آداب ايثار
ايثار، نشانه برترين امتياز در روابط انسانى، مردم گرايى و غمخوارى است كه از ايمان سرشار، محبّت به خدا و مردم و احساس مسؤوليت اجتماعى، سرچشمه مى‏گيرد و با آداب مخصوص به خود صورت مى‏پذيرد كه برخى از آنها بدين قرار است:
1- داوطلبانه: شريعت مقدّس اسلام، هيچ الزام و تأكيدى در مورد ايثار ندارد و آن را به عنوان يك فضيلت و كمال بسيار زيباى انسانى مورد تمجيد قرار داده تا مؤمن با رهيابى به مقام ارجمند آن، داوطلبانه اقدام كند و تحت تأثير عوامل خارجى قرار نگيرد، چنانكه امام صادق عليه‏السلام در پاسخ شبهه‏اى كه صوفيه در اين مورد داشتند، فرمود:
«انَّ ذلِكَ كانَ مُباحاً جائِزاً وَ لَمْ يَكُونُوا نُهُوا عَنْهُ وَ ثَوابُهُمْ مِنْهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ...» «3»
ايثار، مباح و جائز است و مورد نهى قرار نگرفته (اجبارى نيست) و ثواب ايثارگران نيز نزد خداوند بزرگ، محفوظ است.
2- خالصانه: زيبايى و ارزشمندى ايثار در صورتى است كه اين كار سترگ در راستاى خشنودى خداى بزرگ و خالصانه، انجام گيرد و هيچ‏گونه چشمداشتى از نيازمند و ديگران نداشته باشد. چنانكه اهل بيت پيامبر، هنگام ايثار نان شب خود به مسكين و يتيم و اسير، گفتند:
«انَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» «1»
تنها به خاطر خدا به شما غذا داديم و هيچ پاداش و سپاسى از شما توقّع نداريم.
3- از مال اختصاصى: ايثارگر، تنها آن قسمت از اموالش را كه به شخص خودش اختصاص دارد، مى‏تواند ايثار كند و چنين حقى را نسبت به اموالى كه بايد صرف هزينه افراد تحت تكفّل خود بنمايد، ندارد و بخشش نفقه افراد ياد شده، نه تنها ايثار محسوب نمى‏شود، بلكه ناپسند و ممنوع است. به داستان زير توجه كنيد:
در زمان رسول خدا صلّى‏اللّه‏عليه‏وآله، مردى انصارى، هنگام مرگ، همه دارايى خود را- كه عبارت بود از پنج، شش برده- آزاد كرد و چيزى براى كودكان صغيرش باقى نگذاشت، مسلمانان پس از مراسم تشييع و خاكسپارى او، داستانش را براى پيامبر (ص) نقل كردند، آن حضرت فرمود: «اگر پيش از خاكسپارى مرا آگاه ساخته بوديد، اجازه نمى‏دادم او را در قبرستان مسلمانان دفن كنيد! او به چه مجوّزى، فرزندان صغيرش را تهيدست گذاشته تا دست به سوى مردم دراز كنند؟!» «2»
4- ايثار بر مؤمن: نكته ظريف ديگر اينكه ايثار بايد هدفدار و حسابشده انجام گيرد و اين نهال مستعد در زمين قابل رشد كاشته شود و مؤمن، كسى را بر خويش مقدّم دارد كه لااقل از لحاظ فكرى و عقيدتى همطراز او باشد، نه اينكه دسترنج خويش را به افراد لاابالى، منافق يا كافر ببخشد و خود را مستأصل و زمينگير كند. امام على صلوات‏اللّه‏عليه، حقّ مطلب را چنين ادا كرده است:
«عامِلْ سائِرَ النَّاسِ بِالْانْصافِ وَ عامِلِ الْمُؤْمِنينَ بِالْايثارِ» «3»
با ساير مردم به انصاف رفتار كن ولى بر مؤمنين، ايثار بنما.