1375/8/17 امر به معروف و نهي از منکر، معروفها در قرآن - 2 بايگاني سالانه - 1375



بسم الله الرحمن الرحيم

قرآن مي‌فرمايد «وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوف» لقمان/17، «وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ» آل عمران/104 امر به معروف هم مربوط به دين اسلام نيست، در آيه ديگري از قرآن مي‌فرمايد انبياء بني اسرائيل لعنت کردند به آن گروه از بني اسرائيلي که نهي از منکر نمي‌کنند پيداست که امر به معروف مال اديان ديگر هم بود. حضرت لقمان به بچه‌اش مي‌گويد پسر جان «يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ» لقمان/17.
خداوند به من توفيق داد يک دور قرآن به قصد معروف شناسي ديديم يکي از معروفها رابطه مردم و رهبر است که بايد چگونه باشد؟ رابطه مردم و رهبر رابطه عشق و درد است مثلاً در قرآن داريم که يا رسول ا. . . از مردم که زکات مي‌گيرد «وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ» توبه/103 تو که پيغمبر(صلي ا. . . عليه و آله) هستي بر مردم صلوات بفرست به مردم هم مي‌گويد «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً» احزاب/56 تو که پيغمبر(صلي ا. . . عليه و آله) هستي بر مردم صلوات بفرست به مردم هم مي‌گويد «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ».
ماجرايي را نقل مي‌کنند که رضا شاه براي بازديد به يک پادگان رفت به يک سرباز خوش تيپ گفتند جلو مي‌روي رضاه شاه سه سوال مي‌پرسد و تو قشنگ جواب مي‌دهي اول از شما مي‌پرسد سن بگو قربان 22(محکم) مي‌گويد چند وقت است در پادگان هستي؟ بگو قربان 18 ماه مي‌گويد مرا بيشتر دوست داري يا وطن بگو قربان هر دو. اين را آموزش دادند که قشنگ حرف بزند رضا شاه که آمد اين ترسيد گفت سن گفت قربان 18 ماه گفت چند وقت است در پادگاني گفت قربان 22 سال. رضا شاه ناراحت شد و گفت احمق خودت را خر کردي يا من؟ گفت قربان هر دو. خوب اين يک وقت رابطه‌اي است که آدم مي‌ترسد. امام(رحمه ا. . . عليه) فرمانده کل قوا بود شاه هم فرمانده کل قوا بود منتهي رابطه ارتش با شاه رابطه وحشت و ترس بود. اما رابطه الان مردم با فرمانده کل قوا رابطه عشق است. رابطه بايد اينرقمي باشد «صَلِّ عَلَيْهِمْ»، «صَلُّوا عَلَيْهِ» جشن فارغ التحصيلي يکي ازدانشكده‌هاي تهران بود من هم رفته بودم سخنراني کنم، استاد دانشگاه آمد گفت من تقاضا مي‌کنم از دانشجوها حالا که تشريف مي‌بريد ما را فراموش نکنيد. بعد ديدم که استاد اين را گفت حرفهايم را عوض کردم. معلوم مي‌شود اين آقاي دانشجو ليسانسش را که گرفت اگر پشت گوشش را ديد استاد دانشگاه را هم مي‌بيند. اين رابطه رابطه اسلامي نيست.
شهيد مطهري اسم امام(رحمه ا. . . عليه) را که مي‌برد مي‌گويد(روحي له الغداء) جان مطهري فداي امام(رحمه ا. . . عليه) رابطه رابطه‌اي که سرباز به افسرش بگويد جان من قربانت. دبيرستاني‌ها به دبيرشان بگويند جانم رابطه عاشقانه باشد آدم فراموش نکند ولو به هر جا رسيد. آيت ا. . . ستوده يکي از علماي قم چشمش را از دست داده ده‌ها هزار طلبه پيش ايشان درس خواند ه‌اند من هم افتخار شاگردي‌اش را داشتم، رفتم ديدنش گفتم آقا کسي مي‌آيد احوالت را بپرسد گفت شاگردهاي قديمي مرتب احوالم را مي‌پرسند. بعد گفت که آقاي هاشمي رفسنجاني هم فرستاده احوال مرا پرسيده چون زماني که قم بوده‌اند پيش من درس خوانده. پيغمبر(صلي ا. . . عليه و آله) گاهي وقتها گوسفندي را مي‌کشت گوشتش را مي‌فرستاد در خانه پير زنها مي‌گفتند يا رسول ا. . . اين پير زنها چه کساني هستند مي‌فرمود اينها رفيق‌هاي حضرت خديجه(سلام ا. . . عليها) هستند. آدم بايد وفادار باشد.
يکي از اعضاي رده بالاي وزارت امور خارجه رفته بود يکي از کشورها يک فرقه منحرفي در آن کشور بود که تهديدش کرده بودند من رفته بودم آن کشور و مهمان آن آقا از وزارت امور خارج بودم گفت من را تهديد کرده‌اند و من هم شعر تشيع جنازه‌ام را هم بافته‌ام که اگر من شهيد شدم و جنازه‌ام را بياورند ايران در تشيع جنازه من دو دسته مي‌شوند يک دسته مي‌گويند(اين گل پرپر از کجا برگشته) يک عده هم مي‌گويند(رفته دلار بياره برنگشته). من کارگري را سراغ دارم که رفت 4 سال در ژاپن ماند مادرش هر چه گريه کرد پدرش هر چه سوخت نيامد مادرش هم اينجا مرد و مادر دو شهيد بود ولي آن بردار رفت مقداري دلار جمع کرد آمد اينجا خانه گذاشت دزد آمد همه دلارهايش رابرد رزق شما آن نيست که داري، رزق شما آنست که از گلوي شما پائين مي‌رود.
يک کسي سيبي برداشت و گفت من با اين سيب آبروي امام صادق(عليه السلام) را مي‌ريزم گفتند چکار مي‌کني؟ گفت مي‌گويم اين رزق من هست يا نيست اگر گفت رزقت هست فوري مي‌گذارم و آنرا لگد مي‌کنم مي‌گويم ديدي دروغ مي‌گويي اگر گفت رزقت نيست مي‌خورم يک مشت از اين مخالفين را برد و گفت: آقا اين رزق من هست يا نه؟ امام صادق(عليه السلام) هم يک خورده نگاه به سيب کرد و يک خورده نگاه به اين فرد آخرش فرمود اگر از گلويت پائين برود معلوم مي‌شود رزقت است. گاهي وقتها آدم دارد ولي از گلويش پائين نمي‌رود پولش را جمع مي‌کند خانمش مريض مي‌شود هر چه جمع کرده خرج مريضي خانمش مي‌کند.
افسر، تيمسار، سرتيبپ که سرباز را مي‌بيند احترام مي‌کند چرا؟ به 4 دليل من به اين پسر سلام مي‌کنم 1- سنش کمتر است گناهش کمتر است 2- اين نسل انقلاب است من هم نسل انقلابم و هم غير انقلاب 3- استعداد رشد اين از من بيشتر است چون اين در فضاي اسلامي دارد رشد ميکند پس سلام. سرباز هم که به افسر رسيد بگويد سلام، تو ديگر چرا؟ اين سوادش از من بيشتر است سنش از من بيشتر است تخصصش از من بيشتر است حق استادي گردن من دارد. يکي از معروفها اين رابطه‌ها است.
يکي ديگر از معروفها مشورت با مردم است در مشورت فوائدي است 1- مشورت خطا را کم مي‌کند «مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإِ»(كافي، ج‏8، ص‏22) هر چه مشورت بيشتر باشد ضريب خطا کم مي‌شود مشورت هم لازم نيست با بزرگها باشد قرآن که مي‌فرمايد «وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ» آل عمران/159 هم شامل همه مي‌شود يعني هيچ اشکال ندارد که در جلسه جامعه مدرسين دو تا طلبه هم باشند کي گفته همه مجتهدين در جامعه مدرسين باشند؟ گرچه جامعه مدرسين هر روز با طلبه‌ها درس دارند و آمدو شد دارند، امام «هُمْ» شامل طلبه‌ها هم مي‌شود. امام رضا(عليه السلام) با برده سياهش مشورت کرد گفت آقا خواهش مي‌کنم، شما از من مشورت نکن فرمود: چه اشکال دارد که خدا چيزي به ذهن تو بياورد که به ذهن بزرگها نياورد. نگوئيم ضريب خطا را کم مي‌کند چون احتمال دارد يک عده نفهمند بگوئيم مشورت خطا را کم مي‌کند، من توي تلويزيون سعي مي‌کنم ساندويچ نگوئيم چون خيلي‌ها نمي‌فهمند ساندويچ چيه؟ مي‌گويم نان، تخم مرغ، گوجه، نمي‌گويم در روند تکاملي تاريخ مي‌گويم همينطوري که پيش مي‌رود. نمي گويم در اين مقطع زماني مي‌گويم. . . حالا چرا من جوري حرف بزنم که ميليونها آدم گيج بشوند. 2- شکوفا شدن استعداد 3- مانع استبداد يعني کسي که مشورت مي‌کند خودسازي مي‌کند 4- مانع حسادتها 5- مانع ملامتها اگر شما با مشورت ترقي کردي حسود نداري بچه که بزرگ مي‌شود پدر حسودي‌اش نمي‌شود. چونکه مي‌گويد هر چه بزرگ شود بالاخره پسر من است، اما اگر مشورت کردي و شکست خوردي غمخوار داري و سرزش نمي‌شوي 6- مشورت عامل شخصيت دادن است 7- مشورت وسيله شناخت مردم است(تا مرد سخن نگفته باشد، عيب و هنرش نهفته باشد) از نحوه دعا آدم مي‌فهمد فکرش چه هست.
يکي مي‌گويد‌اي خدا يک خانه خوب اين مثلاً در محدوده خانه فکر مي‌کند يکي کسي مي‌گويد خدايا به همه خانه بده يک خورده وسيعتر است يکي مثل امام دعا مي‌کند که «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ»(المصباح‏كفعمي، ص‏617) اميرالمومنين(عليه السلام) يک دعا دارد که مي‌فرمايد خداوندا هر چه لطف و کمال به تاريخ گدشتگان و گذشته کرده‌اي و هر چه الان به بندگان خوبت لطف مي‌کني و هر چه بعد به بندگان خوبي که متولد نشده‌اند بعداً لطف خواهي کرد همه را. . . اين رقمي دعا مي‌کند ديدش ديد جمعي است ديد بايد باز باشد حضرت ابراهيم(عليه السلام) وقتي زن و بچه‌اش را به مکه آورد و کعبه را ساخت گفت خدايا ما اين مکه را ساختيم «رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ قالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَليلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى‏ عَذابِ النَّارِ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ» بقره/126. خدايا اين شهر را شهر امن قرار بده «وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرات» خدايا اهل مکه را از ثمرات سير کن منتهي حضرت ابراهيم(عليه السلام) يک خورده تنگ نظر بود گفت «مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ» يعني هر که ايمان دارد خدايا به او بده بخورد خدا فرمود چرا اينقدر تنگ نظري «وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ» من به کافرها هم مي‌دهم بخورند منتهي گوش کافر را قيامت مي‌گيريم ما در نماز که در اداره‌ها و وزارتخانه‌ها و آموزش و پرورش بپاشد. کلاهي سرمان رفت مسئول نماز در آموزش و پرورش امور تربيتي بود و در اداره‌ها بسيج و انجمن اسلامي ما ديديم وقتي بسيج و انجمن اسلامي است رؤسا مي‌گويند خيلي خوب نماز را بسيجي‌ها و انجمن اسلامي بخوانند امسال مقام معظم رهبري در پيامشان فرمود نه خير مديران دستگاههاي اداري و دولتي خود متصدي اقامه نماز در آن دستگاه هستند چون وقتي مي‌گويي انجمن اسلامي تيپ جبهه رفته‌ها مي‌آيند يک عده مي‌گويند خوب نماز مال اونهاست بابا نماز مال همه است. چون وقتي رئيس شد رئيس مي‌آيد و مي‌بيند فرشها بو مي‌دهد رئيس پول دارد فرشها را عوض کند اما انجمن اسلامي که پول ندارد ما الان پول را گذاشتيم توي جيب رئيس، نماز را گذاشتيم روي دوش انجمن اسلامي، سوزنش يک سمت و نخش سمت ديگر است، خوب چيزي دوخته نمي‌شود.
من يک شب دعوت شدم يک جايي افطاري گفتم کي‌ها هستند؟ اهل يک روزنامه کثير الانتشار ديدم فلاني، فلاني اه! ! گفتم آقا همه طرفدار اين روزنامه هستيد يعني طرفدار آن روزنامه مسلمان نيستند؟ گفت چرا گفتم روزه نيستند؟ گفت چرا گفتم افطار که مي‌خواهند بکنند با خرما. يعني اين خط سياسي حتي بايد لاي خرماي افطاري هم باشد؟ خوب يکي از آنها را دعوت کنيد اين قدر تنگ نظر که حالا چون از خط ما نيست افطار هم نبايد بکند ما انتقام مي‌کشيم يعني وقتي شما با من نيستي تشييع جنازه هم حاضر نيستم از شما بکنم يا شما از ما بکنيد مي‌گويي از ما نبود.
يکي از معروفها يتيم نوازي است منتهي حالا يتيم سياسي و يتيم اجتماعي و يتيم خانوادگي داريم راجع به يتيم سياسي آيه قرآن و روايت داريم امام حسن عسگري(عليه السلام) عن النبي: «أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حِجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى»(تفسيرالإمام‏العسكري، ص‏339) سخت‌تر از يتيمي که پدرش «الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أَبِيهِ» را از دست داده «يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِه» يتيمي است که رهبر را اشتباه کرده يعني آدم بي رهبر يتيم است. انقلاب ما زود به نتيجه رسيد چون يتيم نبوديم امام داشتيم، افغانستان و فلسطين الان چه بلائي سرشان مي‌آيد اصلاً الان مسلمانها چه بلايي سرشان مي‌آيد ما الان يتيم هستيم مسجد پيغمبر(صلي الله عليه و آله) در مدينه 10 پايه از تنه درخت خرما داشت، مسجدي بود که با ده تنه درخت خرما دنيا را در زمان خودش لرزاند الان مسجد النبي صدها پايه سنگ مرمري دارد نه اينکه دنيا را تکان نمي‌دهد بلکه يک پشه را هم تکان نمي‌دهد. اين بمعناي اينست که مسلمانها هستند ولي يتيمند. حالا آدم مي‌فهمد که مي‌گويند اگر عمري نماز بخواني ولي ولايت علي(عليه السلام) را نداشته باشي نمازت هيچ اثري ندارد. واقعاً همينطور است در حجاز زير پا نقت روي پا کعبه جميعيت ميليارد، نمازگزار ميليون، سنگ مرمر بلندگوي عالي. مسجد الحرام 700 بلندگو دارد که يکيش خر خر نمي‌کند. مسجدهاي ما هر جا بلندگو دارد نصفش خر خر مي‌کند. آقاش نماز مي‌خواند چه حمد و سوره‌اي با تجويد 20. کعبه 20 بلندگو 20 جمعيت 20، تو سري مي‌خورند براي اينکه يتيمند تو سري خوردنشان هم 20. اين معناي يتيم سياسي است.
روز عيد هم حديث داريم دعاي ندبه بخوان دعاي ندبه به محتوايش اينست که آدم گريه مي‌کند که مهدي جان کجايي؟ کاش مي‌ديدمت تو از ما دور نيستي دعاي ندبه يعني دعاي گريه من مي‌گفتم روز خنده چرا دعاي ندبه بخوانيم بعد ديدم اگر اين نمازهاي عيد را اگر رهبر اصلي مي‌خواند چي مي‌شد! ! اين صادق اين سبيل اين الانوار کجا هستيد؟
يک زماني معاويه تصميم گرفت چهارشنبه نماز عيد بخواند گفتند بابا امروز چهارشنبه است گفتند هيس! رئيس حکومت که به چهارشنبه مي‌گويد جمعه بگو بله قربان جمعه. واقعاً اين بچه‌هايي که دستشان را از دست امام(رحمه ا. . . عليه) جدا کردند گذاشتند توي دست چه کسي؟ منافقين بني صدر کي؟ واقعاً اينها يتيم شدند الان هم يتيمند. در به در توي کشورها آواره. نه عزتي دارند نه قدرتي دارند. دلشان را با خواب و خيال خوش مي‌کنند که شتر در خواب بيند پنبه دانه. اگر چنين بشود بعد چنين خواهد شد بعد چنان خواهد شد. مي‌گويند ملا نصرالدين دامنش را گرفته بود داشت مي‌رفت گفتند چرا همچين کرده‌اي؟ گفت شنيده‌ام پرنده‌اي در هوا تخم مي‌دهد مي‌خواهم زمين نيفتد گفت دل خوشي داري گفت نه دلم خوش نيست به خانواده گفته‌ام آب را جوش بياور من تخم مرغ آوردم! داريم که اگر کسي بميرد و رهبرش را نشناسد «مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»(كافي، ج‏1، ص‏377) اينها يتيم سياسي‌اند «أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا» اگر افراد شيعه علوم ما را ياد گيرند «وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا» بروند سراغ آن بدبختي که دستش از امام زمان(عجه ا. . . تعالي فرجه الشريف) دور است «الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حِجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى» اگر کسي اطلاعات اسلامي را يايد گيرد و به اين افراد محروم برساند چقدر ارزش دارد؟ من در کاشان دبير با فضيلتي را ديديم که جوانهاي کاشان را جمع کرده تفسير نمونه را از دور مي‌خواند و توضيح مي‌دهد. کتابهاي مرحوم مطهري را دانشجويان بخوانند اشکال دارد؟ بعد حديث داريم کسي که بتواند علوم اهل بيت را ياد بگيرد و به اين يتيم‌ها برساند اين در بهشت همسايه رسول الله(صلي ا. . . عليه و آله) است «فَأَمَّا الْيَتيمَ فَلا تَقْهَرْ» ضحى/9 کسي اگر يتيم نوازي نداشته باشد مالش آتش مي‌گيرد. آخر ما همه‌اش تحليل سياسي مي‌کنيم تحليل‌هايي که قرآن استهزاء کرده مي‌گويد که افرادي هستند که وقتي به آنها مي‌دهيم «فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ» فجر/15 وقتي به او نعمت مي‌دهيم و وضعش خوب مي‌شود مي‌گويد «رَبِّي أَكْرَمَنِ» خدا مرا اکرام کرده «وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ» فجر/16 وقتي که ما امتحانش مي‌کنيم و رزقش را تنگ مي‌گيريم «فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ» مي‌گويد خدا به من امانت کرده «كَلاَّ» مي‌داني چرا داديم و گرفتيم مي‌خواهي تحليل کني اينطوري تحليل کن «كَلاَّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْيَتيمَ» فجر/17 تحليل خدا اينست که به تو داديم به يتيم ندادي مالت را آتش زديم.
پول و چک و دادگاه همه اينها درست. اما خداوند مي‌گويد پشت اينها من هستم که آن ابزار عالي که کار مي‌کند به اراده من کار مي‌کند. اگر کسي وضعش خوب است خيال نکند تيزهوش و اقتصاد دان است نه.
قرآن مي‌فرمايد بعضي بچه‌ها وضعشان خوب است اما «وَ كانَ أَبُوهُما صالِحاً» كهف/82 باباش آب خنکي دست يک تشنه داده خدا به خاطر اينکه اجري به باباش بدهد گفته حالا که تو اين شخص را نجات دادي من بچه هايت را از بن بست نجات مي‌دهم. شما که از بن بست نجات پيدا مي‌کنيد مي‌گوئيد ماشينم خوب ماشينيه تا حالا تصادف نکردم. آقا ماشين از تو بهتر بود و تصادف کرد من پايه يک دارم تصادف نمي‌کنم آقا افرادي داريم پايه يک دارند و تصادف مي‌کنند اينها درست. اما قرآن مي‌فرمايد گاهي حال گيري مي‌کنيم براي اينکه به حکم خدا عمل نمي‌کنيد
. شخصي آمد پيش من و گفت خرماي کلاني به فلان کشور فروختم يک مرتبه پول مرا خوردند 50 ميليون دلار گفتم و لله من نه دادستانم نه قاضي اما راستش را بگو زکات مي‌دادي يا نه؟ گفت نه. گفتم حديث داريم که امام صادق(عليه السلام) فرمود «مَا ضَاعَ مَالٌ فِي بَرٍّ وَ لَا بَحْرٍ إِلَّا بِتَرْكِ الزَّكَاةِ»(من‏لايحضره‏الفقيه، ج‏2، ص‏7) مال در دريا و خشکي تلف نمي‌شود الا اينکه زکات ندهند. منتهي وقتي بناست مال آتش بگيرد يک وسيله‌اي مي‌خواهد حالا وسيله يا سيل يا رعد و برق، يا زلزله يا دزد است بالاخره بايد بسوزد بعضي‌ها هر چه زور مي‌دهند که محبوب بشوند مردم بيشتر فوشش مي‌دهند قرآن مي‌فرمايد باب کليدش اين است «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» مريم/96 مي‌خواهي محبت مردم را به خودت جذب کني بروخدا را ببين. مي‌گويند کدخدا را ببين ده را بچاپ. مي‌گويند خدا را ببين دل را بچاپ(آنهايي که خدا را ديدند و کارهايشان در خط خدا بود خداوند مهرش را در دلها قرار مي‌دهد) و گرنه امام(رحمه ا. . . عليه) پول به کسي داد؟ باج به کسي مي‌داد؟ ابدا. يک تاجري آمده پول به آقا بدهد امام(رحمه ا. . . عليه) وقتي پول داد گفت آقا يک رساله هم به ما بده گفت بيرون بخر گفت آقا اين همه پول داديم گفت باشد برو بيرون بخر. اما اه! آقاي ناصري امام جمعه شهرکرد در مکه اعلاميه‌هاي امام(رحمه ا. . . عليه) را پخش ميكرد دولت آنجا او را گرفت دو سال توي زندان چه سختي‌هايي کشيد بعد از دو سال آمد ايشان مي‌گفت دفعه اول که امام(رحمه ا. . . عليه) من را ديد گفت براي خدا رفتي موفق باشي. بعد گفتيم امام(رحمه ا. . . عليه) حالا ما را دوست دارد چون دو سال بخاطر اعلاميه هايش زندان رفته‌ايم به امام(رحمه ا. . . عليه) گفتيم ما مي‌خواهيم داماد شويم اگر لطف مي‌کنيد 10 هزار تومان دو ماهه به ما قرض بده يا شش ماهه نمي‌دانم امام(رحمه ا. . . عليه) گفت مي‌دهم 10 هزار تومان داد ده روز ماند. به موعد برگشت پول به آيت ا. . . رضواني از فقهاي شوراي نگهبان گفته بود که به فلاني بگو ده روز مانده پولت را جور کن. امام(رحمه ا. . . عليه) اهل باج دادن نبود.
يتيم اجتماعي کسي است که ادب ندارد يک شعر داريم
«ليس اليتيم الذي قد مات والده إن اليتيم يتيم العقل و الحسب»(ديوان‏الإمام‏على، ص‏66) يتيم آن نيست که بابا ندارد بلکه يتيم آنست که ادب ندارد بعضي‌ها يتيم عقلند. روايت داريم بهترين سفره‌ها سفره‌اي است که کنارش يتيم باشد بغل کردن و بوسيدن بچه يتيم اجر دارد احترام به بچه يتيم اجر داد. يکي از معروفها غريب نوازي است حدود 9 سال 2 ميليون افغاني در ايران بود ما به اينها محبت نکرديم. به عنوان کارگر از اينها استفاده کرديم الان طالبان آنها را مي‌برند و ما اينجا دستمان خالي است، اين بي عرضگي ما بود «يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ» حشر/9 اهل مدينه عشق مي‌ورزيدند به مهاجريني که از مکه هجرت کردند کي از کارهايي که وزارت امور خارجه مي‌تواند بکند و تا حالا بدون دليل يا با دليل نکرده شايد هم بعد اين کار را بکند(يکي کسي چيزي گفت و گفت که امام خميني(رحمه ا. . . عليه) گفت گفتيم بابا نگفته گفت چون حرف خوبيه اگر نگفته بعد خواهد گفت!) يکي از کارها اينست که در بسياري از کشورها بچه مسلمانهاي ايراني هستند هر کدام در خياباني اتاق اجاره کرده‌اند شما که مي‌خواهيد اتاق بگيريد بيائيد توي همين ساختمان اتاق بگيريد حالا يارانه بده يا نه آنوقت فوايدي دارد 1- اگر کشور غير اسلامي است ذبح اسلامي، يکي مريض شد هستند، ميهمانهايي که از سوال يا جوابي دارند اگر وام مي‌خواهند و. . . البته ممکن است اجاره خانه گيرهاي اداري هم داشته باشد که من نمي‌دانم ولي کسي خواسته باشد کاري بکند پيچش را باز مي‌کند گفت چيه که آويزان است و آبي و مي‌خواهد؟ گفت ماهي گفت ماهي که آويزان نيست گفت آويزانش مي‌کنيم گفت ابي نيست گفت رنگش مي‌کنيم گفت بعد محبت‌هايي که آدم دور غريب مي‌کند تا آخر عمر يادش نمي‌رود.
من در بيابان مشعر کنار مکه خوابيده بودم يک عربي آمد و گفت شيخ محسن قرائتي گفتم بله نمي‌دانستم هدفش چيه گفت من تو را توي تلويزيون دبي و کويت ديدم يک ليوان آب ميوه به من داد تا آخر عمر هر چه آبميوه بخورم آن آبميوه مزه ديگري مي‌دهد. شما نمي‌دانيد يک دانشجويي که در خيابان ول است وزارت امور خارجه او را ضبط مي‌کند اين تا آخر عمر عشقش به نظام چه مي‌شود؟ ! چون آنها همه رقم مشکل دارند البته ممکن است بعضي دانشجوها هم خوش باشند و نيايند اما بسياري از آنها بچه‌هاي تو راه هستند و مي‌آيند.
يکي ديگر از معروفها جا دادن در مجالس دين ما چقدر ظريف است؟ الله اکبر چقدر دين مهم است؟ خيلي خيلي مهم است يک آيه مي‌گويد «فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ» توبه/12 مثل سلمان رشدي را بکش يک آيه ديگر مي‌گويد اگر در جلسه‌اي نشسته‌اي و کسي وارد شد «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا قيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا» مجادله/11 اگر در جلسه‌اي نشسته‌اي پر و يک شخص وارد شد که با نگاهش دنبال جا مي‌گردد «فَافْسَحُوا» يا به او جا بدهيد يا پاشو برو بيرون و جا را باز کن از کشتن سلمان رشدي در قرآن هست تا تکان بخور بغلت بنشيند تا تلنگر بزن در خانه. آيه قرآن «وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ» نور/58 بچه کوچولوهايي که هنوز پانزده سالشان نشده وقتي مي‌خواهند بروند اتاق ننه در را باز نکنند و بروند تو اول در بزنند اگر گفتند بيا تو برود. از تلنگر بچه 7 ساله به در اتاق بابا، تا کشتن رهبران کفر اين را مي‌گويند دين جامع. اين عزت ما است که اسلام ما از ريز ترين مسائل تا بزرگترين مسائل را دارد.
امام رضا(عليه السلام) فرمود: «إِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»(معاني‏الأخبار، ص‏180) اگر مردم بدانند ما چه مي‌گوئيم همه مسلمان مي‌شوند مردم نمي‌دانند ما کي هستيم ما مي‌توانيم اسلام را معرفي کنيم و معرفي نکرديم گفته‌اند که قرآن ما به 42 زبان ترجمه شده ولي انجيل مسيحي‌ها به دو هزار زبان ترجمه شده بسيار از کشورها صدها نفر تربيت کرده‌اند که ايراني حرف بزنند و ما 5 نفر را هم نداريم که به زبان آن کشور صحبت کنيم ما بايد خيلي کار کنيم.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته