علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 2 ص : 29
بخش اول در مقدمات‏
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 2 ص : 31
بخش اول در مقدمات انقسام حقيقت انسان و حالات اعتبارى او [1] - تجرّد و بقاى نفس - لذّت و ألم نفس - فضائل و رذائل اخلاقى - اخلاق نكوهيده و ناپسند، عقل انسان را از معارف پوشيده و در پرده نگه مى‏دارد - ملكات اخلاقى با تكرار عمل حاصل مى‏شود - عمل همان سزا و پاداش است - درباره تجسّد اعمال و ملكات - تضادّ بين دنيا و آخرت - طبيعت و سرشت آدمى در نيك بودن و نيكو گشتن و نيز در تباه و بد شدن ملكات دخالت و تأثير دارد - حقيقت مخلوقات و ماهيّت فرشتگان - گفتارهايى درباره مبدّل شدن اخلاق و ملكات - شرافت و فضيلت علم اخلاق - تعريف و نامهاى نفس بر حسب اعتبارات مختلف - قواى چهارگانه و تسلّط قوه عاليه بر نفس - اختلاف صفات موجب اختلاف نفوس آدميان است - تركيب و تأليف حقيقت انسان از جهات متضاد و متقابل - حقيقت خير و سعادت و جمع بين اقوال مختلف درباره آنها - شرايط حصول سعادت - آخرين مرتبه سعادت كه وصول به آن امكان‏پذير است - تقسيم لذّات و آلام - لذّت حقيقى لذّت عقلانى است نه حسّى و جسمانى - هشدارى متضمّن پند و نصيحت - بيدار باش در اينكه آنچه از دست رفت جبران ناپذير است.
__________________________________________________
[1] منظور اين است كه در انسان مى‏توان دو جنبه يا دو ناحيه اعتبار كرد، يكى بدن كه ظاهر و آشكار است و ديگرى روح كه باطن و پنهان است. م.