(معالجه مردم با خوف يا رجاء بر حسب اختلاف بيماريهاى آنها)
دانستى كه كسى نيازمند تحصيل داروى رجاء است كه يأس بر او چيره گشته و عبادت را رها كرده باشد، يا خوف چنان بر او غالب شده كه به حدّ اسراف رسيده و به خود و خانواده‏اش زيان وارد كرده است. و امّا كسانى كه در طغيان گناهان غوطه‏ور شده و به مفاسد دچار گشته‏اند - مانند اكثر مردم زمان ما - دواى
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 2 ص : 318
رجاء براى آنان زهر كشنده است، زيرا گوش دادن اين‏ها به اميد جز افزايش طغيان و فساد و گناهشان اثر و ثمرى نخواهد داشت. پس واعظ مردم بايد بيماريهاى آنها را بشناسد و در علل آن بيماريها نظر كند، و هر علّتى را به ضدّ آن علاج كند نه به چيزى كه آن را مى‏افزايد. بنابراين در مثل اين زمان شايسته است كه انگيزه‏هاى رجاء را ياد نكند، بلكه در ذكر اسباب خوف مبالغه نمايد، تا بكلّى به هلاك و نابودى كشانده نشوند. و قصدش از موعظه به دست آوردن دلها و انتظار مدح و ستايش از مردم نباشد، به طورى كه بر ترغيب بر رجاء تكيه كند به اين دليل كه بر دلها آسانتر و به كام مردم لذّت بخش‏تر است، و بدين سان مردم و خود را به هلاك و گمراهى بيفكند.
و بالجمله، راه به دست آوردن رجاء براى نيازمند به آن اين است كه:
آيات و اخبار متواترى را كه درباره رجاء و رحمت واسعه و رأفت و عفو فراوان الهى وارد شده - كه قسمتى از آنها ذكر شد - به ياد آورد. آنگاه در نعمتهاى شگفت‏آور او كه در اين دنيا نصيب بندگان خود كرده تأمّل و تفكّر كند، كه چگونه خداوند آنچه را كه براى ادامه زندگى آنها ضرورى است آماده ساخته، بلكه هيچ چيز جزئى را كه گاه گاه بدان محتاجند و بودن آنها بهتر است - مانند زيور و زيبائى - رها نكرده است. پس وقتى عنايت الهى چيزى از بندگانش در همه آنچه براى آنها نيكو و پسنديده است از روى لطف و احسان در زندگى دنيا كم و كوتاه نگذاشته - و حال آنكه دنيا خانه رنج و سختى است نه سراى نعمت و راحت - و راضى نشده كه حتّى چيزى از مزاياى زندگى مثلا در مورد زيور و زيبائى فوت شود، چگونه راضى خواهد شد كه در آخرت كه سراى جود و فيض است آنان را به عذاب جاودان و هلاك ابدى دچار سازد، با اينكه خود او فرموده كه رحمتش بر غضبش پيشى جسته است؟ و بالاترين چيزى كه باعث اميدوارى بندگان است اين است كه خداى تعالى خير محض است و هيچ شرّى در او وجود ندارد، و فيّاض على الاطلاق است، و خلق را آفريده تا بر ايشان جود و احسان كند.
پس البتّه بر آنها رحم خواهد كرد و آنان را در زجر و عذاب دائم وا نخواهد گذاشت.
از خير محض جز نكوئى نايد خوش باش كه عاقبت نكو خواهد شد