بيدار باش‏
اكنون كه دانستى ملاك و مناط در صحّت و فساد اعمال همانا قصد و نيّت است، اين را نيز بدان كه هر عملى كه خالص براى خداى سبحان نباشد و غير او در نظر باشد سزاوار است كه ترك شود، و اگر خالص براى خداى تعالى و بر قصد صحيحى باشد، ترك آن به مجرّد وسوسه‏ها و انديشه‏هاى شيطانى شايسته نيست. زيرا شيطان نخست به ترك عمل مى‏خواند و اگر پاسخ مثبت نيافت به ريا دعوت مى‏كند، و چون از آن نيز نااميد گشت مى‏گويد: اين عمل خالص نيست، بلكه ريائى است، پس چه فايده‏اى دارد؟ امّا اعمال يا از طاعات لازمى است كه مربوط به غير نيست، مانند نماز و روزه و حج و امثال اين‏ها، يا از طاعاتى است كه به خلق مربوط است، مانند امامت و قضاء و حكومت و فتوا دادن و موعظه كردن و تعليم و تدريس و انفاق مال و مانند اين‏ها.
امّا قسم اول: اگر قبل از فعل ريا داخل آن شود، به طورى كه انگيزه آن ريا باشد نه خلوص و قربت، بايد آن را رها كرد و از شروع آن خوددارى نمود. و اگر بعد از قصد و عزم و يا مقارن آن پديد آيد، نبايد عمل را ترك كرد زيرا در آغاز انگيزه
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 521
دينى داشته، و ريا بر آن طارى شده، پس بايد در دفع ريا و تحصيل اخلاص بكوشد، و نفس خويش را با معالجاتى كه ذكر خواهيم كرد قهرا به اخلاص برگرداند. و مادام كه در مقام مجاهده با نفس خود است و او را در ميلى كه به ريا دارد مورد عتاب قرار مى‏دهد و در درون خود از تمايل به ريا بيزار و متنفّر است، اميد نجات درباره وى هست، و شايد خداوند به رحمت گسترده خود با او به مسامحه رفتار كند. و امّا اگر در مقام مجاهده نيست، و در دل خود از ميلى كه به ريا دارد ناخشنودى و كراهتى احساس نمى‏كند، بلكه زمام اختيار را به نفس امّاره سپرده است، و اين نفس در اعمال ريا مى‏كند و او هم در اين كار بى‏آنكه راهى براى قهر و غلبه بر آن بجويد و از رياكارى ناراضى و ناراحت باشد به دنبال آن مى‏رود، در فساد و بطلان اعمالش شكّى نيست و هر چه زودتر بايد آن را ترك كند، هر چند باعث آن در آغاز قصد قربت بوده و ريا در حين عزم يا بعدا پديد آمده باشد.
و امّا قسم دوم: كه با مردم سر و كار دارد - يعنى پيشنمازى و قضاء و تدريس و فتوا دادن و وعظ و ارشاد و امثال اين‏ها - خطرهايش بزرگ و ثواب آن نيز عظيم است. پس كسى كه از حيث علم صلاحيت اين كارها را دارد - اگر داراى نفسى قوى است كه به مردم اعتنا و توجّهى ندارد و وسوسه‏هاى نهانى او را تحريك نمى‏كند و به عظمت و قدرت و ديگر صفات كماليّه پروردگار خود معرفت كامل دارد به طورى كه اين معرفت او را از التفات به خلق و آنچه در دست آنهاست و ممكن است به خاطر آنها ريا كند و رضاى آنان را بر رضاى خداوند برگزيند باز دارد - در اين صورت براى چنين شخصى بهتر اين است كه اين منصبها را ترك نكند تا به ثواب عظيم آن نائل شود. و اگر داراى نفسى ضعيف است، همچون پر كاهى در هوا كه باد هر دم آن را به سوئى مى‏برد، چنين كسى از ريا و ديگر خطرهاى آن ايمن نيست، و لازم است آن منصبها را ترك كند.
از اين رو بود كه گذشتگان اهل يقين از اين منصبها مى‏گريختند و پيرامون آنها نمى‏گشتند. و در بزرگى خطر و كثرت آفات آنها و لزوم درنگ و احتياط براى كسى كه به آنها اشتغال مى‏ورزد اخبار بسيار وارد شده است، و آنچه در تهديد و وعده‏هاى ترس‏آور درباره علماى بد كردار رسيده براى حذر كردن از فتنه‏هاى علم
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 522
و آفات و غائله آن كافى است. و از آنچه پشت عالمان بى‏عمل و اهل گفتار بى‏كردار را شكسته سخن عيسى بن مريم عليهما السّلام است: «اى علماى بد روزه مى‏گيريد و نماز مى‏گزاريد و صدقه مى‏دهيد و آنچه ديگران را به آن امر مى‏كنيد خود به جا نمى‏آوريد و چيزى را كه علم نداريد درس مى‏دهيد پس چه بد است آنچه حكم مى‏كنيد توبه شما به گفتار و آرزوست، و به هواى نفس عمل مى‏كنيد، شما را چه سود مى‏بخشد كه تن‏هاى خود را پاكيزه كنيد و حال آنكه دلهاى شما چرك آلود است حق را به شما مى‏گويم: مانند آرد بيز مباشيد كه آرد پاكيزه از آن بيرون مى‏رود و نخاله در آن مى‏ماند شما نيز چنين‏ايد حكمتها از دهانتان بيرون مى‏آيد و غل و غش در سينه‏هاى شما بجا مى‏ماند اى بندگان دنيا كسى كه خواهش و شهوت او از دنيا به سر نيامده و علاقه و رغبت او از دنيا گسسته نشده چگونه آخرت را در مى‏يابد حق را به شما مى‏گويم: دلهايتان از اعمالتان مى‏گريد، دنيا را زير زبانتان و عمل را زير پايتان نهاده‏ايد. به حق با شما سخن مى‏گويم: آخرت خود را براى آبادى دنياتان ويران كرديد، كه صلاح دنيا را بيش از صلاح آخرت دوست داريد پست‏تر از شما كيست اگر بدانيد واى بر شما تا كى راه به شب روان مى‏نمائيد و خود در محلّه حيرت‏زدگان ايستاده‏ايد گويا اهل دنيا را دعوت مى‏كنيد كه آن را بيفكنند تا شما برداريد آهسته آهسته واى بر شما خانه تاريك را چه سود كه چراغ بر پشت بامش نهند و اندرون آن وحشتناك و تيره باشد و همچنين شما را سودى ندهد كه نور علم در دهان شما بدرخشد ولى درونتان از آن خالى و تاريك باشد. اى بندگان دنيا نزديك است كه دنيا شما را از بيخ بر كند و به رو در اندازد و بينى شما را به خاك مالد، و آنگاه گناهان شما گريبانگيرتان شود (يا به سبب گناهانتان موى پيشانى شما را بگيرند و به دوزخ برند) علمتان شما را از پشت مى‏راند تا به پادشاه جزا دهنده بسپارد برهنه و تنها و شما را در جايگاه زشتى و رسوائى بدارد، و سپس به سزاى اعمال بدتان به زبونى و خوارى گرفتار سازد»«».
و از اهل اين منصبها صادق مخلص از اينجا شناخته مى‏شود كه هر گاه كسى عادلتر و خوش‏گفتارتر و عالمتر از او و مقبولتر براى مردم يافت شود شاد و خوشحال
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 523
گردد و حسد نورزد، و چون بزرگان در مجلس او حاضر شدند يا به او اقتدا كردند سخنش دگرگون نشود و حالش تفاوت نكند، بلكه بر همان حال و روش باقى بماند، و به بندگان خدا با يك چشم بنگرد.
تنبيه: چون حقيقت ريا را شناختى، خواهى دانست كه هر گاه كردار يا گفتار بعضى از شايستگان محرّك ديگران براى اشتغال به طاعت شود اين طاعت اگر با خلوص آغاز شده باشد ريائى نيست، هر چند آن ديگرى اگر طاعت يكى از صالحان را نمى‏ديد يا نمى‏شنيد آن را انجام نمى‏داد. پس كسى كه به سحرخيزى و نماز شب عادت ندارد ولى در جائى با شب زنده‏داران و نماز شب‏گزاران باشد و چون ايشان برخيزند و به نماز پردازند نشاط پيدا كند و در تهجّد با آنان موافقت نمايد، اين عمل بعد از آنكه به قصد ثواب و تقرب به خدا باشد ريا نيست، زيرا هر مؤمنى به عبادت پروردگار و نماز شب رغبت دارد، و ليكن موانع و غفلت او را باز مى‏دارد، و چون اشخاص شب زنده‏دار و متهجّد را ببيند مشاهده طاعت ايشان سبب زوال غفلت از او خواهد شد، همچنانكه سخن و وعظ آنان نيز مى‏تواند چنين تأثيرى داشته باشد و انگيزه دينى بدون ريا محرّك اوست و وى را به موافقت با ايشان مى‏خواند. و چه بسا مواردى كه در آن مانعى نباشد و فرصت را غنيمت شمرد و او را از موضع ايمان به طاعت برانگيزد. و بر همين قياس است ديگر اعمال نيك از قبيل روزه و صدقه دادن و قرائت قرآن و ذكر و امثال اين‏ها.