آبرو بايگاني سالانه - 1371



بسم الله الرحمن الرحيم
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي.

در خدمت عزيزان دانشجو هستيم و اساتيد بزرگوارشان اما مي‌دانيد بحثي كه مال درسهائي از قرآن شب جمعه هست چون براي ميليونها انسان است بايد بحثي باشد كه مثل آب جوش باشد كه به همه معده‌ها بخورد بحث‌هايي كه ترشي و زعفران دارد يك عده لذت مي‌برند اما بعضي مزاجها پس مي‌زند اين است كه بحث تلويزيوني بايد براي امت مفيد باشد تا حالا نيت‌مان در اين سالها كه توي تلويزيون بوده‌ايم اين بود كه چيزي باشد همه مردم يعني از بچه كوچك تا پيرمرد و پيرزن به آن نياز دارند بحثي كه در اين زمان يعني بين انتخابات دور دوم مي‌خواهم بگويم بحث آبرو و حيثيت مردم است بحث مهمي است منتهي مخصوص انتخابات هم نيست توي خانه‌ها توي روستاها دو نفر هم شاگردي مزرعه همه لت و پار مي‌كنند همديگر را صاف آبروي همديگر را مي‌ريزند.
حيثيت مردم چيزي است كه در قرآن خيلي گران است و در ميان ما خيلي ارزان است. امام صادق(عليه السلام) در مسجد الحرام ايستاده بود فرمود‌اي كعبه خيلي عزيزي بعد فرمود آبروي مؤمن از كعبه عزيزتر است.
همه گناهان را اگر انجام دادي جهنمي مي‌شوي اما آبروريزي را همين كه دوست داري آبرويش را بريزي گرچه آبرو نريزي دوست داشتن هم گناه كبيره است خيلي مهم است «إِنَّ «الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» النور/19 كساني كه دوست دارند در مومنين آبروريزي كنند ولو كاري نكني، كسي كه لذت ببرد يك مسلماني خراب بشود همين علاقه‌اش عذاب دردناكي براي آنها هست يعني همه گناهان روي(يفعلون) آن گناه است ولي گناه آبرو روي(يحبون) گير است.
همه گناهان دو تا شاهد مي‌خواهد گناه آبرو چهار تا شاهد مي‌خواهد ما در اسلام يك جا داريم كه سه تا مجتهد عادل بايد شلاق بخورند براي اينكه اين سه تا مجتهد گفتند فلاني فلان كاره است و مجتهد چهارم پيدا نشد كه تاييد كند. و هيچ كجاي اسلام اجازه نمي‌دهد كه مجتهد عادل شلاق بخورد جز آنجايي كه آبروي يك مظلومه‌اي ريخته بشود با نسبت زنا و اين نسبت چهار تا شاهد پيدا نكند.
امام صادق(عليه السلام) فرمود اگر كسي مؤمني را خراب كند نمي‌ميرد مگر اينكه خودش به همان بلا مبتلا مي‌شود. نمي‌شود كسي را مسخره كرد. (مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً) الكافي ج2 ص358- اگر كسي چيزي را نقل كند عليه يك مسلمان(يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ) فقط توي دلت اراده كردي كه خرابش كني(لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ) اينرا نقل مي‌كني تا طرف را از پيش چشم مردم سقوط بدهي(أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ) اينها قطعاً در خط شيطان هستند بعد مي‌فرمايد(فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ) شيطان هم او را قبول ندارد. در جهنم هم بسته باشد رسوايي است.
امام باقر و امام صادق(عليهما السلام) فرمودند(أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى الْكُفْرِ) الكافي ج 2 ص 354 - نزديكترين وقتهايي كه انسان از ايمان به دايره كفر ملحق مي‌شود پرونده‌اش از ايمان منتقل مي‌شود به پرونده كفر اين است كه(أَنْ يُوَاخِيَ الرَّجُلَ عَلَى الدِّينِ فَيُحْصِيَ عَلَيْهِ عَثَرَاتِهِ وَ زَلَّاتِهِ لِيُعَنِّفَهُ بِهَا يَوْماً) يواشكي با او رفيق مي‌شويد با او رفيق مي‌شود كه عيب هايش را كشف كند بعد اينرا نگه دارد نگه مي‌دارد كه يك روزي او را خراب كند.
من خودم يكوقتي سندي داشتم كه روي كره‌ي زمين هم اين اوراق دست من بود ولي آبروي يك مسلماني در اختيار اين سند بود كه حاضر بودند بعضي از خطوط سياسي اين سند را از من بخرند من يك شب فكر كردم گفتم شايد من مردم و اين سند دست كسي افتاد بالاخره نشستم پاره كردم و دور انداختم. بعضي‌ها اينقدر لذت مي‌برند كه آقا ما اسنادي داريم صدايت را در نياور كه رو خواهم كرد اين پيداست كه اسناد را جمع كرد آدم طبيعي كه توي خيابان راه برود كه اسناد جمع نمي‌كند.
البته جاهايي هم داريم كه راستي بايد آبروريزي كرد منتهي آن توي ما نيست ما همه خدا و پيغمبر و معاد و ولايت فقيه و قرآن و اسلام را قبول داريم ما نود و هشت درصد مشتركات داريم. حديث داريم كه پيغمبر فرمود اگر كسي دسته گلي آب داد و كسي هم اين دسته گل را بيان كرد كسي كه بيان مي‌كند گناه بيان كننده گناه كسي است كه اين كار را مرتكب شده است.
حديث داريم كه اگر كسي لغزشهاي مؤمنين را دقت كند تيز بشود كه كي چكار كرده، خدا او را خراب مي‌كند گرچه توي خانه باشد يعني حتي خدا او را نزد زن و بچه‌اش خوار مي‌كند. امام علي(عليه السلام) فرمود اگر كسي سقوط كرد كيف نكن چون نمي‌داني كه تاريخ به تو چه خواهد كرد تا مادامي كه نمي‌داني تاريخ به تو چه خواهد كرد كيف نكن.
حديث داريم كيف نكن اگر كسي دسته گل آب داد تو خودت نمي‌داني كه هميشه كارهايت درست باشد ممكن است تو هم يك روزي گرفتار بشوي. پيغمبر فرمود سر به سر برادرت نگذار خدا مي‌بيند حالا كه تو نيش مي‌زني يك صحنه‌اي پيش مي‌آورد كه او بالا مي‌ايد و تو گرفتار مي‌شوي. (مَنْ عَابَ عِيبَ) بحارالأنوار ج75 ص79 حديث داريم كسي كه عيب مردم را بگيرد مردم از او عيب مي‌گيرند. حديث ديگري داريم اگر كسي ربا بگيرد مثل زناي با مادر است بعد فرمود كسي كه زبانش را دراز مي‌كند آبروي مؤمني را بريزد از زناي با مادر بدتر است. پيغمبر فرمود شب معراج ديدم افرادي كه ناخن هايشان مثل مس بود چنگ مي‌زدند و خودشان را خوني مي‌كردند از جبرئيل پرسيديم اينها كي هستند؟ اينها كساني هستند كه آبروي مسلمانها را مي‌ريزند.
پسر شهيد بهشتي نقل مي‌كرد كه توي ماشين شركت واحد تهران بحث اين شده بود كه خانــة بهشتي چند طبقه است هر كسي يك چيزي مي‌گفت خلاصه يك كسي گفت آقا جان مي‌رويم مي‌شماريم اين ديگر چيزي نيست يكوقت مي‌بيني عمري مي‌گويند زن يك دنده از مرد كمتر دارد آدم يكبار عمه‌اش را مي‌خواباند و مي‌شمرد اينكه آدم عمري اعتقاد داشته باشد كه زن يك دنده از مرد كمتر دارد و آدم از روي عقيده هي زنده بشود و بميرد آدم بشمرد بالاخره آقاي راننده ماشين را مي‌آورد مي‌بيند كه خانــة بهشتي يك طبقه است. يك كسي مي‌گفت من از علي شجاع‌تر هستم گفتند اُه! گفت ببينيد علي از مردم نمي‌ترسيد من از خدا هم نمي‌ترسم بعد مي‌گفت من سخاوتم هم از علي بيشتر است گفتند چطور؟ گفت علي از دنيا گذشت من از آخرت هم گذشتم بعد گفتم من هم از پيغمبر بالاترم گفت چطور؟ گفتم پيغمبر دست كارگر را بوسيد من دست بيكار را هم مي‌بوسم. من مي‌خواهم بگويم امشب حرفي بزنم از خدا بالاتر خدا گفته اگر فاسق حرفي زد تحقيق كن «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا» الحجرات/6 من مي‌خواهم بگويم اگر عادلي هم حرفي زد تحقيق كن چون آدمهاي عادلي هستند كه آدم فاسق توي آستين دارند و دارند آنها را قلقلك مي‌دهند.
هر كجا كه ديديد آبروي كسي در خطر است نشستن شما حرام است گوش دادن شما حرام مطالعــة آن هم حرام مگر اينكه در روح شما اثر نگذارد مي‌شود بدون آبروريزي اصلاح كرد. دزد كسي است كه مال مي‌برد و كسي كه با قلمش آبرو مي‌برد از دزد بدتر است چون جاي مال پر مي‌شود ولي جاي آبرو پر نمي‌شود. پيغمبر فرمود هر كسي مومني را خراب كند اين جنگ با من و جنگ با خدا كرده است.
راههاي حفظ آبرو: 1- سوء ظن نبريد «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ» الحجرات/12 سوء ظن حرام است. 2- تجسس حرام است، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ» النور/27 وارد خانــة همديگر نشويد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ» المائدة/101 داريم كه اگر در يك جلسه‌اي به مقدسات توهين مي‌شود بايد بروي.
(صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ ص ثُمَّ انْصَرَفَ مُسْرِعاً حَتَّى وَضَعَ يَدَهُ عَلَى بَابِ الْمَسْجِدِ) بحارالأنوار ج 72 ص214- پيغمبر يك روز نمازش را كه خواند فوري رفت و پاشنه‌هاي در را نگه داشت و فرمود نمي‌گذارم كسي برود(ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ) جيغ كشيد فرياد كشيد فرمود(يَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ يَخْلُصِ الْإِيمَانَ إِلَى قَلْبِهِ)‌اي كساني كه ظاهراً مي‌گوئيد ما مسلمان هستيم ولي ايمان در قلبتان نيامده(لَا تَتَبَّعُوا عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ) عيب مردم را ور نرويد تحقيق نكنيد عيب مردم را(فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ) كسي كه دقت كند و عيب مردم را كشف كند آبروريزي كند(تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ) خداوند عورت او را كشف مي‌كند يعني عيب‌هاي او را لو مي‌دهد(وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ فَضَحَهُ وَ لَوْ فِي جَوْفِ بَيْتِهِ) كسي اگر خدا اراده كند كه آبرويش را بريزد توي خانــة خودش هم باشد آبرويش را مي‌ريزد براي تبليغ اين شيوه‌ي نو بكار برد مي‌خواست بگويد اين سخنراني با باقي سخنرانيها فرق دارد.
چرا آبروي همديگر را مي‌ريزيم؟ انگيزه‌هاي اقتصادي و سياسي و فرهنگي و رواني و اجتماعي است گاهي هم ساده لو است دهان به دهان مي‌گويند و اينرا هُل مي‌دهند افرادي هستند مثل اردك‌هايي كه سيماني هستند فواره‌هايي هست كه لوله كشي مي‌كنند و آب مي‌رود توي شكم اردك از نوك اردك بيرون مي‌ريزد افرادي هستند مثل اردك آب از دهان آنها بيرون مي‌ايد افرادي هستند كه ساده هستند و روي جهل آبروريزي مي‌كنند. انگيزه‌هاي سياسي كه مي‌خواهد رقيب را از سر راه بردارد انگيزهاي دروني هم مثل حسادت و حرص مرضهاي دروني دارد. افشاگري حرام است مگر در موارد خاصي(لَوْ تَكَاشَفْتُمْ مَا تَدَافَنْتُمْ) بحارالأنوار ج74 ص385- اگر افشاگري كنيد در تشيع جنازه همديگر شركت نمي‌كنيد.
گاهي به اسم حفظ نظام افشاگري مي‌كنند ما همه‌اش نظام سياسي نداريم نظام اخلاقي هم خودش يك نظام است الان دنيا مي‌سوزد توي آتش بي سوادي يا بي اخلاقي؟ دنيا الان مشكل تقوا دارد نه مسئله تخصص.
گاهي مي‌گويد من كه نمي‌گويم مردم مي‌گويند خوب اگر مردم بگويند بايد باور كرد؟ به هر حال موارد استثناء هم دارند. بعضي‌ها براي كسب آبرو يك كارهايي مي‌كنند مثلاً ولخرجي مي‌كند بريز و بپاش مي‌كند به هواي تحصيل آبرو مي‌آيند و مي‌خورند بعد فحش مي‌دهند مي‌گويند از كجا آورد؟ من خودم اين كار را كردم مهمان بردم خانه غذاي خوب به او دادم رفت يك جاي ديگر گفت اين آخوندها از كجا مي‌آورند؟ گفتم دستم بشكند كه ديگر براي تو چيز خوب درست كنم اينطور نيست كه اگر غذاي خوب خوردند دعايت كنند به تو فحش مي‌دهند اينطور نيست كه اگر كفش و كلاه تو گران باشد آبرو دار هستي. خانه‌اش را قشنگ مي‌سازد به خيال اينكه اگر خانه‌اش قشنگ باشد آبرويش زياد مي‌شود مسجدش را قشنگ مي‌سازد گاهي از اين راهها مي‌خواهند آبرو پيدا كنند.
افرادي با تملق مي‌خواهند محبوب بشوند افراد متملق مثل لنگ مي‌مانند كه هر ساعتي دور پاي كسي است ستار العيوب است هر ساعتي دور پاي كسي است حالا يا تملق از زور دار يا از پولدار يا از مسئول يا كدخدا افرادي با ريا كاري و تظاهر رفته پهلوي فلاني يك عطسه كرده عكس گرفته يك چاي خورده عكس گرفته، آقا من با فلاني يك جا بودم حالا اگر با فلاني يك جا بودي مهم هستي؟ مثلاً اگر دود رفت بالا روسفيد است؟ هر كس مسلماني را خراب كند خيلي خطرناك است كل پُست‌هاي دنيا نمي‌ارزد به اينكه آبروي مسلماني را بريزيم اين هم مسلماني كه امام او را دوست دارد خون داده‌اند خانواده شهيد هستند خوبها به جان هم افتاده‌اند به هر حال مواظب آبروي مردم باشيد.
امام يك فتوا داد كه سلمان رشدي بايد اعدام شود با يك فتوا به اسلام عزت داد آنوقت ما به اسم اينكه مقلد امام هستيم با قلم‌مان خراب مي‌كنيم امام با قلمش به ما عزت داد و ما با قلم‌مان داريم كجا مي‌رويم؟
«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»