3- بد زبانى‏
سوّمين عاملى كه سلامت و سعادت خانواده را تهديد مى‏كند و موجب بروز نگرانيها و اختلافات ميان زن و شوهر مى‏گردد، بدزبانى است. «زبان» كه وسيله تكلّم و تفهيم خواسته‏هاى درونى است، اگر به صورت صحيح به كار گرفته نشود و بيماريهاى ناشى از آن معالجه نگردد، آثار منفى و زيانبارى به همراه خواهد داشت. بدين جهت، روايات فراوانى درباره پرهيز از آزادى بى حد و حصر زبان و تأكيد بر محافظت آن وارد شده است.شخصى حضور پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله شرفياب شد و تقاضاى پند و اندرز كرد. آن حضرت فرمود: «احْفَظْ لِسانَكَ»زبانت را حفظ كن.سپس در برابر تقاضاى مكرّر او تا سه مرتبه اين جمله را تكرار كرده، فرمود: «وَيْحَكَ وَ هَلْ يُكِبُّ النَّاسَ عَلى‏ مَناخِرِهِمْ فِى النَّارِ الَّا حَصائِدُ الْسِنَتِهِمْ» «1»واى بر تو! آيا مردم را جز درو شده‏هاى زبانشان به رو در آتش دوزخ مى‏اندازد؟
بدزبانى كه از هواها و انگيزه‏هاى متنوع نفسانى سرچشمه مى‏گيرد، از صفات رذيله و اخلاق ناپسند در وجود انسان است و او را به گفتار بى‏فايده و بيجا و ارتكاب سخنان ناروا و حرام وادار مى‏كند. بسيارى از جرايم و گناهان از زبان نشأت مى‏گيرد.امير مؤمنان عليه السلام فرمود: «بَلاءُ الْإِنْسانِ فى‏ لِسانِهِ» «2»گرفتارى انسان در زبانش است.آثار بدزبانى‏بخشى از اختلافات و درگيريهاى خانوادگى، در سايه بدزبانى زن يا شوهر است. و چه بسيار ناراحتيها و طلاقها برخاسته از سخن بد و نارواست. امير مؤمنان عليه السلام فرمود: «رُبَّ فِتْنَةٍ اثارَها قَوْلٌ» «3»بسا فتنه‏اى كه سخنى آن را برانگيخته است.بدزبانى هر يك از زن و شوهر در محيط زندگى خانوادگى، موجب كاهش محبّت و رنجش خاطر و مايه سرزنش و ملامت ديگران است. حضرت على عليه السلام فرمود: «مَنْ ساءَ كَلامُهُ كَثُرَ مَلامُهُ» «4»هر كس سخنش بد باشد، بيشتر سرزنش مى‏شود.
علاوه بر آن، بيمارى «بدزبانى» غضب الهى و آتش جهنم را به همراه خواهد داشت.امام صادق عليه السلام در اين باره فرمود: «مَنْ خافَ النَّاسُ لِسانَهُ فَهُوَ فِى النَّارِ» «1»كسى كه مردم از زبان او بترسند، در آتش دوزخ خواهد بود. «مولوى» در وصف زبان و آثار بدزبانى گفته است:
زبان چون سنگ و فم آهن وش است
و آنكه بجهد از زبان چون آتش است‏

سنگ و آهن را مزن بر هم گزاف
گه ز روى نقل و گاه از روى لاف‏

زانكه تاريك است و هر سو پنبه زار
در ميان پنبه چ اين ون باشد شرار

ظالم آن قومى كه چشمان دوختند
زان سخنها عالَمى را سوختند «2»

بد زبانى در خانواده، به صورتهاى گوناگونى ظاهر مى‏شود كه برخى از آنها بدين شرح است:

الف- سرزنش‏
هرگاه سرزنش به صورت يك عادت ريشه‏دار درآمده باشد، جزو آفات زبان محسوب مى‏شود. عادت به سرزنش كردن ديگران، توجّه به واقعيات زندگى و موقعيت ديگران را بشدّت تضعيف كرده، زمينه برخورد خصمانه و عتاب‏آميزى را فراهم مى‏كند.چه بسيار از نارساييها و اشتباهات را مى‏توان با پند و اندرز و خوش زبانى، بدون سرزنش و خرده‏گيرى حل كرد؛ هرگاه سرزنش افراد بويژه سرزنش همسر در محيط خانوادگى ضرورت پيدا كند، نبايد در اين باره افراط و زياده‏روى كرد، بلكه بايد به حدّاقل آن اكتفا نمود؛ چرا كه زياده‏روى در سرزنش ديگران به جاى تأثير نيكو، آثار منفى در پى دارد.
امير مؤمنان على عليه السلام فرمود: «الْإِفْراطُ فِى الْمَلامَةِ يَشُبُّ نارَ اللَّجاجَةِ» «1»زياده‏روى در نكوهش، آتش لجاجت را شعله‏ور مى‏سازد.يكى از اصول تربيتى، پرهيز از تكرار سرزنش است؛ چرا كه موجب بى‏اثر شدن آن و پافشارى شخص در رفتار نادرست مى‏گردد. حضرت على عليه السلام فرمود: «ايَّاكَ انْ تُكَرِّرَ الْعَتْبَ فَانَّ ذلِكَ يُغْرى‏ بِالذَّنْبِ وَ يُهَوِّنُ الْعَتْبَ» «2»از تكرار ملامت بپرهيز كه حرص بر گناه مى‏آورد و سرزنش را بى‏ارزش مى‏كند.اثر منفى ديگر در زياده‏روى سرزنش، ايجاد كينه و دشمنى‏است. به‏فرموده همان‏امام: «لا تُكَثِّرَنَّ الْعِتابَ، فَانَّهُ يُورِثُ الضَّغينَةَ وَ يَدْعُو الَى الْبَغْضاءِ» «3»
زياد سرزنش مكن كه موجب كينه و دشمنى مى‏شود.

ب- ناسزاگويى‏
گاهى بدزبانى به صورت ناسزاگويى و فحّاشى است كه موجب نارضايتى، اختلافات و ناراحتيهاى عميق مى‏شود. بعضى از افراد در هنگام ناراحتى و خشم و غضب از همسر، به فحّاشى مى‏پردازند. چنين كارى نه تنها مشكلى را حل نخواهد كرد، بلكه از شخصيت اجتماعى انسان كاسته، محبّت و صميميت را از بين مى‏برد.شخص ناسزاگو در خانواده، به عنوان فردى نامتعادل شناخته مى‏شود كه مى‏خواهد همه مشكلات را با زبان درشت خود حل كند و به جهت بى‏احترامى مكرّر به افراد خانواده و ناسزاگويى به آنان حرمت خويش را نيز ضايع خواهد كرد. امير مؤمنان عليه السلام فرمود: «سُوءُ الْمَنْطِقِ يُزْرى‏ بِالْقَدْرِ وَ يُفْسِدُ الْاخُوَّةَ» «4»سخن بد، ارزش آدمى را كم و برادرى را از بين مى‏برد.امير مؤمنان على عليه السلام، دشنام دادن افراد به يكديگر را به منقار زدن دو خروس يا نزاع دو سگ تشبيه كرده كه آن قدر با يكديگر مى‏ستيزند تا مجروح و يا خسته و درمانده شوند. سپس هشدار داده كه دانايان و عاقلان چنين كارى نكنند و هر كس دست از فحّاشى بردارد، با شخصيت‏تر و ارزشمندتر از ديگرى خواهد بود. «1»در برخى خانواده‏ها، درگيريهاى لفظى زن و شوهر با ناسزاگويى به پايان مى‏رسد و در نتيجه زن- كه غالباً مورد هتّاكى و ناسزاگويى شوهر خود قرار مى‏گيرد- كينه همسرش را به دل گرفته، نفرت از او سراسر وجودش را فرا مى‏گيرد، و بدين جهت، محبوبيت و احترام معمول خانوادگى را از دست خواهد داد. حضرت على عليه السلام فرمود: «احْذَرْ فُحْشَ الْقَوْلِ وَالْكِذْبَ فَانَّهُما يُزْرِيانِ بِالْقائِلِ» «2»از فحّاشى و دروغ بپرهيز كه اين دو گوينده خود را بى‏ارزش مى‏كنند.

ج- عيبجويى‏
يكى از صفات زشت و ناپسند اخلاقى، عيبجويى است كه از آفات زبان محسوب مى‏شود.
عيبجويى موجب پيدايش ناراحتيهاى گوناگون، آزار و اذيت روحى و روانى و خجالت و شرمسارى است. قرآن كريم، هر نوع عيبجويى و طعنه زدن را مورد نهى قرار داده، مى‏فرمايد:وَ لا تَلْمِزُوا انْفُسَكُمْ» «3»يكديگر را مورد طعن و عيبجويى قرار ندهيد.و نيز در مورد عيبجوى مسخره كننده مى‏فرمايد: «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» «4»واى بر هر عيبجوى مسخره‏كننده‏اى.كسى كه به عيبجويى عادت كرده است، هرگز به اصلاح عيوب خود و ديگران اهمّيتى نمى‏دهد و همواره درصدد است كه از ديگران عيبى مشاهده كرده، آن را به جهت سرزنش، زخم زبان، حسادت، كوچك شمردن، انتقامجويى يا اغراض ديگر بازگو كند. اين گونه افراد- بويژه اگر در ميان كانون گرم خانواده باشند- قبل از ديگران، خود نيازمند اصلاح هستند و بايد در مرحله اول خود را اصلاح كنند كه پرداختن به عيوب ديگران و غفلت‏از عيوب خويش يكى‏از لغزشگاههاى بزرگ انسان است. حضرت على عليه السلام در اين زمينه فرمود:جَهْلُ الْمَرْءِ بِعُيُوبِهِ مِنْ اكْبَرِ ذُنُوبِهِ» «1»ناآگاهى شخص به عيبهاى خويش، از بزرگترين گناهان است.

سعادت و خوشبختى در خانه‏اى است كه اهل آن در جستجوى عيب يكديگر نبوده، به فكر اصلاح و بازنگرى در اخلاق خويش و يافتن نقص و لغزشهاى خود باشند و در صورت مشاهده عيبى در اعضاى خانواده، براى حلّ آن با لحنى ملايم، محترمانه و بدون هيچ‏گونه تحقير و اهانت و با توجه به شرايط و ظرفيت روحى افراد، به اصلاح آنان بپردازند، بگونه‏اى كه آنان با رضايت خاطر درصدد اصلاح خويش برآيند و از نصيحت و اندرز استقبال كنند و سخن امام صادق عليه السلام را آوازه گوش قرار دهند كه فرمود: «احَبُّ اخْوانى‏ الَىَّ مَنْ اهْدى‏ الَىَّ عُيُوبى‏» «2»محبوبترين برادرانم نزد من كسى است كه عيوبم را به من هديه كند.

د- نام زشت نهادن‏
يكى ديگر از نمودهاى بدزبانى كه گناه محسوب مى‏شود و موجب ناراحتى و آزار ديگران است، نام زشت نهادن بر افراد است. عدّه‏اى از افراد بى‏بند و بار سعى دارند كه بر ديگران القاب زشت بگذارند و از اين طريق آنها را تحقير و مسخره كنند، شخصيتشانرا بكوبند و يا از آنان انتقام گيرند.برخى نيز در محيط خانوادگى براى تفريح و شيرين زبانى به صورتى تمسخر آميز، لقبى بد بر همسر نهاده، گاه و بى‏گاه با صدا زدن آن نام، او را آزرده خاطر مى‏كنند.چنين صفت ناپسندى، مغاير با شؤون اخلاقى خانواده است و اسلام بصراحت از اين عمل زشت نهى مى‏كند و هر اسم و لقبى را كه كوچكترين مفهوم نامطلوبى داشته و مايه تحقير مسلمانى باشد، ممنوع شمرده است. قرآن كريم مى‏فرمايد:
«وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ» «1»يكديگر را با القاب زشت صدا نزنيد.به هر حال، بايد مراقب بود تا در همه مواقع، بويژه هنگام شوخى و بذله‏گويى يا عصبانيت و انتقاد و نيز نزد دوستان و آشنايان، از نام زشت نهادن بر همسر خوددارى گردد تا موجب ناراحتى و آزردگى وى فراهم نشود و سعادت خانواده همچنان پا بر جا باشد.