علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 465
فصل 21 جاه از مال محبوبتر است‏
مالك دلها بودن از چند جهت بر مالك مال بودن ترجيح دارد:
اولا، مال در معرض تلف شدن و نابودى است، زيرا به غصب و دزدى و طمع شاهان و ستمكاران از دست مى‏رود، و به نگهدارى و پاسدارى نياز دارد، و خطرهاى بسيار در كمين آن است. و امّا دلها اگر به دست آيد از اين آفت‏ها محفوظ است، مگر اينكه صاحبان دلها پس از اعتقاد به اينكه كسى داراى كمال (حقيقى يا موهوم) است تغيير عقيده دهند.
ثانيا، دست يافتن به مال به وسيله چاه آسانتر است از رسيدن به جاه به وسيله مال، چنانكه براى عالم يا زاهدى كه در دلها جاى دارد اگر بخواهد مال به دست آورد به آسانى حاصل مى‏شود، زيرا اموال مردم مسخّر دلهاى آنهاست، و آن را براى كسى كه اطاعت وى را به گردن گرفته‏اند و او را داراى صفات كمال مى‏دانند بذل مى‏كنند، و امّا كسى كه پست و فرومايه و عارى از كمال باشد اگر مال فراوانى به دست آورد و جاهى نداشته باشد كه بدان وسيله مال خود را حفظ كند، و بخواهد به وسيله مال به جاه برسد، نمى‏تواند.
ثالثا، مالك دلها شدن گسترش و فزونى و ازدياد مى‏يابد بى‏آنكه به رنج و مشقّتى نياز داشته باشد، زيرا وقتى دلها نسبت به شخصى اعتقاد پيدا كرد و او را به علم و عمل يا كمالى ديگر وصف نمود، ناگزير زبانها به ستايش وى گشوده
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 466
مى‏شود، و اعتقاد خود را براى ديگران وصف و تعريف مى‏كند و او نيز براى ديگرى باز مى‏گويد، و به اين ترتيب پيوسته گسترش و سرايت پيدا مى‏كند، تا آنكه بيشتر دلها وى را به بزرگى و قبول مى‏پذيرند. و امّا مال، اگر كسى مالك آن شد جز به رنج و زحمت فزونى نمى‏يابد. پس به اين جهات است كه اموال در برابر بزرگى جاه و شهرت و آوازه و گشوده شدن زبانها به مدح و ثنا كوچك و ناچيز است.