الف- محبّت به كودك‏
اهميّت محبّت به اندازه‏اى است كه مى‏توان آن را ريشه اصلى شجره اخلاق و فضيلت و مايه اصلى سجاياى انسانى دانست.
رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله ايمان به خدا و رسول را مستلزم محبّت و مهربانى با كودكان دانسته است. «روزى آن حضرت با جمعى از مسلمانان در نقطه‏اى نماز مى‏گزارد؛ موقعى كه به سجده رفت، امام حسين عليه السلام كه در آن زمان كودك خردسالى بود، به پشت پيغمبر سوار شده، پاهاى خود را حركت مى‏داد و «هى هى» مى‏كرد. وقتى پيغمبر مى‏خواست سر از سجده بردارد، او را مى‏گرفت و تا پايان نماز طفل مكرّر به پشت پيغمبر سوار مى‏شد. يك نفر يهودى ناظر اين جريان بود. پس از نماز به حضرت عرض كرد: «شما با كودكان خود طورى رفتار مى‏كنيد كه ما هرگز چنين نمى‏كنيم». پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در جوابش فرمود:
«اما لَوْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ لَرِحِمْتُمُ الصِّبْيانَ»
اگر شماها به خدا و رسول خدا ايمان مى‏داشتيد، نسبت به كودكان خود مهربان بوديد.
مهر و محبت پيغمبر نسبت به كودك، مرد يهودى را تحت تأثير قرار داد و صميمانه دين اسلام را پذيرفت. «1»
امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد:
«هَلِ الدّينُ الَّا الْحُبُّ» «2»
آيا حقيقت دين، چيزى جز دوستى و محبّت است؟
محبت يكى از بهترين و مؤثّرترين وسائل و عوامل پرورش صحيح كودكان است، چرا كه مطبوعترين غذاى روان كودك است و همان طور كه كودك به آب و هوا و غذا محتاج است، به محبّت و نوازش نيز نيازمند است.معروف است كه انسان تشنه محبّت است و كودكان نسبت به آن عطش بيشترى دارند و كانون گرم خانواده و آغوش پرمهر و محبّت پدر و مادر مى‏تواند اين عطش را رفع كند.
اولياى دين محبّت به كودك را به صورتهاى گوناگون سفارش مى‏كردند و خود نيز در موارد مختلف نسبت به فرزندانشان عملًا ابراز محبّت نموده و افرادى را كه نسبت به اين مهمّ بى‏توجّه بوده‏اند، نكوهش كرده‏اند، چرا كه محبّت به كودك، مايه رشد شخصيّت انسانى و تأمين كننده نيازمنديهاى روحى و روانى وى مى‏گردد و آثار فراوانى بر آن مترتّب مى‏شود؛ چنان‏كه بى‏مهرى به آنها آثار روحى، جسمى، فردى و اجتماعى بسيار نامطلوبى بر جاى مى‏گذارد. رسول گرامى صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد:
«احِبُّوا الصِّبْيانَ وَارْحَمُوهُمْ» «1»
كودكان خود را دوست بداريد و نسبت به آنان مهربان باشيد.
امام صادق عليه السلام فرمود:
«إِنَّ اللَّهَ لَيَرْحَمُ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ» «2»
خداوند به انسان به خاطر شدّت علاقه‏اش به فرزند، رحم مى‏كند.
به هر حال، اين محبّت ورزيدن بايد در گفتار و رفتار والدين و مربّيان تربيتى به صورت تبسّم، نوازش، دست بر سر و صورت كودك كشيدن، بوسيدن و در آغوش گرفتن وى تجلّى كند. روش رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در خانواده اين بود كه:
«اذا اصْبَحَ مَسَحَ عَلى‏ رُؤُوسِ وُلْدِهِ» «3»
همه روزه صبح دست محبّت به سر فرزندان خود مى‏كشيد.
از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده كه فرمود:
«مَنْ قَبَّلَ وَلَدَهُ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ حَسَنَةً وَ مَنْ فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ» «1»
كسى كه فرزند خود را ببوسد، خداوند بزرگ حسنه‏اى در نامه عملش ثبت مى‏كند. و آن كس كه فرزند خود را شاد كند، خداوند او را در قيامت شاد مى‏نمايد.
امام صادق عليه السلام نيز مى‏فرمايد:
«اكْثِرُوا مِنْ قُبْلَةِ اوْلادِكُمْ فَانَّ لَكُمْ بِكُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً» «2»
فرزندان خود را بسيار ببوسيد، زيرا براى شما در هر بوسه‏اى درجه‏اى است.
رسول خدا صلى الله عليه و آله حسن و حسين عليهما السلام را بوسيد، شخصى به نام «اقرع بن حابس» عرض كرد: من ده فرزند دارم و هرگز آنها را نبوسيده‏ام. حضرت در پاسخ وى فرمود.
من چه كنم كه خداوند مهربانى را از تو سلب كرده است. «3»
شخصى نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد: هرگز كودكم را نبوسيده‏ام، وقتى رفت، حضرت فرمود:
«هذا رَجُلٌ عِنْدَنا انَّهُ مِنْ اهْلِ النَّارِ» «4»
اين مرد به نظر ما اهل دوزخ است.