1381/9/7 سيره فاطمي(تفسير سوره کوثر) -1 بايگاني سالانه - 1381



«بسم اللّه الرّحمن الرّحيم»
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي

بينندگان عزيز بحث را آخرين شب جمعه ماه رمضان تماشا مي‏کنند. شبي که فردايش روز قدس از ابتکارات امام و نظام و نظام مقدس جمهوري اسلامي همين تأسيس روز قدس بود که يعني روز حمايت از مظلومين. روزي که با يک راهپيمايي شما و باقي مسلمانها، يک سال بچه‏هاي فلسطين در مقابل اسرائيل مقاومت مي‏کنند. هر سال من اين آيه را مي‏خوانم و امسال هم اين آيه را بخوانم چون هر سالي ممکن است يک عدّه گوش دادند يک عدّه گوش نداده‏اند آن شب، قرآن يک آيه دارد مي‏فرمايد که «و لايطئون موطئا يغيظُ به الکفار» هر حرکت دسته جمعي که مسلمانها بکنند که يغيظ، يغيظ يعني غيظ کنند، کفار به غيظ دربيايند، هر مانور دسته جمعي که کفار را عصباني کند براي شما عمل صالح نوشته مي‏شود. چون توي قرآن خيلي داريم «انّ الذّين آمنوا و عملوا الصالح، عملوا الصالح» زياد است. «عملوا الصالح» چي است؟
راهپيمايي عليه دشمن، عمل صالح قرآني
يکي از اعمال صالح اين است که انسان مشي و رفتارش جوري باشد که کفار به غيظ دربيايند. اگر يک وقت مسلمانها، مسلمان بودند، کفار هم خيالشان راحت بود پيداست اين اسلامي که کار به کفار نداشته باشد، اصلاً اگر پيغمبر اسلام کار به کفار نداشت هيچ جنگي واقع نمي‏شد. اين که اسرائيل همه کاري مي‏خواهد بکند، مسلمانها هم مسلمان باشند، چه مسلماني است؟ ما بايد نمازمان هم جهت داشته باشد. «ان الصلوة تنهي‏ عن الفحشاء و المنکر» يعني نماز شما هم بايد يک خاصيت داشته باشد که جلوي فحشا و منکر را، اصلاً اگر يک مسجدي «حَي عَلي الصلوة» مي‏گويد، دمِ درِ مسجد هم خلافکاري مي‏شود اين پيداست «حي علي الصلوة» از خاصيت، مسجد بايد جوري باشد که حتي نگاه به کاشي بکني بگويي اينجا مسجد است بريم جاي ديگر، يعني اصلش بايد، کاشيهاي مسجد بايد مثل اين که مي‏گوييم پليس است برو جاي ديگر. يعني نمازي خاصيت دارد که اذانش، خدا رحمت کند شهيد نواب صفوي را، با اذان شاه را مي‏ترساند. طرفداران نواب صفوي هر کجا بودند اذان مي‏گفتند. اصلاً اذانش يک نارنجک بود. قرآن مي‏گويد مسجد بايد جوري باشد که «کم يدخلوها الاوهم خائفين»، اگر غلط نخوانده باشم. يعني مثل سنگر فرماندهي. الان سنگر فرماندهي را يک غريبه خواسته باشد برود تويش مي‏ترسد. مي‏گويد مسجد سنگر فرماندهي است بايد چنان مسجد جون داشته باشد که اگر يک چهار تا فسادي هم مي‏شود مردم بيايند به مسجد پناه ببرند و مسجد کمک نيروي انتظامي باشد. اگر مسجدهاي ما جون داشته باشد از جوانها پر باشد «و کاُنهم بُنيانٌ مرصوص» شرع بيمه مي‏شود دزدي هم توي شهر نمي‏شود يعني خود مسجدِ محله، منطقه، خانه‏هاي دورش را، اما اگر تو مسجد چهار تا پيرمرد رفتند، پيرمرد و پيرزن وارفته نماز خواندند، همسايه مسجد هم دزدي مي‏شود نيروي انتظامي هم مي‏گويد من چه کنم. مسجد بدونند که، يعني يک دزد بفهمد که اگر تا پانصد متري مسجد خواسته باشد خانه بزند فردا جوانهاي مسجد کله‏اش را مي‏کنند. بداند که اگر به يک دختري چپ نگاه کند، به يک پسري سوء قصد داشته باشد جوانهاي مسجد حالش را مي‏گيرند. مسجد بايد جوري باشد که نسبت به مؤمنين آرام بخش باشد، نسبت به خلافکار اين سبب ترس باشد و اين به شرطي است که ما مسجدهايمان را زنده نگه داريم. اين حرکتهاي دسته جمعي «ولايطئون موطئا يغيظ به اللکفار» حرکتهاي دسته جمعي که اسرائيل و آمريکا را عصباني مي‏کند اينها عمل صالح است. به قصد عبادت هر سال شرکت مي‏کرد، امسال هم شرکت بکنيم. خدايا يک دعا کنيم، آنچه ماه رمضان براي خوبها مقدّر کردي همه را براي همه ما مقدّر کن (الهي آمين) اسرائيل و آمريکايي که در ايران تحقير شد در دنيا روز به روز خوارتر بفرما (الهي آمين) اينهايي که با حرکتشان، با اشکشان، با قلمشان، با بيانشان، با پولشان، با وجودشان، با حضورشان در جبهه‏ها آنهايي را که براي اسلام و مسلمين مفيدند و مفيد بودند همه را، همه مشکلاتشان را حل بفرما (الهي آمين) و اما بحثي که دارم، صلوات بفرستيد: «اللهم صلّ علي محمّد و آل محمّد»، ما امسال بحث ماه رمضانمان راجع به اهل بيت بود اگر خواسته باشيم مفصّل بگوييم هر، مثلاً پيغمبر يک سال سخنراني دارد، چون تمام حرکاتش را خواسته باشيم بگيم خيلي طول مي‏کشد. اميرالمؤمنين (عليه السلام) هم همينطور، اينست که يک نگاه عبوري به زندگي اميرالمؤمنين (عليه السلام) و پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوري به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادي مربوط به حضرت زهراست يکي از مصاديق حضرت زهراست. يکي از آياتي که همه‏تان حفظيد اين آيه هست: چون بيننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعاي مستجاب دارد دوست دارم الان که بيننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ايراني که پاي تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله عليها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمي، حضرت زهرا (سلام الله عليها)، نگاهي به تفسير سوره کوثر.
حضرت زهرا (سلام الله عليها)، مصداق سوره کوثر
«بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هو الابتر» خيلي عنايت کنيد. اين سوره را پنجاه تا نکته من تقريباً نوشته‏ام. لااقل بيست‏ تايش را اينجا بگويم. آنوقت يک خورده هم حالتان، يعني به حال مي‏آييد که، اِ، سه چهار تا کلمه پنجاه تا نکته تويش است؟ و چون سوره کوچکي است زود هم مي‏شود جمع و جورش کرد. ترجمه کنم: انا يعني بدرستيکه ما عطا کرديم به تو، کوثر از کثير است. کثير يعني زياد، کوثر يعني خيلي زياد. ما عطا کرديم به تو خيلي زياد را، کوثر داديم حالا کوثر قرآن هست، اهل بيت هست، فاطمه (سلام الله عليها) هست، هر چيز خيلي زياد رإ؛ّّ مي‏شود گفت کوثر. منتهي ما که مي‏گوييم فاطمه است يک دليل داريم. چون پيغمبر ما پسر نداشت. يک بچه کوچولو داشت به نام ابراهيم از دنيا رفته بود فقط دختر داشت و منتظر بودند که پيغمبر بميرد مي‏گفتند پسر که ندارد چراغش خاموش مي‏شود ابتر است. عربهاي جاهلي به کسي که پسر ندارد مي‏گفتند ابتر. يعني اين عقبه ندارد بي‏عقبه، آن وقت خدا گفت شانَ يعني دشمن، دشمنت همان دشمنت بي‏عقبه. يعني او با اين که پسرهاي 120 کيلويي به قول ما دارد با همه پسرهايش بي‏عقبه است، اما تو با همين يک زهرا عقبه داري من اگر بخواهم با يک دختر نسل سادات را زياد مي‏کنم اگر نخواهم با ده تا پسر هم نسلش را قطع مي‏کنم. دشمنِ تو او ابتر است. چون به پيغمبر مي‏گفتند ابتر ما مي‏گوييم مراد از کوثر فاطمه است. چون اين پاسخ آن نيش است گفتند ابتر، فرمود خودت ابتري. اين بدليل مراد آخر آيه مي‏گوييم کوثر و اگر نه معني کوثر که خير زياد است که هم زهراست، هم وحي است، هم قرآن است. همه چيزي مي‏تواند باشد. خوب اما نکاتي که توي اين آيه است: يکي که اين کوچکترين سوره‏هاي قرآن است. ما سوره‏اي نداريم که سه تا آيه داشته باشد حتي قل هوالله پنج تا آيه دارد.
بزرگترين هديه، در کوچکترين سوره قرآن
کوچکترين سوره قرآن است اما بزرگترين هديه در کوچکترين چي! سوره مثل چک‌هاي چيز هست که اخيراً هست. چکهايي که نقد است. چي مي‏گويند؟ يک چک‌هايي گاهي کوچک است ولي يک ميليون پول تويش هست. گاهي هم يک گوني کاه است. چيزي نمي‏ارزد يک گوني سيب‏زميني است مثلاً. البته سيب‏زميني گران شده است يعني گاهي خداوند بوي زيادي را در يک عطر کوچکي جاسازي مي‏کند ولي يک شيشه آب ممکن است، بزرگترين هديه در کوچکترين سوره، در اين کوچک پنج بار پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوري به حضرت زهرا (سلام الله عليها) داشته باشيم. در قرآن آيات زيادي مربوط به حضرت زهراست يکي از مصاديق حضرت زهراست. يکي از آياتي که همه‏تان حفظ هستيد اين آيه هست: چون بيننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعاي مستجاب دارد دوست دارم الان که بيننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ايراني که پاي تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله عليها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمي، حضرت زهرا (سلام الله عليها)، مورد خطاب است 2 پنج مرتبه پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مورد خطاب قرار گرفت. چطور؟ «انا اعطيناک» ک يعني تو. «فَصِّلِ، صَلِّ» يعني تو نماز بخوان. «لِرَبِک، والنحر» هم دو تا امر است که خطابم را، مخاطب پيغمبر است. در يک سوره پنج مي‏خواهد اين هديه بدون درخواست داده شد. 3 عطا بدون درخواست داده شد. آخه گاهي وقتها آدم مي‏گويد که آقا يک عيدي به ما بده آن هم دست مي‏کند يک پولي مي‏دهد. گاهي نگفته مي‏دهد. بگوييم بده شيرينتر است يا نگفته؟ نگفته. خدا به پيغمبر، در قرآن و دعاها نداريم که پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوري به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادي مربوط به حضرت زهراست يکي از مصاديق حضرت زهراست. يکي از آياتي که همه‏تان حفظيد اين آيه هست: چون بيننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعاي مستجاب دارد دوست دارم الان که بيننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ايراني که پاي تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله عليها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمي، حضرت زهرا (سلام الله عليها)، بگويد «اللهم الرزقني کوثر». دعا نکرده خدا بهش داد. اما يه جايي پيغمبر مي‏خواست. مثلاً چي چي مي‏خواست؟ مثلاً قبله را مي‏خواست عوض بشود. چون قبله اول ما حالا چون بحث هم روزِ شب قدس بحث مي‏شود خوب چيزي به ذهنم آمد. مسلمانها، پيغمبر که چهل سالگي به پيغمبري رسيد رو کعبه بت بود. همه بت‏پرستها هم به احترام کعبه، به احترام بگيد: بتها، رو به کعبه بودند. پيغمبر ديد اگر رو به بتها بايستد خواهند گفت به بتهاي ما احترام مي‏گذارد حالا هر چي هم بگويد غرض من بتها نيست مي‏گويند نه ديگر چون بتها روي کعبه هست پس رو به کعبه يعني رو به بت. و لذا پيغمبر تا ماداميکه روي کعبه بت بود. پيغمبر از اين وري وامي‏ايستاد. پشت به کعبه نمي‏کردها ولي از اين وري وامي‏ايستاد که به همه بگويد خط من از خط شما جداست. از چهل سالگي تا 53 سالگي مکه بود. سيزده ساله قبله پيغمبر بيت‏المقدس بود. همين قدسي که ما فردا راهپيمايي داريم. بعد هجرت کرد هشتاد فرسخ آمد مدينه. در مدينه هم يکي دو سال از اين‏ور وايستاد. مکه که رو به بيت‏المقدس مي‏ايستاد در مکه يهودي نبود، يهودي قابل ارزشي... ولي مدينه خيلي يهودي بود. يهوديهاي مدينه اين را دست گرفتند که پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوري به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادي مربوط به حضرت زهراست يکي از مصاديق حضرت زهراست. يکي از آياتي که همه‏تان حفظيد اين آيه هست: چون بيننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعاي مستجاب دارد دوست دارم الان که بيننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ايراني که پاي تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله عليها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمي، حضرت زهرا (سلام الله عليها)،رو به بيت‏المقدس وامي‏ايستد. چون بيت‏المقدس پهلوي يهوديها هم ارزش داشت گفتند حالا که رو به بيت‏المقدس وامي‏ايستد و بيت‏المقدس ما سابقه داريم پس اين پيغمبر دنباله‏رو ما است. حالا که قبله‏اش دنباله‏رو ما است معلوم مي‏شود قرآنش هم فتوکپي تورات ما است معلوم مي‏شود نسخه اصلي ما هستيم خود پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوري به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادي مربوط به حضرت زهراست يکي از مصاديق حضرت زهراست. يکي از آياتي که همه‏تان حفظيد اين آيه هست: چون بيننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعاي مستجاب دارد دوست دارم الان که بيننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ايراني که پاي تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله عليها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمي، حضرت زهرا (سلام الله عليها)،فرع است. خيلي سر به سر و نيش مي‏زدند، خوب آدمي هم که نيش مي‏خورد بهترين راه خداست، خدايا چه کنم اين سر به سرم مي‏گذارد. سحرها، شبها مي‏آمد زير آسمان هي به اطراف آسمان نگاه مي‏کرد. چيزي نمي‏گفت‏ها، توي دلش اين بود: خدايا چه کنم، يهودي‌ها نيش مي‏زنند آيه نازل شد، صورت در عربي مي‏دانيد چي است؟
تغيير قبله از مسجد الاقصي به مسجد الحرام
وجه، آيه نازل شد، پيغمبر، «قد نري تقلب الوجهک في اسماء سماء» هم مي‏دانيد چي است، شبها هي مي‏آيي همچين، همچين مي‏کني، ما مي‏بينيم که شبها مي‏آيي صورتت را توي آسمان‌ها همي همچين همچين مي‏کني. چته؟ نيش بهت مي‏زنند؟ چشم، «فانو اينک قبلةً ترضاها»، يک قبله‏اي مي‏دهيم که تو راضي باشي. در يک نماز چهار رکعتي که رکعت اول و دوم را اين ور خواند جبرئيل آمد رکعت سوم و چهارم را کج کرد. اصلاً صفها همه بهم ريخت. يعني رکعت اول و دوم اين ور، سوم و چهارم اين ور. الان هم در مدينه هست مسجدالقبلتين يعني مسجدي که دو تا قبله داشت، رکعت اول و دوم اين ور، دومي اون ورده يهودي‏ها آمدند ديدند قبله عوض شده سند افتخار از دستشان رفت، ديگه نمي‏توانند نيش بزنند. گفتند خيلي خوب پانزده سال اين ور بوده، حالا اين ور شده. اين پانزده ساله کارش درست است يا غلط اگر درست است چرا از کار درست دست برداشت اشکال داريد. اگر غلط است پيغمبري که پانزده سال است اشتباه مي‏رود بدرد پيغمبري نمي‏خورد آيه نازل شد. پيغمبر آماده جواب باش: «سَيَقول»، سَ يعني آينده. «سَيَقولُ النسهاء» آدم‌هاي نابخرد، بي‏خرد، خواهند گفت، خواهند گفت «ماء اللهم»، چي باعث شد اينها کج شدند، «عن قبلتهم» از قبله پانزده ساله‏شان که «کانوا عليها» قبله‏اي که پانزده سال رو بِهِش بودند چه باعث شد که کج شدند؟ «قُل» بهشان بگو چشمتان کور شود. «فلله مشرق والمغرب» مشرق و مغرب مال خداست. «فاينما تولوا فثم وجه ‏الله» هر طرف بايستي رو به خداست. اما اگر اين دور باشيم ما نيش بشنويم ما نيش شنو، ما منت‏کش نيستيم. ما به سمتي مي‏ايستيم که زير منت شما نباشيم. اصلاً قبله رمز استقلال است. چون اين ور مسيحي‌ها، اين ور يهودي‌ها ما بايد به يک سمتي بايستيم که ناز کسي را نکشيم، ببينيد، قبله عوض شد. اما پيغمبر با چشم‌هايش، با آه و ناله‏اش سراغ قبله مي‏گشت. اما کوثر را پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوري به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادي مربوط به حضرت زهراست يکي از مصاديق حضرت زهراست. يکي از آياتي که همه‏تان حفظ هستيد اين آيه هست: چون بيننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعاي مستجاب دارد دوست دارم الان که بيننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ايراني که پاي تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله عليها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمي، حضرت زهرا (سلام الله عليها)، با آه و ناله‏اش سراغ کوثر نرفت. پس کوثر عطايي است که بدون درخواست داده شد خوب، کوثر نعمتي است که آثارش تا قيامت هست. چهارم: عطايي که تا قيامت هست. آخه الان که آدم چيزي به کسي هديه مي‏دهد، دسته گل است که براي دو روز و دو شبت از بين مي‏رود، پيراهن است که بعد از پنج سال از بين مي‏رود خانه که بعد از پنجاه سال صد سال از بين مي‏رود اما گفت يک کوثري به تو مي‏دهم که تا ابد باشد.
توجّه به دختر در برابر رسوم جاهلي
احترام دختر، پنج: زماني که دختر را زنده در گور مي‏کردند خدا به دختر گفت چي؟ به دختر فرمود في کوثر. اين شکستن فرهنگ جاهلي است. يک زماني که دختر را زنده توي گور مي‏کردند آن وقت خدا در آن زمان فرمود «انّا اعطيناک الکوثر»، ما به تو دختر داديم. کوثر دختر است. فاطمه مصداق کوثر است اين خودش يک سنت‏شکني است. ما يک رفيقي داشتيم آن روزي که ريختند زمان شاه توي فيضيه طلبه‏ها را زدند بعضي‏ها را کشتند مي‏زدند به قصد کشت همان شب عمامه گذاشت گفت من روي بغض شاه همين امشب مي‏خواهم عمامه بگذارم. معاويه گفت کسي اسم علي روي بچه‏هايش نگذارد. امام حسين گفت به کوري چشم معاويه همه بچه‏هايم را مي‏گذارم علي. علي اکبر، علي اوسط، علي اصغر. امام حسين سه تا پسر داشت همه را گذاشت علي اصلاً علت اين که ما براي امام سه تا صلوات مي‏فرستيم نه يعني خداي نکرده امام از پيغمبر بالاتر است. امام يک چراغ قوه پهلوي خورشيد. اصلاً قابل قياس نيستند هيچ‏کس با پيغمبر مقايسه نمي‏شود. اما چون شاه مي‏گفت اسم امام را نبريد، آمريکا هم از امام بدش مي‏آيد ما به کوري چشم شاه و آمريکا، اين سه تا صلوات بخاطر کوري چشمش است نه بخاطر اين که مقام ايشون. به کوري چشم اوني که دختر را زنده توي گور مي‏کند خدا به دختر گفت کوثر. اين هم يک. سنت‏شکني. ششم: الفاظ اين سوره هيچ کجا نيست. هيچ کجاي قرآن. اين سوره تمام کلماتش منحصر بفرد است. مثلاً در کل قرآن، آخه بعضي چيزها توي قرآن زياد است. ولي انا اعطينا هيچ جاي قرآن نيست. کوثر هيچ جاي قرآن نيست. «صَلِّ لربک» هيچ جاي قرآن نيست. «و انحر» هيچ جاي قرآن نيست. الفاظش منحصر بفرد است. «غيرِ، الذين امنوا، عملوا الصالحات» اينها توي قرآن فراوان است. اين چيزهايش منحصر بفرد است. شش.
نماز و انفاق، راه تشکر از خدا
هفتم نماز و انفاق نمونه تشکر است. نماز و انفاق بهترين تشکر است. چرا؟ مي‏گويد حالا که به تو کوثر دادم تشکر کن تشکر چي؟ «صَلِّ، صلوة». نماز بخوان. «وانحر»، شتر گوسفند کن. شتر بکش يعني گوشت دادن به، شتري نحر کن، شتر را بکش گوشتش را تقسيم فقرا کن. يعني نماز خواندن و رسيدگي به فقرا بهترين نوع تشکر است. حالا که من به تو کوثر دادم تو هم. اين هم يکي. نماز و قرباني خيلي جاها با هم است. در مکه هم مي‏گويند نماز طواف بخوان آنجا هم مي‏گويند عيد قربان همه حاجي واجب است حداقل يک گوسفندي بکشد. خوب. شما اگر زخم زبان را تحمل کنيد خدا دفاع مي‏کند. هشت: صبر از شما دفاع از خدا. به پيغمبر مي‏گفتند ابتر، پيغمبر تحمل مي‏کرد. گاهي يک متلک به شما مي‏گويند. سر بسرت مي‏گذارند. شما در مقابل متلک تحمل کن خدا دفاع مي‏کند چون يک آيه داريم قرآن مي‏گويد «انّ الله يُدافع عَنِ الذين آمنوا» خدا دفاع مي‏کند از مؤمنين بذار بهت متلک بگويند، بگويند ابتر من دفاع مي‏کنم. دفاع چي است؟ «انا اعطيناک الکوثر» دفاع از آن متلک است. نه تنها دفاع بلکه دفاع سخت‏تر. نهم: دفاع قاطع‏تر. اين هر يعني خودش. نمي‏گويد «اِنّ شانئک ابتر.» مي‏گويد «ان شانئک هو الابتر.» مثل اين که مي‏گويند خودِ خودِ خودتي اين خودِ خودِ خودتي يعني آها. يعني شک نکني خودتي. اين يه وقت آدم مي‏گويد خودش است. خودش است «ان شانئک هو»، اين هو يعني خودش است. مثل اين که خداوند از منافقين، از قول منافقين نقل مي‏کند که به منافقين مي‏گفتند که خب شما هم ايمان بياوريد، مي‏گفتند «أنؤمنُ»؟ ما ايمان بياوريم «کامَنَ السُفَها». يه مشت خُل مسلمان شدند ما هم برويم مثل خُلها مسلمان بشويم قرآن مي‏فرمايد: «أَلا اِنَهّمٌ هُمُ السُّفَها» آگاه باش همان‏ها خودشان ميفهمند، يعني بايد دفاع را قاطع‏تر بود. نوع تشکر را بايد خدا يقين کند. ده: نوع تشکر را بايد خداوند تعيين کند. مي‏گويد ما به تو کوثر داديم خب تشکر کن. چه جوري؟ مي‏گويد همه جوري من مي‏گويم: نماز. آخه بعضيها مي‏گويند آقا چرا نماز بخوانيم؟ مي‏گوييم بابا نماز تشکر از خداست مي‏گويد خيلي خب من خودم با خدا يه جوري بلدم تشکر کنم تو چه کار داري؟ بابا اگر رفتي توي ارتش گفتند احترام بذار نوعش را ارتش بايد تعيين کند مي‏گويد دستت را بگذار اينجا مي‏گويي اجازه مي‏دهي من خيلي به شما علاقه دارم دستم را مي‏گذارم بالاتر. مي‏زنند توي گوشت. دستم را مي‏گذارم اينجا. مي‏گويد اگر از من مي‏خواهي تشکر کني همان‏طور که من مي‏خواهم. بهترين پذيرايي آن است که مهمان چي مي‏خواهد؟ مثلاً شما به يک طلبه مثل بنده يک کراوات هديه کني من که خوشم نمي‏آيد که. به يک جواني که مسابقه دو داده يک عصا هديه کني خوشش نمي‏آيد که. بله براي يک پير عصا هديه کني خوشش مي‏آيد. بايد ببينيم او چي دوست دارد. نوع تشکر را بايد خدا تعيين کند. خدا گفته نوع تشکر نماز باشد، شما اگر دستت خوني شده بريديد، مي‏گوييم آقا يک پارچه سفيدي، باندي بيار بپيچم شما اگر ده تا لحاف کرسي هم بياري من قبول نمي‏کنم من فعلاً يک پارچه سفيد مي‏خواهم. بگو آقا پارچه سفيد ده گرم پنبه من ده تا لحاف کرسي آورده‏ام مي‏گويم بسمه تعالي نمي‏خواهم. شما وقتي نياز به غسل داري بايد بروي زيردوش غسل کني بگويي آقا من غسل نمي‏کنم اما توي همه اقيانوس اطلس و کبير توي همه اقيانوس هند و همه شيرجه مي‏روم. يک عمري توي همه اقيانوسها شيرجه بروي تا خودت نيت غسل نکني باز هم پاک نمي‏شوي. دو هزار تا مشت آب‏ بريزي تا قصد وضو نکني وضو نمي‏شود، همان طور که گفته‏اند بايد انجام شود. کوثر خوب، تکاثر بد. کوثر ارزش است تکاثر ضد ارزش. کوثر خير زيادي است که خدا مي‏دهد تکاثر آن زياد. طلبي‏هايي است که ما دنبالش مي‏رويم. هي حرص مي‏زنيم مالمان را زياد کنيم. قرآن از تکاثر انتقاد کرده «الهاکم التکاثر». تکاثر يعني زياده‏روي. دو تا قبيله با هم دعوايشان شد آن گفت ما بيشتريم آن گفت ما بيشتريم. گفتند دعوا نکنيد سرشماري کنيد شمردند قبيله الف باخت حاشا کرد گفت نه زنهاي حامله را دو تا حساب کنيد دو مرتبه سرشماري کردند باز هم باخت گفت نه خير ما خيلي‏هامان مرده‏ايم برويم قبه‏شان مرده‏هامان را هم بشمريم رفتند قبرستان مرده شماري. آيه نازل شد خاک توي سرتان کنند شما رفته‏ايد مرده مي‏شماريد. «الهاکم التکاثر»، «الهاکم» يعني سرگرم کرده شما را سرشماري؟ سرشماري يعني تکاثر، «حتي زرتم المقابر» يعني حتي اين که «زرتم»، «زرتم» يعني اين که زيارت کرديد مقابر، يعني مقبره. يعني رفتيد مقبره پدرتان را مي‏شماريد يعني اينقدر شما روحتان و فکرتان، سطح علمي‏تان آمده پائين تا به استخوان پوسيده‏هاي پدرتان افتخار مي‏کنيد که ما دويست کيلو استخوان پوسيده داريم آن يکي صد و پنجاه کيلو استخوان پوسيده دارد. يعني کارتان به جايي رسيده که به استخوان پوسيده‏ها افتخار مي‏کنيد؟ «الهاکم التکاثر حتي زرتم المقابر» يعني اينقدر شما پائينيد؟ کوثر ارزش است تکاثر ضد ارزش است. رويش و ريزش نسل بدست خداست. کي نسلش زياد شود کي نسلش کم. رويش نسل بدست خداست. يک دختر اين همه سيد. آنهايي که مادرشان سيد است باز هم سيدند من بارها گفته‏ام. ريزش دست خداست. نماز مقدم بر انفاق است. بعضيها مي‏گويند ما نماز نمي‏خوانيم به فقرا کمک مي‏کنيم قبول نيست نماز و انفاق بايد با هم باشد. مثل نخ، نخ اگر به دمِ سوزن بود ارزش دارد. من سوزن ندارم ولي هرچه بخواهي نَخِتْ مي‏دهم چيزي نمي‏دوزد اگر مي‏خواهي بدوزد بايد اين نخ وصلِ به سوزن شود. نماز مقدم بر انفاق است. نماز وسيله تربيت است. چرا؟ براي اين که مي‏گويد فَصّلِ نماز بخوان لِرَبِّک، رَبِّک، رَبِّک يعني اين که مي‏خواهد تو را تربيت کند چون مي‏خواهد تو را تربيت کند وسيله اين تربيت نماز است چون نماز به قول امام يک کارخانه انسان‏سازي است شما اگر اهل نماز باشي‏ها، نمي‏تواني نجس باشي چون همه‏اش را بايد بزني پاک باشد. نمي‏تواني دزد باشي چون دگمه و نخ دزدي باشد نماز باطل است، نمي‏تواني آدم منزوي باشي چون «قد قامة الصلوة» بايد بروي نماز جمعه، جماعت. آدم اگر نماز درست خواسته باشد بخواند همه کارهايش درست مي‏شود. رَبِّک، نماز وسيله تربيت است. بعضي کيفرها توي همين دنياست. فکر نکن همه را خدا گذاشته براي قيامت. خيلي‏ها را توي دنيا سيلي مي‏زند مي‏گويد حالا که به تو گفت ابتر من توي همين دنيا نسلش را قطع مي‏کنم. «شانئک هوالابتر» يعني بعضي کيفرهاي خدا توي همين دنيا است. پس ببينيد اينها را ديگر نمي‏نويسم. چند تا شد؟ يازده تا. دوازده: نماز مقدم بر انفاق است، سيزده: نماز وسيله تربيت است چون مي‏گويد «صَلِّ لِرَبِّک»، چون خدا ربّک، ربّک يعني مي‏خواهد تو را تربيت کند نماز بخوان. چهارده: بعضي کيفرها در همين دنياست. نمي‏گذارند براي قيامت توي همين دنيا. حالا که گفتي اَبتر نسلت را قطع مي‏کنم. در اسلام هم سروش است هم خروش. هو تولي‏ است هم تبري. هم زنده باست است هم مرده باد. هم حبّ است هم بغض، هم رويش است هم ريزش، چون خدا مي‏گويد کوثر، ابتر، کوثر رويش است. ابتر ريزش است. کوثر سروش است، ابتر خروش است، کوثر تولي است، ابتر تبري است. دشمن رهبر را نشانه مي‏رود. به خودِ پيغمبر گفتند ابتري يعني گاهي وقتها دشمن بقدري پررو مي‏شود که ديگر دست مي‏گذارد روي شخص اول، رهبر، پيغمبر، به پيغمبر، چون عطا از اوست نماز هم بايد از او باشد. مي‏گويد «اِنّا»، «اِنّا اعطيناک» ما به تو عطا کرديم پس تو هم «فَصَلِّ لِرَبِّک»، حالا که عطا از اوست تشکرت هم بايد از او باشد. اِنّا يعني ما داديم پس لرَبِّک تشکرت هم از او باشد. خدا به تو کوثر داده، کوثر يعني خيلي زياد، حق نداري ميش بکشي، تو هم بايد بزرگترين شتر، حيوانها را بکشي. يک وقت يک بچه عادي است خُب ميش و بز بس است اما وقتي زهرا دادم تو هم بزرگترين حيوانها را بايد بکشي. يعني وقتي به تو صد ميليون پول دادم تو ديگه حق نداري پنج تومن بندازي توي صندوقِ کمک امداد. تو بايد ده هزار توماني بندازي. يعني کسي که وضعش خوب است آن هم بايد عطيه‏اش خوب باشد. حالا که من به تو کوثر داده‏ام مي‏گويد «واَنْحَرْ»، «نَحْرْ» غير از ذبح است نمي‏گويد «فصل لربک واذبح»، نمي‏گويد ذبح کن، ذبح مال گوسفند و ميش است. مي‏گويد وانحر، نحر مال شتر است. کسي که خدا هديه‏اش زياد است بايد بخشش هم بيشتر باشد. «وانحر». نماز هم در بزرگترين سوره آمده هم در کوچکترين. بزرگترين سوره‏هاي قرآن سوره بقره است، اول سوره بقره مي‏گويد «الذين يقيمون الصلوة»، کوچکترين سوره‏ها سوره کوثر است مي‏گويد «فَصَلِّ»، نماز بقدري مهم است هم تو بزرگترين سوره آمد هم در کوچکترين سوره. دلهاي رنجيده و اَبتر شنيده را با نماز و انفاق و عطا و وعده شاد کنيد، افرادي که توي جامعه تحقير مي‏شوند، کسي که تحقير مي‏شود بايد جبران کنيد، يک کسي اذان مي‏گفت، يک کسي آمد ديد اذان مي‏گويد، جسارت کرد به اون، تف انداخت، تا به من خبر دادند دويدم رفتم گفتم کي بوده همان جايي که، گفتم عوض، بجاي جبران جسارتي که کردند تو مهمان من بيا برو مشهد. يک کسي که تحقير شد بايد امت حزب‏الله در مقابل تحقير او را تکريم کند. وقتي تحقير مي‏شود پيغمبر مي‏گويند ابتري، عقبه نداري، خدا هم در مقابل اين تحقير جبران مي‏کند. يعني سعي کنيد توي جامعه خوباني که تحقير مي‏شوند به يک نحوي، اگر يک کسي که سيلي زد به يک کسي، به ناحق، دسته دسته برويم ازش تغذيه کنيم. که بگويد اگر به ناحق يک سيلي خوردم عوضش است حزب‏الله با من است. دلهاي رنجيده را، هي مي‏گويند وقت تمام شد. خيلي خوب، اين آخر را هم بگويم. کيفر و جرم بايد متناسب باشد. چون به پيغمبر گفت ابتر، کيفرش هم اين است که بگوييم «هوالابتر». يعني کيفر بايد با جرم تناسب داشته باشد. حالا که تو گفتي ابتر، خدا هم بهش گفت ابتر. عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد اگر اين ابتر نمي‏گفت شايد اينقدر نسل فاطمه (سلام الله عليها) مبارک نبود. خدا به کوري چشم، خير کثير مربوط به سن نيست گاهي يه دختر ممکن است هجده سالش باشد مثل فاطمه (سلام الله عليها)، اما کوثر باشد. يعني اگر خدا خداسته باشد بدهد گاهي يک برگ زرد مي‏افتد توي حوض کشتي پنجاه تا مورچه مي‏شود. بغل استخر چناري است قدِّ مِنار، حتي يک مورچه را هم نجات نمي‏دهد، اين که چي چي نجات است مهم نيست گاهي ممکن است يک آدمِ عادي يک تار عنکبوت يک پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلم) را توي غار حفظ مي‏کند اين همه چوب و چدن و سنگ پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوري به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادي مربوط به حضرت زهراست يکي از مصاديق حضرت زهراست. يکي از آياتي که همه‏تان حفظيد اين آيه هست: چون بيننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعاي مستجاب دارد دوست دارم الان که بيننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ايراني که پاي تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله عليها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمي، حضرت زهرا (سلام الله عليها)،را حفظ نمي‏کند، براي اين که چي چي مؤثر است بايد خدا، خدا بايد نظر کند. يک درخت کوچک کلي ميوه مي‏دهد. درخت بزرگ ميوه نمي‏دهد. براي اين که، اين را بايد برکت را از خدا بخواهيم. حرفهايم ماند، بهرحال فاطمه مصداق کوثر است.
خدايا به آبروي فاطمه و شوهرش و پدرش و بچه‏هايش و مهديش و نسلش و اشکش و عبادتش و تقوايش و سوزش و خطبه‏اي که در مسجد خواند به حق زهرا (سلام الله عليها) و سوزِ دلش تمام دعاهايي که ماه رمضان امسال شده مستجاب بفرما (الهي آمين).
تمام دعاها را مستجاب کن (الهي آمين). دخترهاي ما را فاطمه گونه، پسرهاي ما را علي گونه به سمت آن خط هدايت بفرما (الهي آمين). کشور ما، دين ما، دنياي ما، رهبر ما، دولت ما، امت ما، نسل و ناموس ما عقايد و افکار ما، انقلاب و عزت و مرز و بوم ما، آب و خاک ما و هرچي به ما دادي حفظ بفرما (الهي آمين).
قيامت را روزِ روسفيدي ما قدار بده (الهي آمين).
هر چي به خوب‌هايت مي‏دهي به ما مرحمت کن (الهي آمين).
همه لغزش‌ها و گناه‌هاي ما را ببخش (الهي آمين).
انشاءالله در راهپيمايي شرکت کنيم.
«والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته.»