4- مسؤوليت‏پذيرى‏
از جمله عوامل مؤثر در تأمين سعادت خانواده، مسؤوليّت‏پذيرى متقابل همسران است. هر يك از زن و مرد بايد بدانند كه با قبول زندگى مشترك، مسؤوليتهايى برعهده آنان قرار مى‏گيرد كه پيش از تشكيل خانواده از آن آسوده بودند. اين مسؤوليتها با توجّه به اختيارات، تواناييها و شرايط خاص هر يك از زن و شوهر تقسيم شده است.رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: «الرَّجُلُ راعٍ عَلى‏ اهْلِ بَيْتِهِ، وَ كُلُّ راعٍ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، وَالْمَرْأَةُ راعِيَةٌ عَلى‏ مالِ زَوْجِها وَ مَسْؤُولَةٌ عَنْهُ» «1»مرد نگهبان اهل بيت خود است، و هر نگهبانى در مورد آنچه كه بايد از آن نگهبانى كند مسؤول است، و زن نگهبان مال همسرش است و نسبت به آن مسؤول مى‏باشد.و نيز مى‏فرمايد: «الا كُلُّكُمْ راعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ ... وَالرَّجُلُ راعٍ عَلى‏ اهْلِ بَيْتِهِ وَ هُوَمَسْئُولٌ عَنْهُمْ؛ فَالْمَرْأَةُ راعِيَةٌ عَلى‏ اهْلِ بَيْتِ بَعْلِها وَ وُلْدِهِ وَ هِىَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ» «2»همه شما نگهبان و مسؤول هستيد، مرد بر خانواده‏اش نگهبان است و نسبت به آنان مسؤول مى‏باشد و زن نيز نسبت به خاندان همسر و فرزندان او مسؤول است.اين مسؤوليت در جانب مرد از اهميّت خاصّى برخوردار است، زيرا وى عهده‏دار
سرپرستى خانواده است و در نتيجه در برابر همه مسائل و مشكلات فكرى، روحى، اخلاقى و اقتصادى همسر و فرزندان خود مسؤول است و طفره رفتن و شانه خالى كردن از زير بار اين مسؤوليتها و بى‏تفاوتى نسبت به آنها آفت بزرگى براى زندگى خانوادگى محسوب مى‏شود.
غفلت از شناخت مسؤوليتهاى گوناگون خانوادگى، آثار زيانبار بسيارى در پى دارد و در نهايت، موجب پشيمانى و حسرت انسان خواهد شد. بدين جهت، ضرورت دارد كه هر انسان پيوسته درباره مسؤوليتهاى خانوادگى خود بينديشد و با شناخت كامل به انجام دقيق آنها همّت گمارد.
جلوه‏هاى مسؤوليّت‏پذيرى‏
بعضى از نمودهاى مسؤوليّت‏پذيرى زن و شوهر در زندگى خانوادگى عبارتند از:
الف- تأمين هزينه زندگى‏
شوهر وظيفه‏شناس و مسؤول نسبت به خانواده مى‏كوشد تا هزينه زندگى از قبيل‏غذا، لباس، مسكن، اسباب و اثاثيه منزل و ساير مخارج لازم براى همسر و فرزندانش را فراهم كند. او كار كردن را شرف انسان، جوهر زندگى و جهاد فى سبيل‏الله مى‏داند. از اين رو، از تنبلى بشدّت مى‏پرهيزد و در راه تحصيل روزى حلال تلاش مى‏كند، تا زندگى را با آبرومندى اداره كند و نيازهاى همسر و فرزندان خود را با شرافت تأمين كند و از اين راه، خشنودى خدا را فراهم آورد؛ امام باقر و امام صادق عليهما السلام در اين باره مى‏فرمايند:كسى پيش خدا خشنودتر و رفتارش پسنديده‏تر است كه براى خانه و خانواده‏اش نعمت و آسايش بيشترى- دور از اسراف و تبذير- فراهم كند. «1»

ب- مديريّت خانواده‏
شوهر وظيفه‏شناس با تدبير و دورانديشى ويژه خود سياستهاى كلّى خانواده را تعيين مى‏كند و در ايفاى مسؤوليت سرپرستى و جلب اطاعت همسر- از پيش- زمينه پذيرش و اطاعت را در او فراهم مى‏كند، به امكانات و روحيات همسر خويش توجّه كرده، در حدّ توان، از او انتظار خواهد داشت. وى تنها در كار نيك و معروف به او فرمان مى‏دهد و از خودرأيى در اين زمينه دورى مى‏كند و مى‏داند كه اگر فرمانى برخلاف فرمان خدا باشد، پذيرش و اطاعت همسر لازم نيست.او طورى زندگى را رهبرى مى‏كند و به خانواده، نشاط، خرّمى، نظم و انضباط مى‏بخشد كه همسر و فرزندانش او را به عنوان سرپرست واقعى مى‏شناسند و اطاعت او را بر خود لازم مى‏شمارند.زن وظيفه‏شناس نيز قدر زحمتهاى شوهرش را مى‏داند، به رهنمودها و دستورهاى او احترام مى‏گذارد، مديريت او را در امور زندگى مى‏پذيرد و مطابق دستوراتش عمل مى‏كند و از اين طريق ادامه زندگى مشترك را ميسّر مى‏سازد.

ج- همسردارى‏
مرد مسؤول، زن را در دست خود امانت الهى دانسته، و نسبت به او احساس وظيفه‏مى‏كند، به شخصيّت، افكار و اعمال او احترام مى‏گذارد، به نشاط و غذاى روحى او و ديگر اعضاى خانواده مى‏رسد، در امور خانه و زندگى مشترك با همسر و فرزندان خود مشورت مى‏كند و به آنها بال و پر مى‏دهد. زن وظيفه‏شناس نيز به نظريات شوهر احترام مى‏گذارد، از او اطاعت مى‏كند، از صفات خوب او تشكّر كرده، و با او مدارا مى‏كند، از توقّع خود مى‏كاهد، و در حفظ مال، ناموس و آبروى شوهر مى‏كوشد.

د- تربيت اولاد
نمود ديگر مسؤوليت‏پذيرى، در تربيت اولاد آشكار مى‏شود؛ زن و شوهر وظيفه‏شناس، در تربيت صحيح و اسلامى فرزندان خود نهايت تلاش را به كار مى‏گيرند و در تمام مراحل رشد فرزند، دوران حمل، شيرخوارگى و پس از آن خود را نسبت به تربيت صحيح اولاد مسؤول دانسته و دستوراتى را كه اسلام براى تربيت صحيح فرزند ارائه نموده، اجرا مى‏كنند.اهميّت اين مسؤوليت به اندازه‏اى است كه امام سجّاد عليه السلام از خداوند سبحان براى اداى اين تكليف استمداد طلبيده، عرض مى‏كند: «... وَ اعِنّى‏ عَلى‏ تَرْبِيَتِهِمْ وَ تَأْديبِهِمْ وَ بِرِّهِمْ» «1» [بار خدايا] مرا در تربيت، تأديب و نيكى به فرزندانم يارى كن.و نيز آن حضرت در بيان حق فرزند نسبت به پدر و مادر مى‏فرمايد: «وَ امَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَانْ تَعْلَمَ انَّهُ مِنْكَ وَ مُضافٌ الَيْكَ فى‏ عاجِلِ الدُّنْيا بِخَيْرِهِ وَ شَرِّهِ وَ انَّكَ مَسْؤُولٌ عَمَّا وَلَّيْتَهُ بِهِ مِنْ حُسْنِ الْادَبِ» «2»حقّ فرزند بر تو، اين است كه بدانى وجود او از توست و نيك و بدهاى او در اين دنيا به تو وابسته است و بدانى كه در سرپرستى او مسؤولى، و موظّفى او را به آداب و اخلاق پسنديده پرورش دهى.

آثار مسؤوليت‏پذيرى‏
اين ويژگى اخلاقى داراى آثار فراوانى است كه گستره آن بيشتر مسائل زندگى را در برمى‏گيرد. اينك به دو اثر كلّى كه نقش ويژه‏اى در تأمين سعادت خانوادگى دارد، مى‏پردازيم:

الف- استحكام پيوند خانوادگى‏
از آثار مستقيم احساس مسؤوليت، به دست آوردن موفّقيت در امور زندگى است.
كسى كه تمامى وظايف خانوادگى خود را مى‏شناسد و يكايك آنها را با علاقه فراوان انجام مى‏دهد، بدون شك در زندگى خود موفّق مى‏شود. همسر وى نيز از اينكه او از وظايف و تكاليف خود آگاه است، خشنود مى‏گردد.بسيارى از عقب ماندگيها در زندگى، معلول نشناختن مسؤوليتها و گريز از انجام وظايف خانوادگى است. اگر هر يك از زن و شوهر وظايفى را كه برعهده آنان است، تشخيص داده، به آن عمل كنند، چرخ زندگى آنها در مسير مطلوب قرار گرفته، امور زندگى آنها رونق خواهد يافت، برعكس هرگونه سرپيچى از آن به استحكام اين كانون، ضربه خواهد زد.مردى كه در قبال مسؤوليتهاى خانوادگى سهل‏انگارى كرده، از زير بار اداره زندگى، شانه خالى مى‏كند و با تن‏آسايى خود، خانواده‏اش را در معرض فقر اقتصادى قرار مى‏دهد و آنان را در برآوردن نيازهاى اوّليه خود يارى نمى‏رساند. در حقيقت بزرگترين ضربه را به سعادت خانوادگى خود وارد ساخته است.

ب- آسايش روحى‏
ايفاى وظيفه متقابل همسران، موجب اطمينان خاطر يكديگر گشته، دغدغه‏هاى روحى ناشى از عدم مسؤوليت‏پذيرى همسر را از بين مى‏برد؛ بدين جهت با آسايش فكرى و روحى به زندگى ادامه داده، روح آنان دچار تشويش و اضطراب نمى‏شود.علاوه بر اين، با وجود روحيه مسؤوليت‏پذيرى متقابل در همسران، ريشه اختلافات خانوادگى از بين رفته، زن و شوهر در جوّى سالم و با روحيه‏اى اميدوار به انجام وظايف خود مى‏پردازند.عوامل پيدايش روحيه مسؤوليت‏پذيرى‏با توجّه به آثار ارزنده‏اى كه روحيه مسؤوليت‏پذيرى بر سعادت خانوادگى انسان دارد، شايسته است كه هر يك از زن و مرد در صورت كمبود اين روحيه، درصدد جبران آن برآيند. در اين زمينه عوامل فراوانى مؤثر است كه به دو عامل اشاره مى‏كنيم:

الف- اعتماد به نفس‏
يكى از عوامل مهمّ تقويت روحيه مسؤوليت‏پذيرى، اعتماد به نفس است. افرادى كه داراى چنين روحيه‏اى هستند، در توانايى خود براى انجام مسؤوليت، شك و ترديد ندارند و همواره از مسؤوليتها استقبال مى‏كنند و موفقيّت خود را در گرو آن مى‏دانند.برعكس، كسانى كه فاقد اعتماد به نفس هستند، از قبول مسؤوليت طفره مى‏روند، زيرا در توانايى خود در انجام مسؤوليت، دچار شك و ترديد هستند و قبول مسؤوليت را با شكست، مساوى مى‏دانند؛ بدين جهت از پذيرفتن مسؤوليت، شانه خالى كرده، از آن دورى مى‏كنند.براى اصلاح چنين افرادى بايد روحيه اعتماد به نفس و مسؤوليت‏پذيرى را در آنان تقويت كرد. چنين افرادى با انجام كارهايى كه در توان آنهاست و كسب موفقيّت در آن، بتدريج اعتماد به نفس پيدا مى‏كنند، زيرا ايفاى مسؤوليت منجرّ به استحكام شخصيت و موفقيّت آنها در زندگى مى‏شود و زندگى را در كام آنها شيرين مى‏كند. در نتيجه، در انجام مسؤليت شتاب بيشترى از خود نشان مى‏دهند.

ب- تأثير پذيرى از همسر
عامل ديگرى كه موجب تقويت روحيه مسؤوليت‏پذيرى انسان مى‏شود، معاشرت با افراد مسؤوليت‏پذير است، زيرا به واسطه تأثيرپذيرى از روحيات ديگران، صفت مسؤوليت‏پذيرى بتدريج در او تقويت مى‏شود. روشن است كه وجود چنين روحيه‏اى در انسان، موجب سرايت اين صفت به همسر او خواهد شد و همچنين تأثير فراوانى در مسؤوليت پذيرى فرزندان آن خانواده مى‏گذارد. بر عكس، اگر انسان فاقد چنين روحيه‏اى بوده، از همسر خود انتظار داشته باشد كه تمام مسؤوليتهاى خود را بخوبى‏انجام دهد، توفيقى در اين زمينه به دست نخواهد آورد.بنابراين، لازمه ايجاد روحيه مسؤوليت‏پذيرى در محيط خانواده اين است كه مرد خانواده، بيش از هر كس اين روحيه را در خود تقويت كند تا با گذشت زمان در همسر و فرزندان خود تأثير گذارد.