علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 505
فصل 32 تأثير ريا بر عبادت‏
ريا، يا اين است كه عملى بكلّى خالى از قصد قربت و ثواب باشد به طورى كه اگر صاحب عمل تنها و منفرد بود آن كار را ترك مى‏كرد و اين بدترين درجات ريا و گناهش بزرگتر است. يا با قصد قربت و ثواب همراه است و اين قسم ريا دو گونه است: يكى آنكه قصد قربت ضعيف و مرجوح باشد به نحوى كه اگر قصد ريا نبود قصد قربت نمى‏توانست او را به عمل برانگيزد و اگر قصد قربت و ثواب نبود قصد ريا او را به عمل برمى‏انگيخت. اين گونه ريا نزديك به قسم اول است و حق اين است كه موجب بطلان و فساد عمل است چنانكه ظواهر اخبار نيز دلالت دارد. و اگر قصد قربت بر قصد ريا برتر و غالب باشد به طورى كه قصد ريا و اطلاع مردم نشاط وى را بر عمل تقويت مى‏كند و اگر ريا هم نباشد عمل را ترك نمى‏كند يعنى تنها به قصد ريا عمل نمى‏كند، در اين گونه ريا بعضى از علما برآنند كه اصل عمل و ثواب از ميان نمى‏رود بلكه از ثواب كاسته مى‏شود يا صاحب عمل به اندازه قصد ريا عقاب مى‏شود و به مقدار قصد ثواب پاداش مى‏گيرد.
اما در اين نظر اشكال هست، زيرا اخبار دلالت دارد بر اينكه چون ريا بر آن عمل صدق مى‏كند و عامل آن رياكار به شمار مى‏آيد اصل عمل و ثواب باطل است، به دليل قول امير مؤمنان عليه السّلام:«ثلاث علامات للمرائى: ينشط إذا رأى النّاس، و يكسل اذا كان وحده، و يحبّ أن يحمد في كلّ اموره»
«ريا كار سه نشانه دارد: چون مردم او را [بهنگام عمل و عبادت‏] ببينند به نشاط آيد، و وقتى تنها باشد كسل گردد،
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 506
و دوست دارد در هر كارى او را بستايند».
و اخبارى كه ذكر شد و دلالت داشت بر اينكه هر عملى كه در آن ديگرى را با خداى تعالى شريك گيرند خداوند از آن بيزار است و آن را نمى‏پذيرد بر اين سخن ما صراحت دارد. و حمل اين اخبار بر موردى كه قصد ريا و قصد قربت مساوى باشد يا قصد ريا برتر و بيشتر باشد خلاف ظاهر است. و نكته ديگر اينكه ظاهرا بطلان در اين صورت تنها هنگامى است كه قصد او اين باشد كه دوست داشته باشد مردم بر آن مطّلع شوند تا در دل آنان منزلتى پيدا كند و بدين وسيله به يكى از اغراض دنيوى دست يابد، و اما اگر خوشحالى و قصد او از آگاهى مردم براى يكى از مقاصد صحيح باشد - كه در آينده بيان خواهد شد - در آن باكى نيست و عمل را باطل نمى‏كند.