فايده شائبه ريا عمل را باطل مى‏كند
چون ملاك و مناط صحّت و فساد اعمال قصد و نيّت است، كه اعمال به نيّات است و براى هر كسى همان است كه نيّت كرده(انّما الاعمال بالنّيّات و لكلّ امرئ مانوى)
پس هر عملى كه شائبه‏هاى ريا در آن باشد باطل و فاسد است، خواه پنهانى واقع شود يا آشكارا، و هر عملى كه خالص براى خدا باشد و صاحبش ريا در آن داخل نكند در پنهان و آشكار كردنش باكى نيست.
امّا اگر در اظهار عمل يا بازگو كردن آن بعد از انجام عمل قصد صحيحى داشته باشد، مانند ترغيب مردم به كار خير يا تشويق آنها در اقتدا به وى، اظهارش بهتر از اخفاء است به شرط آنكه آلوده به ريا يا فساد ديگر، مثل اهانت به فقير در صدقه دادن، نگردد و اگر مشتمل بر چيزى از اين قبيل باشد پنهان كردنش از علنى كردن بهتر است، و بدين گونه مى‏توان بين اقوال و اخبار را جمع كرد.
خلاصه آنكه: هر گاه قلب از شوائب ريا پاك و خالى شود، به طورى كه اخلاص در هر دو حالت يكسان باشد، آشكار ساختن كار خيرى كه الگو قرار مى‏گيرد برتر است.
ولى اگر شوائب ريا وجود داشته باشد اقتداى غير به او سودى نمى‏بخشد، زيرا چنين حالتى هلاك كننده است و پنهان ماندنش بهتر است. بنابراين كسى كه عمل را آشكار مى‏كند بايد بداند يا گمان برد كه از او پيروى مى‏شود، و مراقب دل خود باشد كه رياى خفى در آن پديد نيايد. و چه بسا عمل را به بهانه اينكه مورد پيروى ديگران است آشكار مى‏كند و حال آنكه در درون خود قصد نيك نمائى به وسيله آن عمل و مقتدا شدن دارد، و در واقع حال هر كه عمل خود را آشكار مى‏سازد همين است مگر كسى كه خداوند او را به قوّت نفس و خلوص نيّت تأييد كرده باشد. پس سزاوار نيست كه ضعيف النفس خود را بفريبد و از جائى كه نمى‏فهمد خود
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 520
و ديگران را گمراه كند و به هلاكت افكند. زيرا ضعيف مثل غريقى است كه اندكى شنا مى‏داند و كسانى را در حال غرق شدن مى‏بيند و دلش مى‏سوزد و براى نجات آنها خويشتن را به دريا مى‏زند و در نتيجه خود و ديگران را به هلاكت مى‏افكند. و اينجا لغزشگاه گامهاى عالمان و عابدان است كه در آشكار ساختن عمل به صاحبان نفس قوى تشبّه مى‏جويند ولى دل خود را با اخلاص تقويت نمى‏كنند و اجرشان به سبب ريا ناچيز و باطل مى‏شود. و درك و فهم اين مطلب جدّا دشوار است و جز شناوران درياى علم اخلاق آن را در نمى‏يابند. و خلوص در اين مورد با اين نشانه شناخته مى‏شود كه اگر مردم به يكى از اقران و امثال او اقتدا كردند حالش دگرگون نشود، و اگر ميل قلبى‏اش اين است كه او مقتدا باشد در اين صورت آشكار كردن عمل خالى از شوائب ريا نخواهد بود.