3- گذشت و بخشش‏
يكى ديگر از عوامل سعادت خانواده كه تأثير زيادى در ايجاد جوّ تفاهم ميان زن و شوهر و حُسن روابط خانوادگى دارد، گذشت آنها نسبت به يكديگر است.بطور طبيعى هر انسانى لغزشها و اشتباهاتى دارد كه نشانگر نقص ذاتى اوست و جز با گذشت زمان و كسب تجارب فراوان، برطرف نمى‏شود. زندگى خانوادگى نيز از اين قاعده بيرون نيست. اگر خطاها و اشتباهات تعقيب گردد و هر روز به رخ كشيده شود، آسايش و آرامش محيط خانه به اختلاف، عيبجويى، نزاع و كشمكش تبديل خواهد شد.زن فداكار و علاقه‏مند به زندگى، از لغزش شوهرش مى‏گذرد و عذرش را مى‏پذيرد و به اين وسيله بر محبّت شوهرش مى‏افزايد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «انَّ مِنْ شَرِّ نِسائِكُمْ ... [مَنْ‏] لا تَقْبَلُ مِنْهُ عُذْراً وَ لا تَغْفِرُ لَهُ ذَنْباً» «2»بدترين زنان، زنى است كه عذر شوهرش را نمى‏پذيرد و خطاهايش را نمى‏بخشد.
اهميّت گذشت‏
گذشت هر يك از زن و شوهر از لغزشها و كارهاى ناپسند ديگرى، در محيط خانواده از چنان اهميّتى برخوردار است كه بى‏توجّهى نسبت به آن، جوّ صميميّت و آسايش حاكم بر خانواده را به محيط اضطراب، بدبينى، عصبانيت و عيبجويى مستمرّ هر يك ازاعضا نسبت به يكديگر تبديل خواهد كرد.
مرد يا زنى كه از خوى گذشت، بهره‏اى ندارد و با وقوع كوچكترين خطا و لغزشى از طرف همسر، درصدد انتقام و مجازات او برمى‏آيد، خوشبختى خود را تباه كرده، سراسر زندگى‏اش را تيره و تار مى‏كند. امير مؤمنان عليه السلام فرمود: «قِلَّةُ الْعَفْوِ اقْبَحُ الْعُيُوبِ وَالتَّسَرُّعُ الَى الْإِنْتِقامِ اعْظَمُ الذُّنُوبِ» «1»كم گذشت بودن، زشت‏ترين عيب و شتاب در انتقام، بزرگترين گناه است.بى‏نصيب بودن از روحيه گذشت، موجب تسريع در انتقام- كه از بزرگترين آفات زندگى خانوادگى است- مى‏شود. همسرانى كه از لغزش ديگران گذشت نكرده، از عيوب آنان چشم‏پوشى نمى‏كنند، در زمره بدترين مردم محسوب مى‏شوند؛ چرا كه صفا و صميميت كانون گرم خانواده را فداى اين صفت ناپسند خويش مى‏كنند. حضرت على عليه السلام فرمود: «شَرُّ النَّاسِ مَنْ لا يَعْفُو عَنِ الزَّلَّةِ وَ لا يَسْتُرُ الْعَوْرَةَ» «2»بدترين مردم كسى است كه از لغزش ديگران گذشت نمى‏كند و عيوب آنان را نمى‏پوشاند.پذيرفتن عذر و عفو كسى كه پوزش خواسته است بقدرى اهميّت دارد كه امير مؤمنان عليه السلام درباره آن فرمود: «اقْبَلِ الْعُذْرَ وَ انْ كانَ كِذْباً» «3»عذر را بپذير گرچه دروغ بوده باشد.

آثار عفو و گذشت‏
گذشت و بخشش در بيشتر امور، بويژه در مسائل مربوط به خانه و خانواده، داراى‏آثار ارزنده و فراوانى است كه به برخى از آنها اشاره مى‏كنيم:

الف- افزايش عزّت:
شخصيت انسانِ باگذشت در اجتماع بالا رفته، نظرها متوجّه او مى‏گردد. عفو، سبب بالا رفتن قدر و منزلت انسان نزد مردم مى‏شود. در محيط خانوادگى نيز، گذشت از خطاها و اشتباهات همسر، موجب عزّت انسان شده، بر احترام او نزد همسر مى‏افزايد.برعكس، عدم گذشت و خرده‏گيرى و عيبجويى، موجب كاهش عزت، درگيرى و ريختن آبروى انسان و مايه پايين آمدن ارزش شخص و ذلّت او مى‏شود.كسانى كه از رفتار همسر خويش خرده مى‏گيرند، نه تنها به اصلاح رفتار او موفّق نمى‏شوند، بلكه ممكن است موجب لجبازى و واكنش منفى او گردند، در حالى كه با گذشت و چشم پوشى از خطا در نظر او بزرگ و محترم جلوه كرده، از نفوذ كلام بيشترى برخوردار خواهند شد. از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «عَلَيْكُمْ بِالْعَفْوِ فَانَّ الْعَفْوَ لا يَزيدُ الْعَبْدَ الَّا عِزّاً فَتَعافَوْا يُعِزَّكُمُ اللَّهُ» «1»بر شما باد به عفو كردن؛ زيرا عفو و گذشت جز بر عزّت انسان نمى‏افزايد، پس گذشت كنيد، تا خدا شما را عزيز كند.

ب- آمرزش پروردگار:
يكى از راههاى رسيدن به آمرزش پروردگار، گذشت از لغزشهاى ديگران است. چه زيبا و زيبنده است كه انسان در سايه گذشت به چنين مقام و منزلت بزرگى دست يابد! قرآن مى‏فرمايد: «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا الا تُحِبُّونَ انْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ» «2» (مؤمنان) بايد عفو كنند و چشم بپوشند؛ آيا دوست نمى‏داريد خداوند شما را ببخشد؟! و حال آنكه خداوند آمرزنده و مهربان است.

ج- زدودن كينه:
ريشه بسيارى از اختلافات و درگيريهاى خانوادگى كينه‏اى است كه زن و شوهر از يكديگر به دل مى‏گيرند كه با كوچكترين بهانه‏اى تازه شده، موجب بروز درگيريهاى لفظى و تيرگى روابط خانوادگى مى‏شود، در حالى كه با گذشت از بديهاى همسر درباره خود، مى‏توان ريشه تمامى كينه‏ها را سوزاند و بذر محبت را در دل كاشت. پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: «تَعافَوْا تَسْقُطِ الضَّغائِنُ بَيْنَكُمْ» «1»نسبت به يكديگر گذشت كنيد، تا كينه‏هايتان برطرف شود.با داشتن روحيه گذشت و اغماض، بذر كينه در دل نخواهد روييد و بدين گونه كانون خانواده از چنين آفت بزرگى در امان مى‏ماند.

د- ايجاد آرامش:
اثر ديگر گذشت، ايجاد آرامش و آسايش روحى در كانون گرم خانواده است. كسى كه گذشت ندارد، همواره منتظر فرصتى است تا انتقام بگيرد، بدين جهت هميشه داراى دغدغه روحى بوده آرامش از او سلب مى‏شود. برعكس، كسى كه با گذشت است از اين دغدغه روحى مصون بوده، بدون هيچ كينه و ناراحتى در كنار همسرش زندگى مى‏كند و از بهانه جوييهاى بيهوده و زيانبار دورى مى‏جويد.
زيباترين گذشت‏علاوه بر اينكه نفس گذشت بسيار ارزنده و زيباست، نوع گذشت نيز از اهميّت خاصى برخوردار است. گذشت از بديهاى ديگران را مى‏توان به صورتهاى گوناگون نشان داد. بعضى از افراد حتّى بعد از مجازات افراد خطاكار نيز آنها را نمى‏بخشند و رفتار خصمانه‏اى با آنان دارند. چنين افرادى در زمره بدترين انسانها به شمار مى‏آيند. بعضى ديگر، افراد خطاكار را مجازات مى‏كنند، امّا بعد از آن، كينه‏اى از آنان در دل نگه‏نمى‏دارند. بهتر از اين افراد كسانى هستند كه بدون مجازات كردن شخص خطاكار، از بدى و ظلم او در حق خود، مى‏گذرند و بزرگوارانه او را مى‏بخشند. قرآن كريم چنين گذشتى را به مردم توصيه كرده، مى‏فرمايد: «فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَميلَ» «1»گذشت كن،گذشتى نيكو.امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمود: «وَالصَّفْحُ الْجَميلُ انْ لا تُعاقِبَ عَلَى الذَّنْبِ» «2»گذشت زيبا اين است كه كسى را به خاطر خطايش مجازات نكنى.هنگامى كه گذشت از همسر بدون سرزنش باشد، تأثير نيكوى خود را در زندگى مى‏گذارد. امام رضا عليه السلام نيز در مورد گذشت زيبا فرمود: «الْعَفْوُ مِنْ غَيْرِ عِتابٍ» «3»
گذشت (زيبا) آن است كه بدون سرزنش باشد.نتيجه مداومت بر چنين گذشتى در زندگى خانوادگى، ايجاد روابطى سالم، انسانى، پسنديده و قابل ستايش است كه زن و شوهر در پرتو آن از سعادت خانوادگى بيشترى برخوردار مى‏شوند.عفو و گذشت در سيره پيشوايان دين‏توجه به گذشت فراوانى كه ائمّه معصومين عليهم السلام نسبت به ديگران داشته‏اند، تشويق كننده خوبى براى پيروى از اين صفت والاى انسانى و مؤثر دانستن آن است.زندگى پيامبر صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليه السلام نشانگر گذشت و اغماض قابل توجّهى است‏كه نسبت به خانواده و افراد جامعه خود داشتند. آنان با كوچكترين بهانه‏اى از لغزش ديگران چشم‏پوشى كرده، آن را در محيط خانواده و اجتماع با لطف خاصى همراه مى‏كردند.اينك سيره چند تن از بزرگان دين را بيان مى‏كنيم:

الف- سيره پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله:
در زندگى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله موارد بسيارى يافت مى‏شود كه آن حضرت از كنار اشتباهات و اعمال ناپسند همسران خود، بزرگوارانه مى‏گذشتند؛ ايشان درباره رفتار خود با خانواده فرموده است: «خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَ انَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلى‏» «1»بهترين شما كسى است كه با خانواده‏اش رفتار نيكو داشته باشد و من بهترين شما در رفتار با خانواده خود هستم.برخورد محبّت‏آميز رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله نسبت به زيردستان- اعم از اهل خانه و ديگران- بگونه‏اى بود كه حتى بعضى از كوتاهيهاى آنان را بازگو نمى‏كرد و به رخ آنان نمى‏كشيد و دوست نداشت كه آنان خجل و شرمنده گردند.انس بن مالك مى‏گويد:من مدّت ده سال به رسول خدا صلى الله عليه و آله خدمت كردم و حتّى يك كلمه افّ هم به من نگفت و هرگز به من نفرمود چرا اين كار را كردى، يا آن كار را نكردى. «2»

ب- سيره امام سجّاد عليه السلام:
وظيفه خدمتكار در خانه، اجراى فرمان صاحب‏خانه و اطاعت از اوست. از اين رو، هرگاه نافرمانى كند، مستحق عقوبت و سرزنش است. آنان كه در روابط خانوادگى با هر بهانه‏اى از شريك زندگى‏شان انتقام گرفته، او را سرزنش و تحقير مى‏كنند، به گوشه‏اى از زندگى پر از عفو و گذشت امام سجاد عليه السلام بنگرند و ببينند، آن حضرت چگونه در محيطخانه، با خدمتكارش برخورد مى‏كرد:امام سجاد عليه السلام خدمتكار خود را دو مرتبه صدا زد و او جواب نداد، در مرتبه سوّم فرمود: فرزندم آيا صداى مرا نشنيدى؟! گفت: چرا. فرمود: پس چرا جواب ندادى؟گفت: چون ترسى نداشتم و احساس امنيت مى‏كردم. امام فرمود: سپاس خدايى را كه مملوك و خدمتكار مرا اين‏گونه قرار داده كه از من در امان است و در دل خود نسبت به من هراسى ندارد. «1»

ج- سيره امام صادق عليه السلام:
روش پسنديده گذشت از خطاهاى ديگران به اندازه‏اى در ميان آن بزرگواران رواج داشت كه امام صادق عليه السلام فرمود: «انَّا اهْلُ بَيْتٍ مُرُوَّتُنَا الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَنَا» «2»ما خاندانى هستيم كه جوانمردى ما گذشت از كسانى است كه به ما ستم كرده‏اند.درباره امام صادق عليه السلام نوشته‏اند، همسرى داشت كه همواره آن حضرت را آزار مى‏داد و امام عليه السلام لغزشهاى او را مى‏بخشيد.آرى، الگو قرار دادن پيشوايان دين، راهنما و ترغيب‏كننده خوبى براى خو گرفتن انسان به اين صفت والاى اخلاقى در محيط گرم خانواده است.