و از انواع رذائل (مربوط به قوه عاقله):
خواطر [1] نفسانى و وساوس شيطانى‏
است. بدان كه خاطر انديشه و خيالى است كه به دل بگذرد. پس اگر نكوهيده‏
__________________________________________________
[1] جمع خاطر، و خاطر در لغت به معنى فكر و انديشه و خيال است و در اصطلاح به معنى وارد قلبى است. آنچه به دل وارد مى‏شود يا بر دل مى‏گذرد چهار گونه است:
ربانى، ملكى، نفسانى، شيطانى، خواطر يا واردات ربانى هرگز خطا نمى‏كند. خواطر ملكى باعث كارهاى نيك است و الهام نيز ناميده مى‏شود. خواطر نفسانى وسوسه‏هائى‏
علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 2 ص : 203
باشد و به بدى بخواند «وسوسه» نام دارد و اگر نيك و ستوده باشد و به خير دعوت كند «الهام» ناميده مى‏شود.
توضيح آنكه: مثل قلب نسبت به خاطرى كه بر آن ورود و خطور مى‏كند همچون نشانه و هدفى است كه از هر سو به آن تير افكنند، يا حوضى كه از نهرها و مجارى مختلف آب به آن بريزد، يا بارگاه و ساختمانى است با درهاى متعدّد كه از آنها اشخاص مختلف داخل شوند، يا آيينه‏اى است نصب شده كه صورتهاى گوناگون بر آن بيفتد. همان‏طور كه اين امور از آن حوادث جدا و منفك نمى‏شوند، همين‏طور هم دل آدمى از واردات و خواطر خالى و منفك نمى‏ماند، و اين لطيفه الهى پيوسته ميدان ورود آنها و جولانگاه برخورد آنهاست، تا وقتى كه نفس از بدن پيوند بگسلد و از نيش عقربها و مارهاى تن آسوده و رها شود.
خاطر امرى است حادث كه ناگزير سبب و علّتى دارد. پس اگر سبب آن شيطان باشد «وسوسه» است، و اگر فرشته باشد «الهام» است و آنچه قلب را براى پذيرش وسوسه آماده مى‏كند «اغوا» ناميده مى‏شود، و آنچه دل را آماده قبول الهام كند «لطف و توفيق» نام دارد. و سيّد رسولان صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به اين معنى اشاره فرموده است:
«فى القلب لمّتان: لمّة من الملك إيعاد بالخير و تصديق بالحقّ، و لمّة من الشّيطان إيعاد بالشّرّ و تكذيب بالحقّ».
«در قلب آدمى دو وارده و انديشه هست: وارده و انديشه‏اى از ملك كه به خير و تصديق حق وعده مى‏دهد و وارده و انديشه‏اى از شيطان كه به بدى و تكذيب حق مى‏خواند». و نيز مى‏فرمايد:«قلب المؤمن بين إصبعين من أصابع الرّحمن»
«قلب مؤمن بين دو انگشت از انگشتان رحمان است».
__________________________________________________
است كه بر دل بگذرد و نفس از آنها لذت برد و هواجس ناميده مى‏شود. و خواطر شيطانى كه به مخالفت با حق مى‏خواند (چنانكه خداى تعالى فرمود:
«الشَّيطانُ يَعِدُكُمْ الْفَقْرَ وَ يَأمُرُكُمْ بِالفَحشاء» 2: 268(بقره، 268) «شيطان شما را از تنگدستى مى‏ترساند و به بدكارى وا مى‏دارد».