1379/9/3 دعاي مكارم الاخلاق - 40، محبت الهي در دنيا و آخرت، صلوات، دوري از آتش بايگاني سالانه - 1379



بسم الله الرحمن الرحيم
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي

ما سال گذشته از ماه مبارك رمضان تفسير دعاي مكارم الاخلاق را شروع كرديم كه تا امسال ماه رمضان طول كشيدحدوداً80 جلسه در اين باره شد كه در اين جلسه مي‌خواهيم دعا تمام شود. تا ماه رمضان امسال تفسير سوره يوسف ع را شما شاهد خواهيد بود.
حضرت ع سجاد ع مي‌فرمايد: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ نَبِّهْنِي لِذِكْرِكَ فِي أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِطَاعَتِكَ فِي أَيَّامِ الْمُهْلَةِ، وَ انْهَجْ لِي إِلَى مَحَبَّتِكَ سَبِيلًا سَهْلَةً، أَكْمِلْ لِي بِهَا خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ. »(صحيفه سجاديه، دعاى 20) براي من به سمت محبت خود راهي را بگشا «نهج »: يعني راه، توفيق هم معنايش اين است كه خداوند راه و اسباب رشد را باز كند.
قرآن: «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‏» ليل/7، «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‏» ليل/10، «ثُمَّ السَّبيلَ يَسَّرَهُ» عبس/20. آياتي است كه خداوند مي‌فرمايد گاهي گره باز كرده و گاهي مي‌بندم.
محبت خدا چيست؟ بسم الله الرحمن الرحيم من نمي‌دانم به اندازه دهان من هم نيست. در اين باره يك عارف عاشق بايد حرف بزند و من به مقدار فهم خود مي‌گويم. محبت خدا خيلي اثر دارد، كسي كه خدارا دوست دارد خداوند هم او را دوست دارد. و براي او راحت نماز مي‌خواند خانم لاك مي‌زند براي نماز مي‌گوئيم بايد پاك كني مي‌گويد آن را دوست دارم هم لاك و هم خدا را دوست دارد و اين خيلي زشت است كه:
مثال: به يك پروفسور بگويد هم تو را دوست دارم و هم يك مورچه... پروفسور به او برخورده و ناراحت مي‌شود و خيلي به خدا برمي خورد كه هم مرا و هم لاك كه او را اسير خود كرده دوست دارد، روح و هستي و عقل و نعمت‌ها و باران و خورشيد و چشم و بينايي و هدايت از اوست و ما چيزي نيستيم، بگويد خدا و لاك را دوست دارم، خيلي توهين است. انسان با هر كسي حرف مي‌زند و زمان نماز خواندن مي فرمايد: «وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ» بقره/45نماز براي او سنگين است، انسان كسي را كه دوست دارد خرج مي‌كند.
مثال: چرا جوان‌ها آنقدر خرج مي‌كنند چون عروس را دوست دارند كه مهريه مي‌دهند.
مثال: چرا پول براي مكه مي‌دهند چون دوست دارد.
چكار كنيم كه خداوند را دوست داشته باشيم؟ : نعمت‌هاي خدا را بشماريم، در آستانه ماه رمضان هستيم نعمت شماري كنيم، «أَنْتَ الَّذِي»، «أَنْتَ الَّذِي»، «أَنْتَ الَّذِي» و. . . خدايا تو بودي كه چنين و چنان كردي.
قرآن هم نعمت شماري مي‌كند: «أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ» بلد/8 دو چشم نداديم؟
«وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ» بلد/9 زبان و يك جفت لب نداديم؟ لب هم نعمت است كه ما شكر كنيم؟
بله: اگر لب نبود انسان هم نبود با لب حرف زدن، مكيدن، جويدن، گرفتن اكسيژن و پس دادن كربن وبوسيدن از همين است.
همه عضوهاي انسان درد مي‌گيرد جز زبان و در طول تاريخ كسي را سراغ نداريم كه بگويد زبانم درد مي‌كند. چشم هاعمري براي انسان عكس برداري كرده، تنظيم نمي‌خواهد، از سه طرف عكس برمي دارد.
مي فرمايد: «أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهاداً وَ الْجِبالَ أَوْتاداً وَ خَلَقْناكُمْ أَزْواجاً» نبأ/8-6.
صدها آيه در قرآن است كه نعمت شماري مي‌كند و با شمارش آن‌ها محبت خدا در دل مي‌آيد. معلم‌ها از من پرسيدند كه چكار كنيم بچه‌ها را به نماز دعوت كنيم؟ گفتم: نعمت‌هاي الهي را براي آن‌ها بشماريد.
در منبرها هم چنين كنيم، نعمت‌هاي سياسي، اگر مادر ما، ما را بصره مي‌زائيد، رئيس ما صدام بود و خدا را شكر كه مارا اين طرف زائيد، و اگر صد سال قبل متولد مي‌شديم همه ناصرالدين شاه و مظفرالدين شاه و احمد شاه و رضا شاه، همين جلسات نعمت است كه هر جلسه‌اي مي‌خواهي مي‌روي رفته بودم يك كشور آفريقايي، زيمبابوه، يك زن وشوهر شيعه بودند به آن‌ها گفتم چكار مي‌كنيد گفتند ما تاريخ كربلا را نوشته‌ايم و شام عاشورا من مي‌خوانم خانم گريه مي‌كند او مي‌خواند من گريه مي‌كنم و ما در طول عمر يك دفعه در طول سال با هواپيما به كشور ديگري رفته و دريك جلسه شركت كرده‌ايم ولي ما آنقدر مجلس و مسجد داريم كه نمي‌دانيم كداميك را برويم.
وجود كتابخانه و رهبر و رئيس جمهور و نماينده از خود ماست و اسرائيل و آمريكا همه جا آبرو دارد ره جز ايران وفلسطيني‌ها به عشق ايران مي‌جنگند، و در دنيا سال به سال عزيز مي‌شويم و 8 سال زير بمباران بوديم قحطي نشد وپزشك از هند و پاكستان مي‌آورديم و الان زياد داريم، در يك استان ليسانس و الان در هر استاني صدها ليسانس داريم.
البته كمبودهايي هم هست منتهي هر دو را بشماريم و در كمبودها ببينيم خود مقصريم يا نه؟
بعد مي‌فرمايد: «أَكْمِلْ لِي بِهَا خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ»
اگر محبت تو در من زياد شود به خير دنيا و آخرت ميرسم، رواياتي داريم كه دستوراتي است براي آن‌ها كه مي‌خواهندبه خير دنيا و آخرت برسند.
قَالَ الصَّادِقُ ع: «إِنْ أَرَدْتَ أَنْ تَقِرَّ عَيْنُكَ وَ تَنَالَ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَاقْطَعِ الطَّمَعَ مِمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ وَ عُدَّ نَفْسَكَ فِي الْمَوْتَى وَ لَا تُحَدِّثْ لِنَفْسِكَ أَنَّكَ فَوْقَ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ وَ اخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ مَالَكَ»(خصال صدوق، ج‏1، ص‏121) نگاهت به دست مردم نباشد و دل از آن بكن.
اگر چشم طمع داشتي، محبت مي‌كنند فشار خون بالا مي‌رود و دشمني مي‌كنند. خود را بهتر از مردم ندان يكي حجة الاسلام و ديگر ديپلم ياليسانس، خود را بهتر ندان
حديث: هر كس را ديدي اگر سنش از تو بيشتر است بگو از من بهتر چون عبادتش بيشتر است، اگر سنش كمتر است بهتر است چون گناهش كمتر است، اگر هم سن است بگو بهتر است چون من از گناهان خود با خبر و از او بي خبرهستم.
زبان خود را حفظ كن(تا خير دنيا و آخرت بيني)
همان طور كه مال و طلاي خود را حفظ مي‌كني.
امام سجاد ع در اول و آخر دعا صلوات مي‌فرستد.
حديث: مي‌خواهي دعايت مستجاب شود اول و آخر آن صلوات بفرست: يعني درود بفرست بر محمد و آل او و چون خداوند اين دعا را مستجاب مي‌كند وقتي دعاي اول و آخر مستجاب شود دعاي وسط هم مستجاب مي‌شود.
مثال: دو آمبولانس كه خط ويژه مي‌روند يك پيكان قراضه هم وسط آن‌ها مي‌رود.
مثال: دو آدم حسابي نشسته و وسط آن‌ها يك آدم نا حسابي وقتي به آن دو شيريني مي‌دهند به او هم مي‌دهند بعدمي فرمايد: «كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكَ»(تهذيب‏الأحكام، ج‏3، ص‏139) بهترين صلوات‌ها را بر او بفرست.
قديم مي‌گفتند صد هزار مرتبه شكر اين عدد زياد بود ولي الان صد هزار پول يك لنگ دوچرخه است يك دوچرخه بيشتر است قيمت دست من نيست، نمي دانم.
آقايي بالاي منبر گفت: چرا شراب با قيمت فلان مي‌خوريد، يكي گفت آقا ارزان‌تر است پاي شما گران حساب كرده اند
.
مثل دختر امام حسين ع باشيم كه در كاخ يزيد به او گفتند در چه حالي كه پدرت را كشتيم؟ فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ عَدَدَ الرَّمْلِ وَ الْحَصَى»(اللهوف، ص‏149): حمد خداي را، به عدد دانه‌هاي شن، و به عدد هر اتم « الْحَمْدُ لِلَّهِ » و هر سلول
در دعا داريم: به عدد آن چه بر آن علم داري
پس مي‌فرمايد: صلواتي بر محمد و آلش نازل كن كه مشابه آن در گذشته نبوده و در آينده نخواهد بود.
بعد مي‌فرمايد: «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ» بقره/201
آخر دعا حضرت نجات از آتش را مي‌خواهد كه معلوم مي‌شود مسئله مهمي است، چون حرف‌هاي درجه يك را يااول و يا آخر مي‌گويد.
حديث: امام سجاد ع درب مسجد را گرفته مي‌گويد: خدايا اين خانه تو و من هم مهمان تو هستم و هر مهماني به گردن صاحب خانه حق دارد و من به گردن تو حق دارم پس: «فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ»(كافى، ج‏4، ص‏402)، «أجرنا من النار يا مجير»(بلدالأمين، ص‏362)
در 13 و 14 و 15 ماه رمضان، 70، 80 بار مي‌فرمايد اين جمله را و در دعاي شب‌هاي قدر مي‌گوئيم: «الغوث الغوث خلصنا من النار»(المصباح‏كفعمي، ص‏247)
دعاي مكارم را تمام كرديم و چون نزديك رمضان است مقداري در باره مسجد و منبر و تبليغ صحبت كنيم و مأموم وامام(صلوات حضار)
اول از خود: پيشنماز بايد منظم باشد و اگر منظم نباشد خطر لطمه خوردن به عدالت اوست، چون همان طور كه دورريختن يك ليوان آب اسراف و گناه است تلف كردن عمر مردم هم اسراف است با چند دقيقه بايد منظم باشد، وموفق ترين نمازها منظم ترين آن هاست.
دوم: در مسجد فرق بين كسي نگذاريم و پيرمردها و پيرزن‌ها فكر نكنند مسجد ارث پدر آن هاست فكر مي‌كنند صف اول را ثبت داده‌اند، براي رفيق خود هم جا مي‌گيرد و غريبه را طرد مي‌كنند مقام معظم رهبري مي‌فرمود: من در زمان شاه امام جماعت مسجدي بودم روزي جواني با لباس‌هاي شيك آمد صف اول نشست يكي از پيرمردها نگاهي كرده و او را به صف عقب فرستاد، من هم دوباره او را ره صف جلو آوردم كه اين جاي اوست.
اذان ارث پدر بعضي هاست، و اذان‌ها در گلو خشك شد، عده‌اي مي‌گويند ما بايد بگوئيم كدام اذان در تلويزيون پخش شود، هر كس صدايش خوب است پخش شود، منحصر شده حالا نگو آقاي قرائتي خود شما هم سال است از تلويزيون بيرون نمي‌روي، بنده افراد مختلفي را معرفي كردهام، بعضي موفق و بعضي موفق نشده‌اند و مشكل پيداكرده، چون شرائطي دارد. اذان باز شده و هر روزي يك نفر اذان و اقامه بگويد، منتقل كنيم.
حديث: پول مي‌خواهي در راه خدا بدهي، بده به فرزندت بدهد
يعني مسئله كمك را به نسل آينده جريان بده
هر چه بخواهيم بايد مسجد را تقويت كنيم، تقويت ولايت فقيه، اداره كردن جبهه، كمك‌هاي مردمي، اگر 60 هزارمسجد داشته باشيم و هر مسجدي ميانگين اگر 50 تا 60 هزار تومان خرج داشته باشد تقريباًمي شود سه مسلياردتومان سالي تا 50 ميليارد خرج نگهداري آن مي‌شود، بدون بودجه دولتي حالا اين همه تبليغات براي تقسيم شادي‌ها و كميته امداد و خيمه در خيابان‌ها، كارهاي خوبي است ولي چند ميليارد جمع مي‌شود؟
مسجد خود جوش است و دهها ميليارد خرج مي‌شود و حال آن كه نه دارائي و نه گمرك و نه شهرداري و نهزور است، نهاد صد در صد مردمي، طبيعي و مقدس، و همه چيز مثل كاروانسرا و آب انبار، راه و ماشين ممكن است كاربردي آن عوض شود ولي كارايي مسجد عوض نمي‌شود. كاربرد آن دائمي است.
انسان ذاتاًاجتماعي است، چون در همه تاريخ‌ها، زمان‌ها و مكان‌ها و رژيم‌ها هر كسي را مي‌خواهد تنبيه كنند او رازندان مي‌كنند، يعني از جامعه محروم مي‌كنند او را، پس موجودي است اجتماعي كه در زمان تنبيه اين حق را از اوگرفته و زندانش مي‌كنند.
و تمام دنيا مركز اجتماعات دارد ولي مسجد مركز اجتماعاتي است كه:
1 - همه با وضو مي‌آيند
2 - همه براي خدا مي‌آيند
3 - هر كس عادل است جلو مي‌ايستد.
4 - صف اول هر كس تقوايش بيشتر است.
5 - ساكت‌اند و انتخاب مي‌كنند. اگر امام جماعت را قبول نداشته باشد به مسجد ديگري مي‌رود يعني من آزاد وانتخاب كرده‌ام.
6 - ادب كرده تا زماني كه امام جماعت حرف زده او حرف نمي‌زند(البته اين مطلب كليت ندارد)
7 - تواضع م يكند و در سن پنجاه سالگي اقتدا مي‌كند به يك سي ساله
پس در مسجد همه كمالات هست و لذا مراكز عمومي بايد بهداشت رعايت شود.
گفته‌اند تا مسجد نجس است حق نداري نماز بخوانيد، اول تطهير
قرآن مي‌فرمايد «إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدينَ» توبه/18
و لذا كفار حق كمك كردن براي مسجدسازي را ندارند. هيأت امناء بايد انسان‌هاي شجاع باشند.
قرآن مي‌فرمايد: «إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدينَ»
در هيأت امناءبايد جناح‌هاي مختلف باشد.
از اساتيد دانشگاه و افراد مختلف ديگر
من فردي را در مشهد ديدم كه آمده خادم افتخاري امام رضا ع شده، از شخصيت‌هاي مهم مملكتي بود، گفتم آمده‌اي چكار كني؟ گفت: افتخار دارم كه ماهي يا هفته‌اي يك بار با هواپيما آمده و كشيك مي‌دهم، گفتم اگر همين لباس راپوشيده و به مسجد محل بروي صدها نفر به مسجد روي مي‌آورند، امام رضا ع كه نياز به شما ندارد. مثال: و بودن در حرم امامرضاع مثل لوله كشي كنار اقيانوس اطلس است. شير آب در اقيانوس. ما بايد در مساجد خادم افتخاري داشته باشيم، خادم مسجد در قرآن سه نفر هستند.
(ابراهيم و اسماعيل) «طَهِّرا بَيْتِيَ» بقره/125(مريم) «إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في‏ بَطْني‏ مُحَرَّراً» آل عمران/35
(زكريا)
سؤال: زن‌ها به مسجد بيايند؟ جواب: بله، چند سؤال در اين رابطه:
1 - آمار زنان بيشتر است
2 - عمر زنان بيشتر است چقدر زن بيوه و يا مرد بيوه داريم؟ تكليف زنان زودتر است. من مطلبي را گفته‌ام نمي‌دانم كجا اگر در تلويزيون بوده دوباره مي‌گويم.
سؤال: گاهي دختر از معلم سؤال مي‌كند كه چرا دختر زودتر به تكليف مي‌رسد؟
جواب: اول بايد ديد تكليف ارزشي است يا نه؟ ارزش است چون گربه هرگز به تكليف نمي‌رسد و همچنين فيل اين كه انسان به تكليف مي‌رسد معلوم مي‌شود يك ارزش است كه خداوند به انسان داده نه به حيوان و هر چيز كه ارزش شدديگر چونه زدن ندارد.
مثال: اگر پذيرايي ارزش است، در مجلسي گفتند اول خانم‌ها غذا داده و پذيرايي شود كسي نمي‌گويد چرا؟
مثال: اگر بناست در سالني فيلمي به نمايش بگذارند، اگر گفتند اول خانم‌ها بعد آقايان تماشا كنند كسي اعتراض نمي‌كند پس اگر چيزي ارزش شد و گفتند اول فلان دسته و قشر جاي اعتراض نيست، تكليف هم ارزش است.
4 - بار تربيت بيشتر به دوش زنان است.
در سراسر ايران از دانش آموزان سؤال كرده‌ايم كه نماز را كجا ياد گرفته‌اي؟ خانه مدرسه مسجد
اكثراًگفته‌اند ما در خانه ياد گرفته‌ايم و سؤال: از پدر يا مادر، اكثراًگفته‌اند از مادر
يعني اگر ما به نماز دختران امروز برسيم نسل آينده تأمين است.
حال آيا صحيح است كه اسلام در باره شخصيتي مثل زن با اين شرايط بگويد: زن مسجد نرود؟ چه تفكري است، بلكه زن بايد مسجد برود.
حديث: «لا تمنعون حظوظهن عنالمساجد» باز نداريد زن‌ها را از بهره‌اي كه در مساجد دارند.
قرآن: «وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعينَ» بقره/43:(هم هست)
البته آنجا كه گفته شده «مسجدالمرئة بيتها» مسجد زن منزل اوست، دلائلي دارد كه:
1 - يا جاده امنيت ندارد
2 - يا زن زني بوده كه سوءاستفاده و آرايش مي‌كرده
3 - يا جوانان هرزه‌اي در مسجد بوده‌اند.
يعني فساد مسجد رفتن زيادتر بوده، منع كرده‌اند
مثال: بد صدايي كه اذان مي‌گويد همه را فراري مي‌دهد از مسجد او را منع مي‌كنند.
ممكن است مواردي و به دلائلي منع باشد ولي اصل اين است كه همه به مسجد بروند، به شرطي كه در مسجد غيبت نشود، حرف حق زده شود، خانم‌ها و آقاياني كه سخنراني مي‌كنند بايد كنترل شوند نزديك ماه رمضان است و ريش هايم سفيد شده و بعد از 30 سال معلمي به من حق بدهيد كه به طلبه‌هاي جوان مطالبي را بگويم بزرگ‌ها كه پدر ماهستند. (تذكر: انتقاداتي كه مربوط به قشرو صنف خاصي است صلاح نيست از تلويزيون پخش شود)
در آستانه محرم و يا ماه رمضان مطلبي از جناب حجة الاسلام والمسلمين مرحوم فلسفي مي‌گويم كه قبرش در همين عبدالعظيم است كه ما هم فيلم‌هاي ماه رمضان امسال را در تالار كنار عبدالعظيم ضبط كي كنيم، اگر اين مطلب ثوابي دارد به روح آن مرحوم باشد. خدمت ايشان رسيده و تقاضاي موعظه‌اي كرديم ايشان فرمود:
آقايان، طلاب و روحانيون، شما مي‌دانيد زماني كه امام حسين ع را شهيد و زن و بچه او را اسير كرده و به دربار يزيدبردند، آن‌ها در مجلس علني بوده و زن و بچه يزيد پشت پرده بودند.
يكي از بچه‌هاي امام حسين ع(امام سجاد ع) خطاب به يزيد فرمود: «مَا ظَنُّكَ بِرَسُولِ اللَّهِ لَوْ رَآنَا عَلَى هَذِهِ الْحَال»(مثيرالأحزان، ص‏98) اگر رسول خدا ص وارد مجلس شده و مارابه اين حال ببيند چه گماني داري؟ بعد ايشان فرمود: اگر شما بالاي منبر هستيد و پيامبر ص وارد شود چه گماني داريد از اين كه امت را نشانده وبراي آن‌ها چه مطالبي مي‌گوئيد.
هيچ دليلي ندارد كه منبر يك ساعت باشد، بلكه ده يا بيست دقيقه، و هيچ دليلي نيست كه از حفظ سخنراني كنيم، ازقرآن و الحياة و ميزان الحكمة و كافي از رو بخوانيم، و همچنين توضيح المساول.
خداوند رحمت كند آية الله العظمي گلپايگاني ره را از روي كتاب مي‌خواند. مقام معظم رهبري فرمود: لهوف را باز كرده و تاريخ كربلا را از رو بخوانيد. از رو خواندن عيب نيست و من سال است كه در تلويزيون چنين كاري مي‌كنم.
چون هم حرف‌ها سالم‌تر و هم اثرش بيشتر است، سخنراني را كم كرده و آيه و حديثش را زيادتر كنيم.
روي منبر به همه يك جور نگاه كنيم. مردم حساس هستند به پولدارها احترام خاصي نگذاريم.
جواني گفت: من در اين مسجد نماز نمي‌خوانم، باي اين كه امام جماعت به پولدارها احترام گذاشته و به بچه هادرشتي و بي اعتنايي مي‌كند به تاجر گفت سلام عليكم صبحكم الله بالخير با خنده، چون بر اساس اسكناس جواب مي‌دهد.
حديث: امام رضا ع فرمود: «مَنْ لَقِيَ فَقِيراً مُسْلِماً فَسَلَّمَ عَلَيْهِ خِلَافَ سَلَامِهِ عَلَى الْغَنِيِّ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ عَلَيْهِ غَضْبَانُ»(عيون‏أخبارالرضا، ج‏2، ص‏52) اگر كسي به پول دار خلاف فقير سلام كرده و فرق بگذارد خداوند بر او غضب كرده.
مردم را به يك چشم نگاه كرده و ببينيم، بچه‌ها را از جا بلند نكرده و حاج آقا را به جاي او بنشانيم.
مثال: مگر مسجد هم بانك است كه هر كس بيشتر پول دارد به نزد رئيس بانك چايي پررنگ‌تر مي‌خورد. صداي بلندگو فقط براي اذان دادن حق داريم.
عنايت كنيد، براي كارهاي ديگر خير، چرا خانه‌هاي كنار مسجد ارزان‌تر است، و چرا فراري هستند اگر عمه شما مرده من چه خاكي به سر كنم، از خواب پريدم براي هر نفر چند بار، زجر ندهيم مردم را مردم آزاري حرام است. اگر غذا و افطاري مي‌دهيد اول به بچه‌ها، آن‌ها را تحويل بگيريد.
اگر كسي نمازش صحيح نيست آهسته و مخفيانه به او تذكر بدهيد. به هر حال بايد اين دقت‌ها بشود.
مطلب ديگر كه بايد توضيح داده شود اين كه بعضي مي‌گويند پشت سر فلاني نماز نمي‌يخوانيم چون غيبت او راكرده‌ايم، اگر غيبت كردي، امام جماعت كه فاسق نمي‌شود، غيبت كننده فاسق مي‌شود، برو نماز بخوان و از خدا هم طلب بخشش كن و به او هم نگو كه من غيبت شمارا كرده‌ام لازم نيست هر كسي را غيبت كرده‌ايم به او بگوئيم، استغفار براي خود و او كنيد، وقتي بگويي ناراحت مي‌شود، لذا لازم نيست بگوئيم.
خواهش ديگر از روحانيون اين كه بين نماز استخاره، و جواب مسئله و تعبير خواب، آقا هم براي استخاره يكي ازچشمانش را به شمال غربي و جنوب شرقي با يا الله، جمعيت كه معطل مي‌شوند چه گناهي كرده ان(تامل: اهانت نباشد)
هر كسي استخاره و. . . دارد بعد از نماز، بين نماز هيچ كاري نكنيد و دو نماز را سريع، البته يك دعاي چند دقيقه‌اي اشكال ندارد، طوري نماز بخوانيم كه افرادي كه مي‌خواهند سريع نماز بخوانند و حال سخنراني هم ندارند فراري نشوند، ما بين نماز گروگان نگيريم مردم را، مي‌گويند مردم فرار مي‌كنند پس ما مي‌خواهيم بين نماز آن‌ها را به زور نگه داريم، شما كم و شيرين صحبت كني مردم گوش مي‌دهند.
حتماً بايد براي سخنراني مطالعه كنيم.
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع: «مَنِ اخْتَلَفَ إِلَى الْمَسَاجِدِ أَصَابَ إِحْدَى الثَّمَانِ أَخاً مُسْتَفَاداً فِي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً أَوْ آيَةً مُحْكَمَةً أَوْ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً أَوْ كَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى أَوْ يَسْمَعُ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى هُدًى أَوْ يَتْرُكُ ذَنْباً خَشْيَةً أَوْ حَيَاءً »(من‏لايحضره‏الفقيه، ج‏1، ص‏237) هركسي مسجد برود به چيز مي‌رسد يكي از آن‌ها «عِلْماً مُسْتَطْرَفاً» يعني علم تازه... از اين مي‌فهميم كه امام جماعت هميشه بايد مطالعه جديد داشته باشد و سخنراني و 5 دقيقه‌اي با محوريت قرآن وحديث و خيلي مختصر...
خدايا: دعاي مكارم الاخلاق تمام شد
حديث: هر كسي مكارم اخلاق مي‌خواهد تضرع كند
خدايا: به آبروي هر كس كه به نزد تو آبرو دارد به ما مكارم و محاسن اخلاق مرحمت بفرما.
خدايا: تمام بركات رمضان را نصيب همه ما بفرما.
خدايا: كساني كه سال‌هاي گذشته بوده و الان نيستند تمام بركاتي كه نثار زنده‌ها مي‌كني نثار ارواح آن‌ها بفرما.
خدايا: مارا از محرومين قرار نده.
«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»