حرص‏
حرص، حالت و صفتى است نفسانى كه آدمى را بر گرد آوردن آنچه بدان نياز ندارد بر مى‏انگيزد بى‏آنكه به حد و مقدار معيّنى اكتفا كند، و آن نيرومندترين شاخه‏هاى دوستى دنيا و مشهورترين انواع آن است. و شكى نيست كه خلق و خويى هلاك‏آور و صفتى گمراه كننده است، بلكه بيابانى است تاريك و بيكران و درّه‏اى بس عميق كه ژرفاى آن ناپيداست، هر كه در آن گرفتار آمد گمراه و نابود شد، و هر كه در آن افتاد به هلاكت رسيد و باز نگشت.
از مشاهده و تجربه و اخبار و آثار آشكار است كه حريص هرگز به حدّى كه در آنجا توقّف كند منتهى نمى‏شود، بلكه پيوسته در گردابهاى دنيا فرو مى‏رود تا غرق شود، و از سرزمينى به سرزمينى ديگر مى‏افتد تا سرانجام به هلاكت رسد.
پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:«لو كان لابن آدم واديان من ذهب لابتغى وراءهما ثالثا، و لا يملأ جوف ابن آدم الا التّراب، و يتوب اللّه على من تاب».
«اگر فرزند آدم دو درّه (وادى) زر مى‏داشت درّه سومى مى‏خواست، شكم فرزند آدم را جز خاك پر نمى‏كند، و خدا توبه هر كه را كه توبه كند مى‏پذيرد و به هر كسى كه به او باز گردد باز مى‏گردد».
و فرمود:«منهومان لا يشبعان: منهوم العلم، و منهوم المال»
«دو گرسنه‏اند كه سير نمى‏شوند: گرسنه علم و گرسنه مال».
و فرمود:«يشيب ابن آدم و تشبّ فيه خصلتان: الحرص، و طول الأمل»
«آدميزاد پير مى‏گردد و دو خصلت در او جوان مى‏شود: حرص و آرزوى دراز».
و امام باقر عليه السّلام فرمود:«مثل الحريص على الدّنيا كمثل دودة القزّ،
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3 ص : 138
كلّما ازدادت من القزّ على نفسها لفّا كان أبعد لها من الخروج، حتّى تموت غمّا».
«حريص بر دنيا مانند كرم ابريشم است، هر چه بيشتر بر گرد خود مى‏پيچد راه بيرون شدنش دورتر و بسته‏تر مى‏شود تا از غصّه بميرد».
و حضرت صادق عليه السّلام فرمود: «از آنچه از راه وحى نازل شده اين است:
اگر فرزند آدم دو وادى از طلا و نقره مى‏داشت باز در جستجوى سومى بود. اى پسر آدم شكم تو دريائى از درياها و درّه‏اى از درّه‏هاست كه هيچ چيز جز خاك آن را پر نمى‏كند».
يكى از بزرگان گفته است: «از شگفتيهاى انسان اين است كه اگر او را خبر دهند كه در دنيا هميشه خواهى ماند حرص او بر جمع كردن مال بيش از اين نخواهد بود كه اكنون با اين عمر كوتاه و بهره‏مندى اندك و انتظار مرگ حرص مى‏ورزد».
و اخبارى كه در نكوهش حرص وارد شده بيشمار و چنان مشهور است كه نيازى به ذكر آنها نيست.
حضرت باقر عليه السّلام فرمود: «چه بسيار كسانى كه بر چيزى حرص ورزيدند و چون به آن دست يافتند به بدبختى دچار شدند، و چه بسيار كسانى كه از چيزى كراهت داشتند و چون به آن رسيدند سعادتمند شدند».
و چه زيان و خسرانى بيشتر و بدتر از اينكه انسان در طلب چيزى برآيد كه هلاكش در آن است؟ و چه جاى انديشه و ترديد است كه هر گاه انسان بر اموال دنيا حرص بورزد همين هلاك كننده اوست؟