برقرارى عدالت ميان كودكان‏
براى رشد و تربيت صحيح كودك، بايد حقوقى كه كودكان بر پدر و مادر دارند، بطور دقيق رعايت گردد. از جمله حقوق كودكان بر والدين اجراى عدالت ميان فرزندان است.كودك انتظار دارد كه پدر و مادر در زندگى با وى به عدالت رفتار كنند و از هرگونه تبعيض و تفاوت نابجا در مورد فرزندان پرهيز كنند. عدم توجّه به عدالت، موجب نا آرامى روانى و انحراف اخلاقى كودك مى‏شود و حسادت و انتقام او را برمى‏انگيزد. اينك چند نكته درباره عدالت ميان كودكان بيان مى‏كنيم:

الف- اهميّت عدالت ميان كودكان‏
عدالت‏خواهى و مساوات طلبى در انسان ريشه فطرى و درونى دارد. خداوند توجه به عدل را در درون هر انسانى به وديعت گذارده است، تا از اين طريق، موجبات خير و سعادت او تأمين گردد.
فطرت پاك كودكان و لطافت طبع و حسّاسيت روح آنان اقتضا دارد كه پدر و مادر و ديگر افرادى كه در زندگى با آنان سر و كار دارند، رفتارى عادلانه و دور از هرگونه تبعيض و ترجيح نابجا داشته باشند. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در تأكيد اين نكته مهم فرمود: «اعْدِلُوا بَيْنَ اوْلادِكُمْ كَما تُحِبُّونَ انْ يَعْدِلُوا بَيْنَكُمْ فِى البِرِّ وَاللُّطْفِ» «2»ميان فرزندانتان، عدالت را رعايت كنيد، چنان كه دوست داريد آنان در احسان و لطف به شما به عدالت رفتار كنند.پدر و مادر بايد در همه امور كودكان، به عدالت توجه كامل داشته باشند و در محبّت‏و تشويق و يا تنبيه و سرزنش، عادلانه رفتار كنند و هرگز براى كارى كه كودك انجام نداده، او را تنبيه نكنند و درباره امرى كه در آن مقصّر نيست او را سرزنش نكنند و اگر بين فرزندان دعوايى صورت گرفت، تنها مقصّر تنبيه شود و پدر و مادر جانب فرزند ديگر را نگيرند، اگر چه او خردسالتر و ضعيفتر باشد.رعايت عدالت ميان كودكان بقدرى دقيق و ظريف است كه حتى شامل نگاهها و نوازش و بوسه پدر و مادر نسبت به فرزندان نيز مى‏شود.پدرى با فرزندان خود به محضر رسول اكرم صلى الله عليه و آله شرفياب شد. به صورت يكى از فرزندان بوسه زد و به فرزند ديگر، اعتنايى نكرد. پيامبر صلى الله عليه و آله كه اين رفتار نادرست را مشاهده كرد، به او فرمود:
چرا با فرزندان خود بطور مساوى رفتار نمى‏كنى «1»؟!
پدر و مادر عادل و با انصاف، با همه فرزندان، بطور يكسان رفتار مى‏كنند و هيچ‏كدام را بر ديگرى ترجيح نمى‏دهند. دختر و پسر، زشت و زيبا، بزرگ و كوچك، خوش استعداد و كم استعداد، سالم و معيوب، همه را فرزند خويش مى‏دانند و بين آنها تفاوتى قائل نمى‏شوند، و در نوازش و اظهار محبت، در بزرگداشت و احترام، در خوراك و پوشاك، در حمايت و طرفدارى، در بخشش و پول توجيبى، در تقسيم كارهاى منزل و در كليّه امور، همه فرزندان را يكسان مى‏بينند و با همه بطور يكنواخت رفتار مى‏كنند. «2»

ب- جلوه‏هاى بى‏عدالتى‏
رفتار دوگانه با فرزندان و تبعيض در محيط خانواده به شكلهاى مختلفى جلوه مى‏كند، طرفدارى از يك كودك بويژه در هنگام درگيرى، ايجاد مسابقه و رقابت بدون در نظر گرفتن ظرفيت روحى و توان كودكان، ميزان تنبيه و كيفيت اعمال آن نسبت به كودكان، مضايقه در محبّت نسبت به كودكان بزرگتر در برابر فرزندان خردسال، نوازش يكى و عدم توجه به ديگرى و حساسيت نسبت به جنسيت فرزندان ... از جلوه‏هاى‏تبعيض و بى‏عدالتى به شمار مى‏رود.اغلب خانواده‏ها به فرزند پسر، بيش از داشتن دختر اهميّت مى‏دهند و ناخرسندى خويش را نسبت به فرزند دختر در رفتار و برخورد نشان مى‏دهند. اين‏گونه رفتار، مورد پسند قرآن و سيره پيشوايان دين نيست. قرآن مجيد، وقتى از فرزند سخن مى‏گويد، آن را هديه‏اى الهى مى‏داند كه كسى حقِ چون و چرا در جنسيت و بود و نبود آن ندارد. سپس در ارائه سخن، نخست از فرزند دختر ياد مى‏كند:
«يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ اناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ اوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ اناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقيماً ...» «1» (خداوند متعال) به هر كس بخواهد دختر مى‏بخشد و به هر كه بخواهد پسر مى‏بخشد و يا هم پسر مى‏دهد و هم دختر و هر كس را بخواهد عقيم مى‏كند.جارود بن منذر مى‏گويد: امام صادق عليه السلام به من فرمود: شنيده‏ام كه تو دخترى دارى، ولى خيلى از او خوشت نمى‏آيد! او چه زيانى به تو مى‏رساند؟ گلى است كه او را مى‏بويى و روزىِ او نيز مى‏رسد. براستى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پدر چندين دختر بود. «2»از اين رو، براى دست يافتن به تربيت صحيح كودكان، پدر و مادر بايد از تبعيض و بى‏عدالتى نسبت به فرزندان خوددارى كنند و علل و انگيزه‏هاى تبعيض مانند: تعصب و حساسيت در مورد دختر، خوشمزگيها و شيرين‏زبانيهاى كودكان، تبعيت يا نافرمانى كودكان از والدين، غرور و خودبينى و در نتيجه بى‏اعتنايى به كودكان، غفلت و بى‏خبرى از نحوه برخورد و بالاخره جهل پدر و مادر و مربيان به حقوق كودك «3» را از بين ببرند، و زمينه رشد كودك را فراهم سازند.

ج- آثار و عوارض بى‏عدالتى‏
بى‏عدالتى ميان كودكان، به هر علت و دليلى كه باشد، پيامدهاى ناگوارى دارد: برخى از آنها عبارتند از:
احساس بدبينى‏
هرگاه در محيط خانواده و يا اجتماع، پدر و مادر و مربّيان تربيتى و افراد جامعه، نسبت به كودكان تبعيض روا دارند و در محبت و نوازش، و يا ارائه خدمات و ... عدالت را مراعات نكنند، تخم بدبينى در دل كودك كاشته مى‏شود و با احساس محروميت از امكانات و مزاياى مربوط به خود، به پدر و مادر و ديگر سرپرستان امور بدگمان شده، سر از نافرمانى و طغيان درمى‏آورد و براى جبران كمبودهاى ناشى از بى‏عدالتى، سراغ پناهگاه ديگرى مى‏گردد، گر چه نامطمئن باشد.

احساس حقارت و فرومايگى‏
هر گاه كودك در زندگى روزمرّه، با بى‏عدالتى مواجه شود، خود را نسبت به ديگران حقير و پست‏تر مى‏بيند؛ اگر اين احساس فرومايگى در او عميق و ريشه‏دار گردد، آرامش روحى خويش را از دست مى‏دهد و با افسردگى و چهره‏اى آزرده در اجتماع ظاهر مى‏شود.

حسادت‏
وقتى كودك مشاهده كند كه در مقايسه با ساير كودكان و يا نسبت به برادر و خواهرش، به او توجّهى نمى‏شود، و همانند ديگران از مهر و محبّت برخوردار نيست، زمينه پيدايش حسادت در او فراهم مى‏شود.

انتقام‏
بى‏عدالتى ميان فرزندان، مايه احساس محروميت از عشق و علاقه مى‏شود و موجبات كينه، خشم و عصيان آنان را پديد مى‏آورد و بتدريج كينه‏توز و انتقامجو خواهند شد. از اين رو، گفته‏اند: بسيارى از جرمها و بزهكاريها، ناشى از بى‏عدالتى پدر و مادر در دوران كودكى است و چه بسيارند جنايتكارانى كه توجيه جنايت آنان جز عقده‏سازيهاى ناشى از تبعيض نيست. «1»