيند مي گويند آقا عجب مخي دارد، امام فرمود(کيف صلاته)، نمازش چطور است؟ اگر مخش کار مي کند رابطه‌اش با خدا چطور است، اگر با خدا رابطه دارد، بگيد، مخش چطور کار مي کند.
4- دين، يك مجوعه به هم پيوسته است
دين يک ماشيني است که اگر يک لاستيکش پنچر شود مي ايستد. دين اينطور نيست که مثل پزشکي تخصصي شود. در پزشکي، يکي متخصص قلب است، کار به کليه ندارد، يکي متخصص کليه، کار به چشم ندارد، متخصص حلق و بيني است کار به نمي دانم چشم ندارد. دين نه، آقا من متخصص در سينه زدن هستم، آقا نماز جمعه مي روي نه؟ حيدر، حيدر، قمه مي زند، نماز جمعه نمي رود، اصلا ما دين تخصصي نداريم، حاجي هايي که مي روند مکه، شب عيد قربان، تمامشان در صحراي عرفات پشت مکه، همه زيارت عرفه مي خوانند، يک جوري گريه مي کنند، فردا صبح مي گويند حاج آقا ديروز مفاتيح دستت بود امروز بيا چاقو دستت بگير، چه کنم؟ گوسفند بکش، يعني ديروز دست به مفاتيح، صبح دست به چاقو، يعني چاقو و مفاتيح. . . ، امام فرمود يک دست به قرآن، يک دست به اسلحه، مگر مي شود در مقابل اسرائيل و آمريکا ما دست به اسلحه نبريم؟ «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» الفتح/29 و هرچه راهپيمايي شلوغ‌تر باشد کفار غيض مي کنند، من اين را هر سال گفته‌ام، اجازه بدهيد باز تکرار کنم به مناسبت بيست و سوم ماه رمضان، هم دعا کنيم، هم نفرين کنيم، اين نفرين‌ها مستحاب مي شود، شما چقدر گفتيد مرگ بر شاه، شد، مرگ بر منافقين، اصلا منافقين نابود شدند، ديگه آمريکا و اصلا اسرائيل هم اينها را تحويل نمي گيرد. مرگ بر صدام، يعني الان صدام خيلي دلش مي خواهد بميرد که اين زندگي نکبت بار را نداشته باشد، مرگ بر صدام مستجاب شد، مرگ بر منافقين مستجاب شد، مرگ بر شاه مستجاب شد، اينها همه مستجاب شد. خيلي ما پيش رفتيم، الان اسلام امروز غير از اسلام ديروز است، در زمان شاه يکي از نمايندگان مجلس، در مجلس شوراي ملي آن زمان، گفت بسم الله الرحمن الرحيم، بعضي از نماينده هاي پست، پاشدند رفتند، گفت چرا در مجلس شوراي ملي بسم الله مي گويي مگر اينجا مجلس روضه است؟ يعني زمان شاه، نماينده مجلس زمان شاه بسم الله، نمي گفت بعضي از سران کشور ما در سازمان ملل وقتي سخنراني کردند بسم الله الرحمن الرحيم گفتند بعضي از رؤساي جمهور‌ها آمدند گفتند ما مي خواهيم بسم الله بگوييم اما خجالت مي کشيم، و يک چيزي هم بهتان بگويم، بيشترين کتابي که در آمريکا فروش رفت قرآن بود، که گفتند قرآن چي چي است؟ مردم بيدار شدند، بله قرآن چي چي است؟ قرآن مي گويد «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» اول، «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» دوم، بعد «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا».
5- بندگي خدا، آزادگي در دنيا
دين ما اين است که مي گويد الله اکبر، خدايا تو بزرگي، اگر اين را باور کنيم خدا بزرگ است ديگر آمريکا پهلويمان کوچک است، با همان الله اکبرش خلاصند همه ابرقدرتها، چون قرآن مي گويد نترسيد تمام رئيس جمهورها جمع شوند «لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا الحج/73، نمي توانند يک مگس خلق کنند، «وَإِنْ يَسْلُبْهُمْ الذُّبَابُ شَيْئًا» الحج/73، اگر يک مگس يک چيزي بردارد فرار کند، همه رئيس جمهورها عقبش بدوند نمي توانند ازش بگيرند، بعد مي گويد «ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ» الحج/73، هم مگس ضعيف است هم رئيس جمهورها. يعني رئيس جمهورهاي کره زمين را مي آورد در حد يک مگس بعد مي گويد کلشان کشک است، آخه اين مکتب ديگر بله قربان گو درست نمي کند. کسي که فهميد الله اکبر، کسي که در نمازش گفت اياک نعبد، فقط بنده توام، يعني نه بنده شرقم نه بنده غرب، وقتي مي گويد اياک نستعين، فقط از تو کمک مي خواهم، نه کمک از شرق، نه کمک از غرب، اين قرآن است، قرآن مي گويد «لَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا» الأحزاب/39، از احدي نترسيد، ديگر تهديدها مهم نيست، قرآن نارنجک است، قرآن ديناميت است، قرآن مي گويد «لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ» الحشر/21، اگر قرآن بر کوه نازل شود تکه تکه مي شود، يعني من مواد منفجره‌ام، به همين خاطر الان وحشت کردند، الان مخالفت با متن قرآن است، چون ديگه اين مسئله نيست که مال امام خميني باشد يا مال کسي ديگر، مسئله اين است که در مکتب اينها، آيات قرآن، قرآن بيدار مي کند، به متوکل عباسي گفتند تو هم مسجد مي سازي و هم مسجد مي روي و هم قبر امام حسين را خراب مي کني، ما نفهميديم کدام هايش درست است، گفت تو مسجد مردم چرت مي زنند، البته اگر مسجد پيشنمازش بني عباس باشد، مردم چرت مي زنند اما اگر مسجد پيشنمازش آيت الله مفتح باشد يک نماز عيد فطر خواند در تپه هاي قيطريه، شاه از تپه هاي قيطريه رفت هوا، امام رضا را که از وسط نماز برگرداندند به همين خاطر بود، مأمون الرشيد به امام رضا گفت نماز عيد بخوان، خواهش مي کنم بخوان، گفت من اگر نماز عيد بخوانم، نماز عيدِ پيغمبري مي خوانم، مأمون نمي دانست نماز پيغمبري چي است، چون مأمون که نماز مي خواند با اسب و اسکورت و دنگ و فنگ و گفت هر چه مي خواهي بخوان، نمي دانست چه مي شود، امام رضا که کفش هايش را کند، لباس پوشيد، الله اکبر، مردم ريختند، پياده رفت از شهر تا مصلّي روي خاکها، اسلام هم مي گويد عيد فطر است شيک بپوش، هم مي گويد روي خاک نماز بخوان، يعني مي خواهد لباس هاي خوبت را بپوشي، اما در برابر خدا خاک مالي‌ات بکند. مي گويد همه حاجي‌ها بيايند کله‌شان را بتراشند، يعني اگر هم پولداري بايد کله‌ات را بتراشي، هم چاقو هم مفاتيح، هم لباس شيک هم روي خاک، هم مرگ بر آمريکا هم نماز جمعه، اين ترکيب خيلي ترکيب قشنگي است، ترکيب ترکيب قشنگي است. داري وضو مي گيري، مي گويد بگو(اللهم بيّض وجهي)، خدايا صورتم را روز قيامت سفيد کن، دست راست را مي شويي، (اللهم اعطني کتابي)، خدايا روز قيامت نامه عملم را دست راستم بده، يعني از وضو مي خواهد شما را گره بزند به قيامت. همه‌اش با هم است، مي گويد اگر کسي ايستاده ادرار کند فشار قبرش زياد مي شود، ايستاده ادرار کردن چه ربطي دارد به فشار قبر؟ يک ربطي دارد ما نمي فهميم، مثل بچه اي که نگاه مي کند مي بيند باباش رفت پشت ماشين، ماشين را روشن کرد، اگزوزش دود در مي آمد، مي گويد آقا تو اينجا را همچين کردي، عقب دود مي دهد، بله مکانيک مي فهمد که اين يک ربطي با هم دارد، بچه نمي فهمد که اين کليد را زد اگزوز دود مي دهد، اين ايستاده ادرار مي کند. اسلام مي گويد اگر اين انگشتر را دست کني دفع بلا مي شود مي گويد يعني چه، اين چه کار دارد به بلا، بعد مي بينيم بله کاميون‌ها هم يک زنجير آويزان مي کنند اين زنجيري که عقب آويزان مي کنند اين دفع بلا مي کند. يا برج هاي بزرگ رويش يک الماس مي گذارند، الماس آن خطر را دفع مي کند، چه ديني داريم ما، حيف، حيف که شصت سالم شد حالا رسيدم به اينجايي که نفهميدم.
علامه طباطبايي در آيه 100 سوره بقره مي فرمايد اين آيه يک ميليون و دويست هزار رقم معنا دارد، حالا بيا درستش کن. بنده که يک طلبه عادي هستم، «مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ» الفلق/2 را امسال ماه رمضان هرچي خواستم ازش بروم بيرون نشد، «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ» الفلق/1-2، شرور چي چي است، رفتيم شرور را شناسايي کنيم ماه رمضان تمام شد، بنده بيست تا سوره آورده بودم براي ماه رمضان امسال، در بيست تا سوره، در يک سوره ماندم، در يک سوره هم در يک آيه‌اش ماندم، يک آيه را هم ناقص گفتم. حرف حاشيه هم نزدم، چون نه تاريخ گفتم، من در سخنراني هايم تاريخ نيست، تعبير خواب نيست، قصه نيست، خواب نيست، شعر نيست، تحليل سياسي نيست، عرفان نيست، فلسفه نيست، نمي دانم نقل اقوال نيست، همه را حذف کرديم، نقل قرآن و حديث است يک طلبه عادي يک ماه رمضان گير کرده، اميرالمؤمنين مي فرمايد، قرآن دريايي است که، (لا يدرک قعره).
6- درياي بيكران قرآن، پايان ندارد
يک چيزي برايتان بگويم زيادي گوش بدهيد، شب قدر، شب بيست و سوم که نازل شد قرآن، يک کلمه براي قرآن بگويم که حق قرآن را نمي توانم ادا کنم، حالا يک کلمه، دو کلمه داريم. يک از پيامبر، از رسول اعظم، يکي از اميرالمؤمنين، يکي مي گويد(لا تفني عجائبه)، يکي داريم(لا تحصي عجائبه)، الله اکبر، مي داني فرق اينها چي است؟ راجع به قرآن يکي مي گويد(لا تفني عجائبه)، (لا تفني) يعني فاني نمي شود عجائب قرآن، آنقدر قرآن چيزهاي عجيب و غريب دارد، آنقدر چيزهاي نو دارد، کي آدم عجب مي کند، شما سيب زميني که مي بيني عجب نمي کني که، خوب سيب زميني است، چيزي را عجب مي کني که نو باشد، مي فرمايد اينقدر چيز نو در قرآن هست که فاني نمي شود. يعني زمان ندارد، يعني هرچي زمان پيش مي رود باز هم حرفهاي نو تويش در مي آيد. عوام وقتي مي گويي نفت چي است، مي گويد همين که در چراغ است، ولي متخصصين پتروشيمي از نفت هزار ماده نو درمي آورند. ما مي گوييم قرآن چي است؟ همين که توي قرآن است، بک يا الله، بک يا الله، بک يا الله، اينکه مي گويند قرآن را سر گير، يعني بيا قرآن را هماهنگ کن، اينکه مي گويند شب قدر قرآن سر گير و شب قدر مقدرات تنظيم مي شود، يعني مقدرات شما طبق، شايد معني‌اش اين باشد، مقدرات شما جوري انجام مي شود که طبق قرآن عمل کردي، چقدر به قرآن عمل کردي؟ اگر هرچي مي دويم به جايي نمي رسيم چون به قرآن عمل نکرديم. قرآن مي گويد «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا» الأعراف/96، رزقت مي خواهي خوب شود تقوا داشته باش، ما مي گوييم هرچي دروغ بگويي درآمدت بيشتر است، هرچي ربا و رشوه و کلک بزني درآمدت بيشتر است، قرآن مي گويد اينطور نيست، تقوا درآمد را زياد مي کند، با دروغ جور مي کني، با ترياک هوا مي رود، با دزد هوا مي رود، با سيل و زلزله هوا مي رود با خطرات هوا مي رود.
(لا تحصي) يعني چه؟ يعني قابل شمردن نيست، يعني ده رقم نيست، آخه يک زن يک گوشت را مي تواند صد رقم خورش درست کند، اما صد تا احصاء مي شود يعني قابل شمارش است، (لا تحصي) يعني قابل شمارش نيست، يعني زمان ندارد، اين هم شمارش ندارد، عجائب قرآن زمان ندارد، خانه لوکسي که شما مي سازي تا الان اين خانه توي اين محل لوکس ترين خانه است، بعداً مهندسين مي آيند يک ساختمان مي سازند از ساختمان شما لوکس‌تر، يعني کسي خانه شما زمان دارد، ده سال است خانه شيک است. قرآن عجائبي دارد که هميشه نو است، قرآن شماره ندارد، شب قدر بخوانيم با هم اين آيه را، «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» القدر/1، شب قدر چه شبي است، به پيغمبر مي گويد «وَمَا أَدْرَاكَ» القدر/2، تو که پيغمبر هستي نمي داني شب قدر چي است. شب قدر شب مهمي است شب دعاست. آمد پهلوي امام گفت من هرچه دعا مي کنم قرآن مي گويد «ادعوني استجب لکم»، من دعا مي کنم مستجاب نمي شود، جوابشدر خود آيه است، مي گويد «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» غافر/60، نمي گويد عليکم، يعني اگر به نفعت بود دعايت مستجاب مي شود، خيلي چيزهايي که ما مي خواهيم خيال مي کنيم به نفعمان است، به نفعمان نيست. حالا.
7- اسماء حسني در دعا
سه تا آيه داريم «وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى» الأعراف/180، اين آيه سه بار تکرار شده، يعني خداوند اسامي دارد، اسم هايي دارد، هزار تا اسم در دعاي الغوث الغوث است، جوشن کبير، سه تا آيه داريم که خداوند اسماء حسني دارد، «فدعوه بها»، دعا مي کنيد با اين دعا کنيد، چون شب بيست و سوم اين برنامه را گوش مي دهند من اين اسماء حسني را فتوکپي‌اش را گرفتم پاي لويزيون با هم بخوانيم. نود و نه تا اسم خداست يک دقيقه تقريبا طول مي کشد. بسم الله الرحمن الرحيم، (يا الله، الاله، الواحد، الاحد، الصمد، الاول، الاخر، السميع البصير، القدير القادر، العلي الاعلي، الباقي البديع، البارع الاکرم، الباطن الحي، الحکيم العليم، الحليم، الحفيظ، الحق، الحسيب، الحميد، الحفي، الرب، الرحمن الرحيم، الزارع الرازق، الرقيب، الرئوف، الراعي، السلام المؤمن، المهيمن العزيز، الجبار المتکبر، السيد الصبوح، الشهيد الصادق، الصانع الظاهر، العدل العفو الغفور، الغني الغياث، الفاطر الفرد، الفتاح، الفالق، القديم، الملک القدوس، القوي القريب، القيوم القابض، الباسط، قاضي الحاجات، المجيد، المولي، المنان، المحيط، المبين، المغيث، المصور الکريم، الکبير، الکافي، کاشف الضر، الوتر، النور، الوهاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادي، الوفي، الوکيل، الوارث، البر، الباعث، التواب، الجليل، الجواد، الخبير، الخالق، خير الناصرين، الديان، الشکور، العظيم، اللطيف، الشافي). نودونه تا اسم بود، دعا کنم،
خدايا به قرآنت قسم، به تمام اسماء حسني قسم، به همه آبرومندانت قسم، آنچه شب قدر براي بندگانت خوبت، قبلا مقدر کردي، امسال مقدر مي کني، در آينده مقدر خواهي کرد، همه آنها را براي همه ما مقدر بفرما(الهي آمين) تمام گناهان ما و اموات ما و دوستان ما را ببخش(الهي آمين) همه مشکلات همه مسلمان‌ها را حل بفرما(الهي آمين) خدايا اسرائيل را نابود کن(الهي آمين) سران آمريکا را نابود کن(الهي آمين) دشمنان اسلام را اگر قابل هدايت نيستند نابود کن(الهي آمين) روز به روز بر عزت و قدرت و بصيرت و تخصص مسلمين و اتحادشان بيفزا(الهي آمين) توطئه‌ها خنثي، توطئه گران نااهل نابود کن(الهي آمين) به بي همسرها، همسرخوب مرحمت کن(الهي آمين) به بي فرزندها فرزندان صالح خوب مرحمت کن(الهي آمين) به بي شغل‌ها شغل حلال مرحمت کن(الهي آمين) به مريض‌ها شفا مرحمت کن(الهي آمين) به کدورت‌ها صفا و صميميت مرحمت کن(الهي آمين) فرشته‌ها شب قدر خدمت حضرت مهدي مي رسند، همينطور که زمان پيغمبر فرشته‌ها، «تنزل الملائکه»، خدمت پيغمبر مي رسيدند، بعد از پيغمبر خدمت اميرالمؤمنين، الان خدمت حضرت مهدي، خدايا به مهمانان امشب(فرشته ها)، به ميزبان امشب(حضرت مهدي) قسمت مي دهيم، قلب حضرت مهدي را از الان تا ابد از ما راضي بفرما(الهي آمين) آخرين دعا اينکه وقتي مي خواهيم بميريم قبل از مردن ما را ببخش که حديث داريم مؤمن وقتي مي ميرد انگار گل بو مي کند، مردن را مثل گل بو کردن، سکرات مرگ بر ما آسان، ما را با ايمان زنده بدار، با ايمان بميران و روز قيامت را روز روسفيدي ما قرار بده(الهي آمين) توفيق جبران عملکردهاي زشت را به ما مرحمت بفرما(الهي آمين) لقمه هاي ما را از خمس و زکات و حق الناس پاک بفرما(الهي آمين) رهبر ما، دولت ما، امت ما، مرز ما، جوان هاي ما، نسل و ناموس و عقايد و افکار و آبرو و هرچه که به ما داده اي در پناه امام زمان حفظ بفرما(الهي آمين) شب قدر، هرکس فحشي داده، غيبت، تهمت، همه را حلال کنيد، با قلب پاک برويد، نمي شود در دل کينه باشد بعد بگوييم خدايا بده، مي گويد آخه تو کينه در دلت هست، ظرفي که سوسک تويش است، شير و شربتش نمي کنند، هرکه به شما ظلم کرده شب قدر حلال کنيد با قلب پاک براي همه دعا کنيد.
والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته