1380/1/16 زيارت جامعه بايگاني سالانه - 1380



بسم الله الرحمن الرحيم
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي

بينندگان بحث را غروب عاشورا مي‌بينند و بايد بگويم خدا قبول كند. بحث ما نگاهي به زيارت جامعه است و چند نكته:
الف: اهلبيت پيامبر اكرم صل الله عليهم اجمعين.
ب: زيارت آنان
ج: نگاهي به فضائل آنان و زيارت جامعه
زيارت: كار ارزشمندي است كه از اول تاريخ اسلام به زيارت بزرگان مي‌رفته‌اند و شيعه و سني هم يكسان هستند به غير از يك گروه منحرف بنام وهابي كه به زيارت رفتن اشكال مي‌كنندو هر كس مي‌ميرد انگار چوب و خاك است و آنها ادعا موحد بودن كرده و بقيه را مشرك مي‌دانند و با كمال تآسف بخشي از آنها در مكه و مدينه هستند.
داستان: خودم در مدينه ديدم كه زائر ايراني رفت ضريح رات ببوسد او گفت: آهن را چرا مي‌بوسي، در جواب او گفت: من كه براي آهن بودن نمي‌بوسم بلكه درب خانه ما كه آهن است نمي‌بوسم ولي اين آهني است كه كنار پيامبر صل الله عليه و آله و سلم است و فرق مي‌كند.
ما جلد قرآن را مي‌بوسيم نه به خاطر چرم بلكه كفش ما هم چرم است، مي‌بوسيم چون جلد قرآن است به احترام آن.
ولي اين مقدار نمي‌دانند، مي‌گوئيم چرا بر قبور ائمه بقيع حداقل يك سنگ نيست ف مي‌گويد: اين شرك است مي‌گوئيم:
مثال: اگر روي قوطي شكر بنويسيم اين قوطيِ شكر است آيا شرك است؟
اينها فكرشان منحرف است، ولي خداوند رحمت كند علامه اميني(براي شاديِ روحش صلوات حضار) در كتاب «الغدير» بحثي دارد بنام «زيارت» كه من خلاصه آن را براي شما مي‌گويم: فرد منحرفي پيدا شد بنام «ابن تيمييه» گفت: كسي به زيارت نبايد برود، كه تمام فرقه‌ها از مالكي و شافعي و حنبلي - شيعه كه جاي خود دارد - بر عليه او كتاب نوشتند.
و «ذهبي» نامه‌اي به او نوشت و او را توبيخ كرد. خداوند هم در قرآن زيارتنامه مي‌خواند: السلام عليك يا رسوا الله شرك است؟ فرموده «سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِي الْعالَمينَ» صافات/79.
سلام علي موسي و هارون
سلام علي ابراهيم
خلاصه: زيارت پيامبر و امام زاده و بزرگان عين توحيد است. چون ما 209 مرتبه در قرآن براي شرك «دُونِ اللَّهِ» داريم، يعني ضّد خدا، ولي اگر ما رو به امام حسين عليه السلام كرده كه او در راه خداست اين كه شرك نيست. اگر مي‌بوسم براي اينكه كتاب خدا، مسجد خدا و پيامبر خداست و چيزي كه رنگ داشته باشد شرك نيست.
علامه اميني ره نام 254 نفر را مي‌برد كه از پيامبر صل الله عليه و آله و سلم نقل كرده: كه هر كسي مرا در مدينه در زمان ممات زيارت كند مثل اين است كه مرا در زمان حيات زيارت كرده.
و اگر كسي مكه رود و قبر مدينه(پيامبر صل الله عليه و آله و سلم در مدينه را) زيارت نكند جفا كرده
چون بحث را غروب عاشورا پخش مي‌شود:
توحيد نيز به شهادت است، گويند: اگر كسي مدينه نرود و مكه فقط برود جفا كرده، مكه بدون مدينه و مدينه بدون احد جفاست. در بين زيارات بهترين زيارت، زيارت جامعه است.
علاّمه مجلسي ره مي‌فرمايد: «أصح الزيارات سندا و أعمها موردا و أفصحها لفظا و أبلغها معنى و أعلاها شأنا»(بحارالأنوار، ج‏99، ص‏143)
يعني از هر جهت زيارت جامعه بهترين زيارات است. و حدود صد نفر از علما مثل مجلسيِ اول و دوم شرح بر آن نوشته و كدام زيارت چنين است، زيارت مهمي است كه اولين جمله آن اين است كه: «السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ»(من‏لايحضره‏الفقيه، ج‏2، ص‏609)
حديث: پيامبر صل الله عليه و آله و سلم فرمود: «أَحِبُّوا أَهْلَ بَيْتِي لِحُبِّي»(علل‏الشرائع، ج‏1، ص‏139) دوست داشته باشيد اهلبيت مرا
اهل ستن: از كنزالعمال پيامبر صل الله عليه و آله و سلم: هر كس به اهل بيت من خيري رساند من روز قيامت جبران مي‌كنم.
روز عاشورا به اهل بيت پيامبر عليهم تالسلام چه كردند؟ در صورتي كه فرمود: اگر كسي خيري رساند:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ صَنَعَ إِلَى أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يَداً كَافَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»(كافي، ج‏4، ص‏60)
حديث: اگر كسي اهل بيت(عليهم السلام) را دوست داشت خدا را شكر كند بر نعمت اول
سؤال شد: نعمت اول چيست؟ فرمود: اينكه حلال زاده است.
حديث: از اهل سنت در كنز العمال _ هر كسي اهل بيت مرا اذيت كند خدا را اذيت كرده.
حديث: از بحار _ هر كسي اهل بيت را دوست نداشته باشد گرچه عمري روزه و شبها به عبادت بيدار باشد. قبول نيست.
حديث: علي عليه السلام ما اهلبيتي هستيم كه احدي با ما قياس نمي‌شود. «نَحْنُ أَهْلَ الْبَيْتِ لَا يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ»(نهج‏الحق، ص‏253)
حديث: بهشت حرام است بر كسي كه اهلبيت عليهم السلام را بكشند، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «حُرِّمَتِ الْجَنَّةُ عَلَى مَنْ ظَلَمَ أَهْلَ بَيْتِي وَ عَلَى مَنْ قَاتَلَهُمْ وَ عَلَى الْمُعِينِ عَلَيْهِمْ وَ عَلَى مَنْ سَبَّهُمْ أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ»(عيون‏أخبارالرضا، ج‏2، ص‏34)
حديث: حرام است بهشت بر كسي كه اهلبيت مرا ناسزا بگويد، بعد اين آيه را تلاوت فرمود كه:
«أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ»
آنها در آخرت هيچ بهره‌اي ندارند و خداوند نه با آنها حرف مي‌زند و نه به رحمت نگاه مي‌كند و عملشان رشدي ندارد، و براي آنها عذابي دردناك است.
حديث: پيامبر صل الله عليه و آله و سلم فرمود: هر كس با صداقت اهلبيت مرا دوست داشته باشد بر صراط فرداي قيامت پايش نمي‌لغزد.
حديث: اول چيزي كه در قيامت از آن سؤال مي‌كنند از اهلبيت عليهم السلام است.
كلمه «سلام» قبل از اسلام هم بوده ولي كَم، ولي «سلام» درود رسميِ اسلام است،
«سلام» يعني: دور باش از آفتهاي ظاهري و باطني
«سلام»: اسم خداوند است كه در قرآن هم آمده «السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ» حشر/23 يعني خداوند از هر عيب و نقصي بدور است.
«سلام عليكم» يعني از جانب من هيچ خطري متوجه شما نيست، در سلامت باش.
سلام: تهيت خداوند است كه مي‌فرمايد: «سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ»
داستان: من مطلبي را براي زائران در مدينه گفتم خيلي گريه كردند كه خداوند به پيامبر مي‌فرمايد:
(زائراني كه به مدينه مي‌آيند به آنها سلام كن زوار توست و سلام كردن بر آنها بر تو واجب است)
آيه 45 سوره انعام: «وَ إِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ» انعام/54
هر كس مي‌رود به مدينه قبل از اينكه به آن حضرت سلام كند، آن بزرگوار به او سلام مي‌كند.
حضرت مهدي عليه السلام همچنين است كه توجه او جلب مي‌شود به گفتن: السلام عليك يا مهدي
امام زمان عليه السلام هم «فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها» نساء/86 قرآن مي‌فرمايد: هر كس سلام كرد شما سلام گرم در جواب بدهيد.
آن حضرت هم در جواب مي‌فرمايد: و عليكم السلام. توجه او مشكل شما را حل مي‌كند.
حديث: اگر مي‌خواهيد دعايتان مستجاب شود قبل از آن يك صلوات و سلام به پيامبر صل الله عليه و آله و سلم بده، بعد دعا كن.
به بهشت مي‌گويند: «دارُ السَّلامِ» - «لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ» انعام/127
مؤمنين و فرشتگان به همديگر سلام مي‌كنند: «وَ تَحِيَّتُهُمْ فيها سَلامٌ» يونس/10.
صدها حديث داريم براي زائر آن حضرت، چرا در حرم امام حسين نماز درست است نماز چهار ركعتي يعني آنجا خانه توست، براي همه ما خانه ساخته، و آنجا هم كه علي عليه السلام شهيد شده نماز چهارركعتي است و مكه و مدينه همه خاه ماست غير از منزل خود.
خانه الوهيت مكه، خانه نبوت مدينه، خانه ولايت كوفه، و خانه شهادت كربلا
خاك خوردن حرام است ولي لب زدن به خاك امام حسين عليه السلام حلال،
حديث: براي تبرك به هنگام تولد نوزاد تربت آن حضرت را بر لبانش بكشيد.
براي قبولي نماز:
داروي اول: اخلاص و حواس جمعي، اگر نبود
داروي دوم: نافله خواندن، اگر حال آن هم نيست
سوم: تربت و مهر و خاك امام حسين عليه السلام باعث قبولي آن است.
«السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ» مداح: جناب آقاي سازگار
السلام عليك يا ابا عبدالله
دلم از آتش خم در تب و تاب است امشب خون چو باران بر رخ و ديده سهاب است امشب
با لب تشنه حسين بن علي را كشتند جگر بحر از اين داغ كباب است امشب
عوض شير بياد لب خشك اصغر پرزخون سينه مجروح رباب است امشب
كفِ افسوس زند بر هم و گويد پسرم خيز از جا شب آزاديِ آب است امشب
اشك از ديده فشانيه كه از خون حسين گيسوي مادر سادات خضاب است امشب
ميدهد پاسِ حرم زينب كبري تا صبح در عوض ديده عباس بخواب است امشب
خفته هفتاد و دو خورشيد بدامان زمين آسمان تيره‌تر از روز حساب است امشب
مصحفي را كه نبي بوسه به آياتش داد نقش بر خاك چو اوراق كتاب است امشب
كودكي در بغل خار مغيلان خفته خواب ديده است كه در دامن باب است امشب
شهر و تاريكي و صحرا و بيابان گويند گريه بر زينب مظلومه ثواب است امشب
(حاجي آقا): اللهم صل علي محمد و آل محمد
خداوندا: به حق حسين و مادرش و پدرش و جدش و بچه هايش عليهم السلام، زيارت با معرفت امام حسين عليه السلام و پدرش و برادرش و جدش و مادرش را نصيب همه آرزومندان بفرما.
خداوندا: آن به آن بر عذاب كسانيكه جز قاتلين امام حسين عليه السلام و مادرش زهرا و پدرش و اولادش بودند بيفزا.
خداوندا: به آبروي امام حسين عليه السلام قسمت مي‌دهيم كشور و رهبر و دولت و جوانان و نسل و ناموس از همه مهمتر عقائد و افكار و دين مار ا حفظ بفرما.
خداوندا: شر اشرار به خودشان برگردان.
خداوندا: شب شام غريبان با اينكه حضرت زينب سلام الله عليها با اينكه اين همه داغ ديد نه تنها نماز واجب كه نماز شبش را هم خواند ولي پايش لرزيد و رمقي نداشت نشسته خواند، خدايا دختران و پسران ما را مزه عبادت را به همه آنها بپشان و ما را اهل نماز و تقوا و اهل ولايت و اخلاص.
والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته