فصل 107 آنچه سزاوار روزه‏دار است‏
روزه‏دار را سزاوار اين است كه چشم خويش از هر چه نگاه كردن به آن حرام يا مكروه است يا دل را از ياد خداى تعالى مشغول مى‏سازد فرو نهد، و زبان را از همه آفاتى كه ذكر آنها گذشت نگاه دارد، و گوش را از هر چه شنيدن آن حرام يا مكروه است و شكم خود را از غذاى حرام و شبهه‏ناك باز دارد، و ديگر اعضاء و جوارح خود را از امور ناستوده و مكروه محافظت نمايد. و درباره همه اين شرطها براى آنكه ثواب كامل بر روزه مترتّب شود اخبار بسيار وارد شده است. و نيز سزاوار است كه هنگام افطار از حلال بقدرى نخورد كه معده او پر شود، زيرا خداى عز و جل هيچ ظرفى را بيشتر از شكم پر اگر چه از حلال باشد دشمن ندارد، كه سرّ روزه‏دارى قهر و غلبه بر دشمن خدا و شكستن شهوت و هوى است تا نفس بر پرهيزكارى و تقوا تقويت شود، و از حضيض لذات نفس حيوانى به اوج شباهت به فرشتگان روحانى ترقّى كند، و اين چگونه حاصل مى‏شود هر گاه روزه‏دار هنگام افطار آنچه را كه در روز نخورده تدارك و تلافى كند، بخصوص وقتى كه غذاهاى
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 4 ص : 473
رنگارنگ بر آن افزوده شود، چنانكه عادت مردم اين عصر است، و چه بسا در ماه رمضان خوراكهائى خورده مى‏شود كه در چند ماه صرف نمى‏شود. و شك نيست كه چون معده از چاشتگاه تا شام خالى باشد اشتهاى آن افزونتر و رغبت آن بيشتر است، و آنگاه از طعامهاى رنگارنگ مى‏خورد و لذت مى‏برد، و چون آنچه از چاشت تا شام مى‏خورد در شب مى‏خورد لذت آن بيشتر و قوّت آن افزونتر مى‏گردد، و شهوات او برانگيخته مى‏شود كه اگر به عادت خود گذاشته مى‏شد آرام و راكد مى‏ماند، پس آنچه مقصود از روزه است، يعنى ضعيف ساختن قواى شهويّه كه وسيله‏هاى شيطان است، حاصل نمى‏شود. پس ناچار بايد خوراك را كم كند، و در تمام شب همان غذائى را بخورد كه در شبهاى غير روزه مى‏خورد، بى‏آنكه خوراك روز خود را به آن بيفزايد، تا از روزه خود سودى ببرد.
خلاصه آنكه، روح روزه و راز پوشيده آن و غرض اصلى از آن: تشبّه است به يكى از اخلاق الهى، يعنى بى‏نيازى و وارستگى از هر چيزى، و اقتدار به فرشتگان در خوددارى از شهوات بقدر امكان، و اين فقط با كم كردن خوراك نسبت به غير وقت روزه حاصل مى‏شود، و تنها تأخير خوردن و هنگام شب دو چندان خوردن هيچ نتيجه و سودى ندارد. و نيز اگر سرّ روزه آن چيزى باشد كه از بعضى از ظواهر معلوم است، يعنى توانگران درد گرسنگى را دريابند و از آن به سختى حال فقيران و بينوايان برسند، و اين درك و فهم آنان را به مواسات با فقرا در اموال و روزى بر انگيزد، اين نيز بدون كم خوردن حاصل نمى‏شود.