پيوست خوددارى از آزردن مسلمانان‏
در فضيلت و فوائد اضداد آنچه ذكر شد، يعنى خويشتن‏دارى از آزار مؤمنان و مسلمانان و اكرام و تعظيم ايشان، شكّى نيست. و اخبارى كه در ستايش دفع ضرر و خوددارى از آزار مردم رسيده بسيار است، مانند اين سخن پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم:
«من ردّ عن قوم من المسلمين عادية ماء أو نار وجبت له الجنّة»
«هر كه تجاوز آب يا آتشى را از گروهى از مسلمانان بگرداند بهشت براى
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 288
او واجب خواهد بود».«» و در گفتارى ديگر فرمود: «برترين مسلمان آنست كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند».
و در حديثى طولانى در امر به فضائل فرمود: «... اگر بر اين كار توانائى ندارى مردم را از شرّ خود نگاه دار، كه اين كار صدقه‏اى است از جانب تو».
و نيز سخن آن حضرت صلى اللّه عليه و آله و سلّم: «مردى را ديدم كه در بهشت در گردش بود به اين سبب كه درختى را كه مزاحم مسلمانان بود از سر راه برداشته بود».
و فرمود: «هر كه از راه مسلمانان چيزى را كه آنان را مى‏آزارد بردارد، خداوند براى او حسنه‏اى مى‏نويسد كه به سبب آن بهشت برايش واجب مى‏شود».«» و همچنين اخبارى كه در مدح اكرام و تعظيم مؤمن وارد شده بسيار است.
امام صادق عليه السّلام فرمود: «خداى سبحان مى‏فرمايد: هر كه بنده مؤمن مرا گرامى دارد از غضب من ايمن است».
و رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:«من اكرم أخاه المسلم بكلمة يلطفه بها و فرّج عنه كربته، لم يزل في ظلّ اللّه الممدود، عليه الرّحمة ما كان في ذلك»
«هر كه برادر مسلمانش را با سخن محبّت آميزى گرامى دارد و اندوه و گرفتاريش را بر طرف كند، تا زمانى كه در اين كار باشد همواره در سايه رحمت گسترده خدا خواهد بود».
و فرمود:«ما في أمّتى عبد ألطف أخاه في اللّه بشي‏ء من لطف الا اخدمه اللّه من خدم الجنّة»
«هيچ بنده‏اى از امّت من نيست كه به برادرش لطفى كند مگر آنكه خداوند از خدمتكاران بهشت براى او قرار خواهد دارد».
و فرمود:«أيّما مسلم خدم قوما من المسلمين الا أعطاه اللّه مثل‏
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 289
عددهم خدّاما في الجنّة»
«هر مسلمانى كه جمعى از مسلمين را خدمت كند خداوند به شمار آنان خدمتگزاران در بهشت به او مى‏دهد».
و امام صادق عليه السّلام فرمود:«من أخذ من وجه اخيه المؤمن قذاة كتب اللّه عزّ و جلّ له عشر حسنات، و من تبسّم في وجه أخيه كانت له حسنة».
«هر كه خاشاكى از چهره برادر مؤمن خود برگيرد، خداى عز و جل ده حسنه برايش مى‏نويسد، و هر كه به روى برادر مؤمن خود تبسّم كند براى او حسنه‏اى خواهد بود».
و فرمود:«من قال لاخيه مرحبا كتب اللّه له مرحبا إلى يوم القيامة»
«هر كه برادر مؤمن خود را مرحبا گويد خداوند تا روز قيامت براى او مرحبا مى‏نويسد».
و فرمود:«من أتاه اخوه المسلم فاكرمه فإنّما اكرم اللّه عزّ و جلّ»
«هر كه نزد برادر مسلمان خود آيد و او را اكرام كند خداى عز و جل را اكرام كرده است».
و به اسحاق بن عمّار فرمود:«أحسن يا اسحاق إلى اوليائى ما استطعت، فما أحسن مؤمن إلى مؤمن و لا اعانه الا خمش وجه ابليس و قرّح قلبه»
«اى اسحاق با دوستان من هر قدر توانى نيكى كن، كه هيچ مؤمنى با مؤمنى احسان و اعانت نكرد مگر آنكه چهره ابليس را خراشيد و بر دلش زخم زد«»».
و شايسته است كه بعضى از طبقات مردم را به زيادت تعظيم و اكرام اختصاص دهد، مانند اهل علم و تقوا، چنانكه در اخبار بر اكرام و احسان آنان تأكيد شده است، و همچنين سزاوار است كه پيران و ريش سفيدان مسلمان بيشتر مورد اكرام و احترام قرار گيرند، و در اين باره اخبار بسيار وارد شده است.
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 290
رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:من عرف فضل كبير لسنّه فوقّره آمنه اللّه من فزع يوم القيامة»
«هر كه برترى بزرگتر را به جهت زيادتى سنّ او بشناسد و او را احترام كند خداوند او را از ترس روز قيامت ايمن مى‏گرداند».
و فرمود:«انّ من إجلال اللّه عزّ و جلّ اجلال الشّيخ الكبير»
«بزرگ شمردن پير سالخورده، تعظيم و بزرگ شمردن خداست».
و فرمود:«ليس منّا من لم يوقّر كبيرنا و يرحم صغيرنا»
«كسى كه بزرگسال ما را احترام نكند و بر خردسال ما رحم نكند از ما نيست».
و اخبار به اين مضمون بسيار است.
و همچنين سزاوار است كه بزرگ يك قوم را به زيادتى اكرام و احترام مخصوص داشت، به واسطه قول نبىّ اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم:«إذا اتاكم كريم قوم فأكرموه»
«هر گاه بزرگ قومى نزد شما آيد او را اكرام كنيد».
و همين طور شايسته است كه ذريّه و سادات علوى را به زيادت اكرام و تعظيم اختصاص داد. رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «شفاعت من براى كسى كه ذرّيّه مرا به دست و زبان و مال كمك كند ثابت است». و نيز فرمود: «چهار نفرند كه شفاعت من در روز قيامت به آنها مى‏رسد: كسى كه ذريّه مرا گرامى دارد، و آن كه حوائج ايشان را برآورد، و كسى كه در موقع اضطرار و درماندگيشان به دنبال انجام كارشان برود، و آن كه به دل و زبان ايشان را دوست دارد».«» و فرمود: «فرزندان مرا اكرام كنيد، و آداب مرا نيكو داريد». و فرمود:
«خوبان ذرّيّه مرا براى خدا و بدان ايشان را براى من اكرام كنيد». و احاديث در فضيلت سادات و ثواب اكرام و اعانت ايشان بى‏شمار است.
و ضرر رساندن به مسلمان نزديك است به معنى ايذاء، و گاهى اخصّ از آن است. بنابراين آنچه بر ذم آن دلالت دارد بر ذم اين نيز دلالت مى‏كند، مانند اين سخن نبىّ اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم:«خصلتان ليس فوقهما شي‏ء من الشّرّ: الشّرك باللّه تعالى، و الضّرّ بعباد اللّه»
«دو خصلت است كه بدتر از آن نيست: شرك به خداى تعالى،
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 291
و ضرر زدن به بندگان خدا». و همچنين ضد آن، يعنى نفع رساندن به مسلمان نزديك است به معنى ضدّ ايذاء و اخصّ از آن است. بنابراين آنچه بر مدح آن دلالت دارد بر مدح اين نيز دلالت مى‏كند. و شكّى نيست كه رساندن نفع به مؤمنان از صفات و افعال شريف است. و اخبار وارده در فضيلت آن بسيار است.
رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:«الخلق عيال اللّه، فأحبّ الخلق إلى اللّه من نفع عيال اللّه و ادخل على اهل بيته سرورا»
«خلق عيال خداوندند، پس محبوبترين آنها نزد خدا كسى است كه براى عيال خدا سودمند باشد و خانواده‏اش را شاد سازد».
و از آن حضرت صلى اللّه عليه و آله و سلّم سؤال شد:«من أحبّ النّاس إلى اللّه؟ قال: انفع النّاس للنّاس»
«محبوبترين مردم نزد خدا كيست؟ فرمود: كسى كه براى مردم سودمندتر باشد».«» و فرمود:«خصلتان من الخير ليس فوقهما شي‏ء من البرّ: الايمان باللّه، و النّفع لعباد اللّه»
«دو خصلت است كه نيكوتر از آن چيزى نيست: ايمان به خدا و سودمندى براى بندگان خدا».