د. ارتباط پزشك و همكاران‏
پزشكان، پرستاران و ديگر كسانى كه در درمان بيماران نقش ايفا مى‏كنند، مسئوليتها و اهدافى مشترك و مقدس دارند. برخى از بايسته‏هاى اخلاقى روابط پزشكان با يكديگر و ديگر همكارانشان كه آنان را در رسيدن به اين اهداف مقدس كمك مى‏كند، عبارت است از:
1. صميميت: روابط اعضاى جامعه پزشكى همچون خانواده‏اى اصيل و مذهبى بايد بر صفا و صميميت استوار باشد. افراد اين جامعه بايد نسبت به يكديگر علاقه‏مند و با محبت باشند؛ به گونه‏اى كه مردم با مشاهده آن، اعتمادشان نسبت به جامعه پزشكى جلب شود.محبت افراد به يكديگر نشانگر ميزان ديانت آنان در عرصه‏هاى اجتماعى است. هر كه انس بيشترى نسبت به برادران دينى‏اش دارد پايبندى او به دينش بيشتر است. على بن جعفر (ع) مى‏گويد: به حضرت موسى بن جعفر (ع) عرض كردم: كدام يك از ما دينش را بيشتر دوست مى‏دارد؟ آن حضرت پاسخ داد:
آن كه رفيق [و همكار] خود را بيشتر دوست مى‏دارد. «1»
چگونه مى‏توان فضايى صميمى در محيط كار خود ايجاد كرد؟ پاسخ اين پرسش را از روايات معصومين (ع) در مى‏يابيم. رسول خدا (ص) خوش اخلاقى را باعث ايجاد جوّ دوستى دانسته است:
حُسْنُ الْخُلْقِ يُثْبِتُ الْمَوَدَّةَ. «2»
خوش اخلاقى، دوستى را مستحكم مى‏سازد.
اميرمؤمنان (ع) مى‏فرمايد:
طَلاقَةُ الْوَجْهِ بِالْبِشْرِ وَالْعَطِيّةِ، وَفِعْلُ الْبِرِّ وَبَذْلُ التَّحِيَّةِ داعٍ الى‏ مَحَبَّةِ الْبَرِيَّةِ «1»
گشاده‏رويى با شادمانى و بخشش، نيكى و سلام كردن، موجب جلب محبت مردم مى‏شود.
نيز مى‏فرمايد:
انَّ احْسَنَ ما يَأْلِفُ بِهِ النَّاسُ قُلوبَ اوِدَّائِهِمْ، وَنَفَوْا بِهِ الضَّغَنَ عَنْ قُلوبِ اعْدائِهِمْ، حُسْنُ الْبِشْرِ عِنْدَ لِقائِهِمْ، وَالتَّفَقُّدُ فى‏ غيبَتِهِمْ، وَالْبَشاشَةُ بِهِمْ عِنْدَ حُضُورِهِمْ «2»
بهترين چيزى كه مردم با آن دل دوستانشان را به دست مى‏آورند و كينه را از دل دشمنانشان دور مى‏كنند، خوشرويى هنگام ديدار آنان، سُراغ گرفتن هنگام نبودنشان و خنده‏رويى در حضورشان است.
2. احترام متقابل: رابطه پزشك با ديگر پزشكان و همكاران بايد براساس احترام متقابل استوار باشد. رسول خدا (ص) در برشمارى حقوق مؤمنان نسبت به يكديگر مى‏فرمايد:
هر مؤمنى بر مؤمن ديگر هفت حق دارد كه از جانب خداوند بزرگ بر او واجب شده است:
[يكى از آنها عبارت است از:] احترام كردن به او در پيش رويش. «3» از مسائل مهم در روابط پزشكان، احترام به پيشكسوتان و حفظ حرمت بزرگ‏ترهاست. پزشكى كه سالها خدمت كرده و داراى شأن و موقعيتى است نبايد به وسيله همكاران جوان خود مورد بى‏اعتنايى و بى‏حرمتى قرار گيرد. حضرت محمد (ص) درباره احترام به شخصيت سالخوردگان مى‏فرمايد:
مِنْ اجْلالِ اللَّهِ اجْلالُ ذِى الشَّيْبَةِ الْمُسْلِمِ «4»
از [جمله صورتهاى‏] تعظيم خداوند، احترام به سالخوردگان است.
3. وحدت: جامعه پزشكى براى ارائه خدمات بهتر به بيماران بايد با يكديگر وحدت داشته باشند و براى مسائل كم اهميت و جزئى با يكديگر درگير نشوند. اميرمؤمنان (ع) مى‏فرمايد:
وَانَّما انْتُمْ اخْوانٌ عَلى‏ دينِ اللَّهِ، ما فَرَّقَ بَيْنَكُمْ الّا خُبْثُ السَّرائِرِ، وَسُوءُ الضَّمائِرِ «1»
شما برادران دينى يكديگريد و چيزى جز زشتى درون و سوء نيت شما را از هم پراكنده نمى‏سازد.
4. همكارى: درمان بيماران، همكارى پزشك و پرستار و ديگر دست‏اندركاران مراكز درمانى را مى‏طلبد. اگر در محيط درمانى فضايى دوستانه حاكم باشد، بدون ترديد بر همكارى توأم با محبت آنان تأثير خواهد گذاشت. امام على (ع) مى‏فرمايد:
اذا نَبَتَ الْوُدُّ وَجَبَ التَّرافُدُ وَالتَّعاضُدُ «2»
هرگاه [بذر] دوستى روييد، كمك به يكديگر و پشتيبانى از يكديگر واجب مى‏شود.
5. پرهيز از آفتهاى اخلاقى: پزشك بايد در روابط خود با همكارانش از آفتهاى اخلاقى اجتناب ورزد. برخى از مهم‏ترين اين آفتها عبارتند از:
الف. حسد: يكى از بزرگ‏ترين رذايل اخلاقى، حسادت است كه دين و دنياى آدمى را تباه مى‏سازد و جسم و جان او را به رنج مى‏افكند. اين بيمارى روحى ريشه بسيارى از جنايتها، زشتيها و گناهان است. امام صادق (ع) پيروانش را از اين آفت اخلاقى برحذر مى‏دارد:
اتَّقُوا اللَّهَ وَلا يَحْسُدُ بَعْضُكُم بَعْضاً «3»
از خدا بترسيد و بر يكديگر حسد نورزيد.
نيز مى‏فرمايد:
آفَةُ الدّينِ الْحَسَدُ وَالْعُجْبُ وَالْفَخْرُ «4»
حسادت، خودبينى و فخرفروشى، آفت دين است.
پزشك مؤمن با مشاهده پيشرفت ديگر پزشكان و همكاران غبطه مى‏خورد، ولى هرگز حسد نمى‏ورزد و زوال نعمت آنان را از خدايش نمى‏خواهد. امام صادق (ع) مى‏فرمايد:
همانا مؤمن، غبطه مى‏خورد و حسد نمى‏ورزد، «5» ولى منافق حسد مى‏ورزد و غبطه‏ نمى‏خورد. «1»
ب. غيبت: در قرآن مجيد و روايات معصومين (ع)، به شدت از غيبت نهى شده و كيفرهاى سختى براى آن بيان گرديده است. پزشك حق ندارد از همكارش غيبت كند و از اين طريق آبروى او را ببرد. قرآن كريم مى‏فرمايد:
وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ (همزه: 1)
واى بر هر عيبجوى هرزه زبان.
رسول خدا (ص) درباره اثر اين آفت اخلاقى مى‏فرمايد:
الْغَيْبَةُ اسْرَعُ فى‏ دينِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الْاكِلَةِ فى‏ جَوْفِهِ «2»
[اثر] غيبت در [تباهى‏] دين مسلمان از [زيان بيمارى‏] خوره در درون سريع‏تر است.
پزشك نه تنها نبايد غيبت كند، بلكه به هيچ بيمارى اجازه ندهد كه پشت سر همكارش، او را به بدى ياد كند و اگر به مناسبتى سخنى از يكى از همكارانش پيش آمد، سخنان غيبت كنندگان را به گونه‏اى تأييد نكند كه شخصيت همكارش خُرد شود.
حضرت محمد (ص) مى‏فرمايد:
هر كس غيبت برادر مؤمنش را در مجلسى بشنود و از آن جلوگيرى كند، خداوند هزار بدى را در دنيا و آخرت از او بر مى‏گرداند و اگر از آن جلوگيرى نكند و از آن شگفت زده شود، گناه او مانند غيبت كننده است.
ج. تمسخر: از جمله آفتهايى كه ممكن است دامنگير پزشكان شود تحقير و تمسخر كردن همكاران است. خداوند متعال در قرآن كريم مى‏فرمايد:
يا ايُّهَا الَّذينَ امَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِن‏ قَومٍ عَسى‏ انْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَلا نِساءٌ عَسى‏ انْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ (حجرات: 11)
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، هيچ گروهى از شما گروه ديگر را مسخره نكند. شايد ايشان‏ [گروه دوم‏] از آنها [گروه اول‏] بهتر باشند و زنهايى، زنهاى ديگر را مسخره نكنند. شايد ايشان از آنها بهتر باشند.
امام زين العابدين (ع) مى‏فرمايد:
وَالذُّنُوبُ الَّتى‏ تُنْزِلُ النِّقَمَ ... وَالْاسْتِهْزاءُ بِهِمْ وَالسُّخْرِيَّةُ مِنْهُمْ «1»
[از] گناهانى كه عذاب و عقوبت را فرود مى‏آورند: ... استهزاى مردم و مسخره كردن آنان است.
پزشك حق ندارد همكار خود را تحقير و تمسخر كرده، به بى‏سوادى متهم سازد؛ چون اين‏گونه برخوردها سبب بدبينى مردم و كاهش اعتماد آنان نسبت به جامعه پزشكى مى‏شود.