دعاي مکارم اخلاق - 27، اقتصاد، ميانه روي، هدايت روشن بايگاني سالانه - 1379



بسم الله الرحمن الرحيم
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي

(اللَّهُم. . . ‏وَ مَتِّعْنِي بِالِاقْتِصَادِ)الصحيفةالسجاديةص98 مدت هاست كه دعاي مكارم الاخلاق امام سجاد ع را جمله جمله، شرح و تفسير مي‌كنيم تا رسيديم به اين جمله كه:(‏وَ مَتِّعْنِي بِالِاقْتِصَادِ)"متع "يعني كامياب، در دعاي به امام زمان ع داريم كه (اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحجة ابن الحسن فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ قَاعِداً وَ عَوْناً وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا) الكافي ج4ص162 امام زمان را مدت طولاني كامياب كن. "تمتعه " و "تمتع "يعني كامياب، سابق در باره علما مي‌نوشتند: "متع الله المسلمين بطول بقائه " "خداوند با عمر طولاني فلاني او و مسلمين را كامياب كند.
"اقتصاد" از "قصد" يعني، ميانه روي... اعتدال و ميانه روي، در همه چيز اسلام دستور به ميانه روي دارد.
ميانه روي در عبادت:
در عنوان مسائل اسلامي باب داريم به نام "الاقتصاد في العبادة "، عبادت هم اندازه دارد اگر زياده روي شود تنفر وزدگي مي‌آورد. آن‌ها كه زياد عبادت كرده و از اين جلسه دعا و روضه به جلسه ديگر مي‌روند خطرناك است. مگر اولياءخدا كه عبادت در روح آن‌ها و جزء ذاتشان شده است. مثل: ماهي هر چه شنا كند خسته نمي‌شود. و اگر عبادت تحميل شد دوام ندارد. ميانه روي در تفريح به جاي همه چيز از فكر و دانش و كار و. . . بازي مي‌كند و تمام وجود او تفريح شده.
اعتدال در محبت و غضب:
يكي را در محبت زياده روي كه از اوجدانمي شود، براي حمام، پارك، بازي، كوه نوردي، و اگر هم جدا شد تا چند سال از همديگر سراغ نمي‌گيرند.
اعتدال در تشويق و تنبيه:
حديث: اميرالمؤمنين ع مي‌فرمايد: اگر بيش از اندازه تشويق و تعريف كردي، "تملق "خواهد شد و اگر كم گفتي و تعريف كردي "حسادت " است.
حديث: شخصي خدمت امام ع اظهار كرد كه من براي تربيت و تنبيه زياد فرزندم را مي‌زنم. حضرت ع فرمود: تنبيه هم اندازه دارد زياده روي نكنيد.
حديث: مجرمي را آوردند شلاق بزنند مجري سه شلاق زيادي زد حضرت او را خوابانيد و سه ضربه را پس زد.
- اعتدال در مصرف
به شعيب ميگفتند: چرا نمي‌گذاري ما خرج كنيم، اصلوتك تامرك ان نترك ما يعبد اباءنا او نفعل في اموالنا مانشاءآيا نماز تو امر مي‌كند كه برنامه‌هاي ما به هم ريخته، و آنطور كه مي‌خواهيم در اموال خود تصرف كنيم. هر مالكي حق ندارد هرطور كه مي‌خواهد مال خود را خرج كند. اعتدال در توليد و كار: رواياتي داريم كه كار اندازه دارد.
-اعتدال در دشمني
حديث: اميرالمؤمنين ع در باره برخورد با دشمن هم مي‌فرمايد:(فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ) الكافي ج4ص227 مقابله بمثل كنيد او يكي، شما هم يكي. اميرالمؤمنين ع فرمود: ابن ملجم مرا يك ضربت زده شماها هم يك ضربت بزنيد
-اعتدال در انتقاد
فرزند تجديد شده، مي‌گويد: بلند شو استكان‌ها را بشوي تو كه در امتحان تجديد شده اي، سرت را شانه كن و نان بگير. . . مرتب حال تند روي نسبت به نقطه ضعف او دارد.
حديث: اميرالمؤمنين ع مي‌فرمايد: اگر درانتقاد به فرزند زياده روي كردي او هم ميبرد و آتش لجاجت او شعله ورمي شود، شدم كه شدم.
حديث: به فردي فرمود سلام در جواب گفت: سلام عليكم و رحمة الله و بركاته، حضرت فرمود: خيلي شور كردي وطول دادي.
گاهي مي‌زنيم به سيم آخر و، عرق هم كه مي‌خورد خيلي مي‌خورد، دنيا هم عرق مي‌خورد آن قدر پيلي پيلي نمي‌خورد آن قدر مي‌خورد كه پيلي پيلي مي‌خورد. همه بدنش را از لباس و كفش، ريش هايش را هم سبز كرد، گفتند چرا اينچنين كردي گفت: يكدفعه مي‌خواستم چهارده معصوم شوم. زمان درس زياده روي و زمان بازي و تفريح هم زياده روي مي‌كنيم، ناميزاني مشكل ساز است چقدر از بيماري‌ها به خاطر برنامه نداشتن در خوردن و تغذيه ماست.
حديث: امام رضا ع فرمود: براي زندگي برنامه ريزي كنيد:
1 - ساعتي را براي لذت حلال
در سمينار مسئولين صدا و سيما گفتم اگر طنز هم مي‌خواهيد بگوييد از تجربه‌ها استفاده كنيد، تجربه‌هايي كه بار ودرس آموزشي داشته باشد، شيرين كاري و خرابكاري‌ها و رسوايي ها، براي انسان درس عبرت است
اگر اجتماع مادر50 سال سن يك خاطره تلخ و يك خاطره شيرين داشته باشند ما50 ميليون خاطره شيرين و50ميليون خاطره تلخ داريم و نياز به فكر و برنامه ريزي ندارد.
در بين راه مسافرت به همراه خود گفتم خسته شده‌ايم خاطره‌هاي تلخ و شيرين زندگي خود را بگو بخنديم، گفت: دوشاخ تلفن را ميخواستم وصل كنم دو شاخ تلفن پايين بود و دو شاخ برق بالا و لامپ روشن هم داشت از حواس پرتي زياد دو شاخ لامپ روشن برق را بيرون آورده ودوشاخ تلفن رابه آن زدم، عجيب ترآن كه وقتي به برق زدم صداي سوختن آن بلند شد فكر كردم كشي تماس گرفته گوشي را برداشتم به گوشم گذاشتم و گفتم چه خوب شد وصل شدببينم چه كسي است كار دارد.
اگر خداوند انسان را رها كند متوجه مي‌شود كه چقدر پوك است، كارهاي او ضد عقل مي‌شود، وهمچنين ورزش، دراسلام ورزش داريم ولي تماشاي ورزش نه مثل اين كه دكان كبابي به كباب‌ها و در بانك به پول‌ها نگاه كنيم آيه ورزش اين است كه قرآن مي‌فرمايد:
زماني كه برادران يوسف نقشه كشيدند كه او را به چاه بياندازنداز اين راه وارد شدند كه يوسف جوان است و نياز به ورزش دارد و پدرش كه يعقوب است با ورزش كردن او موافق است گفتند: "ارسله معنا يرتع و يلعب " پدر يوسف را با ما بفرست تا گردش و بازي كند همراه ما و اين بهانه قوي ترين منطقي است كه كه يعقوب با آن موافقت خواهد كرد.
پس حضرت گفت:(وَمَتِّعْنِيبِالِاقْتِصَادِ)
خدايامرادريك زندگي به حالت ميانه روي كامياب فرما.
از تابستان استفاده كرده و هفته‌اي يك كتاب مطالعه كنيم، انسان ميتواند ليسانس گرفته و كنار آن كار ديگري هم قبول كند، مي‌شود از پاره وقت‌ها استفاده كرد، ما جدي نگرفته ايم.
حديث: شخصي آمد خدمت رسول الله ص گفت: مادرم گفته براي تبرك يكي از پيراهن هايت رابه مابدهيدالبته اين توقعات بجانيست.
من رفته بودم جبهه يكي گفت يك يادگاري به من بده گفتم چيزي ندارم از مهر و تسبيح وانگشتر و. . . گفت عمامه‌ات را بده. (خنده حضار)آخوندي من از بين مي‌زود و ما داديم و بقيه گفتند چرا اينچنين كردي، البته آورد و پس داد، مي‌گويد كتاب را و، اين نوع تقاضانكنيدطرف دررودربايستي گيركرده ودرست نيست مثل دزدي است مي‌فرمايد: چيزي كه از روي حيا گرفته شود مثل دزدي است اگربداني حمامي و بقالي به نسيه راضي نيست مشكل دارد.
رسول الله ص يك پيراهن را بيشتر نداشت اذان گفتندو حضرت به خانه نشست و نتوانست به مسجد برود آيه نازل شد(وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ)الاسراء(29)نه بخل و دست بسته و نه به اين شكل هر چه دارد بدهد، و اين رقمي درست نيست.
حديث: يك نفرهرچه داشت درراه خدادادپيامبرص فرمود: مگربچه نداردگفتند: مي‌گويد: مي‌خواستم ثواب بيشتري كسب كرده و مستحق بهشت شوم. فرمود: آدم بدي بود و اگر ميدانستم نمي‌گذاشتم او را در قبرستان مسلمان هادفن كنند، بسيار پدر بدي است كه همه چيز را در راه خدا مي‌دهد و بچه هايش گرشنگي مي‌كشند.
در اسلام به ما گفته‌اند بيش از يك سوم حق وصيت نداري، از سه ميليون يك ميليونش را، بقيه‌اش را اگر فرزندان اجازه دادند بله در راه خدا مصرف مي‌شود و اگر نه، نمي‌شود.
حديث: امام صادق ع فرمود: (ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا يَفْتَقِرَ) من‏لايحضره‏الفقيه ج2ص64ضمانت مي‌كنم براي افرادي كه ميانه روي ميكنندهرگز فقير نشوند.
فقير است و ندارد ولي خانه فلاني با سنگ و فرم فلان و ماشين و اين رقم جهازيه، ما فقير حقيقي داريم و يك مقداري هم فقير وهمي و خيالي و يك مقدار هم آدم كم عقل، كه فقير زياد مي‌شود.
اطاق بزرگ مي‌سازد بعد مي‌گويد: قالي چرا گران است. عروسي بي تالار نمي‌شود. مي‌شود قيد و شرط‌ها را كم كرد. متاسفانه خود من هم، گاهي مي‌گويم كسي كه با من هست رعايت و قبول نمي‌كند.
من باز به برادران صدا و سيما عرض كردم كه بياييد براي تشويق و ترغيب براي ازدواج آسان كار بكنيم جهازيه معمولي با مهريه كم. براي گرفتار نشدن در فقر شرط و ضمانت شده در ميانه روي.
حديث: امام عسكري ع فرمودند:(لِلِاقْتِصَادِ مِقْدَاراً فَإِنْ زَادَ عَلَيْهِ فَهُوَ بُخْل)بحارالأنوارج66ص407به درستي كه اقتصاد و ميانه روي(هم)اندازه دارد اگر زياده شد بخل مي‌شود. شاگرد در كلاس اقتصاد به استادش گفت: درس اقتصاد با بيان است و يا بانمايش، گفت با بيان، شاگرد گفت: پس لازم نيست لامپ روشن باشد، ما در تاريكي هم صداي شما را مي‌شنويم، پس براي صرفه جويي لامپ را خاموش كنيم. در تاريكي متوجه شد او لباسش را بيرون مي‌آورد گفتند چرا گفت: در تاريكي كسي كه ما را نمي‌بيند پوشيدن لباس استهلاك دارد. استاد گفت: شما از كلاس بيرون رويد براي اين كه درس نخوانده اقتصاددان هستيد. اقتصاد هم اندازه دارد كه اگر زياد شود بخل است.
حديث: پيامبر ص فرمود: آن‌ها ترحم مي‌شوند كه ميانه روي مي‌كنند.
حديث: پيامبر ص از جايي عبور مي‌كردند با عده‌اي رسيدند به دامداري از او تقاضاي شير كردند امتناع كرد و ندادحضرت فرمود: خداوند به تو بيشتر دهد، مقداري راه رفتند به دامدار ديگري برخورد كرده تقاضاي شير كردند او هرچه داشت در طبق اخلاص و بخشندگي داد، حضرت فرمود: خداوند به تو به حد كفاف و اقتصاد بدهد، اصحاب علت اين دو نوع دعا كردن را پرسيدند حضرت فرمود: در باره اولي كه آن طور دعا كردم نفرين بود، خيلي داشتي عذاب و به اندازه داشتن ارزش و عزت اشت أ
حديث:(إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي الدِّينِ)الكافي ج1ص32
َخداوند كسي را كه دوست دارد يك بينش دين به او داده و دوم: توفيق به اقتصاد و ميانه روي مي‌دهد.
حديث: علي ع در نهج البلاغه در باره علامت شيعه مي‌فرمايد:(وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَاد)بحارالأنوارج64ص315 لباس‌هاي آن‌ها فاخر نيست آن‌ها در اين جهت هم مقتصد و ميانه رو هستند.
در اجتماع ما اينچنين است؟ مخصوصا زن‌ها زماني كه به عروسي مي‌روند لباسي بپوشند كه مورد توجه قرار گرفته وبراي او سوت بكشند. جوان با موتورش تك چرخ ضربه مغزي مي‌شود، بيمارستان، مداوا و عمل كرده، دولت براي بيمارستان ماليات مي‌دهد و اين پول و ماليات از 60 ميليون جمعيت ايران است، يعني همه بايد غرامت بدهند كه اوخواسته اينچنين كند، و اين ضربه است براي خودنمايي، خودنمايي بايد در تحصيل و دانش باشد، وزنه برداري كه هنرنيست، مورچه برابر وزن خودش را بلند مي‌كند. اگر ما برابر وزن خود را بلند كرده تازه يك پنجاهم كار مورچه راكرده ايم، عده‌اي خيال فقر را دارند.
خداوندرحمت كندآية الله العظمي گلپايگاني رارفتيم خدمت ايشان كه پول بگيريم براي جشن عمامه گذاري كه رسم زيادي از طلاب علوم ديني است، مثل جشن عروسي، فرمود نمي‌شود شما بدون جشن عمامه بگذاري؟ ما كه بدون جشن عمامه گذاشتيم با سواد نشديم؟ مي‌گويد نمي‌شود، چرا ميشود. پرسيد ما تعزيه خوانديم اسب نداشتيم شمر را سوار بر آن كنيم او را سوار دوچرخه كرديم تعزيه ما درست است، گفتيم بله درست است.
در زمان قديم فردي رفت سبزي بخرد گفت يك ريال سبزي بده، بقال گفت يك ريال نمي‌شود گفت دو ريال بده، دوريال سبزي داد، او هم سبزي را نصف كرد گفت اين هم دو تا يك ريال سبزي چرا گفتي نمي‌شود؟ خيلي از كارها رامي شود. واقعا با يك سوم درآمد امروز مي‌توانيم زندگي را اداره كنيم. بعد حضرت ميفرمايد:(اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِيَ الطَّرِيقَةَ)الصحيفةالسجاديةص98
خدايا به من توفيق بده تا من زندگي ميانه روي داشته باشم.
حديث: حضرت ديد شخصي فرزندش را به طواف آورده و با زحمت به عبادت و ذكر و دعا با او مشغول است، حضرت فرمود: رها كن فرزند را
بعضي به من مي‌گويند: فرزند چهار ساله‌اي دارم مي‌خواهم قرآن را حفظ كند، من به عنوان كسي كه كمي باقرآن آشناست واسلام شناس كه لقب بزرگي است، ولي به عنوان يك طلبه، حديث: فرزند خود راتا هفت سالگي آزاد و رها بگذاريد. البته بعضي‌ها تيز هوش هستند، اگر آن‌ها كار استثنايي مي‌كنند مباركشان باشد، امافرزندان معمولي را فشار نياوريد كه مثل آن‌ها باشند، نمي‌توانند و به قرآن و پدر و مادر بدبين مي‌شود. در كلاس كه همه دختر هستند به چه دليل روسري سر كند و به چه دليل مشكي، روسري كرم و يا در كلاس بردارد اگرهيچ مردي نيست، اين رقم فشارعكس العمل خوبي ندارد. مثل: فنر وقتي او را فشار داديم مي‌پرد.
اگر حجاب بيش از معمول و مشروع تحميل شد زماني كه از مدرسه بيرون مي‌آيد و به منزل آن‌ها را كنار گذاشته واحساس راحتي مي‌كند. چرا ديني را معرفي كنيم كه تنفر پيدا شودحديث: امام رضاع فرمود: اگر دين را خوب معرفي كرديد، مردم عاشق دين مي‌شوند. بله يك تار مو هم پيدا نباشد ولي اسلام اين را نگفته كه در مدرسه‌اي كه همه خانم و دختر هستند و محفوظ هستند چرا بيش از اندازه، گاهي ما حلال هارا حرام كرده و مردم هم وقتي انتقام مي‌كشند حرام‌ها را حلال مي‌كنند.
مثل اين كه طبيعت انسان و بچه اين كه در خنديدن آزاد باشد ولي وقتي با اصرار و فشار مي‌گويي نخند او هم كننترل رااز دست داده باز مي‌خندد، انفجاري مي‌خندد.
اگر مسائل اقتصاد عملي شود خيلي از مشكلات حل مي‌شود.
از مسافرت مي‌آمدم اول مغرب رسيديم به سك روستا گفتم همين جا نماز بخوانيم، آمديم مسجد مردم روستا فهميده دور ما جمع شدند، گفتند: تقاضايي داريم شما پول بدهيد ما براي اين مسجد منار بسازيم. گفتم روحاني داريد؟ گفتندنه گفتم روستا ما اين همه جوان فكر روحاني نيستيد به فكر آجر و منار هستيد. مشكل در عقل و مخ ماهاست، شما مشكل مخي داريد، روستايي كه معلم ندارد، منار مي‌سازد، كدام مهمتر است. يك ضرب المثلي است در كاشان كه مي‌گويند: فلاني نان ندارد بخورد ترب مي‌خورد اشتها بيايد و ديگراينکه: راه به ده نمي‌دهند سراغ كدخدا ميگيرد. يك مطلبي را بارها گفته باز هم چون گفته‌اند مي‌خواهم تكرار كنم مسئله‌اي كه در رساله هيچ مجتهد و مرجعي نيست البته اعتقاد به آن هست ولي جزءمسائل هست. اگر در بين نماز با مراجعه به امام جماعت تقاضاي استخاره و جواب مسئله و تعبير خواب مي‌خواهند و صد نفر منتظرنماز هستند، براي يك نفر معطل شده اند، اين كار شخصي است و انتظار مردم كارعمومي است.
حضرت علي ع در نهج البلاغه به عنوان اصول مديريت مي‌فرمايد: اگر كاري شخصي و كاري عمومي و اجتماعي بود كار فردي بايد فداي كارعمومي و اجتماع شود و جامعه را فداي فرد نكنيد.
حديث: اگر شخصي جنسي را احتكار كرده و مردم نيازمند هستند با چند دفعه تذكر توجه نكرد برويد قفل را شكسته واجناسش را به فروش عادلانه بگذاريد(چون اگر اين كار نشود)مي فرمايد: احتكار صاحب جنس را پول دار مي‌كند ولي جامعه با اين كار ضربه مي‌خورد.
حديث: پياز خوردي به نماز جمعه نرويد، گر چه پياز خاصيت و استفاده فردي دارد ولي بوي پياز مردم و جامعه رااذيت ميكند، هميشه اينچنين است كه اگر امر داير است كه يك نفر كامياب شود يا گروهي، بايد فرد فداي جامعه شود.
امام سجاد ع در جمله بعد مي‌فرمايد:(اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِيَ الطَّرِيقَةَ الْمُثْلَى،)خدايا مرا به راه درست ببر همان كه در نمازمي گوييم و از خدا مي‌خواهيم:(اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ)الفاتحه(6)خدايا ما را به راه راست هدايت كن.
نشانه‌هاي راه درست:
1 - هدف دار
در هندوستان جواني را ديدم سرش را به زمين گذاشته و پاهايش را بالا بود گفتم چرا؟ گفتند: دارد رياضت مي‌كشد. مدتي ايستادم نگاه كردم كه هدف اين چيست؟ همين مسئله ورزش را كه زياد گفتم باز هم مي‌گويم چون رها نميكنند.
به كسي گفتند چرا هر سال حرف‌ها را تكرار مي‌كني؟ گفت: شما هر سال در كلاس اول مردود مي‌شويد من هم تكرار مي‌كنم. درس‌ها و اطلاعات لغو براي چيست؟ چه هدفي دارد؟ بدانم يا ندانم چه بار و فايده‌اي دارد، اسم مادر فلاني چيست؟ فاطمه يا بگم، زهره يا زهرا، متولد 24 يا 25، كارها بايد هدف دار باشد.
2 - هدف عالي باشد بلكه اعلي هدف دارد ولي معمولي، بگويند تنها كسي كه با يك نفس دو كيلو آبغوره خورد و يا سه كيلو سركه.
حديث: حضرت ديد دور يك نفر عده‌اي جمع شده‌اند فرمود: چه خبر است؟ گفتند علامه است و حسب و نسب افراد را خوب مي‌داند، حضرت فرمود: اينگونه علوم را بدانيم يا ندانيم چه مي‌شود؟
مثلا: مسجدالحرام چند درب دارد؟ و مسجدالنبي چند پايه؟ و حسينيه جماران چند موزائيك دارد؟ و بوعلي سيناچند كيلو است(سؤالات مزخرف)
3 - هدف‌ها نزديك باشد
اگر با فلاني ازدواج كنيم، ديپلم بعد فوق ديپلم، بعد ليسانس و بعد انتقالي و و و. . . همه‌اش آرزوست.
ديدندملانصرالدين در خيابان دامنش را گرفته راه مي‌رود، گفتند چرا؟ گفت: شنيده‌ام پرنده‌اي در آسمان تخم مي‌اندازد(بيافتد به دامن من تعجب كردند) گفت تعجب نكنيد به خانمم گفته‌ام آب را جوش بياورد براي پختن آن تامن برگردم.
افراد زيادي درباره زندگي و ازدواج و تحصيل در عالم خيال هستند روايات زيادي داريم كه آرزوهاي طولاني شماهارا از خيلي چيزها محروم مي‌كند.
4 - قابل توسعه و سبقت و رشد باشد
بعضي از هدف‌ها مثل كوچه بن بست قابل توسعه و رشد نيست، هدفي كه امروز و هم فردا مفيد باشد.
5 - همراهان خوبي داشته باشد. همراهان اين مسجد و اين خانه و اين كاباره كيانند
حديث: ميفرمايد: اگر كسي مرد و او را نمي‌شناسيد ببينيد چه كساني او را تشييع مي‌كنند.
قرآن مي‌فرمايد:(وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً)نساء(69)
6 - روشن باشد
قرآن مي‌فرمايد: پيامبر نور است، بعضي حرفها نور است. شخصي كه اگر بگويم شايد بشناسيد گفت آقاي قرائتي من ميخواهم شما را بيمه كنم دست روي سينه ما گذاشته وبراي بيمه شدن بايد حركاتي كرد. گفتم آقا مي‌شود ما بيمه نباشيم؟ اين هابازي و دكان است.
براي بيمه شدن بايد مراعات چند چيز را كرد، بهداشت و تغذيه، رانندگي، صدقه، و دعا و درخواست از خداوند براي دفع بلا. مواظب باشيم راه پيچ در پيچ است و مشكل.
افرادي ادعا كرده‌اند كه ما خدمت امام زمان ع مي‌رسيم كه چند نفر از آن‌ها الان زندان هستند. ادعا ميكند خوابي ديده عوام هم دور او جمع مي‌شوند دكاني درست كرده و بعضي از مردم هم پوك هستند دور اين‌ها جمع شده مردم بنزيني هستند او هم كبريت آتش مي‌زند، راه بايد روشن و منطقي باشد.
يكي از بزرگان خواب ديد كه بلند شده به مسجد برويد اولين موجودي كه مي‌آيد احترام كنيد بيدار شد به مسجد رفت ديد سگي خواست واردمسجد شود او را طرد كرد چون سگ نبايد وارد مسجد شود دوباره و چند باره خواب ديده وهمين كار را كرد گفت اگر صد مرتبه هم ببينم دين و عقل و منطق مي‌گويد سگ نبايد وارد مسجد شود خواب چيست؟ آن خواب است و اين حرام قطعي، گفتند انصافا تو محقق هستي.
مي گويد من خواب ديده ام، آن قدر افرادي مي‌گويند ما امام رضا ع را خواب ديده‌ايم كه برويد به نزد قرائتي وام بگيريد، گفتم به امام رضا ع بگوييد وامش را بفرست بعد حواله كن من كه پول ندارم. كليد چند بانك را بدهن د بعد حواله، خيلي از خواب‌ها و ملاقات‌ها و كرامات و معجزات دكان است. راه بايد روشن و هدفدار باشد و هدف عالي.
چرا فلان كار و رشته كه چند سال مصرف بيشتر ندارد مثل ظرف بستني يك بار مصرف نشويم. ما تذكري داديم الحمدلله به بعضي شركت‌ها و ساز مان‌ها خوب عمل شد و آن اين كه شما به جاي بودجه گذاشتن براي بعضي تبليغات بي ثمر و يا چاپ سررسيد، بياييد در بين راه براي مردم نمازخانه بسازيد و بالاي آن بنويسيد هديه فلان كارخانه، اداره، وسازمان ووزارت خانه، الان چندين نمازخانه ساخته شده كه بعضي از آن هااز همين بودجه هاست.
امام سجاد ع كه مي‌فرمايد: خدايا مرا به راه روشن هدايت و راهنمايي فرما.
مشخصات راه روشن مواردي است كه گفتيم.
خدايا به حق محمد و آل محمد لحظه به لحظه ما را در راه مستقيم قرار بده.
خدايا و آن‌ها كه از راه مستقيم انحراف پيدا مي‌كنند هدايت فرما.
خدايا: شر شياداني كه دكان درست كرده براي انحراف از سر ما و نسل ما دور فرما، و اگر قابل هدايت هستند هدايت فرما، و آن‌ها كه ما را به راه راست هدايت ميكنند انواع امدادهاي غيبي نثارشان بفرما.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته