1- پرورش استعداد حقيقت جويى‏
استعداد حقيقت‏جويى در نهاد هر انسانى بطور فطرى وجود دارد و بهترين راه رشد آن، تقويت قدرت تفكّر در كودك است. بديهى است كه پُر كردن ذهن كودك از معلومات، بدون به كار گرفتن قدرت تفكّر، قوه خلاقيّت و نوآورى و تحرّك فكرى او را از بين مى‏برد و معلومات تحميل شده، چندان ثمره‏اى نخواهد داشت.از نظر اسلام، آن علمى مطلوب است كه آميخته با تفكّر بوده، حسّ حقيقت جويى را در انسان زنده كند.امير مؤمنان على عليه السلام فرمود:
«الْعِلْمُ عِلْمانِ عِلْمٌ مَطْبُوعٌ وَ عِلْمٌ مَسْمُوعٌ وَ لا يَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ اذا لَمْ يَكُنِ الْمَطْبُوعُ» «2»
علم دو گونه است، دانش فطرى (طبيعى) و دانش اكتسابى؛ اگر دانش فطرى نباشد، اكتسابى هم سود نمى‏دهد.
اگر انسان تفكّر نكند، نمى‏تواند از آموخته‏هاى خويش، انديشه‏هاى سودمندى به دست آورد. بنابراين، بهترين ابزار كسب حقيقت، پرورش قدرت تفكّر در كودك است.
امام على عليه السلام مى‏فرمايد:
«لا عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ» «1»
هيچ علمى مانند تفكّر نيست.