علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 4 ص : 120
فصل 26 به حساب خويش رسيد پيش از آنكه به حساب شما رسند
بدان كه از كتاب الهى و اخبار و روايات و اجماع امّت ثابت است كه در روز قيامت محاسبه بندگان به دقّت خواهد شد و هموزن ذرّه‏اى از اعمال و انديشه‏ها و نگاهها را مطالبه و باز خواست خواهند كرد. خداى سبحان مى‏فرمايد:
«وَ نَضَعُ المَوازينَ القِسطَ لِيَومِ القِيامَةِ فَلا تُظلَمُ نَفسٌ شَيئا وَ ان كانَ مِثقالَ حَبَّةٍ مِن خَردَلٍ أَتَينا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبينَ 21: 47(انبياء، 47) «و ترازوهاى درست (عدل و راستى) را در روز رستاخيز بنهيم پس هيچ كس ستم نبيند و اگر همسنگ دانه خردلى باشد آن را [به حساب‏] آوريم و ما بس حسابگرانيم».
و مى‏فرمايد:«يَومَ يَبعَثُهُمُ اللَّهُ جَميعا فَيُنَبِّئُهُم بِما عَمِلُوا أَحصاهُ اللَّهُ وَ نَسُوهُ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَي‏ءٍ شَهيد» 58: 6(مجادله، 6) «روزى كه خدا همگيشان را بر انگيزد و از اعمالى كه كرده‏اند و خدا آن را شمار كرده و آنها فراموش كرده‏اند خبرشان دهد و خدا بر هر چيزى گواه است».
و مى‏فرمايد:«وَ وُضِعَ الكِتابُ فَتَرَى المُجرِمينَ مُشفِقينَ مِمَّا فيهِ وَ يَقُولُونَ يا وَيلَتَنَا ما لِهذَا الكِتابِ لا يُغادِرُ صَغيرَةً وَ لا كَبيرَةً الا أَحصاها وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِرا وَ لا يَظلِمُ رَبّك أحَدا» 18: 49(كهف، 49) «و نامه‏ها پيش نهند، و گنهكاران را از آنچه در آن است هراسان بينى و گويند:
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 4 ص : 121
اى واى بر ما اين نامه چيست، كه كوچك و بزرگى فرو نگذاشته مگر در شمار آورده، و هر چه كرده‏اند حاضر يابند كه پروردگارت به هيچ كس ستم نمى‏كند».
و مى‏فرمايد:«يَومِئِذٍ يَصدُرُ النّاسُ أَشتاتا لِيُرَوا أعمالَهُم فَمَن يَعمَل مثقالَ ذَرَّةٍ خَيرا يَرَهُ وَ مَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرا يَرَهُ» 99: 6 - 8(زلزال، 6 - 8) «در آن روز مردم گروه گروه و پراكنده بيرون آينده تا اعمالشان را به آنها بنمايند، پس هر كه هموزن ذرّه‏اى نيكى كند آن را ببيند، و هر كه همسنگ ذرّه‏اى بدى كند آن را ببيند».
و مى‏فرمايد:«يَومَ تَجِدُ كُلّ نَفسٍ ما عَمِلَت مِن خَيرٍ مُحضَرا وَ ما عَمِلَت مِن سوءٍ تَوَدّ لَو انَّ بَينَها وَ بَينَهُ أَمَدا بَعيدا» 3: 30(آل عمران، 30) «روزى كه هر كس آنچه را از كار نيك كرده حاضر بيابد، و آنچه كار بد كرده است، دوست دارد كه ميان او و كارهاى بدش فاصله‏اى دور باشد».
و مى‏فرمايد:«ثُمَّ تُوَفّى كُلّ نَفسٍ ما كَسَبَت وَ هُم لا يُظلَمُونَ» 2: 281(بقره، 281، آل عمران، 161) «آنگاه به هر كس آنچه كرده [پاداش‏] تمام دهند و به آنان ستم نخواهد شد».
و مى‏فرمايد:
«فَوَ رَبَّكَ لَنَسئَلَنَّهُم اجمَعينَ عَمّا كانُوا يَعمَلُونَ» 15: 92 - 93(حجر، 92) «به پروردگارت سوگند كه همگيشان را از آنچه مى‏كرده‏اند پرسش (و باز خواست) مى‏كنيم».
و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «هيچ يك از شما نيست مگر آنكه پروردگار جهانيان از او پرسش (و باز خواست) خواهد كرد، و ميان او و وى پرده و ترجمانى نخواهد بود».
و در احاديث بسيار وارد شده است كه: «هر كسى در روز قيامت قدم از قدم بر نمى‏دارد مگر اينكه از او مى‏پرسند كه عمرش را در چه صرف كرده و از ميان برده، و از تن او كه در چه كار كهنه كرده، و از مال او كه از كجا بدست آورده و به چه مصرف رسانيده». و آيات و اخبار وارده در محاسبه اعمال و سؤال از اندك و بيش و كوچك
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 4 ص : 122
و بزرگ در روز شمار بيشمار است. و اخبار ديگرى نيز هست كه دلالت دارد بر اينكه در دنيا امر به محاسبه و مراقبت شده، و بر آن ترغيب نموده‏اند، و آن را سبب نجات و رهايى از حساب آخرت و دشوارى و سختگيرى آن قرار داده‏اند.
پس هر كه نفس خود را پيش از آنكه به حساب او رسند محاسبه كند و آن را در نفسها و حركتها مطالبه و بازخواست نمايد، و انديشه‏ها و چشم زدها را به حساب آورد و اعمال و اقوال خود را به ميزان شرع بسنجد: در قيامت حساب او آسان شود، و جواب او هنگام سؤال حاضر باشد، و بازگشتگاه و سرانجام وى نيكو خواهد بود.
و هر كه نفس خود را مورد محاسبه قرار ندهد: حسرت و ندامتش بر دوام و درنگ و توقّفش در پهنه و فراخناى قيامت دراز خواهد شد، و كارهاى بدش او را به خوارى و رسوائى مى‏كشاند. خداى سبحان مى‏فرمايد:
«وَ لتَنظُر نَفس ما قَدَّمت لِغَدٍ» 59: 18(حشر، 18) «و هر كس بايد بنگرد براى فردا چه پيش فرستاده است».
و مراد از اين نگرش و نظر محاسبه اعمال است.
و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:«حاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا، و زنوها قبل أن توزنوا».
«به حساب خود برسيد پيش از آنكه به حساب شما رسند، و [اعمال‏] خود را بسنجيد پيش از آنكه آن را [به ترازوى قيامت‏] بسنجند».
و امام صادق عليه السّلام فرمود: «هر گاه يكى از شما از پروردگار خود چيزى بخواهد كه حتما به او عطا فرمايد بايد از همه مردم نااميد باشد، و هيچ اميدى جز به خداى تعالى نداشته باشد، و چون خداى تعالى اين را از دل وى دانست قطعا به او عطا مى‏فرمايد، پس نفس خود را محاسبه كنيد پيش از آنكه شما را بر آن محاسبه كنند، كه براى قيامت پنجاه موقف (توقّفگاه) است كه هر موقفى هزار سال آدمى را نگاه مى‏دارند. آنگاه اين آيه را تلاوت فرمود:
«فى يَومٍ كانَ مِقدارُهُ خَمسينَ الفَ سَنَةٍ» 70: 4(معارج، 4) «در روزى كه اندازه آن پنجاه هزار سال است».
و اينكه محاسبه را فرع بر نااميدى از مردم و اميدوارى به خدا قرار داده دلالت دارد
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 4 ص : 123
بر اينكه انسان در عموم كارهاى خود به مردم اميد دارد نه به خدا، و خود از اين امر غافل است، و ذكر درنگ در توقّفگاههاى روز قيامت دلالت دارد بر اينكه آن درنگها و توقّفها براى حسابرسى است، پس هر كه در دنيا هر روز به حساب خود رسيده باشد نيازى به آن درنگها در آن روز ندارد.
و فرمود: «اگر براى حساب روز قيامت هيچ بيم و هراسى نباشد مگر هول و خوف عرضه كردن اعمال بر خداى تعالى و رسوائى دريده شدن پرده از روى پنهانيها جاى آن داشت كه آدمى هرگز از سر كوه به زير نيايد و در آبادى جاى نكند و چيزى نخورد و نياشامد مگر از روى اضطرار كه بيم تلف در آن باشد، و كسى كه هولها و سختيهاى رستاخيز را مى‏داند در هر نفسى چنان عمل مى‏كند كه قيامت برپا شده است، و به دل مشاهده مى‏كند كه مردم نزد پروردگار جبّار ايستاده‏اند، و در اين هنگام خود را به محاسبه مى‏كشد كه گوئى در پهنه قيامت فرا خوانده شده و در صحنه آن از او سؤال مى‏كنند. خداى تعالى مى‏فرمايد:
«وَ ان كانَ مِثقالَ حَبَّةٍ مِن خَردَلٍ أَتَينا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبين» 21: 47(انبياء، 47) «و اگر همسنگ دانه‏اى (اسپند يا ارزن) باشد آن را بياوريم و ما بس شمار كننده‏ايم».
و امام كاظم عليه السّلام فرمود: «هر كه نفس خود را در هر روز محاسبه نكند از ما نيست، پس اگر كار نيكى كرده از خداى تعالى افزون بر آن بخواهد، و اگر كار بدى مرتكب شده از خدا آمرزش بخواهد و به او باز گردد».
و در بعضى از اخبار آمده است: «سزاوار است كه خردمند چهار ساعت داشته باشد: ساعتى كه در آن به محاسبه نفس خويش پردازد...».