1383/8/9 قرآن و اهل بيت (ع) -5 بايگاني سالانه - 1383



بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين اللهم صل علي محمد و آل محمد
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي

در محضر مبارك عزيزاني هستيم كه از آموزش و پرورش عشائري و دبيرستان پسرانـة عشائر و خواهران عزيز. . . در استان كهكيلويه و شهرستان ياسوج امسال برنامـة ماه رمضان را پر مي‌كنيم بيننده‌ها بحث را زماني مي‌بينند كه تولد امام حسن(عليه السلام) را داريم موضوع بحث‌مان اين موضوع بوده كه در قرآن آياتي است كه تفسير شده به اهل بيت آيه كلي است اما مصداق برجسته‌اش اهل بيت است يكي از آياتي كه امروز مي‌خواهيم بگوئيم و درباره آن صحبت كنيم اين است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» التوبة/119 كه در روايات داريم(كونوا مع الصادقين قال الصادقون الائمه الصديقون بطاعتهم) پس موضوع بحث: اهل بيت در قرآن.
1- اهل بيت(ع)، راستگويان در ايمان
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»‌اي كساني كه ايمان آورده‌ايد از خدا پروا كنيد براي خدا حريم قائل بشويد با صادقين و راستگوها باشيد بعد در روايات داريم صادقين امامها هستند يعني با اهل بيت باشيد از اهل بيت جدا نشويد كلمـة(با) در عربي مي‌شود(مع) «مَعَ الصَّادِقِينَ» اين(مع) يعني با، با صادقين باشيد ما آيات و رواياتي داريم كه با اين باش با اين نباش خلاصه دوست گيري با كي باشيم با كي نباشيم(كونوا) با اين باشيد(لا تكونوا) با اين نباشيد يك خورده در مورد اينكه با كي باشيم با كي نباشيم، يعني حب و بغض، ولايت و برائت، زنده باد مرده باد، كي ارزش است كه شكل او باشيم مثل او باشيم كي ضد ارزش است.
2- در ايمان و عمل، همراه اهل بيت باشيم
حالا در اينجا يك خورده با هم صحبت كنيم اول(مع) را معنا كنم، درباره پيغمبر تعبيراتي هست يك جملاتي دارد كه مي‌فرمايد(آمنوا به) يعني ايمان آوردند به پيغمبر بعضي آيات داريم(آمنوا له) ايمان آوردند براي پيغمبر يك آيه داريم(والذين معه) يعني با پيغمبر، سه تعبير در قرآن هست ايمان به پيغمبر آدم ممكن است اما ممكن است با پيغمبر نباشد كسي ممكن است به كسي ايمان داشته باشد اما همراهي‌اش نكند مثلا من قبول دارم كه ايشان استاد خوبي است اما سر درس او نمي‌روم قبول دارم آدم خوبي است به او ايمان دارم اما به او سلام نمي‌كنم آنكه مهم است(معه) اين مهمترين است كه انسان غير از اينكه ايمان دارد با او هم باشد يعني در عمل تسليم او باشد ما با اهل بيت هستيم اما با اهل بيت بودن گاهي با زبان است علي جويم علي پويم قربانت بروم به مولا علي به امام حسين قربان امام حسين بروم مخلصيم، گاهي آدم با زبان اظهار ارادت مي‌كند گاهي با عمل است موقت گاهي با اهل بيت است، بعضي كارهاي اهل بيت را انجام مي‌دهد بعضي وقتها هم خلاف مي‌كند ولي گاهي عمل دائمي است عمل دائمي هم گاهي بانشاط است گاهي با كراهت اينها فرق مي‌كند هر كدامش يك نسخه‌اي است آنكه خيلي مهم است اينست كه انسان. . . حالا يك امتحان هوش، البته عشاير هوششان بالاست گفتيم سه مرحله ايمان داريم ايمان به او ايمان براي او بودن با او به او با او كدامها مهمتر است با او كه انسان غير از اينكه. . . چون با او هستي در همه كاري با او هستي من در همه كاري با شما هستم يعني به قول زيارت جامعه(و نصرتي لكم معده) يعني اسلحه‌ام در اختيار تو است فكرم جانم در اختيار تو است شبيه كاري كه عشائر نسبت به انقلاب داشتند عشائر جمهوري اسلامي ايران و لرها يك دقيقه و يك ثانيه از انقلاب جدا نشدند و هيچوقت هم مسئله‌اي براي انقلاب بوجود نياوردند ما توي قشرهاي ديگر اين رقمي يك لحظه هيچ مسئله‌اي بوجود نياورند ممكن است كم داشته باشيم.
3- با چه كساني دوست و رفيق باشيم؟
يك آيه داريم مي‌گويد «وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ» البقرة/43 با افرادي باشيد كه اهل نماز هستند و ركوع در قرآن داريم كه مي‌گويند «وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ» آل عمران/193 خدايا من اگر مي‌خواهم بروم اين كلمـة مع را توجه كنيد من مي‌خواهم اگر جان هم مي‌دهم با ابرار جان بدهم يعني همـة آدمهاي بر و نيكوكاران. آيـة ديگري داريم «فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ» المائدة/83 من مي‌خواهم جزو افرادي باشم كه در صحنه حاضر و ناظر و پا به ركاب و. . . يعني از صحنه‌هاي حق غائب نباشم «مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ» المائدة/84 در قرآن داريم مي‌فرمايد وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» يوسف/101 خدايا من را به صالحين ملحق كن اگر هم دو سه قدم عقب هستم من را برسان اين جور جاها مي‌گويد باشم آياتي هم داريم كه مي‌گويد نباشم « وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ» هود/42 با كافرين نباشيم مي‌گويد رفيق را بخاطر فقر و بي پولي از دست ندهيد «وَلَا تَطْرُدْ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ» الأنعام/52 آمدند به پيغمبر گفتند اگر مي‌خواهي ما به تو ايمان بياوريم اين فقرا را از خودت دور كن زشت است در‌شان ما نيست كه ما بيائم پهلوي شما شما هم يك مشت فقير و گدا دور تو هستند آخر مثلا ما پولدارهاي مكه هستيم به انبياء ديگر هم مي‌گفتند گاهي كه اگر مي‌خواهيد ما ايمان بياوريم اين گداها را بيرون كن ما ايمان بياوريم آيه آمد اين فقرا را از دور خودت طرد نكن «وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ» الكهف/28 با همين فقرا باش اينها توقعشان كمتر است فايده‌شان بيشتر است صفايي هم دارند كه در ديگران نيست فهم‌شان هم بالاست.
4- با چه كساني دوست و رفيق نباشيم؟
آياتي هم داريم با اينها نباشيد مثلا «إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ» اگر شنيديد كه آيات خدا را در يك جلسه مسخره مي‌كنند متلك مي‌گويند جك مي‌گويند دارند طعنه مي‌زنند «فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ» النساء/140 با اينها ننشينيد بلند شويد و برويد جلسه را بهم بزنيد اگر هم يكبار غافل شدي نشستي حرفهايشان را گوش دادي غافل شدي آنوقتي هم كه يادت آمد «فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» الأنعام/68 بعد از تذكر كه عجب من نيم ساعت است كه نشسته‌ام اينها دارند حرفهاي دري وري مي‌زنند و من هم دارم گوش مي‌دهم چون حديث داريم به هر كه گوش بدهي بنده او هستي اگر به حق گوش بدهي بنده حق هستي اگر كسي دارد باطل مي‌گويد و شما گوش دادي بنده باطل هستي يك عده در ايام جبهه مي‌آمدند پهلوي پيغمبر مي‌گفتند اجازه بده ما جبهه نيائيم فرمود خيلي خوب «اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِينَ» التوبة/46 برويد با آنهايي كه زمين گير هستند و با ترسوهايي كه نشسته‌اند شما هم برويد جزو حزب ترسوها باشيد خودشان هم راضي بودند «رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ» التوبة/93 دوست داشتند با اينهايي كه جبهه نمي‌روند هم پياله بشوند خوب. . . پس خلاصه اسلام و قرآن اينطور نيست كه آدم آزاد باشد با هر كه خواست رفيق باشد اينكه مي‌گويند آزادي همه جا آزادي خوب نيست بعضي جاها بايد كنترل كرد شما كفش كه پا مي‌كني پا را از آزادي محروم مي‌كني اگر كفش نباشد پا آزاد‌تر است اما اين آزادي به نفع پا نيست پا اگر آزاد باشد ممكن است تيغ و اينها توي آن برود آدم پاهايش را كه توي كفش مي‌كند پاهايش را محدود مي‌كند اما اين محدوديت مفيد است هر آزادي ارزش ندارد هر پيشرفتي ارزش ندارد ممكن است يك مرضي در بدن پيشرفت كند خوب ماشاالله ايشان پيشرفت كرده چي پيشرفت كرده؟ مرضش پيشرفت كرده هر پيشرفتي ارزش ندارد هر عقب گردي بد نيست‌اي بابا اين اُمل است اين برگشته مرتجع است عقب گرد است نه، خيلي‌ها كه مريض مي‌شوند مي‌روند دكتر مي‌خواهند دكتر دارو بدهد كه اين به عقب گردد برگردد يعني به همان سلامتي قبلي‌اش برگردد پس نه هر پيشرفتي ارزش است كه بعضي مرضها پيش مي‌رود و نه هر عقب گردي بد است كه همه مريضها آرزو دارند كه عقب گرد كنند يعني به همان سلامتي قبل برگردند با الفاظ گول نخوريد زنده باد پيشرفت مرده باد عقب گرد نخير اينطور هم نيست زنده باد آزادي مرگ بر محدوديت اينطور هم نيست خيلي جاها آزادي. . . بچه را اگر آزادش بگذاري يك لحظه ممكن است همه خطري بكند الان اين كشورهايي كه آزاد هستند از بچه‌هاي شر فسادشان بيشتر است اگر تجارت را آزاد بگذاري اختلاس كم فروشي احتكار رشوه قرارداد ربا اگر بازار آزاد باشد صدها درآمد حرام را تصاحب مي‌كند اينست كه بايد يك مقدار كنترل بشود آزادي به آن معنايي كه بعضي فكر مي‌كنند هيچ كجا نيست بعضي جاها هم كه رفتند سراغ آزادي دارند بر مي‌گردند مي‌فهمند اين آزادي اسباب دردسر شد الان دنياي غرب توي آن مانده مسائل شهوت را آزاد كردند توي آن گير كرده‌اند بنابراين آزادي در چهارچوب البته يك جاهايي هم داريم كه آزادي خوب است منتهي يك چهارچوبي هم دارد قرآن مي‌فرمايد توي بهشت هم اگر آزادي نباشد بهشت هم جهنم مي‌شود ولذا به بهشتي‌ها مي‌گويند «يَتَبَوَّأُ حَيْثُ يَشَاءُ» يوسف/56 اختيار با خودت است يعني هر جور دوست داري منتهي اگر بهترين باغها را به شما بدهند بگويند پايت را از باغ بيرون نگذار خوب اين باغ بعد از يكي دو ماه براي آدم جهنم مي‌شود.
5- آزادي در چهارچوب قوانين الهي
ما بايد مواظب الفاظ باشيم اول بايد حساب كنيم اين بنده خدا. . . اصلا ما آزاد نيستيم ما بنده خدا هستيم خدا اجازه نداده كه من توي فكرم هر فكري را بياورم گفته آقا اين رقم فكر نكن «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ» الحجرات/12 تو حق نداري نسبت به فلاني كي همچين فكري داشته باشي بعضي از ظن‌ها، سوء ظن نسبت به مسلمان گناه است افرادي به خدا سوء ظن داشتند گفتند خدا گفته به تو كمك مي‌كنيم پس كو كمك خدا؟ «مَتَى نَصْرُ اللَّهِ» البقرة/214 «الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ» الفتح/6 سوء ظن نسبت به خدا گناه است سوء ظن نسبت به خلق خدا گناه است ما حق نداريم هر جوري مي‌خواهيم فكر كنيم قرآن مي‌گويد چشمت حق ندارد آزاد باشد هر چي مي‌خواهد ببيند «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا» النور/30 به مومنين بگو چشم‌شان را پيش كشند به ناموس مردم خيره نشوند «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ» النور/31 به خانمها بگو چشم‌شان را پيش بكشند نگاه افتاد مستمر نگاه نكنند نگاه لحظه‌اي اگر شد چشم‌شان را پيش كشند چشم آزاد نيست زبان آزاد نيست هر چي مي‌خواهد بگويد تا آنجايي كه من يادداشت كرده‌ام سي تا گناه مال زبان است شهادت به ناحق مي‌گويد دروغ هست متلك هست غيبت هست تهمت هست فحش هست يكوقت شمردم سي تا گناه است زبان آزاد نيست كه آقا ما آزاد هستيم هر چي مي‌خواهيم بگوئيم بگوييم توي قرآن هم «قولوا» داريم هم «لا تقولوا» داريم «قولوا» يعني بگوئيد «لا تقولوا» يعني نگوئيد ه ما آزاد نيست هر چي مي‌خواهد بخورد هم «كلوا» داريم هم «لا تاكلوا» داريم خلاصه ما بنده خدا هستيم و هيچ صنعتگر و هيچ مبتكر و هيچ هنرمندي هم اجازه نمي‌دهد آنچه كه ساخته آزادش بگذارد آقا اين نقشه را هر كجا مي‌خواهي بگذاري بگذار آقا اين هواپيما را ساختم هر چي مي‌خواهي توي آن بريز مي‌خواهي قير بريزي مي‌خواهي نفت بريز مي‌خواهي هر سوختي بريزي بريز يعني هر صانعي هر صنعت گري آنچه كه ساخته دستورالعمل آن هم داده گفته از اين اين رقمي استفاده كن يكي بخاري كه تحويل شما مي‌دهند مي‌گويند اين مقدار نفتش كن اينطوري روشن كن اينطوري خاموش كن راديو ضبط تمام كالاها را از كارخانه كه مي‌خري توي كارتن و جعبه‌اش يك دفترچه‌اي دارد دفترچه راهنما عكس اين را كشيده قطعات آنرا كشيده و گفته چگونه از اين استفاده كن(من نمي‌دانم كه چرا ما بعضي الفاظ را با بازي با الفاظ مي‌كنيم و همان كه مثلا آزادي بيان اينطور نيست كه ما بتوانم آبروي شما را بريزم همان كه گفته آزادي بيان اگر به خودش فحش بدهي مي‌گويد آقا فحش نده مي‌گوئيم مگر خودت نگفتي آزادي بيان حالا من مي‌خواهم فحش حوالـة تو كنم هيچكس اينرا قبول ندارد منتهي حالا گاهي وقتها براي كلاهبرداري ممكن است يك كسي مثلا چهار تا الفاظي را ببرد چهار تا آدم هم كه از خودش ضعيف‌تر هستند تحت تاثير القاب قرار بگيرند) با كي باشيم با كي نباشيم دوست گيري خيلي مهم است.
6- پشيماني در قيامت، بخاطر دوست بد
قرآن صحنه‌هايي را از قيامت نقل مي‌كند يكي از صحنه هايش اين است آخر گاهي آدم عصباني كه مي‌شود نوك انگشتش را گاز مي‌گيرد گاهي وقتها كه خيلي عصباني مي‌شود همـة دستش را گاز مي‌گيرد قرآن مي‌فرمايد روز قيامت افراد مجرم دو تا دستشان را گاز مي‌گيرند «وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ» يعني دو تا دستش را گاز مي‌گيرد بعد مي‌گويد «يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا» الفرقان/27 كاش رابطه‌ام با پيغمبر بود «لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا» الفرقان/28كاش با فلاني رفيق نمي‌شدم دوست من را خراب كرد تمام اينهايي كه ترياكي شدند و سيگاري شدند از طريق دوست است نه از طريق استاد است نه از طريق معلم است تمام معتادين ما كه الان عددشان هم زياد است و هر استاني كه ما رفتيم بيشترين آمار زنداني هايشان مواد مخدري‌ها بودند بيشترين آمار زنداني‌ها. . . آنوقت مواد مخدر را شما يك چيز ساده نگير يك كسي كه مي‌رود زندان زنش هم آسيب پذير مي‌شود آبروشان، به دختر دبيرستان مي‌گويند بابات زندان است؟ به پسرش مي‌گويند بابات زندان است؟ در زندان هم عوض اينكه خوب بشود از باقي زندانيها هم جنايت‌هاي ديگري را هم ياد مي‌گيرد و يك دانشكده مي‌شود دانشكده‌اي كه فارغ التحصيل آن جنايتكار كم رنگ مي‌رود جنايتكار پررنگ بر مي‌گردد بعد آدمي كه زندان رفت زندان راه دستش مي‌شود هول زندان پهلوي او مي‌ريزد ديگر زندان رفتن پهلوي او آسان مي‌شود گناهان اثرش مهم است در دعاي كميل اولين جمله‌اش هم اين است(اللهم اغفر لي الذنوب التي تهتك العصم) خدايا بيامرز آن گناهي را كه پرده پاره مي‌شود يعني انسان اولين آدمي كه مي‌كشد دستش مي‌لرزد بعد اگر آدم كش شد راه دستش مي‌شود هميشه گناه اول مشكل است گناهان بعد ديگر آدم معتاد مي‌شود(شما حساب كن فرض كنيد چقدر زنداني داريم؟ حالا من آمار دقيق ندارم هر زنداني توي زندان چقدر خرج دارد؟ بعضي زنداينها عزب هستند بعضي زندانيها هفت هشت تا بچه دارند ميانگين اگر هر زنداني سه تا زن و بچه داشته باشد اين سه تا زن و بچه چقدر ضرر علمي بچه هايش مي‌خورند چقدر ضرر آبرويي توي جامعه مي‌خورند فردا دخترش شوهر مي‌خواهد مي‌گويد اه! اين دختر هروئيني است؟ ! اينكه باباش زندان بود؟ يعني چه لطمـة شخصيتي به دخترش به پسرش مي‌زند و چه بودجه‌اي خرج مي‌شود هر پنجاه تا زنداني چند تا پليس مي‌خواهد؟ هر پليسي دو ساعت كار كرد بايد سه چهار ساعت استراحت كند يعني بايد شيفت او عوض بشود هر هزار تا زنداني چند متر جا مي‌خواهند؟ هر ساختمان متري چند است؟ بازنشستگي اين پليس چقدر است؟ يعني اگر آب و برق و خوراك و پوشاك و زندان و ساختمان و پول و حقوق و پرونده و بايگاني و تلفن و يعني اگر سرمايـه. . . اگر ما درآمد زنداني‌ها را حساب كنيم چه بودجه‌اي مي‌شود و با اين بودجه) تمام اينها آفت رفيق بد است هر چه مسجدها خلوت‌تر بشود زندانها شلوغتر مي‌شود ما بايد مسجد‌ها را پر كنيم هر چي دستمان را از توي دست اهل بيت بيرون بياوريم توي دست طاغوتها مي‌گذاريم.
7- تهمت‌هاي دشمنان به امام حسن(ع)
آنهايي كه دستشان را از توي دست امام حسن بيرون آوردند دستشان را گذاشتند توي دست معاويه بعد آنوقت براي اينكه خوبها را خراب كنند چه چيزهايي مي‌گويند، گفتند امام حسن جمعيت زيادي از زنها را گرفت و طلاق داد از دروغهاي بزرگ خدا رحمت كند شهيد عزيز مطهري را يك تحليلي دارد مي‌گويد بعد از پيغمبر نسل پيغمبر دو دسته شدند بني عباس كه وصل به عباس عموي پيغمبر مي‌شوند و يكي بند به. . . اينها وقتي درگير شدند يكي از كارهايي كه كردند شايعه سازي بود گفتند پيغمبر روي منبر گفت مردم به امام حسين اگر مي‌خواهيد زن بدهيد زن بدهيد اما به امام حسن زن ندهيد چون هي زن مي‌گيرد هي طلاق مي‌دهد در تشيع جنازه امام حسن چقدر زن مطلقه بودند مرحوم مطهري مي‌فرمايد اينها از دروغهايي است كه بني اميه در آوردند براي اينكه امام حسن را بشكنند بدترين چيز در اسلام طلاق است طلاق حلال است ولي حديث داريم بدترين حلالها طلاق است مثل لجن‌هاي توي خيابان توي خيابان لجن هست پاك است اما جزو خوردني‌ها نيست طلاق حلال است اما حديث داريم كه بدترين حلالهاست آنوقت چطور امام حسن پايبند به دين نبوده نعوذ بالله گاهي وقتها كه مي‌ديدند كه امام حسن در خانـة فقرا غذا مي‌داد محبوبيت پيدا مي‌كرد چون حضرت امير در خانه‌ها غذا مي‌برد امام حسن هم در خانه فقرا غذا مي‌داد براي اينكه بگويند ايشان به فقرا كمك نكند مي‌گفتند رفته اين زن فقرا را اين زنهاي بيوه را با آنها ازدواج كرده اينها زنهاي امام حسن هستند كه در خانـة آنها غذا مي‌دهد يعني براي اينكه سخاوت امام حسن را بشكنند مي‌گفتند. . . امام حسن خيلي پهلوي خدا مقام دارد يك روز امام حسن كوچولو بود روي دوش پيغمبر يك نفر گفت حسن جان عجب مركبي داري؟ مي‌داني كجا نشسته‌اي مركب تو پيغمبر است تو رفته‌اي روي دوش پيغمبر نشسته‌اي پيغمبر فرمود او افتخار نكند كه او روي دوش من نشسته من افتخار مي‌كنم كه امام حسن پايش را گذاشته روي دوش من شب عاشورا زينب كبري حالش منقلب شد امام حسين فرمود چيه؟ گفت آخر يك اشعاري مي‌خواني كه داري خداحافظي مي‌كني مثل ديشب نيستي؟ گفت جدم از من بهتر بود رفت فاطمه از من بهتر بود پدرم اميرالمومنين از من بهتر بود تا اين جمله را فرمود امام حسن هم از من بهتر بود يعني شب عاشورا امام حسن فرمود امام حسن از من بهتر بود.
يك رسمي بعضي از محله‌هاي تهران هست كه تولد امام حسن كه مي‌شود پول مي‌دهند به نانوا مي‌گويند امشب هر كس نان مي‌گيرد مهمان امام حسن ما مي‌خواهيم افطاري را مهمان ما باشد به مقداري كه مي‌توانند بارها اموالش را در راه فقرا داد شجاعت امام حسن كمتر از امام حسين نيست آخر ما وقتي قسم مي‌خوريم مي‌گوئيم بالحلم الحسنيه بالشجاعه الحسينيه مثل اينكه تقسيم شده امام حسين حلم ندارد شجاعت دارد امام حسن حلم دارد شجاعت. . . اينطور نيست كه تقسيم بندي كنيم در يكي از جبهه‌ها امام حسن چنان شمشير مي‌زد كه امير المومنين به تعجب افتاد شجاع بود. امام حسن و امام حسين چه بجنگند و چه نجنگند پيغمبر فرمود هر دو امام هستند(امامان قاما او قعدا) يكبار پيغمبر سر نماز سجده را طول داد بعد از مدتي سر برداشت گفتند يا رسول الله خيلي سجده را طول دادي بر تو در حال سجده وحي نازل شد؟ فرمود نه، حسن كوچولو بود رفته بود روي كمرم بازي مي‌كرد من مي‌خواستم بازي او به هم نخورد ببينيد اين حديث را بگذار روي آنهايي كه مي‌گويند روانشناسي كودك(برنامه كودك روز كودك مجله كيهان بچه‌ها روزنامه. . . مجله كودك) همه اينها كه براي كودك كار مي‌كنند يكي‌شان حاضر نيست خم بشود يك كودكي روي كمرش بازي كند خيلي مهم است ما چيزي نداريم يعني هيچكس هيچي ندارد.
8-توجه اسلام، حتي به رفاه حيوانات!
امام رضا به دو نفر فرمود شرقا او غربا) به شرق برويد يا به غرب برويد(فلم تجدا علما صحيحا الا من عندنا) علم صحيح پيدا نمي‌كنيد مگر اينكه پهلوي ما باشيد يعني كسي چيزي نگفته مگر اينكه بهترش را. . . راجع به دامداري حيوان شعاري كه امروز مي‌دهند مي‌گويند مثلا حمايت حيوانها تشكيلاتي بودجه‌اي كارشناسي چنين و چنان چنين چنان در اسلام مي‌گويد(اگر حاجي دو شنبه آمد مكه يك حاجي يكشنبه آمد حاجي‌اي كه زودتر آمده امضائش را قبول نكنيد چرا؟ براي اينكه حاجي‌اي كه زودتر از باقي حاجي‌ها آمده مكه معلوم مي‌شود اسب و شترش را توي راه دوانده و كسي كه اسب و شترش را توي راه بدواند معلوم مي‌شود سنگدل است قساوت قلب دارد و كسي كه سنگدل است امضايش از اعتبار مي‌افتد مي‌گويد) مي‌روي زكات بگيري اگر گاو و گوسفند زكات گرفتي، چون هر چهل تا گوسفند يكي‌اش زكاتي است مگر اينكه پول علف بدهيم اگر پول علف ندهيم بايد زكات بدهيم اگر خواستي حيوانات زكاتي را از منطقه‌اي به منطقـه ديگري بياوري حيوانات را توي راه خسته نكن(واليرفه علي الناقه) الان داريم رفاه كارگران، رفاه كارمندان، رفاه پرسنل، رفاه رفاه تازه بعد از هزار و چهارصد سال دنيا به فكر رفاه آدمها افتاده هزار و چهارصد سال پيش اميرالمومنين علي(عليه السلام) توي نهج البلاغه به فكر رفاه حتي حيوانات هم بوده است جمله‌اش اين است(واليرفه علي ال. . .) رفه يرفه رفاه، به حيوانات خسته رفاه بده.
حق نداري توي صورت حيوان سيلي بزني مي‌گويد مي‌خواهي شير بدوشي يك خورده شير بگذار براي گوساله شير مي‌دوشي ناخن تو بلند نباشد كه ناخن بلند پستان گاو را اذيت كند مي‌خواهي حرف بزني از حيوان بيا پائين و حرف بزن روي حيوان كه نشسته‌اي حرف نزن مي‌خواهي بز و گوسفندي را بكشي روبروي گوسفند نكش با همان نگاهي كه آن گوسفند مي‌كند اذيت مي‌شود اگر مي‌خواهي حيواني را بگيري اگر خواب است سراغ آن نرو اگر خواستي گوسفند يا شتري را به قصد زكات بگيري بين شتر و بچه شتر فاصله نينداز صدها دستور درباره حمايت حيوان داريم اسلام چي را ندارد؟ فقط گير ما اين است كه با اسلام آشنا نيستيم امام هايمان را كم مي‌شناسيم قرآن را بسيار كم مي‌شناسيم لطيفه‌هايي كه توي اسلام است دقت نمي‌كنيم و چون از اسلام خالي مي‌شويم زود با يك كسي. . . مثل درخت جنگل اگر آب نخورد با يك كبريت آتش مي‌گيرد اگر ما از اسلام جدا شديم با يك فيلم با يك مقاله با يك سخنراني دين‌مان را از دست مي‌دهيم درخت اگر آب بخورد با صد تا كبريت هم روشن نمي‌شود ما بايد آب اسلام. . . با آب اسلام پر بشويم بايد با آب اسلام خيس بشويم بايد اسلام را خوب بشناسيم(از تهمت‌هايي كه به امام حسن زدند اين بود كه امام حسن به گفتـة امام حسين از امام حسين بهتر است شهيد عزيز حالا خاطراتي هم براي امام حسن نوشته‌ام كه ديگر وقت نشد بگويم.)
خدايا، بيننده‌ها كه بحث را مي‌بينيد نيمي از ماه رمضان گذشت خدايا تو را به حق مولود اين ماه امام حسن و تو را به حق شهيد اين ماه اميرالمومنين تمام بركاتت را بر ما نازل بفرما(الهي آمين).
آنچه شب قدر براي بندگان خوبت مقدر مي‌كني همـة آنها را بر همـة ما مقدر بفرما(الهي آمين).
رهبر ما، دولت ما، نظام ما، مرز ما، انقلاب ما، نسل ما، ناموس ما، دين ما، دنياي ما، آبروي ما، آنچه كه به ما داده‌اي در پناه امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) حفظ بفرما 0الهي آمين).
والسلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته