1383/8/20 درود و صلوات برپيامبر گرامي اسلام بايگاني سالانه - 1383



اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم.

رمضان هشتاد و سه برنامه‌ها را در استان كهكيلويه پر مي‌كنيم موضوع اين است كه آياتي را كه توي قرآن آمده ولي پيغمبر فرموده اين آيه هدف اهل بيت است هر جلسه‌اي يك آيه را باز مي‌كنيم يك آيه‌اي كه تقريباً همه ايرانيها حفظ هستند من مي‌خواهم اين آيه را امروز باز كنم.
«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» الأحزاب/56 توي مسجدهاي ما اين آيه را مي‌خوانند براي صلوات بنابراين آيه را حفظ هستند ترجمه‌اش اين است بدرستي كه خدا و فرشتگان دائماً بر پيغمبر صلوات مي‌فرستند حالا كه خدا و فرشته‌ها صلوات مي‌فرستند پس‌اي كساني كه ايمان آورده‌ايد شما هم همراه خدا و فرشته‌ها، شما هم از خط خدا و فرشته‌ها عقب نمانيد شما هم بر پيغمبر صلوات بفرستيد.
1- چگونه بر پيامبر، درود فرستيم
حديث داريم كه از پيغمبر پرسيده‌اند چه جوري صلوات بفرستيم؟ پيغمبر فرمود اين رقمي بگويد. حديث را كجا ديده‌ايم؟ شيعه مي‌گويد نه، تمام كتابهاي سنيّ‌ها اين را نوشته‌اند يعني در صحيح بخاري، صحيح مسلم، سنن ابن ماجه، سنن ابي داوود، شش تا كتاب دارند اهل سنت كه بعد از قرآن مهمترين كتابهاي اهل سنت است توي تمام اين شش تا آمده علاوه بر اينكه در همـة كتابهاي شيعه هم آمده كه از پيغمبر پرسيدند چطوري صلوات بفرستيم، فرمود بگوييد(اللهم صل علي محمد و آل محمد)(اين رقمي صلوات بفرستيد حالا يك خبر عجيب و قريب برايتان بگويم
خود اين شش تا كتاب كه مهمترين كتاب اينها است مي‌گويند وقتي اين آيه نازل شد مسلمانها پرسيدند يا رسول الله خدا كه گفته صلوات بفرستيد چه جوري بفرستيم، آنوقت اينطور نوشته‌اند كه از پيغمبر(صلي الله عليه و سلم) پرسيدند چگونه صلوات بفرستيم فرمود اين رقمي(اللهم صل علي محمد و آل محمد) يعني همان روايتي كه خدا به پيغمبر گفته بگو به آل محمد در همان كلمه نمي‌گويد(صلي الله عليه و آله) مي‌گويد(صلي الله عليه و سلم) يعني كلمه(آل) حذف شده است گرفتيد چه گفتم؟ نه، نگرفتيد، بگذاريد يك مثل بزنم) زمان شاه بخشنامه شد به مدرسه‌هاي ترك نشين مثل آذربايجان شرقي و غربي بخشنامه اين بود كه چون بچه‌ها توي خانه پدر و مادرشان تركي حرف مي‌زنند تركي ياد مي‌گيرند شما لااقل توي مدرسه فارسي حرف بزنيد كه اينها زبان فارسي‌شان هم قوي بشود هم تركي‌شان قوي بشود هم فارسي رئيس دبيرستان تبريز مي‌گفت من بخشنامه دولت را كه گفته در مدرسه فارسي بگوئيد من همان بخشنامه را تركي مي‌گفتم، گوش داديد؟ همان بخشنامه كه گفته بود در مدرسه گفتگو با دبيرستاني‌ها را به فارسي حرف بزنيد من همان بخشنامه را به زبان تركي مي‌گفتم.
بخشنامه آمده كه به پيغمبر صلوات بفرستيد پرسيدند چه جوري صلوات بفرستيم؟ فرمود اين رقمي صلوات بفرستيد در همان بخشنامه كه از پيغمبر پرسيدند چه جوري، مي‌گويد از پيغمبر(صلي الله عليه و سلم) يعني توي خود بخشنامه هم كلمه(آل) كه اينجا آمده. . . كلمه(آل) را در خود بخشنامه هم حذف كرده‌اند. نمي‌دانم گاهي آدم فكر مي‌كند كه واقعاً گيج است ديشب يكي به من مي‌گفت من نمي‌دانم ساعت يازده به يك نفر قول داده‌ام يا ساعت يك به يازده نفر قول داده‌ام(مي گفت من گيج هست يا ساعت يك بعد از ظهر به يك جمعيت يازده نفري قول داده‌ام يا ساعت يازده صبح. . . گاهي وقتها آدم گيج است در بخشنامه‌اي كه مي‌گويد فارسي بگوئيد همان كلمه فارسي بگوئيد را تركي مي‌گويد در بخشنامه‌اي كه مي‌گويد در صلوات بگوئيد(و آل محمد) در همان بخشنامه كلمه(آل محمد) را حذف مي‌كنند آدم دلش مي‌سوزد با اينكه از مسلمات است عرض كردم من كم مي‌شود كه كمر ببندم براي تحقيق چون وقت تحقيق عميق ندارم در حد چند تا كتاب مي‌بينم اما اينجا را تصميم گرفتم كه كمر ببندم تمام كتاب سني‌ها را ديدم تمام آنها مي‌گويند(آل محمد) اما در عمل خيلي از آنها كلمه(آل) را نمي‌گويند البته بعضي از آنها الحمدلله مي‌گويند اين آيه از آياتي است كه مال قرآن است ولي توجه به اهل بيت است يكي از رهبران اهل سنت كه تقريباً يك چهارم سنيّ‌ها پيرو او هستند امام شافعي است يك شعري دارد مي‌گويد(يا اهل بيت رسول الله)‌اي اهل بيت پيغمبر كافيست شما در عظمت همين كه در تشهد هر كس به شما صلوات نفرستد نمازش قبول نيست چون تشهد اهل سنت از تشهد ما پررنگ‌تر است ما مي‌گوئيم(اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له، واشهد ان محمداً عبده و رسوله؟ ، اللهم صل علي محمد و آل محمد) آنها تشهدشان خيلي پررنگ‌تر است من حفظ نيستم اما همچين مي‌گويند(و بارك علي محمد و آل محمد كما باركت اذا. . .) آنها كلمه(آل محمد) را توي تشهدشان مي‌گويند خيلي پررنگ‌تر از شيعه‌ها آنوقت امام شافعي مي‌گويد‌اي اهل بيت پيامبر چقدر شما عزيز هستيد كه خدا جايگاه شما را توي نماز گذاشته و اگر كسي توي تشهد به شما صلوات نفرستد نماز قابل قبول نيست.
گفته‌اند كه اگر بين محمد و آل محمد فاصله بيندازيد اين صلوات ابتر است، ابتر يعني ناقص، يعني اگر كسي بگويد صلي علي محمد(آل) را نگويد اين ناقص است داريم رواياتي كه بين محمد و آل محمد فاصله نيندازيد. رفته بوديم تانزانيا شيعيان تانزانيا اين صلوات را مي‌فرستادند اما فرق‌شان با ايرانيها اين بود كه نفس را جلو مي‌گذاشتند ما صلوات را اينطور مي‌فرستيم(اللهم صل علي محمد و آل محمد، بعد مي‌گوئيم و آل محمد) اينجا بين محمد و آل محمد يك نفس مي‌كشند شيعيان تانزانيا اينطور مي‌گفتند(اللهم صل علي، محمد و آل محمد) مي‌گفتند چونكه حديث داريم بين محمد و آل محمد فاصله نيندازيد ما حتي با نفس هم نبايد يعني آنها ديگر اين رقمي مي‌فرستادند.)
2- اصول قابل برداشت از آيه 56 سوره احزاب
من مي‌خواهم اين آيه‌اي را كه همه ايرانيها حفظ هستند برايتان تفسير كنم، حالا اين آيه از نظر اصول مديريت چند تا اصل هست اين آيه درست است كه آيه قرآن است و توي مسجدها مي‌خوانند اما چند تا اصل از اصول مديريت از اصول بخشنامه نويسي توي اين هست پس اصولي از مديريت و صدور بخشنامه: اگر يك مديري مي‌خواهد بخشنامه صادر كند يا يك كسي مي‌خواهد مدير يك جايي بشود اصولي دارد كه چند تا توي اين آيه آمده:
اصل 1- بخشنامه بايد شفاف و قاطع باشد، چون مي‌گويد(إن) يعني قطعاً، يعني مِن و مِني نيست، حضرت امير توي جبهه گفت(والله لاقتلن معاويه) به خدا معاويه را مي‌كشم بعد يواشكي گفت انشاءالله، يك نفر آمد گفت آقا چرا انشاءالله را يواش مي‌گويي؟ گفت من رهبرم رهبر كه حرف مي‌زند بايد خيلي سفت حرف بزند تا مردم دلگرم بشوند اگر گفتم معاويه را شايد كشتيم شايد نكشتيم نمي‌دانم چي مي‌شود، اگر رهبر خودش شل باشد مردم هم همه شل مي‌شوند من چون رهبر هستم بايد حرف كه مي‌زنم محكم حرف بزنم البته اراده خدا فوق همه اراده‌ها است ممكن است خدا اراده نكند.
3- رهبران جامعه ابتدا بايد خود عمل كنند
2- اگر مي‌خواهيد به بخشنامه عمل بشود بايد اول خودتان عمل كنيد وقتي مي‌خواهد به من بگويد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا» مي‌گويد خدا صلوات مي‌فرستد «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ» بابا من خدا هستم خالق هستم صلوات مي‌فرستم پس تو هم كه مخلوق هستي صلوات بفرستيد.
3- براي عمل مردم بايد اول فرهيختگان عمل كنند فرهيختگان توي آيه كي است؟ ملائكه، اين مال مثلاً من مي‌خواهم بگويم شما فردا بيا منزل ما مي‌گويي والله گرفتارم، مي‌گويم منزل ما فردا فلاني هم هست مثلاً مقام معظم رهبري هم مي‌آيد مي‌گويي اِه! پس من سعي مي‌كنم خودم را مي‌رسانم اگر در جلسه‌اي كه جاذبه ندارد بفهميم فلاني و فلاني از چهره‌هاي برجسته هستند ما سعي مي‌كنيم خودمان را به آن مجلس برسانيم وقتي مي‌گويد مردم عموم صلوات، مي‌گويد فرشته‌هاي معصوم هم صلوات مي‌فرستند آنهايي كه هيچوقت گناهي نمي‌كنند صلوات مي‌فرستند آنوقت شما كه گناهكاري لااقل صلواتي بفرست.
4- براي عمل مردم بايد خود ما بيشتر عمل كنيم يعني اگر من هزار تومان دادم براي كمك به مسجد مي‌گويم آقا شما هم يكي صد تومان و پنجاه تومان. . . آن كسي كه دستور مي‌دهد بايد خودش بيشتر. . . «يُصَلُّونَ» فعل مضارع است فعل مضارع مال دوام است كارهاي دائمي را با فعل مضارع مي‌آورند مي‌گويد خدا و فرشته‌ها هميشه صلوات مي‌فرستند تو براي نيم دقيقه يك صلوات بفرست آقا من هزار تومان دادم تو يك قران بده يعني اگر خواستيد مردم عمل كنند شما بايد بيش از ديگران عمل كنيد چون «يُصَلُّونَ» فعل مضارع است رمز دوام است.
5- اگر خواستيد مردم عمل كنند بايد طرفيني باشد(يك شعر مي‌خوانند چيه؟ ‌اي خوش. . . چيه. . . . هيچكدام بلد نيستيد؟ ! ‌ها! مهرباني هر دو سر بي، آبرويمان را حفظ كرديد چون من بلد نيستم شما هم بلد نيستيد شما هم نمي‌دانيد؟ حفظ نيستيد؟ خيلي خوب. . . . بله يك چيز معروف است ولي حالا. . . بگو. . . بود نيست، شعر را عوض كردي، بافتي، چي؟ باشد است، چه خوش بي. . . خلاصه مي‌گويد مهرباني بايد دو سر باشد.)
4- درودهاي متقابلِ امت و رهبر
خوب ما كه « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا» ما به پيغمبر صلوات مي‌فرستيم پيغمبر چيزي نگويد؟ مي‌گويد چرا، يك آيه داريم كه به پيغمبر مي‌گويد تو هم به مردم صلوات بفرست «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً» از مردمي كه مي‌آيند زكات بدهند مالياتشان را بگير بعد مي‌گويد «وَصَلِّ عَلَيْهِمْ» التوبة/103 تو هم بر مردم صلوات بفرست. اصلاً حكومت اسلامي اين است حكومت اسلامي اين است كه مردم به رهبرش درود بفرستند رهبرش هم به مردم درود بفرستد قرآن مي‌گويد در بهشت همه به هم سلام مي‌كنند «إِلَّا قِيلًا سَلَامًا سَلَامًا» الواقعة/26 «سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» يس/58 از طرف رب رحيم سلام به بهشتي‌ها مي‌شود يعني هم خدا به بهشتي‌ها سلام مي‌كند. . . مردم بر پيغمبر صلوات پيغمبر بر مردم صلوات، استاد به شاگرد سلام كن شاگرد به استاد سلام كن پيغمبر به بچه‌ها هم سلام مي‌كند سلام از بنده است اين جواب سلام نيست تلفن مي‌كني سلام عليكم مي‌گويد سلام از بنده است بالاخره يا سلام از بنده يا سلام از تو جواب ما اين وسط چي شد؟ من كه مي‌گويم سلام عليكم تو بايد بگويي سلام عليكم جواب من را بدهي بعد از جواب حالا يا سلام از بنده يا سلام از او، اين كلمه‌اي كه مي‌گويند سلام از بنده اين هم غلط است سلام با هيچكس نيست هر كس سلام كرد ثوابش بيشتر است اشتباه مي‌كنند آنهايي كه فكر مي‌كنند چون پدر بزرگ هستند و مادر بزرگ هستند و مادر شوهر هستند بايد عروس به من سلام كند تو اگر سلام كني ثواب بيشتري درك مي‌كني بخاطر تكبر منتظر سلام ديگران نباش بگو چون من فوق ليسانسم او ديپلم او بايد به من سلام كند پيغمبر به بچه‌ها سلام مي‌كرد سلام با بنده جواب سلام نيست.
5- سفارش قرآن و روايات به سلام كردن
چند تا آيه توي قرآن براي سلام است؟ چهل و شش تا آيه مربوط به سلام است بهشتي‌ها به هم سلام مي‌كنند فرشته‌ها به بهشتي‌ها سلام مي‌كنند پيغمبر به مردم سلام مي‌كند مردم به پيغمبر سلام مي‌كند خدا بر پيغمبر‌ها سلام مي‌كند چهل و شش تا آيه براي سلام است ارتش جمهوري اسلامي بايد اينطور باشد سلام، سلام عليكم يعني ادب بدهيم سلام را فراموش نكنيم اگر ارتش ما پا كوبيد همچين كرد چهل و شش تا آيه را ناديده گرفت مثل بلژيك و اتريش ادب مي‌دهد ما اول مسلمان هستيم بعد ارتشي بعد سپاهي پس سلام بايد فراموش نشود خداحافظ فراموش نشود آقا خداحافظ، مرسي، بابا خداحافظ يك دعا است مرسي ويتامين. . . ، من كاري به زبان ندارم هر زباني مي‌خواهي بگو من خودم دكتراي زبان كاشاني دارم با هر زباني مي‌خواهي حرف بزن ولي عمده اين است كه خداحافظ يك دعا است كلمــة خدا توي آن هست كلمـة حافظ توي آن هست امام غذا كه مي‌خورد نمي‌گفت بفرما مي‌گفت بسم الله بفرما يعني بيا بخور بسم الله هم يعني بيا بخور منتهي يك الله هم توي آن هست ما اگر ادب مي‌دهيم بايد فراموش نكنيم كه چهل و شش تا آيه مورد غفلت قرار نگيرد ارتش و سپاه در كنار ادب سلام را فراموش نكند.
6- سلام همراه با تسليم در برابر پيامبر
«وَسَلِّمُوا» يعني چه؟ اصل 6- سلام بايد همراه با عمل باشد چون بعضي‌ها در زبان صلوات مي‌فرستند اما در عمل تسليم نيستند. يك كسي به يك بازاري گفت صد هزار تومان به ما پول بده با شش ماه مدت بازاري يك خورده فكر كرد و گفت پول ندارم اما هر چي مدت بخواهي به تو مي‌دهم مي‌گويد بعضي‌ها صلوات مي‌فرستند اما در عمل تسليم نيستند مثلا حاضر است شب قدر بيايد قرآن سر بگيرد مي‌گوئيم توي قرآن نوشته خمس، مي‌گويد خمس نمي‌دهم همينطور مي‌گذارم روي سرم آقا توي قرآن سي و دو تا آيه دارد مي‌گويد زكات بده به شكرانــة اينكه امسال جمهوري اسلامي گندم نخريد به شكرانه بارندگي خوب زكات بدهيد امام صادق(عليه السلام) فرمود هر جا مال تلف مي‌شود بخاطر اين است كه زكات نداده‌اند توي دريا يا توي خشكي هر كجا مال تلف شد معلوم مي‌شود كه زكات نداده‌اند زكات بدهيد زكات هم واجب است نماز بي زكات قبول نيست من گوش نمي‌دهم بك يا الله بك يا الله اين مثل دكتر بگويد اين نسخه‌ها را بخور تو بگويي‌اي نسخه من حال ندارم پول بدهم نسخه را بخرم همينطور نسخه را سر مي‌گيرم آمپول آمپول، اين نمي‌شود كه انسان در زبان يك چيزي بگويد در عمل. . . (سلموا) كافي نيست(تسليم) هم هست گاهي تسليم هست اما زوركي(تسليما) يعني با تمام وجود آخر گاهي وقتها سرباز احترام مي‌گذارد اما چون نمره انضباطي او كم مي‌شود احترام مي‌گذارد، برپا، خوب برپا معلم نمره ما را كم خواهد كرد حتي من بعضي جاها ديده‌ام اسم امام زمان را كه مي‌برند افراد بلند مي‌شوند مي‌گويند‌هاي هاي‌هاي هاي. . . ! يعني اين دو سه كار يك كار مي‌كند هم بلند مي‌شود به اسم امام زمان هم زانويش را مي‌مالد دهان دره مي‌كند اين نيست تسليم يعني تسليم عاشقانه ما نماز مي‌خوانيم اما چه نمازي الله اكبر بسم الله الرحمن الرحيم. . . امام صادق(عليه السلام) فرمود بعضي‌ها بقدري زشت نماز مي‌خوانند كه اينطوري كه با خدا حرف مي‌زنند با همسايه‌شان حرف بزنند همسايه جوابشان را نمي‌دهد قشنگ تسليم باش مي‌نويسي قشنگ امضاء كن حرف مي‌زني مودب حرف بزني حرف مي‌زني؟ «قَوْلًا مَعْرُوفًا» النساء/8 «قَوْلًا لَيِّنًا» طه/44 نرم حرف بزن «قَوْلًا سَدِيدًا» الأحزاب/70 استدلالي حرف بزن، «يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» الإسراء/53 توي كلماتت بهترين كلمه را انتخاب كن «قَوْلًا بَلِيغًا» النساء/63 حرفت نارسا نباشد سر هم بندي نكنيد كارگري كه سرهم بندي كنيد فردا مي‌گويند جمهوري اسلامي ساخته؟ والله نه، ساخت ژاپن بله ابرو بالا مي‌رود تا مي‌گوئيم ساخت جمهوري اسلامي ابرو مي‌آيد پائين البته به لطف خدا به لطف خدا به لطف خدا اخيراً كارخانه‌هاي ما جنس‌هايي توليد مي‌كنند و به خارج صادر مي‌شود و بعضي از جنس‌هاي ما از كشورهاي پيشرفته به لطف خدا بهتر است اما چرا ما توي همه كارها اينطور نباشيم از ديگران چي كمتر داريم؟ اگر بقالي كلاه سر من بگذارد ديگر تا آخر عمر از آن نمي‌خرم اينها زرنگي نيست(من حفر بئراً لأخيه وقع فيه) كسي كه براي مردم چاه بِكند خودش توي آن مي‌افتد «وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ» فاطر/43 آن كسي كه كلك مي‌زند در واقع به خودش كلك مي‌زند صاف حرف بزنيد اينها بيخ ندارد هر چي باشد حقيقت روشن مي‌شود، دروغ، مشت دروغگو باز مي‌شود، چي كاشتي؟ اسفناج، ما قبول مي‌كنيم فردا مي‌آيد بيرون مي‌بينيم برگ كاهو است يعني آنكه كاشتي بعد از مدتي دروغ تو را رسوا مي‌كند «وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ» البقرة/72 هر چي پيچيده‌تر باشيد خدا مشت‌تان را باز مي‌كند توي همين دنيا مشتت باز مي‌شود توي قيامت كه «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ» الطارق/9 روز قيامت كه ديگر همه چيزي. . . (تسليما) يعني اگر درس مي‌خواني جدي درس بخوان آقا چرا آمدي طلبه شدي؟ قديم اينطور بود، والله ديديم كه حالا. . . مِن و مِن مي‌كند به لطف خدا الان در حوزه‌هاي علميه تقريباً بدنه ديپلم هستند و بسيار داريم آدمهايي كه دانشگاه هستند، دانشگاه قبول مي‌شوند، حتي يك حوزه سراغ دارم كه مي‌گويد اول برويد دانشگاه قبول بشويد تا بعد نگويند از كنكور رد شده آمده طلبه شده نخير، من دانشگاه قبول شدم داريم دكتر شده فوق ليسانس گرفته در يك رشته متخصص شده بعد آمده عمامه سر گذاشته و طلبه شده تسليم‌ها يعني با عشق.
پس اين آيه چي مي‌گويد؟ (إن) قاطعيت، فرهيختگان جلو بروند مدير مدرسه و دبير رياضي و فيزيك بروند توي نماز جماعت تا بچه‌ها هم بيايند اگر مدير توي دفتر نشست چاي خورد به بچه‌ها بگويد برويد نماز نمي‌روند هر مدرسه‌اي كه مديران و دبيران و معلمين در نماز شركت مي‌كنند آمار آن نماز جماعت اگر مي‌خواهيد مردم عموم گوش بدهند فرهيختگان عمل كنند.
7- رعايت احترام مردم در سخن گفتن
بعد هم گفته « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» نگفته «يَا أَيُّهَا النَّاسُ» چون كلاس«يَا أَيُّهَا النَّاسُ» متوسط است « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» كلاسش بالاست اين اصول تربيتي است يعني اگر خواستيد مردم گوش به حرفتان بدهند اسم مردم را محترمانه ببريد برادر عزيزم خواهر گرامي عزيزم فاطمه جان زهرا خانم، حديث داريم اگر مي‌خواهيد مردم گوش به حرفتان بدهند اسم مردم را با كرامت ببريد اين آيه‌اي كه هر كلمه‌اش يك نكته دارد آنوقت ما توي مسجد چه جوري مي‌خوانيم؟ چقدر قرآن پر نكته است و چقدر ما قرآن را زشت. . . آنوقت روايت داريم نماز به افرادي مي‌گويد(ضيعتني ضيعك الله) تو من را ضايع كردي خدا تو را ضايع كند حديث داريم افرادي كه قشنگ نماز مي‌خوانند نماز مي‌گويد(كرمتني كرمك الله) به من كرامت دادي خدا به تو عزت بدهد قديمي‌ها شما نگاه كن اصفهان و شهرهاي ديگر مسجدهايشان را با آجر مي‌ساختند چند قرن قبل با اينكه خانه‌هاي خودشان خشتي بود توي مدارسي كه وارد مي‌شدي اول گنبد و نماز خانه جلو بود بعد حجره‌ها مال درس بود يعني اول خدا بعد در سايه خدا. . . اينها همه‌اش درس است ما اگر ديديم كه دكان ساندويچي زياد شده مي‌فهميم كه مردم اين منطقه حال پختن ندارند اگر ديديم آب ميوه گيري زياد شد مردم ديگر حال جويدن هم ندارند.
ما هر نمازي كه مي‌خوانيم بايد اين نماز بالاتر از نماز قبل باشد اين كلنگي كه مي‌زنيم كسي كه چاه مي‌كند بچه كه نگاه مي‌كند فكر مي‌كند كار تكراري است اين تكراري نيست. . . هر كلنگي كه مي‌زني يك خورده عمق چاه بيشتر مي‌شود نماز سه شنبه بايد بهتر از نماز دو شنبه باشد همين كه من با خدا حرف مي‌زنم خودش يك توفيقي است الان اگر بوعلي سينا بيايد اينجا همه‌تان مي‌خواهيد با او عكس بگيريد در جوار بوعلي سينا بودن افتخار است خود اينكه انسان از ترس پشه مي‌رود توي پشه بند انسان ضعيف رابطه پيدا كرده با خالق خود نماز بالاترين لذتهاست نمي‌خواهي با خدا حرف بزني با اين آقا حرف بزن با آن آقا حرف بزن كيفر كساني كه با خدا حرف نمي‌زنند اين است كه با ديگران حرف مي‌زنند حرفهايي كه نه سود دارد نه ضرر بعضي جاها هم ضرر دارد.
قرآن مي‌فرمايد اگر مي‌خواهيد بدانيد كه خاشع هستيد يا نه اگر نماز را با عشق خوانديد پيداست كه خاشع هستيد و اگر نماز برايتان سنگين بود پيداست كه خاشع نيستيد «وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» البقرة/45 نماز سنگين است مگر براي آنهايي كه دلشان نسبت به خدا خشوع دارد.
(اين آيه را ايران به قصد دعا مي‌خوانند ولي هر كلمه‌اش يك نكته دارد و يك كلمه بگويم بنده بعنوان طلبه‌اي كه دهها سال است توي تفسير هستم قرآن كتابي است كه هر حرف آن و هر كلمه آن نكته دارد و كساني كه نسبت به قرآن بي اعتنا هستند تقصيري ندارند مزه قرآن را نچشيده‌اند اگر بدانند كه قرآن كتابي است. . . بنده در دانشگاه تهران سالهاست كه تفسير مي‌گويم يك روز گفتم بشماريد اساتيد دانشگاه را شمردند جمعيت خوبي بود از اساتيد گفتم من يك آيه مي‌نويسم تفسير مي‌كنم بعد گفتم هر استادي در هر رشته‌اي كه تخصص دارد اگر توانست يك سطر بنويسد كه توي اين يك سطر بيست تا نكته بود توي هر رشته‌اي، قرآن كتابي است نه هر كلمه‌اش، هر حرف آن يك نكته دارد منتهي چه كنيم ما مزه قرآن را نچشيده‌ايم فقط پوست قرآن را. . . يعني بعضي‌ها فقط لوله كشي بلد هستند اما آب توي آن. . . گوارايي آنرا ما نچشيده‌ايم.)
خدايا تو را به حق محمد و آل محمد مزه دين، مزه نماز، مزه علم، مزه خدمت به مردم، مزه صداقت، مزه سخاوت، خيلي مهم است گاهي آدم خانه‌اش را قالي مي‌كند خوشمزه است مي‌گويد به به موكت‌ها قالي شد گاهي قالي‌اش را مي‌فروشد موكت مي‌كند به ديگران هم مي‌دهد مي‌گويد به به خانه ما موكت است در عوض همسايه‌هاي ما هم روي موكت نشسته‌اند گاهي پلو مي‌خورد ديگران نان خالي گاهي آبگوشت مي‌خورد كه به ديگران بدهد اينكه من كم بخورم ديگران هم بخورند خوردن ديگران هم لذت دارد، مزه اطعام، مزه افطار، اين مزه‌هاي معنوي را به همه ما بچشان(الهي آمين).
والسلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته